Kabaret Bum: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress"></span> | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Instituce |
− | {{Infobox Instituce | + | |
| název = <ee:label>Kabaret Bum</ee:label> | | název = <ee:label>Kabaret Bum</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1920</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1920</ee:era> | ||
Řádka 9: | Řádka 8: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Kabaret Bum zahájil tradici moderního kabaretního i hudebně zábavního divadelního podnikání v podzemním sále paláce Adria na Václavském nám. č. 26 (poté tu hrála Revoluční scéna, Divadlo V. Buriana, Osvobozené divadlo aj.). S bombastickou reklamou založil KB v květnu 1920 herec, režisér, autor a výtvarník E. A. Longen jako „trucpodnik“ Červené sedmy, z níž právě odešel, i dalších kabaretních scén. Chtěl vytvořit obdobu předměstských café-chantant pařížské a mnichovské bohémy, programově dráždících měšťáky. Shromáždil nejpopulárnější představitele tzv. groteskní komiky: V. Buriana, F. Futuristu, jeho bratra E. Fialu, K. Nolla, S. Rašilova a J. Rovenského, které přetáhl z ostatních kabaretních divadel. Sám exceloval v sólových excentrických klaunských výstupech a parodiích (např. „svlékací“ scéna tanečnice Mistinguette aj.). Na parodii až imitaci byly postaveny též výstupy herce a pozdějšího režiséra J. Rovenského i hudební klauniády skladatele, pianisty a herce E. Fialy. Sedm populárních sólových komiků však bez sjednocujícího režijního a dramaturgického vedení a bez jednotného autorského názoru nevytvořilo ani soubor, ani ucelené představení. Navzdory zvučným jménům, halasné reklamě a příhodné poloze v centru Prahy měl kabaret brzy překvapivě slabou návštěvnost a jeho produkce byla velmi negativně posuzována v tisku. Po necelých třech měsících se rozpadl. V září 1920 nezdarem poučený Longen otevíral v týchž prostorách a bezmála s týmž (doplněným) hereckým souborem, ale na jiných dramaturgických principech Revoluční scénu. | Kabaret Bum zahájil tradici moderního kabaretního i hudebně zábavního divadelního podnikání v podzemním sále paláce Adria na Václavském nám. č. 26 (poté tu hrála Revoluční scéna, Divadlo V. Buriana, Osvobozené divadlo aj.). S bombastickou reklamou založil KB v květnu 1920 herec, režisér, autor a výtvarník E. A. Longen jako „trucpodnik“ Červené sedmy, z níž právě odešel, i dalších kabaretních scén. Chtěl vytvořit obdobu předměstských café-chantant pařížské a mnichovské bohémy, programově dráždících měšťáky. Shromáždil nejpopulárnější představitele tzv. groteskní komiky: V. Buriana, F. Futuristu, jeho bratra E. Fialu, K. Nolla, S. Rašilova a J. Rovenského, které přetáhl z ostatních kabaretních divadel. Sám exceloval v sólových excentrických klaunských výstupech a parodiích (např. „svlékací“ scéna tanečnice Mistinguette aj.). Na parodii až imitaci byly postaveny též výstupy herce a pozdějšího režiséra J. Rovenského i hudební klauniády skladatele, pianisty a herce E. Fialy. Sedm populárních sólových komiků však bez sjednocujícího režijního a dramaturgického vedení a bez jednotného autorského názoru nevytvořilo ani soubor, ani ucelené představení. Navzdory zvučným jménům, halasné reklamě a příhodné poloze v centru Prahy měl kabaret brzy překvapivě slabou návštěvnost a jeho produkce byla velmi negativně posuzována v tisku. Po necelých třech měsících se rozpadl. V září 1920 nezdarem poučený Longen otevíral v týchž prostorách a bezmála s týmž (doplněným) hereckým souborem, ale na jiných dramaturgických principech Revoluční scénu. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Vladimír Just]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
Řádka 53: | Řádka 45: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:50
Kabaret Bum zahájil tradici moderního kabaretního i hudebně zábavního divadelního podnikání v podzemním sále paláce Adria na Václavském nám. č. 26 (poté tu hrála Revoluční scéna, Divadlo V. Buriana, Osvobozené divadlo aj.). S bombastickou reklamou založil KB v květnu 1920 herec, režisér, autor a výtvarník E. A. Longen jako „trucpodnik“ Červené sedmy, z níž právě odešel, i dalších kabaretních scén. Chtěl vytvořit obdobu předměstských café-chantant pařížské a mnichovské bohémy, programově dráždících měšťáky. Shromáždil nejpopulárnější představitele tzv. groteskní komiky: V. Buriana, F. Futuristu, jeho bratra E. Fialu, K. Nolla, S. Rašilova a J. Rovenského, které přetáhl z ostatních kabaretních divadel. Sám exceloval v sólových excentrických klaunských výstupech a parodiích (např. „svlékací“ scéna tanečnice Mistinguette aj.). Na parodii až imitaci byly postaveny též výstupy herce a pozdějšího režiséra J. Rovenského i hudební klauniády skladatele, pianisty a herce E. Fialy. Sedm populárních sólových komiků však bez sjednocujícího režijního a dramaturgického vedení a bez jednotného autorského názoru nevytvořilo ani soubor, ani ucelené představení. Navzdory zvučným jménům, halasné reklamě a příhodné poloze v centru Prahy měl kabaret brzy překvapivě slabou návštěvnost a jeho produkce byla velmi negativně posuzována v tisku. Po necelých třech měsících se rozpadl. V září 1920 nezdarem poučený Longen otevíral v týchž prostorách a bezmála s týmž (doplněným) hereckým souborem, ale na jiných dramaturgických principech Revoluční scénu.
Literatura
J. Červený: Červená sedma, 1959, s. 192; J. Kalina: Svet kabaretu, Bratislava 1966, s. 381; J. Kamen: Toulavý kůň, 1982, s. 19, 201; J. Kotek: Dějiny české populární hudby a zpěvu 1918–1968, 1998, s. 129.
Významné události
- 1920: vznik (založení), Praha
Kabaret založil herec, režisér, autor a výtvarník E. A. Longen. - 1920: zrušení (ukončení činnosti), Praha
Vazby
R
Vznik: 2000
Autor: Vladimír Just