Tauwitz, Eduard: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
Řádka 20: Řádka 20:
 
| povolání = <ee:profession>kapelník, skladatel,</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>kapelník, skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
 
+
<br/>
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
Řádka 41: Řádka 41:
 
<ee:bibliography_content>Soupis díla nebyl zpracován. T. publikoval své práce u nakladatelů v Německu, v Praze je vydá­vali zvl. Calve, Schalek–Wetzler a Christoph–Kuhé. Dílčí souhrnné údaje uvádí Wurzbach, dále ''Slavoj ''2, 1863, s. 156–157 (skladby pro divadlo, označené zde jako vydané, byly patrně pouze rozmnoženy opisem, jak praktikovali Schalek a Wetzler) a ''Handbuch der musikalischen Literatur ''(vyd. A. Hoffmeister, Leipzig, od 1844, tisky); podle Hoffmeisterova sv. 6 (1865, s. 560) vydal nakl. Ehrlich též T. vyobrazení.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Soupis díla nebyl zpracován. T. publikoval své práce u nakladatelů v Německu, v Praze je vydá­vali zvl. Calve, Schalek–Wetzler a Christoph–Kuhé. Dílčí souhrnné údaje uvádí Wurzbach, dále ''Slavoj ''2, 1863, s. 156–157 (skladby pro divadlo, označené zde jako vydané, byly patrně pouze rozmnoženy opisem, jak praktikovali Schalek a Wetzler) a ''Handbuch der musikalischen Literatur ''(vyd. A. Hoffmeister, Leipzig, od 1844, tisky); podle Hoffmeisterova sv. 6 (1865, s. 560) vydal nakl. Ehrlich též T. vyobrazení.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Dirigent</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Dirigent</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(zjištěná česká představení ve StD): '''1847: '''Rossini: ''Obležení Korinthu''; '''1848: '''Weber: ''Střelec kouzelník'', Hérold: ''Zampa'', Weigl: ''Rodina švejcarská''; '''1849: '''Lortzing: ''Zbrojíř''; '''1853: '''Boiel­dieu: ''Bílá paní'', Donizetti: ''Lukrecie Borgia''; '''1854: '''Auber: ''Němá z Portici'', Boieldieu: ''Červená Karkul­ka'', Donizetti: ''Marie, dcera pluku''; '''1856:''' Isouard: ''Popelka'', Cherubini: ''Vodař'';'''1857:''' Auber: ''Fra Diavo­lo'', Donizetti: ''Nápoj lásky'', Mozart: ''Don Juan''; '''1860: '''Bellini: ''Norma'', quodlibet (Weber: ''Střelec kouzelník'', Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1861:''' Donizetti: ''Belisar''.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>(zjištěná česká představení ve StD): '''1847: '''Rossini: ''Obležení Korinthu''; '''1848: '''Weber: ''Střelec kouzelník'', Hérold: ''Zampa'', Weigl: ''Rodina švejcarská''; '''1849: '''Lortzing: ''Zbrojíř''; '''1853: '''Boiel­dieu: ''Bílá paní'', Donizetti: ''Lukrecie Borgia''; '''1854: '''Auber: ''Němá z Portici'', Boieldieu: ''Červená Karkul­ka'', Donizetti: ''Marie, dcera pluku''; '''1856:''' Isouard: ''Popelka'', Cherubini: ''Vodař''; '''1857:''' Auber: ''Fra Diavo­lo'', Donizetti: ''Nápoj lásky'', Mozart: ''Don Juan''; '''1860: '''Bellini: ''Norma'', quodlibet (Weber: ''Střelec kouzelník'', Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1861:''' Donizetti: ''Belisar''.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Práce pro divadlo</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Práce pro divadlo</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content><div>
 
<ee:bibliography_content><div>
Opery a balety: ''Der Tril­by, ''kom. opera, 2 jedn., t: Fischer [?], 1839 Vilnius, not. mat. v archivu konzervatoře v Praze; ''Die Ne­benbuehler oder das Nächtliche Rendezvous'', balet, 30. 5. 1841 Riga, asi totožné s baletem ''Das Rendez­vous in der Dämmerung'', ch: F. Kobler, 2. 8. 1848 StD; ''Der Polterabend'', balet, listopad či prosinec 1841 Riga, k tomu T. dopsal živé obrazy ''Die Nacht ''a ''Victoria ''pro premiéru 14. 11. 1847 ve StD, ch: F. Kobler; ''Schmolke und Bakel'', kom. opera, 1 jedn., t: Wohl­brück, 27. 12. 1841 Riga, not. mat. v archivu kon­zervatoře v Praze, klav. výtah zprac. T., vyd. nakl. Leuckart 1845 jako op. 21; ''Bramante'', romant. kou­zelná opera, 5 jedn., t: Drobisch, 18. 12. 1843 Riga; ''Feenschutz'', bal. hudba, komp. v srpnu 1845 v Bres­lau, upravena v listopadu 1847 pro blíže neznámé představení ve StD; ''Pas de deux, ''vsuvka do Koblero­va baletu ''Der Bildhauer, ''6. 5. 1846 StD; [nezn. aut.]: ''Asmadé ''[''Asmadé, der hinkende Teufel''], baletní čísla do kouzel. hry, 3 jedn., ch: F. Kolber, 28. 8. 1847 StD, snad nová hudba k námětu ''Asmodus, das böse Weib und der Satan'', pův. text Schickh, hudba W. Müller; ''Die Schleichhändler'', balet, 1 jedn., ch: A. Horschelt, 18. 2. 1855 StD, čes. ''Pašerové''; ''Die Seeräuber'', balet, ch: A. Horschelt, 5. 12. 1855 StD, čes. ''Mořští loupežníci'', 1856; ''Die Polka vor Gericht, ''balet, 1 jedn., ch: H. Vogel, 5. 8. 1858 StD, čes. ''Pol­ka před soudem aneb Všichni tancují'', 1859. • Scé­nické hudby: Birch-Pfeiffer: ''Peter von Szapary oder des Ungarn Rache'', 27. 12. 1840 Riga; [nezn. aut.]: ''Der Graf von Juan, ''veselohra, 1845 Breslau; ''Deut­sche Geister'', slavnostní hra, 1845 Breslau; Hickel: ''Der Pirat von Venedig'', píseň, pochod a meziaktní hudba do hry, 17. 10. 1846 StD; ''Paganini oder die Seele der Musik'', hudba k dramat. scéně v polštině, t: E. Schmidt, 18. 11. 1846 Lvov; živý obraz ke 150. představení opery C. M. von Webera ''Der Frei­schütz'', aranžmá osmi hud. čísel z Weberových oper, 18. 12. 1846 StD; [nezn. aut.]: ''Aus der Gesellschaft'', 7 písní do hry, 22. 1. 1847 StD; Klicpera: ''česká Me­luzina aneb Krakonošova kouzelná zahrada'', sbor do hry, 14. 11. 1847 StD; Drobisch: ''Helenas letzter Tag'', 23. 12. 1847 StD, v květnu 1848 byla dokomponová­na „melodramatische Musik“; Benedix: ''Das bemo­oste Haupt oder Der lange Israel'', hra, píseň ''Was kommt heran mit kühnem Gange'', t: L. Frankl, 24. 3. 1848 StD; Kolinský: ''Švédové u Kolína nad Labem aneb Statečnost českého měšťana'', zde píseň ''Č''''ech je lev'', 15. 10. 1848 StD; Gutzkow: ''Uriel Acosta'', 5. 4. 1848 StD, čes. 10. 10. 1861 StD; Wollheim: ''Raphael Sanzio'', melodram. hudba do hry, 11. 11. 1848 StD; C. A. Herbst: ''Sylva'', píseň pro tenor a kytaru, 24. 4. 1849 Aréna ve Pštrosce; Mosenthal: ''Deborah'', pře­dehra, entreakty a scén. hudba, 31. 5. 1849 StD, čes­ky 7. 3. 1850 StD; Hickel podle W. Friedricha: ''Die Töchter Luzifers'', kouzel. hra se zpěvy a tanci, 17. 2. 1849 StD, znovu 9. 3. 1856 pod pseud. Heinrich, čes­ky přel. F. M[artinec]: ''Dcery satanáše aneb Boj lás­ky sesterské s mocí pekelnou'', 20. 4. 1856 StD, zčásti hudba jiných autorů; Heinrich [tj. Hickel]: ''Radetzky­-Feier, ''dvoudílný cyklus, I. ''Des Rekruten Abschied und Heimkehr ''(scény ve dvou částech)'', ''II. ''Der Traum des Mönches'', dram. fantazie s 6 živými obra­zy, hudba T. a Landa, 1. 8. 1849 Aréna ve Pštrosce; Hickel: ''Ein Prophet'', též ''Der falsche Prophet'', hudba do parodie, 30. 8. 1851 Aréna ve Pštrosce; Shakes­peare–J. J. Kolár: ''Makbeth aneb Proroctví třech ča­rodějných sester'', 8. 2. 1852 StD; [H. Becker-Stowe]: ''Strejček Tom, ''hra se zpěvy a tanci, 4 jedn., h: T. a Metzger, čes. úprava Kaška-Zbraslavský, 18. 8. 1853 Aréna ve Pštrosce; Valouch: ''Ajajka a Nathanel, ''sbo­ry, 27. 1. 1853 StD; Gaier: ''Der Bänkelsänger'', 17. 3. 1855 StD; Klicpera: ''Lazebník frýdlantský'', píseň pi­jácká a sbor, 4. 3. 1855 StD; Schiller–Mikovec: ''Di­mitri Ivanovič'', sbor, 29. 4. 1855 StD; Th. Megerle: ''Selská rodina'', „obraz života se zpěvy“, 4 odd., česky J. V. žák, 6. 9. 1855 Aréna ve Pštrosce; Klicpera: ''Boleslavci'', sbor poutnický a svatební, 11. 11. 1855 StD; Wollheim: ''Jerusalems letzte Nacht'', 1. 1. 1856 StD; Shakespeare: ''Veselé ženy windsorské'', sbor, 13. 4. 1856 StD [rkp. v archivu ND]; George Sand, úpr. J. Haštalský: ''Vinní list aneb Tajená láska'', sbor, 5. 10. 1856 StD; Seyffert: ''Das Wundermädchen aus den Alpen oder Wie man sich eine Frau sucht'', 16. 1. 1857 Theater in der Josefstadt Wien, not. mat. v archivu konzervatoře v Praze; Gogol, úpr. Hynek [=J. V. Frič]: ''Taras Bulba, ataman kozácký'', 7 kozáckých sborů podle nár. nápěvů, 15. 2. 1857 StD; Klicpera: ''česká Meluzína'', sbor a hudba k tanci rusalek, 1. 11. 1857 StD; Jeřábek: ''Háno ''[''Hanno''] ''aneb Smíření Přemyslovců s Vršovci'', 2 sbory, 2. 2. 1859 StD; ''Des Hauses Weihe'', k slavnost. otevření Novoměst. diva­dla 24. 4. 1859, prov. též 1859 v Kutné Hoře při ochotnickém předst.; Hansmann: ''Jaroslav Šternberk aneb Porážka Mongolů u Holomouce'', chorál, 23. 10. 1859 Novoměst. divadlo; J. Rosen: ''[Die Reise] Um die Welt'', výprav. fraška, 21. 4. 1862, čes. ''Okolo svě­ta ''3. 5. 1862, obojí Novoměst. divadlo, píseň ''Das deut­sche Mädchen ''vyd. Christoph a Kuhé [1862]. • Lit. uvádí: ''Valesca'', nedok. opera; ''Dornröschen'', neprov. opera; ''Bramante ''nebo ''Bradamante'', kouzel. opera, 5 jedn., prov. snad v Rize 1843; ''Rübezahls Reisea­benteuer'', hudbu ke hře uvádí T. v zápisníku v říjnu 1849, v této době se hrála ve StD hra ''Staberls Reise­abenteuer''; 13 čísel k anon. hře, „zčásti k průsvitným obrazům“, ''Slavoj ''2, 1863, s. 156.
+
Opery a balety: ''Der Tril­by, ''kom. opera, 2 jedn., t: Fischer [?], 1839 Vilnius, not. mat. v archivu konzervatoře v Praze; ''Die Ne­benbuehler oder das Nächtliche Rendezvous'', balet, 30. 5. 1841 Riga, asi totožné s baletem ''Das Rendez­vous in der Dämmerung'', ch: F. Kobler, 2. 8. 1848 StD; ''Der Polterabend'', balet, listopad či prosinec 1841 Riga, k tomu T. dopsal živé obrazy ''Die Nacht ''a ''Victoria ''pro premiéru 14. 11. 1847 ve StD, ch: F. Kobler; ''Schmolke und Bakel'', kom. opera, 1 jedn., t: Wohl­brück, 27. 12. 1841 Riga, not. mat. v archivu kon­zervatoře v Praze, klav. výtah zprac. T., vyd. nakl. Leuckart 1845 jako op. 21; ''Bramante'', romant. kou­zelná opera, 5 jedn., t: Drobisch, 18. 12. 1843 Riga; ''Feenschutz'', bal. hudba, komp. v srpnu 1845 v Bres­lau, upravena v listopadu 1847 pro blíže neznámé představení ve StD; ''Pas de deux, ''vsuvka do Koblero­va baletu ''Der Bildhauer, ''6. 5. 1846 StD; [nezn. aut.]: ''Asmadé ''[''Asmadé, der hinkende Teufel''], baletní čísla do kouzel. hry, 3 jedn., ch: F. Kolber, 28. 8. 1847 StD, snad nová hudba k námětu ''Asmodus, das böse Weib und der Satan'', pův. text Schickh, hudba W. Müller; ''Die Schleichhändler'', balet, 1 jedn., ch: A. Horschelt, 18. 2. 1855 StD, čes. ''Pašerové''; ''Die Seeräuber'', balet, ch: A. Horschelt, 5. 12. 1855 StD, čes. ''Mořští loupežníci'', 1856; ''Die Polka vor Gericht, ''balet, 1 jedn., ch: H. Vogel, 5. 8. 1858 StD, čes. ''Pol­ka před soudem aneb Všichni tancují'', 1859. • Scé­nické hudby: Birch-Pfeiffer: ''Peter von Szapary oder des Ungarn Rache'', 27. 12. 1840 Riga; [nezn. aut.]: ''Der Graf von Juan, ''veselohra, 1845 Breslau; ''Deut­sche Geister'', slavnostní hra, 1845 Breslau; Hickel: ''Der Pirat von Venedig'', píseň, pochod a meziaktní hudba do hry, 17. 10. 1846 StD; ''Paganini oder die Seele der Musik'', hudba k dramat. scéně v polštině, t: E. Schmidt, 18. 11. 1846 Lvov; živý obraz ke 150. představení opery C. M. von Webera ''Der Frei­schütz'', aranžmá osmi hud. čísel z Weberových oper, 18. 12. 1846 StD; [nezn. aut.]: ''Aus der Gesellschaft'', 7 písní do hry, 22. 1. 1847 StD; Klicpera: ''česká Me­luzina aneb Krakonošova kouzelná zahrada'', sbor do hry, 14. 11. 1847 StD; Drobisch: ''Helenas letzter Tag'', 23. 12. 1847 StD, v květnu 1848 byla dokomponová­na „melodramatische Musik“; Benedix: ''Das bemo­oste Haupt oder Der lange Israel'', hra, píseň ''Was kommt heran mit kühnem Gange'', t: L. Frankl, 24. 3. 1848 StD; Kolinský: ''Švédové u Kolína nad Labem aneb Statečnost českého měšťana'', zde píseň ''Č''e''ch''''je lev'', 15. 10. 1848 StD; Gutzkow: ''Uriel Acosta'', 5. 4. 1848 StD, čes. 10. 10. 1861 StD; Wollheim: ''Raphael Sanzio'', melodram. hudba do hry, 11. 11. 1848 StD; C. A. Herbst: ''Sylva'', píseň pro tenor a kytaru, 24. 4. 1849 Aréna ve Pštrosce; Mosenthal: ''Deborah'', pře­dehra, entreakty a scén. hudba, 31. 5. 1849 StD, čes­ky 7. 3. 1850 StD; Hickel podle W. Friedricha: ''Die Töchter Luzifers'', kouzel. hra se zpěvy a tanci, 17. 2. 1849 StD, znovu 9. 3. 1856 pod pseud. Heinrich, čes­ky přel. F. M[artinec]: ''Dcery satanáše aneb Boj lás­ky sesterské s mocí pekelnou'', 20. 4. 1856 StD, zčásti hudba jiných autorů; Heinrich [tj. Hickel]: ''Radetzky­-Feier, ''dvoudílný cyklus, I. ''Des Rekruten Abschied und Heimkehr ''(scény ve dvou částech)'', ''II. ''Der Traum des Mönches'', dram. fantazie s 6 živými obra­zy, hudba T. a Landa, 1. 8. 1849 Aréna ve Pštrosce; Hickel: ''Ein Prophet'', též ''Der falsche Prophet'', hudba do parodie, 30. 8. 1851 Aréna ve Pštrosce; Shakes­peare–J. J. Kolár: ''Makbeth aneb Proroctví třech ča­rodějných sester'', 8. 2. 1852 StD; [H. Becker-Stowe]: ''Strejček Tom, ''hra se zpěvy a tanci, 4 jedn., h: T. a Metzger, čes. úprava Kaška-Zbraslavský, 18. 8. 1853 Aréna ve Pštrosce; Valouch: ''Ajajka a Nathanel, ''sbo­ry, 27. 1. 1853 StD; Gaier: ''Der Bänkelsänger'', 17. 3. 1855 StD; Klicpera: ''Lazebník frýdlantský'', píseň pi­jácká a sbor, 4. 3. 1855 StD; Schiller–Mikovec: ''Di­mitri Ivanovič'', sbor, 29. 4. 1855 StD; Th. Megerle: ''Selská rodina'', „obraz života se zpěvy“, 4 odd., česky J. V. žák, 6. 9. 1855 Aréna ve Pštrosce; Klicpera: ''Boleslavci'', sbor poutnický a svatební, 11. 11. 1855 StD; Wollheim: ''Jerusalems letzte Nacht'', 1. 1. 1856 StD; Shakespeare: ''Veselé ženy windsorské'', sbor, 13. 4. 1856 StD [rkp. v archivu ND]; George Sand, úpr. J. Haštalský: ''Vinní list aneb Tajená láska'', sbor, 5. 10. 1856 StD; Seyffert: ''Das Wundermädchen aus den Alpen oder Wie man sich eine Frau sucht'', 16. 1. 1857 Theater in der Josefstadt Wien, not. mat. v archivu konzervatoře v Praze; Gogol, úpr. Hynek [=J. V. Frič]: ''Taras Bulba, ataman kozácký'', 7 kozáckých sborů podle nár. nápěvů, 15. 2. 1857 StD; Klicpera: ''česká Meluzína'', sbor a hudba k tanci rusalek, 1. 11. 1857 StD; Jeřábek: ''Háno ''[''Hanno''] ''aneb Smíření Přemyslovců s Vršovci'', 2 sbory, 2. 2. 1859 StD; ''Des Hauses Weihe'', k slavnost. otevření Novoměst. diva­dla 24. 4. 1859, prov. též 1859 v Kutné Hoře při ochotnickém předst.; Hansmann: ''Jaroslav Šternberk aneb Porážka Mongolů u Holomouce'', chorál, 23. 10. 1859 Novoměst. divadlo; J. Rosen: ''[Die Reise] Um die Welt'', výprav. fraška, 21. 4. 1862, čes. ''Okolo svě­ta ''3. 5. 1862, obojí Novoměst. divadlo, píseň ''Das deut­sche Mädchen ''vyd. Christoph a Kuhé [1862]. • Lit. uvádí: ''Valesca'', nedok. opera; ''Dornröschen'', neprov. opera; ''Bramante ''nebo ''Bradamante'', kouzel. opera, 5 jedn., prov. snad v Rize 1843; ''Rübezahls Reisea­benteuer'', hudbu ke hře uvádí T. v zápisníku v říjnu 1849, v této době se hrála ve StD hra ''Staberls Reise­abenteuer''; 13 čísel k anon. hře, „zčásti k průsvitným obrazům“, ''Slavoj ''2, 1863, s. 156.
 
</div></ee:bibliography_content>
 
</div></ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
Řádka 77: Řádka 77:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 
+
<br/>
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 11. 11. 2015, 15:47

Eduard Tauwitz
* 21. 1. 1812 Kladsko [Glatz], Polsko
26. 7. 1894 Praha
kapelník, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.