Hojdys, Milan: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
</ee:perex><ee:content> | </ee:perex><ee:content> | ||
− | Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v ''Romeovi a Julii'' (1954), Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'', Li-šan-fu v ''Rudém máku ''(1954) a v komických postavách, např. Šašek v ''Popelce'' (1953) a ''Labutím jezeře ''(1955), Sancho Panza v ''Donu Quijotovi ''J. Doubravy (1957), Truffaldino ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: | + | Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v ''Romeovi a Julii'' (1954), Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'', Li-šan-fu v ''Rudém máku ''(1954) a v komických postavách, např. Šašek v ''Popelce'' (1953) a ''Labutím jezeře ''(1955), Sancho Panza v ''Donu Quijotovi ''J. Doubravy (1957), Truffaldino ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: ► ''Maják'', ► ''Krásku a zvíře'' ► ''Šťastný návrat''; připravil desítky tanců do oper, operet a činoher, několik operních režií. Ztvárnil i řadu netanečních rolí, např. Sporting Life v Gershwinově opeře Porgy a Bess. Byl typem všestranného divadelníka, jeden z představitelů generace, která uměla stejně dobře hrát jako zpívat či tančit. Zasloužilý umělec 1976. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from>17. 11. 1994</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>České Budějovice</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>17. 11. 1994</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>České Budějovice</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 46: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 99{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 30. 1. 2017, 14:24
Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v Romeovi a Julii (1954), Nurali v Bachčisarajské fontáně, Li-šan-fu v Rudém máku (1954) a v komických postavách, např. Šašek v Popelce (1953) a Labutím jezeře (1955), Sancho Panza v Donu Quijotovi J. Doubravy (1957), Truffaldino ve Sluhovi dvou pánů (1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: ► Maják, ► Krásku a zvíře ► Šťastný návrat; připravil desítky tanců do oper, operet a činoher, několik operních režií. Ztvárnil i řadu netanečních rolí, např. Sporting Life v Gershwinově opeře Porgy a Bess. Byl typem všestranného divadelníka, jeden z představitelů generace, která uměla stejně dobře hrát jako zpívat či tančit. Zasloužilý umělec 1976.
Literatura
Vašut, V.: Taneční listy 1976, č. 6/příloha • vv: Hojdys Milan, Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • Vašut, V.: Za Milanem Hojdysem, Taneční listy 1995, č. 1, str. 2
Životní události
- 2. 6. 1926: narození, Ostrava
- 17. 11. 1994: úmrtí, České Budějovice
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 99