Hojdys, Milan
Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v Romeovi a Julii (1954), Nurali v Bachčisarajské fontáně, Li-šan-fu v Rudém máku (1954) a v komických postavách, např. Šašek v Popelce (1953) a Labutím jezeře (1955), Sancho Panza v Donu Quijotovi J. Doubravy (1957), Truffaldino ve Sluhovi dvou pánů (1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: ► Maják, ► Krásku a zvíře ► Šťastný návrat; připravil desítky tanců do oper, operet a činoher, několik operních režií. Ztvárnil i řadu netanečních rolí, např. Sporting Life v Gershwinově opeře Porgy a Bess. Byl typem všestranného divadelníka, jeden z představitelů generace, která uměla stejně dobře hrát jako zpívat či tančit. Zasloužilý umělec 1976.
Literatura
Vašut, V.: Taneční listy 1976, č. 6/příloha • vv: Hojdys Milan, Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • Vašut, V.: Za Milanem Hojdysem, Taneční listy 1995, č. 1, str. 2
Životní události
- 2. 6. 1926: narození, Ostrava
- 17. 11. 1994: úmrtí, České Budějovice
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 99