Illner, Josef: Porovnání verzí
m (Jakubcova přesunul stránku Illner Josef na Illner, Josef) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Josef</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Josef</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Illner</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Illner</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
27. 8. 1839 | 27. 8. 1839 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Čáslav | Čáslav | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
6. 2. 1894 | 6. 2. 1894 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Brno | Brno | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>skladatel, kritik, organizátor,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>skladatel, kritik, organizátor,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Vystudoval práva v Praze (JUDr. 1869), hru na klavír a hudební teorii ve Frömterově ústavu (1852–58). Byl vychovatelem v rodině barona V. Herringa v Brně (1861–66), advokátním koncipientem (1866–75), advokátem v Bučovicích (1876–85) a pak působil opět v Brně, mj. jako majitel hudební školy. Byl uvědomělým vlastencem a aktivním činitelem svépomocných záložen, hasičských sborů, slovanského (později českého) čtenářského spolku, řemeslnické jednoty Svatopluk, kde se mj. 1873 zasadil o přijetí L. Janáčka na jeho první sbormistrovské místo, ad. Propagoval Smetanovo dílo a 16. 6. 1873 uspořádal v Besedě brněnské jediný Smetanův koncert v Brně. Spoluzakládal a 1870–71 řídil dívčí pěvecký sbor spolku Vesna, zasedal v prvním výboru Jednoty pro zvelebení církevní hudby na Moravě (od 1881). Komponoval písně na české a německé texty, sbory a klavírní skladby. 1861–62 byl jedním z prvních moravských dopisovatelů pražského hudebního časopisu ''Dalibor'', v 60. letech psal též do ''Moravské orlice ''a po smrti F. Škroupa dal 15. 2. 1862 v ''Národních listech ''podnět ke sbírce na jeho pomník. | Vystudoval práva v Praze (JUDr. 1869), hru na klavír a hudební teorii ve Frömterově ústavu (1852–58). Byl vychovatelem v rodině barona V. Herringa v Brně (1861–66), advokátním koncipientem (1866–75), advokátem v Bučovicích (1876–85) a pak působil opět v Brně, mj. jako majitel hudební školy. Byl uvědomělým vlastencem a aktivním činitelem svépomocných záložen, hasičských sborů, slovanského (později českého) čtenářského spolku, řemeslnické jednoty Svatopluk, kde se mj. 1873 zasadil o přijetí L. Janáčka na jeho první sbormistrovské místo, ad. Propagoval Smetanovo dílo a 16. 6. 1873 uspořádal v Besedě brněnské jediný Smetanův koncert v Brně. Spoluzakládal a 1870–71 řídil dívčí pěvecký sbor spolku Vesna, zasedal v prvním výboru Jednoty pro zvelebení církevní hudby na Moravě (od 1881). Komponoval písně na české a německé texty, sbory a klavírní skladby. 1861–62 byl jedním z prvních moravských dopisovatelů pražského hudebního časopisu ''Dalibor'', v 60. letech psal též do ''Moravské orlice ''a po smrti F. Škroupa dal 15. 2. 1862 v ''Národních listech ''podnět ke sbírce na jeho pomník. | ||
Řádka 50: | Řádka 48: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Bajgarová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 66: | Řádka 58: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:51
Vystudoval práva v Praze (JUDr. 1869), hru na klavír a hudební teorii ve Frömterově ústavu (1852–58). Byl vychovatelem v rodině barona V. Herringa v Brně (1861–66), advokátním koncipientem (1866–75), advokátem v Bučovicích (1876–85) a pak působil opět v Brně, mj. jako majitel hudební školy. Byl uvědomělým vlastencem a aktivním činitelem svépomocných záložen, hasičských sborů, slovanského (později českého) čtenářského spolku, řemeslnické jednoty Svatopluk, kde se mj. 1873 zasadil o přijetí L. Janáčka na jeho první sbormistrovské místo, ad. Propagoval Smetanovo dílo a 16. 6. 1873 uspořádal v Besedě brněnské jediný Smetanův koncert v Brně. Spoluzakládal a 1870–71 řídil dívčí pěvecký sbor spolku Vesna, zasedal v prvním výboru Jednoty pro zvelebení církevní hudby na Moravě (od 1881). Komponoval písně na české a německé texty, sbory a klavírní skladby. 1861–62 byl jedním z prvních moravských dopisovatelů pražského hudebního časopisu Dalibor, v 60. letech psal též do Moravské orlice a po smrti F. Škroupa dal 15. 2. 1862 v Národních listech podnět ke sbírce na jeho pomník.
Hrál v ochotnickém divadle v domě stolařského mistra Jana B. Rudiše na Starém Brně (1869–70), na jehož činnost navázala Jednota divadelních ochotníků (1870–73). Pro divadlo napsal texty ke komickým scénám a deklamacím, k nimž upravil cizí nebo napsal vlastní hudbu. Nejznámější z jeho prací byla parodická zpěvohra Kvas krále Vondry XXVI. („velká romanticko-heroicko-tragická opera“) o třech jednáních na vlastní libreto z roku 1863. Byla určena pro šest sólových hlasů a sbor s doprovodem klavíru, odpovídala možnostem ochotníků a vyšla poprvé 1865 nákladem brněnského čtenářského spolku. Parodují se rytířské a královské operní náměty. Děj naplňuje zabijačka na dvoře krále Vondry, hudba je směsí populárních melodií z děl Mozartových, Rossiniho, Wagnerových ad. Ve slovinském překladu byl Kvas proveden ve spolku Čitalnica v Lublani 1868 jako první česká zpěvohra (vydán 1869 tamtéž), 8. 3. 1886 se stal prvním českým zpěvoherním představením v Opavě ad. Po 1870 napsal I. další komické výjevy, které uveřejňoval i pod pseudonymy, též se spoluautorem, skladatelem JUDr. A. Javůrkem; k jejich společným pracím patří např. jednoaktovka Mistr Kaňhal v nesnázích čili Zkažený koncert (též Koncert Vaška Kaňhala, poprvé Chrudim 1870), kde v příhodách spojených s jedním koncertem vystupuje koncertní ředitel Kaňhal, jeho hudebníci, balet a velký sbor. Náročnější kritika (Neruda) odsuzovala zvl. Kvas a práce jemu podobné jako prototyp primitivní zábavy, přesto zůstala právě tato parodie jedním z nejčastěji hraných čísel spolkových představení až do začátku 20. stol. a stala se modelem pro další autory. Po stu letech prožila renesanci, když ji 1993 uvedl operetní soubor Národního divadla v Brně na festivalu Moravský podzim (Hostina krále Vondry XVI.), 1994 ji nastudovalo pražské Dejvické divadlo (úprava A. Goldflam) a 1996 Divadlo v Dlouhé v Praze.
Prameny a literatura
Pozůstalost (včetně programů) v Odd. dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně. • M. Hýsek: Literární Morava v letech 1849–1885, 1911, s. 107; E. Axman: Morava v české hudbě XIX. stol., 1920; L. K. Žižka: Cech českých hudebních nakladatelů. Paměti, vzpomínky a dojmy, Hudba a národ, 1940, s. 131; J. Plavec: František Škroup, 1941; J. Racek: Bedřich Smetana a Morava, Brno 1946; J. Neruda: Podobizny I, 1951, s. 289–290; Krtička: Brněnská hudební epocha; V. Svobodová: J. I. (Příspěvek ke kulturním dějinám českého Brna let šedesátých), Časopis Moravského musea, vědy společenské 42, 1957, s. 123–132; Velká pochodeň. Sborník k pětasedmdesátému výročí stálého českého divadla v Brně, Brno 1959, s. 15; M. Zbavitel: Kalendárium dějin divadla v Opavě, Opava 1995, s. 34; J. Brabcová: Koncertní život v Brně na přelomu 19. a 20. stol., kand. dis., fil. fak. brněnské univ. 1988; V. Kyas: Slavné hudební osobnosti v Brně. – Berühmte Musikpersönlichkeiten in Brünn (1859–1914), Brno 1995, s. 37, 39. • Pazdírek; ČHS.
Životní události
- 27. 8. 1839: narození, Čáslav
- 6. 2. 1894: úmrtí, Brno
Vznik: 2006
Autor: Jitka Bajgarová