Odstrčilová, Liběna: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 33: | Řádka 33: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Národní divadlo v Brně | + | <ee:bibliography_content>'''Národní divadlo v Brně''' |
+ | |||
+ | Mahulena (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Maryša (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', i ND 1923), Esther Geršomová (E. Tréval: ''Válka bohů'') – vše j. h. 1909. | ||
+ | |||
+ | '''Tuttrova společnost''' | ||
+ | |||
+ | Vivie (G. B. Shaw: ''Živnost paní Warrenové'') j. h. – Louny 1910. | ||
+ | |||
+ | '''Hodrova společnost''' | ||
+ | |||
+ | Helena (S. Przybyszewski: ''Pro štěstí''), Nora (H. Ibsen: ''Nora'', i Jeřábkova spol. Prostějov 1910) – vše j. h. Louny 1910. | ||
+ | |||
+ | '''Volné sdružení''' | ||
+ | |||
+ | Elisa (G. Rovetta: ''Bezectní''), Kolombina (A. Wenig: ''Hra s ohněm'') – Intimní div. na Smíchově 1910. | ||
+ | |||
+ | '''Národní divadlo''' | ||
+ | |||
+ | Alaine de l’Estoile (S. Michaëlis: ''Revoluční svatba''), Markétka (J. W. Goethe: ''Faust''), Bětka (A. Jirásek: ''Vojnarka'') – vše j. h. 1910; Děvče (J. Mahen: ''Janošík''), Ilona (J. Hilbert: ''Patria'') – 1911; Zuzanka (H. Bahr: ''Zuzanka''), Štěstí (M. Maeterlinck: ''Modrý pták''), Milka (B. Mrštíková, V. Mrštík: ''Anežka''), První snacha (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů''), Helena (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské'') – 1912; Lisarda (Lope de Vega: ''Sedlák svým pánem''), Katuška (K. Mašek: ''Ženy, které potkáváme''), Bedřiška (H. Ibsen: ''John Gabriel Borkman''), Desdemona (W. Shakespeare: ''Othello''), Andělka (L. Holberg: ''Konvář politik''), Dcera arabského kupce (R. Marenco: ''Excelcior''), Bianca (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') – 1913; Živa (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Cherubin (P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba''), Anny (B. Thomas: ''Charleyova teta''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Doňa Inés (J. Zorrilla: ''Don Juan Tenorio'') – 1914; Mela (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Phoebe (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Stáza (F. Šrámek: ''Léto''), Hornychová (K. Želenský: ''Tažní ptáci''), Herečka (W. Shakespeare: ''Hamlet''), Panoš Parisův (týž: ''Romeo a Julie'') – 1915; Apolenka (J. K. Tyl: ''Pražský flamendr''), Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Josefina (F. X. Svoboda: ''Čekanky''), Helena Marvanová (V. Skoch: ''Naše babička'') – 1916; Semiramis + Vládkyně říše hyacint (O. Nedbal: ''Princezna Hyacinta''), Alena (A. Jirásek: ''Kolébka''), Eva (G. Preissová: ''Gazdina roba'') – 1917; Josefina (F. V. Jeřábek: ''Služebník svého pána''), Kněžice Kunhuta (J. Hilbert: ''Falkenštejn'') – 1918; Jason (K. Mašek: ''Kašpárkova maminka''), Varvara (A. N. Ostrovskij: ''Bouře''), Paní Lindová (H. Ibsen: ''Nora''), Šarlota Ivanovna (A. P. Čechov: ''Višňový sad''), Mlada (S. Lom: ''Děvín''), Madlenka (V. Dyk: ''Ondřej a drak'') – 1919; Černá dáma (G. B. Shaw: ''Černá dáma sonetů''), Sigrid (H. Ibsen: ''Nápadníci trůn''), Jessika (W. Shakespeare: ''Kupec benátský''), Zdenka Voborníková (V. Peřina: ''Jarní svátek'') – 1920; Diana (L. Delibes: ''Sylvia''), Jindřiška (J. Renard: ''Modlářka''), Růžena (V. K. Klicpera: ''Zlý jelen''), Věra (F. Zavřel: ''Dravec'') – 1921; Žofie (A. Dvořák: ''Král Václav IV.''), Princ Edvard (Ch. Marlowe: ''Edvard II.''), Kukla (K. a J. Čapkové: ''Ze života hmyzu''), Královna Anna (E. Scribe: ''Sklenice vody''), Brianda z Luny (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Ellean (A. W. Pinero: ''Druhá paní'') – 1922; Zelima (C. Gozzi: ''Turandot''), Miss Hester Worsleyová (O. Wilde: ''Bezvýznamná žena''), Elianta (Molière: ''Misantrop'') – 1923; Ančička (J. N. Štěpánek: ''Čech a Němec''), Sofja (D. I. Fonvizin: ''Mazánek''), Ethel (J. H. Manners: ''Peg mého srdce''), Nelly (J. Sarment: ''Rybář stínů''), Alice (G. Kaiser: ''Kolportážní příběh''), Anežka (A. Dvořák: ''Bílá Hora'') – 1924; Tekla (L. Stroupežnický: ''Na Valdštejnské šachtě''), Miss Deacon (H. Bataille: ''Mamá Kolibřík''), Charmian (W. Shakespeare: ''Caesar a Kleopatra''), Eva (R. Benjamin: ''Rozmary náhody'') – 1925; Vivie (G. B. Shaw: ''Živnost paní Warrenové''), Ismena (J. Racine: ''Faidra''), Jenovéfa (C. Vautel, A. Lorde, P. Chaine: ''Náš pan farář''), Frida (L. Pirandello: ''Jindřich IV.'') – 1926; Lady Plymdaleová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Cilly Trenchová (S. Michaëlis: ''Na moři'') – 1927; Kristina (S. Howard: ''Mateřství paní Phelpsové''), Anka (J. Mahen: ''Jánošík''), Žofinka (E. Vachek: ''Lišák Stavinoha'') – 1928; Lavinia (G. B. Shaw: ''Androkles a lev''), Regan (W. Shakespeare: ''Král Lear''), Panna Lidunka (A. H. Horáková: ''Libuňský jemnostpán''), Karla (V. Werner: ''Todo je outsider''), Sestra Waylandová (W. S. Maugham: ''Posvátný plamen'') – 1929; Láblová (M. A. Šimáček: ''Svět malých lidí''), Roubínková (A. Jirásek: ''M. D. Rettigová''), Slečna Austenová (G. Kelly: ''Craigova žena'') – 1930; Eleonora Prosecká (F. Téver: ''Ozdravovna „Na smíchu“''), Yvetta (S. Passeur: ''V řetězech'') – 1931; Paní Lippettová (J. Websterová: ''Táta Dlouhán'') – 1932; Naďa Stefanovičová (B. Nušić: ''Paní ministrová''), Pavla Klotylda Klausenová (G. Hauptmann: ''Před západem slunce'') – 1933.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Umělecká loutková scéna | + | <ee:bibliography_content>'''Umělecká loutková scéna''' |
+ | |||
+ | Z. Schmoranz: ''Začarovaný les'', ''Doktor Faust – ''1918; Fa Presto [K. Mašek]: ''Pohádkový zákon ''– 1920.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>Jak se hrál Faust, ''Loutkář ''3, 1918/19, s. 17–19; Jak hraji, in sb. ''Loutkářská čítanka'', Praha 1925, s. 162–168; O K. Štapferovi, ''Loutkář ''15, 1928/29, s. 222–224.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Jak se hrál Faust, ''Loutkář ''3, 1918/19, s. 17–19; Jak hraji, in sb. ''Loutkářská čítanka'', Praha 1925, s. 162–168; O K. Štapferovi, ''Loutkář ''15, 1928/29, s. 222–224.</ee:bibliography_content> |
Verze z 8. 8. 2016, 10:22
Hlavním působištěm herečky půvabného zjevu, melodického hlasu a střídmého hereckého projevu bylo pražské Národní divadlo (1911–33). Smyslem pro psychologické prokreslení postav se uplatnila zejména v Kvapilově éře (vrcholem byly role Stázy ve Šrámkově Létu či Desdemony v Othellovi). Ve 20. letech stála stranou Hilarova expresionismu a ztvárňovala role v konverzačních veselohrách. Celoživotně se zajímala též o loutkové divadlo.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.