Odstrčilová, Liběna: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Aktualizace InterWiki odkazů)
m
Řádka 2: Řádka 2:
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
<cshow logged="1">{{Infobox Osoba
+
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Liběna</ee:firstname> <ee:lastname>Odstrčilová</ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Liběna</ee:firstname>  
 +
| příjmení = <ee:lastname>Odstrčilová</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 19: Řádka 20:
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| povolání = <ee:profession>herečka,</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>herečka,</ee:profession>
}}</cshow><ee:perex>
+
}}<ee:perex>
  
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
<cshow logged="1"><ee:content>
+
<cshow logged="1">
Křtěna Liběnka. Otec JUDr. Čeněk O. byl v době jejího narození kandidátem advokacie v Olomouci. V rodišti začala hrát ani ne patnáctiletá v Jednotě divadelních ochotníků besedních, kde se brzy dostala k velkým úlohám (Zeyerova Mahulena, Shakespearova Desdemona, Mína v Hilbertově ''Vině''). Úspěchy na ochotnické scéně ji utvrdily v rozhodnutí věnovat se divadlu profesionálně. Od 1908 pobývala v Praze a studovala herectví u M. Hübnerové. 1909 vystoupila opakovaně jako hospitantka ve třech rolích v brněnském ND. 1910 hostovala zkušebně na angažmá v pražském ND a účinkovala ve večeru Volného sdružení (10.12.). Do ND byla přijata 1911 a působila tu do předčasného penzionování 1933. Udržovala kontakty na Moravě, během angažmá v ND hostovala na moravských scénách, u cestujících společností (mj. u J. Tuttra) i ochotníků. Intenzivně se zabývala loutkovým divadlem; nejdříve hrála v malém rodinném divadélku, od 1916 veřejně (o prázdninách a vánočních svátcích v Prostějově a Tišnově, posléze v pražských školách). 1918 založila spolek Umělecká loutková scéna, stala se jeho předsedkyní a nastudovala několik inscenací. K členům spolku a blízkým spolupracovníkům '''O.''' patřil publicista a autor loutkových her Z. Schmoranz, za nějž se 1920 provdala. Po odchodu z ND vystupovala občas jako recitátorka, hostovala na loutkových scénách a věnovala se charitativní činnosti. Vytvořila jednu filmovou roli, ženu továrníka Klase, v kriminálním dramatu ''Čaroděj'' (1918, režie A. Fencl; film nedochován). Již v roli Markétky v Goethově ''Faustu'', v níž hostovala na angažmá, si kritika povšimla její schopnosti věrohodně prokreslit postavu a pracovat s detailem. Po vstupu do ND byla obsazována do rolí mladých, něžných dívek, v nichž uplatňovala svůj půvabný zjev a melodický hlas (tit. role Bahrovy ''Zuzanky'', Alena ve Vrchlického ''Noci na Karlštejně'', Hanička v Jiráskově ''Lucerně'', Apolenka v Tylově ''Pražském flamendru''). '''O.''' se vřadila mezi herce psychologicko-realistického směru, jak jej v ND utvářel svou režijní tvorbou J. Kvapil. Nejvýznamnější kreací této etapy byla Stáza v Šrámkově ''Létu''; s hřejivým porozuměním pro dívku - venkovského divocha na prahu dospělosti vyjádřila probouzející se ženství. V tragických hrdinkách (např. Desdemona, Shakespeare: ''Othello''; Eva, Preissová: ''Gazdina roba'') akcentovala spíše tesklivou jímavost. Postupně převládl v jejím projevu střízlivý tón, vyjevující uměřeně, až se strohou racionálností charakter a vnitřní svět postav (Vivie, Shaw: ''Živnost paní Warrenové''). Její antiromantické a střídmé herectví neobsáhlo prudké výbuchy citů a vášní, bylo mu cizí akcentování pudovosti a erotismu, příznačné pro režie poválečného šéfa činohry K. H. Hilara. Ve dvacátých letech se '''O. '''ocitala v ND mimo hlavní proud, určovaný Hilarovou tvorbou. Do svých inscenací si ji vybírali ostatní režiséři (K. Dostal, M. Nový, V. Novák) a její doménou se staly role v konverzačních hrách, v soudobé francouzské a angloamerické dramatice. V postavách věcných, nesentimentálních hrdinek se dobře uplatnil její civilní, nepatetický výraz a jemný charakterizační detail. Vyhraňovala se v interpretku žen citově strádajících, nešťastných a pronásledovaných osudem; např. soucitná, lásce se obětující Nelly (Sarment: ''Rybář stínů'') či Kristina skrývající pod nesentimentálním povrchem zjitřené nitro (Howard: ''Mateřství'' ''paní Phelpsové''). Zřídka byla obsazována do komických rolí, a ač postrádala pravý komediantský fond, i v této oblasti vytvořila zdařile některé figury (Žofinka, Vachek: ''Lišák Stavinoha''; Terezka, Stroupežnický: ''Naši furianti''; Jenovéfa, Vautel – Lorde - Chaine: ''Náš pan farář'').                    <br/><br/>Loutkářské působení '''O.''' vyvrcholilo na sklonku desátých let uměleckou i organizační činností ve spolku Umělecká loutková scéna. Ke spolupráci získala výtvarníka ND K. Štapfera a několik kolegů herců (A. Čepelu, K. Kolára, V. Merhauta). Angažovala se v úsilí o postavení multifunkční budovy, zahrnující loutkové divadlo, loutkářské učiliště a muzeum; projekt počítající s lokalitou Židovského (Dětského) ostrova, kterou se nezdařilo získat, ztroskotal. V prvním pololetí 1919 nastudovala několik inscenací (''Doktor Faust''; Schmoranz: ''Začarovaný les''; Mašek:''Pohádkový zákon''). V době, kdy se většina loutkářů soustředila na výtvarnou složku, se zaměřila jako jedna z prvních na hereckou práci s loutkou. O svých zkušenostech nabytých v loutkářské praxi zasvěceně psala a přednášela. Po útlumu a zániku spolku hrávala ve školách, později hostovala v Loutkovém divadle Umělecké výchovy (mj. vypravěčka, Malík: ''Míček Flíček'', 1935)
+
<ee:content>
 +
Křtěna Liběnka. Otec JUDr. Čeněk O. byl v době jejího narození kandidátem advokacie v Olomouci. V rodišti začala hrát ani ne patnáctiletá v Jednotě divadelních ochotníků besedních, kde se brzy dostala k velkým úlohám (Zeyerova Mahulena, Shakespearova Desdemona, Mína v Hilbertově ''Vině''). Úspěchy na ochotnické scéně ji utvrdily v rozhodnutí věnovat se divadlu profesionálně. Od 1908 pobývala v Praze a studovala herectví u M. Hübnerové. 1909 vystoupila opakovaně jako hospitantka ve třech rolích v brněnském ND. 1910 hostovala zkušebně na angažmá v pražském ND a účinkovala ve večeru Volného sdružení (10.12.). Do ND byla přijata 1911 a působila tu do předčasného penzionování 1933. Udržovala kontakty na Moravě, během angažmá v ND hostovala na moravských scénách, u cestujících společností (mj. u J. Tuttra) i ochotníků. Intenzivně se zabývala loutkovým divadlem; nejdříve hrála v malém rodinném divadélku, od 1916 veřejně (o prázdninách a vánočních svátcích v Prostějově a Tišnově, posléze v pražských školách). 1918 založila spolek Umělecká loutková scéna, stala se jeho předsedkyní a nastudovala několik inscenací. K členům spolku a blízkým spolupracovníkům '''O.''' patřil publicista a autor loutkových her Z. Schmoranz, za nějž se 1920 provdala. Po odchodu z ND vystupovala občas jako recitátorka, hostovala na loutkových scénách a věnovala se charitativní činnosti. Vytvořila jednu filmovou roli, ženu továrníka Klase, v kriminálním dramatu ''Čaroděj'' (1918, režie A. Fencl; film nedochován). Již v roli Markétky v Goethově ''Faustu'', v níž hostovala na angažmá, si kritika povšimla její schopnosti věrohodně prokreslit postavu a pracovat s detailem. Po vstupu do ND byla obsazována do rolí mladých, něžných dívek, v nichž uplatňovala svůj půvabný zjev a melodický hlas (tit. role Bahrovy ''Zuzanky'', Alena ve Vrchlického ''Noci na Karlštejně'', Hanička v Jiráskově ''Lucerně'', Apolenka v Tylově ''Pražském flamendru''). '''O.''' se vřadila mezi herce psychologicko-realistického směru, jak jej v ND utvářel svou režijní tvorbou J. Kvapil. Nejvýznamnější kreací této etapy byla Stáza v Šrámkově ''Létu''; s hřejivým porozuměním pro dívku - venkovského divocha na prahu dospělosti vyjádřila probouzející se ženství. V tragických hrdinkách (např. Desdemona, Shakespeare: ''Othello''; Eva, Preissová: ''Gazdina roba'') akcentovala spíše tesklivou jímavost. Postupně převládl v jejím projevu střízlivý tón, vyjevující uměřeně, až se strohou racionálností charakter a vnitřní svět postav (Vivie, Shaw: ''Živnost paní Warrenové''). Její antiromantické a střídmé herectví neobsáhlo prudké výbuchy citů a vášní, bylo mu cizí akcentování pudovosti a erotismu, příznačné pro režie poválečného šéfa činohry K. H. Hilara. Ve dvacátých letech se '''O. '''ocitala v ND mimo hlavní proud, určovaný Hilarovou tvorbou. Do svých inscenací si ji vybírali ostatní režiséři (K. Dostal, M. Nový, V. Novák) a její doménou se staly role v konverzačních hrách, v soudobé francouzské a angloamerické dramatice. V postavách věcných, nesentimentálních hrdinek se dobře uplatnil její civilní, nepatetický výraz a jemný charakterizační detail. Vyhraňovala se v interpretku žen citově strádajících, nešťastných a pronásledovaných osudem; např. soucitná, lásce se obětující Nelly (Sarment: ''Rybář stínů'') či Kristina skrývající pod nesentimentálním povrchem zjitřené nitro (Howard: ''Mateřství'' ''paní Phelpsové''). Zřídka byla obsazována do komických rolí, a ač postrádala pravý komediantský fond, i v této oblasti vytvořila zdařile některé figury (Žofinka, Vachek: ''Lišák Stavinoha''; Terezka, Stroupežnický: ''Naši furianti''; Jenovéfa, Vautel – Lorde - Chaine: ''Náš pan farář'').                    Loutkářské působení '''O.''' vyvrcholilo na sklonku desátých let uměleckou i organizační činností ve spolku Umělecká loutková scéna. Ke spolupráci získala výtvarníka ND K. Štapfera a několik kolegů herců (A. Čepelu, K. Kolára, V. Merhauta). Angažovala se v úsilí o postavení multifunkční budovy, zahrnující loutkové divadlo, loutkářské učiliště a muzeum; projekt počítající s lokalitou Židovského (Dětského) ostrova, kterou se nezdařilo získat, ztroskotal. V prvním pololetí 1919 nastudovala několik inscenací (''Doktor Faust''; Schmoranz: ''Začarovaný les''; Mašek:''Pohádkový zákon''). V době, kdy se většina loutkářů soustředila na výtvarnou složku, se zaměřila jako jedna z prvních na hereckou práci s loutkou. O svých zkušenostech nabytých v loutkářské praxi zasvěceně psala a přednášela. Po útlumu a zániku spolku hrávala ve školách, později hostovala v Loutkovém divadle Umělecké výchovy (mj. vypravěčka, Malík: ''Míček Flíček'', 1935)
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Jednota divadelních ochotníků besedních, Olomouc<br/>Mahulena, Desdemona, Mína Mařáková - 1904 (?)<br/>ND Brno<br/>Mahulena (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena'') j.h., Maryša (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', i ND 1923) j.h., Esther Geršomová (E. Tréval: ''Válka bohů'') j.h. - 1909.<br/><span style="line-height: 1.6;">Volné sdružení<br/>Elisa (G. Rovetta: </span>''Bezectní''<span style="line-height: 1.6;">), ? (A. Wenig: </span>''Hra s ohněm''<span style="line-height: 1.6;">) - Intimní div. na Smíchově 1910.<br/>ND<br/>Alaine de l’Estoile (S. Michaëlis: </span>''Revoluční svatba''<span style="line-height: 1.6;">), Markétka (J. W. Goethe: </span>''Faust''<span style="line-height: 1.6;">) j.h.,  Bětka (A. Jirásek:</span>''Vojnarka''<span style="line-height: 1.6;">) j.h. - 1910; Děvče (J. Mahen: </span>''Janošík''<span style="line-height: 1.6;">), Ilona (J. Hilbert: </span>''Patria''<span style="line-height: 1.6;">) - 1911; Zuzanka (H. Bahr: </span>''Zuzanka''<span style="line-height: 1.6;">), Štěstí (M. Maeterlinck: </span>''Modrý pták''<span style="line-height: 1.6;">), Milka (B. Mrštíková, V. Mrštík: </span>''Anežka''<span style="line-height: 1.6;">), První snacha (I. Vojnović: </span>''Smrt matky Jugovičů''<span style="line-height: 1.6;">), Helena (W. Shakespeare: </span>''Sen noci svatojanské''<span style="line-height: 1.6;">) - 1912; Lisarda (Lope de Vega: </span>''Sedlák svým pánem''<span style="line-height: 1.6;">), Katuška (K. Mašek: </span>''Ženy, které potkáváme''<span style="line-height: 1.6;">), Bedřiška (H. Ibsen: </span>''John Gabriel Borkman''<span style="line-height: 1.6;">), Desdemona (W. Shakespeare: </span>''Othello''<span style="line-height: 1.6;">), Andělka (L. Holberg:</span>'' Konvář politik''<span style="line-height: 1.6;">), Dcera arabského kupce (R. Marenco: </span>''Excelcior''<span style="line-height: 1.6;">), Bianca (W. Shakespeare: </span>''Zkrocení zlé ženy''<span style="line-height: 1.6;">) - 1913; Živa (J. Zeyer: </span>''Radúz a Mahulena''<span style="line-height: 1.6;">), Cherubin (P.-A. C. de Beaumarchais: </span>''Figarova svatba''<span style="line-height: 1.6;">), Anny (B. Thomas: </span>''Charleyova teta''<span style="line-height: 1.6;">), Alena (J. Vrchlický: </span>''Noc na Karlštejně''<span style="line-height: 1.6;">), Doňa Inés (J. Zorrilla: </span>''Don Juan Tenorio''<span style="line-height: 1.6;">) - 1914; Mela (G. Zapolska: </span>''Morálka paní Dulské''<span style="line-height: 1.6;">), Phoebe (W. Shakespeare: </span>''Jak se vám líbí''<span style="line-height: 1.6;">), Stáza (F. Šrámek: </span>''Léto''<span style="line-height: 1.6;">), Hornychová (K. Želenský: </span>''Tažní ptáci''<span style="line-height: 1.6;">), Herečka (W. Shakespeare: </span>''Hamlet''<span style="line-height: 1.6;">), Panoš Parisův (týž: </span>''Romeo a Julie''<span style="line-height: 1.6;">) - 1915; Apolenka (J. K. Tyl: </span>''Pražský flamendr''<span style="line-height: 1.6;">), Hanička (A. Jirásek: </span>''Lucerna''<span style="line-height: 1.6;">), Verunka (L. Stroupežnický: </span>''Naši furianti''<span style="line-height: 1.6;">), Josefina (F. X. Svoboda: </span>''Čekanky''<span style="line-height: 1.6;">), Helena Marvanová (V. Skoch: </span>''Naše babička''<span style="line-height: 1.6;">) - 1916; Semiramis + Vládkyně říše hyacint (O. Nedbal:</span>'' Princezna Hyacinta''<span style="line-height: 1.6;">), Alena (A. Jirásek: </span>''Kolébka''<span style="line-height: 1.6;">), Eva (G. Preissová: </span>''Gazdina roba''<span style="line-height: 1.6;">) - 1917; Josefina (F. V. Jeřábek:</span>''Služebník svého pána''<span style="line-height: 1.6;">), Kněžice Kunhuta (J. Hilbert: </span>''Falkenštejn''<span style="line-height: 1.6;">) - 1918; Jason (K. Mašek: </span>''Kašpárkova maminka''<span style="line-height: 1.6;">), Varvara (A. N. Ostrovskij: </span>''Bouře''<span style="line-height: 1.6;">), Paní Lindová (H. Ibsen: </span>''Nora''<span style="line-height: 1.6;">), Šarlota Ivanovna (A. P. Čechov:</span>''Višňový sad''<span style="line-height: 1.6;">), Mlada (S. Lom:  </span>''Děvín''<span style="line-height: 1.6;">), Madlenka (V. Dyk: </span>''Ondřej a drak''<span style="line-height: 1.6;">) - 1919; Černá dáma (G. B. Shaw: </span>''Černá dáma sonetů''<span style="line-height: 1.6;">), Sigrid (H. Ibsen: </span>''Nápadníci trůn''<span style="line-height: 1.6;">), Jessika (W. Shakespeare: </span>''Kupec benátský''<span style="line-height: 1.6;">), Zdenka Voborníková (V. Peřina: </span>''Jarní svátek''<span style="line-height: 1.6;">) - 1920; Diana (L. Delibes: </span>''Sylvia''<span style="line-height: 1.6;">), Jindřiška (J. Renard: </span>''Modlářka''<span style="line-height: 1.6;">), Růžena (V. K. Klicpera: </span>''Zlý jelen''<span style="line-height: 1.6;">), Věra (F. Zavřel: </span>''Dravec''<span style="line-height: 1.6;">) - 1921; Žofie (A. Dvořák: </span>''Král Václav IV.''<span style="line-height: 1.6;">), Princ Edvard (Ch. Marlowe:</span>''Edvard II.''<span style="line-height: 1.6;">), Kukla (K. a J. Čapkové: </span>''Ze života hmyzu''<span style="line-height: 1.6;">), Královna Anna (E. Scribe: </span>''Sklenice vody''<span style="line-height: 1.6;">), Brianda z Luny (J. Vrchlický: </span>''Soud lásky''<span style="line-height: 1.6;">), Ellean (A. W. Pinero: </span>''Druhá paní''<span style="line-height: 1.6;">) - 1922; Zelima (C. Gozzi: </span>''Turandot''<span style="line-height: 1.6;">), Miss Hester Worsleyová (O. Wilde: </span>''Bezvýznamná žena''<span style="line-height: 1.6;">), Elianta (Molière: </span>''Misantrop''<span style="line-height: 1.6;">) - 1923; Ančička (J. N. Štěpánek: </span>''Čech a Němec''<span style="line-height: 1.6;">), Sofja (D. I. Fonvizin: </span>''Mazánek''<span style="line-height: 1.6;">), Ethel (J. H. Manners: </span>''Peg mého srdce''<span style="line-height: 1.6;">), Nelly (J. Sarment: </span>''Rybář stínů''<span style="line-height: 1.6;">), Alice (G. Kaiser: </span>''Kolportážní příběh''<span style="line-height: 1.6;">), Anežka (A. Dvořák: </span>''Bílá Hora''<span style="line-height: 1.6;">) - 1924; Tekla (L. Stroupežnický: </span>''Na Valdštejnské šachtě''<span style="line-height: 1.6;">), Miss Deacon (H. Bataille:</span>'' Mamá Kolibřík''<span style="line-height: 1.6;">), Charmian (W. Shakespeare: </span>''Caesar a Kleopatra''<span style="line-height: 1.6;">), Eva (R. Benjamin: </span>''Rozmary náhody''<span style="line-height: 1.6;">) - 1925; Vivie (G. B. Shaw: </span>''Živnost paní Warrenové''<span style="line-height: 1.6;">), Ismena (J. Racine: </span>''Faidra''<span style="line-height: 1.6;">), Jenovéfa (C. Vautel, A. Lorde, P. Chaine: </span>''Náš pan farář''<span style="line-height: 1.6;">), Frida (L. Pirandello: </span>''Jindřich IV.''<span style="line-height: 1.6;">) - 1926; Lady Plymdaleová (O. Wilde: </span>''Vějíř lady Windermerové''<span style="line-height: 1.6;">), Cilly Trenchová (S. Michaëlis: </span>''Na moři''<span style="line-height: 1.6;">) - 1927; Kristina (S. Howard: </span>''Mateřství paní Phelpsové''<span style="line-height: 1.6;">), Anka (J. Mahen: </span>''Jánošík''<span style="line-height: 1.6;">), Žofinka (E. Vachek: </span>''Lišák Stavinoha''<span style="line-height: 1.6;">) - 1928; Lavinia (G. B. Shaw: </span>''Androkles a lev''<span style="line-height: 1.6;">), Regan (W. Shakespeare: </span>''Král Lear''<span style="line-height: 1.6;">), Panna Lidunka (A. H. Horáková:</span>''Libuňský jemnostpán''<span style="line-height: 1.6;">), Karla (V. Werner: </span>''Todo je outsider''<span style="line-height: 1.6;">), Sestra Waylandová (W. S. Maugham: </span>''Posvátný plamen''<span style="line-height: 1.6;">) - 1929; Láblová (M. A. Šimáček: </span>''Svět malých lidí''<span style="line-height: 1.6;">), Roubínková (A. Jirásek: </span>''M. D. Rettigová''<span style="line-height: 1.6;">), Slečna Austenová (G. Kelly: </span>''Craigova žena''<span style="line-height: 1.6;">) - 1930; Eleonora Prosecká (F. Téver: </span>''Ozdravovna "Na smíchu"''<span style="line-height: 1.6;">), Yvetta (S. Passeur: </span>''V řetězech''<span style="line-height: 1.6;">) - 1931; Paní Lippettová (J. Websterová: </span>''Táta dlouhán''<span style="line-height: 1.6;">) - 1932; Naďa Stefanovičová (B. Nušić:</span>''Paní ministrová''<span style="line-height: 1.6;">), Pavla Klotylda Klausenová (G. Hauptmann: </span>''Před západem slunce''<span style="line-height: 1.6;">) - 1933.</span></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Jednota divadelních ochotníků besedních, OlomoucMahulena, Desdemona, Mína Mařáková - 1904 (?)ND BrnoMahulena (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena'') j.h., Maryša (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', i ND 1923) j.h., Esther Geršomová (E. Tréval: ''Válka bohů'') j.h. - 1909.Volné sdruženíElisa (G. Rovetta: ''Bezectní''), ? (A. Wenig: ''Hra s ohněm'') - Intimní div. na Smíchově 1910.NDAlaine de l’Estoile (S. Michaëlis: ''Revoluční svatba''), Markétka (J. W. Goethe: ''Faust'') j.h.,  Bětka (A. Jirásek:''Vojnarka'') j.h. - 1910; Děvče (J. Mahen: ''Janošík''), Ilona (J. Hilbert: ''Patria'') - 1911; Zuzanka (H. Bahr: ''Zuzanka''), Štěstí (M. Maeterlinck: ''Modrý pták''), Milka (B. Mrštíková, V. Mrštík: ''Anežka''), První snacha (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů''), Helena (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské'') - 1912; Lisarda (Lope de Vega: ''Sedlák svým pánem''), Katuška (K. Mašek: ''Ženy, které potkáváme''), Bedřiška (H. Ibsen: ''John Gabriel Borkman''), Desdemona (W. Shakespeare: ''Othello''), Andělka (L. Holberg:'' Konvář politik''), Dcera arabského kupce (R. Marenco: ''Excelcior''), Bianca (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') - 1913; Živa (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Cherubin (P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba''), Anny (B. Thomas: ''Charleyova teta''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Doňa Inés (J. Zorrilla: ''Don Juan Tenorio'') - 1914; Mela (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Phoebe (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Stáza (F. Šrámek: ''Léto''), Hornychová (K. Želenský: ''Tažní ptáci''), Herečka (W. Shakespeare: ''Hamlet''), Panoš Parisův (týž: ''Romeo a Julie'') - 1915; Apolenka (J. K. Tyl: ''Pražský flamendr''), Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Josefina (F. X. Svoboda: ''Čekanky''), Helena Marvanová (V. Skoch: ''Naše babička'') - 1916; Semiramis + Vládkyně říše hyacint (O. Nedbal:'' Princezna Hyacinta''), Alena (A. Jirásek: ''Kolébka''), Eva (G. Preissová: ''Gazdina roba'') - 1917; Josefina (F. V. Jeřábek:''Služebník svého pána''), Kněžice Kunhuta (J. Hilbert: ''Falkenštejn'') - 1918; Jason (K. Mašek: ''Kašpárkova maminka''), Varvara (A. N. Ostrovskij: ''Bouře''), Paní Lindová (H. Ibsen: ''Nora''), Šarlota Ivanovna (A. P. Čechov:''Višňový sad''), Mlada (S. Lom:  ''Děvín''), Madlenka (V. Dyk: ''Ondřej a drak'') - 1919; Černá dáma (G. B. Shaw: ''Černá dáma sonetů''), Sigrid (H. Ibsen: ''Nápadníci trůn''), Jessika (W. Shakespeare: ''Kupec benátský''), Zdenka Voborníková (V. Peřina: ''Jarní svátek'') - 1920; Diana (L. Delibes: ''Sylvia''), Jindřiška (J. Renard: ''Modlářka''), Růžena (V. K. Klicpera: ''Zlý jelen''), Věra (F. Zavřel: ''Dravec'') - 1921; Žofie (A. Dvořák: ''Král Václav IV.''), Princ Edvard (Ch. Marlowe:''Edvard II.''), Kukla (K. a J. Čapkové: ''Ze života hmyzu''), Královna Anna (E. Scribe: ''Sklenice vody''), Brianda z Luny (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Ellean (A. W. Pinero: ''Druhá paní'') - 1922; Zelima (C. Gozzi: ''Turandot''), Miss Hester Worsleyová (O. Wilde: ''Bezvýznamná žena''), Elianta (Molière: ''Misantrop'') - 1923; Ančička (J. N. Štěpánek: ''Čech a Němec''), Sofja (D. I. Fonvizin: ''Mazánek''), Ethel (J. H. Manners: ''Peg mého srdce''), Nelly (J. Sarment: ''Rybář stínů''), Alice (G. Kaiser: ''Kolportážní příběh''), Anežka (A. Dvořák: ''Bílá Hora'') - 1924; Tekla (L. Stroupežnický: ''Na Valdštejnské šachtě''), Miss Deacon (H. Bataille:'' Mamá Kolibřík''), Charmian (W. Shakespeare: ''Caesar a Kleopatra''), Eva (R. Benjamin: ''Rozmary náhody'') - 1925; Vivie (G. B. Shaw: ''Živnost paní Warrenové''), Ismena (J. Racine: ''Faidra''), Jenovéfa (C. Vautel, A. Lorde, P. Chaine: ''Náš pan farář''), Frida (L. Pirandello: ''Jindřich IV.'') - 1926; Lady Plymdaleová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Cilly Trenchová (S. Michaëlis: ''Na moři'') - 1927; Kristina (S. Howard: ''Mateřství paní Phelpsové''), Anka (J. Mahen: ''Jánošík''), Žofinka (E. Vachek: ''Lišák Stavinoha'') - 1928; Lavinia (G. B. Shaw: ''Androkles a lev''), Regan (W. Shakespeare: ''Král Lear''), Panna Lidunka (A. H. Horáková:''Libuňský jemnostpán''), Karla (V. Werner: ''Todo je outsider''), Sestra Waylandová (W. S. Maugham: ''Posvátný plamen'') - 1929; Láblová (M. A. Šimáček: ''Svět malých lidí''), Roubínková (A. Jirásek: ''M. D. Rettigová''), Slečna Austenová (G. Kelly: ''Craigova žena'') - 1930; Eleonora Prosecká (F. Téver: ''Ozdravovna "Na smíchu"''), Yvetta (S. Passeur: ''V řetězech'') - 1931; Paní Lippettová (J. Websterová: ''Táta dlouhán'') - 1932; Naďa Stefanovičová (B. Nušić:''Paní ministrová''), Pavla Klotylda Klausenová (G. Hauptmann: ''Před západem slunce'') - 1933.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>SOA Opava: sign. O III 16, matrika narozených Olomouc - sv. Mořic, 1886-1895, fol. 145, obr. 147. NMd, sign. Č 11460: pozůstalost. Nesign., ref. Revoluční svatba, ''Národní listy ''24. 1. 1910 več.; T. [V. Tille], ref. Faust,''Národní listy'' 7. 5. 1910; ''Almanach Jednoty divadelních ochotníků besedních v Olomouci'', 1912, s. 34; F. P., ref. Pražský flamendr, ''Zlatá Praha ''33, 1915/16, s. 216; nesign.: K mládeži v Tišnově, ''Lidové noviny ''25. 8. 1916; F. O.: Ve službách Thalie - pro velké i malé, ''Venkov'' 5. 12. 1916; rb: Slečna L. O., ''Večer ''4, 1917,  č. 151, s. ?; Ich: Loutkové divadlo se slečnou L. O.,'' Hlasy z Hané'' 8. 8. 1917; V. Lánský: Divadelní vzpomínka, ''Chrudimský kraj''7. 4. 1917; M. Šárecká: Loutky a dobročinnost,'' Politika'' 11. 8. 1918; L. Odstrčilová: Jak se hrál Faust, ''Loutkář ''3, 1918/19, s. 17-19; P. F. Malý: Dva profily našich dramatických umělkyň, ''Demokracie ''26. 9. 1919; F. Šorm:''Umělecký profil hereček Národního divadla'', 1924, s. 35; M. Majerová: Literatura, divadlo, umění, ''Rudé právo''23. 2. 1924, 9. 5. 1924; L. Odstrčilová: Jak hrají, in: K. Driml a kol: ''Loutkářská čítanka'', 1925, s. 162; H. Jelínek: Divadlo, ''Lumír ''53, 1926/27, s. 108 [Živnost paní Warrenové]; D. S.: Dialog jednoho hlasu, ''České slovo'' 5. 11. 1927; nesign.: L. O., ''Národní a Stavovské divadlo ''5, 1928, č. 41, s. 4n.; J. Götzová: ''Profily českých herců'', 1931, s. 52, obr. příl. s. 78; nesign.: L. O., ''Národní divadlo ''11, 1933/34, č. 1, s. 4; nesign., nekrolog, ''Československý loutkář'' 12, 1962, s. 245; DČD III; DČD IV; ''Cesty českého amatérského divadla'', 1998, s. 103; A. Dubská: ''Dvě století českého loutkářství'', 2004, s. 182n.ČBS, EDS (Umělecká loutková scéna), NDp, Otto</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>SOA Opava: sign. O III 16, matrika narozených Olomouc - sv. Mořic, 1886-1895, fol. 145, obr. 147. NMd, sign. Č 11460: pozůstalost. Nesign., ref. Revoluční svatba, ''Národní listy ''24. 1. 1910 več.; T. [V. Tille], ref. Faust,''Národní listy'' 7. 5. 1910; ''Almanach Jednoty divadelních ochotníků besedních v Olomouci'', 1912, s. 34; F. P., ref. Pražský flamendr, ''Zlatá Praha ''33, 1915/16, s. 216; nesign.: K mládeži v Tišnově, ''Lidové noviny ''25. 8. 1916; F. O.: Ve službách Thalie - pro velké i malé, ''Venkov'' 5. 12. 1916; rb: Slečna L. O., ''Večer ''4, 1917,  č. 151, s. ?; Ich: Loutkové divadlo se slečnou L. O.,'' Hlasy z Hané'' 8. 8. 1917; V. Lánský: Divadelní vzpomínka, ''Chrudimský kraj''7. 4. 1917; M. Šárecká: Loutky a dobročinnost,'' Politika'' 11. 8. 1918; L. Odstrčilová: Jak se hrál Faust, ''Loutkář ''3, 1918/19, s. 17-19; P. F. Malý: Dva profily našich dramatických umělkyň, ''Demokracie ''26. 9. 1919; F. Šorm:''Umělecký profil hereček Národního divadla'', 1924, s. 35; M. Majerová: Literatura, divadlo, umění, ''Rudé právo''23. 2. 1924, 9. 5. 1924; L. Odstrčilová: Jak hrají, in: K. Driml a kol: ''Loutkářská čítanka'', 1925, s. 162; H. Jelínek: Divadlo, ''Lumír ''53, 1926/27, s. 108 [Živnost paní Warrenové]; D. S.: Dialog jednoho hlasu, ''České slovo'' 5. 11. 1927; nesign.: L. O., ''Národní a Stavovské divadlo ''5, 1928, č. 41, s. 4n.; J. Götzová: ''Profily českých herců'', 1931, s. 52, obr. příl. s. 78; nesign.: L. O., ''Národní divadlo ''11, 1933/34, č. 1, s. 4; nesign., nekrolog, ''Československý loutkář'' 12, 1962, s. 245; DČD III; DČD IV; ''Cesty českého amatérského divadla'', 1998, s. 103; A. Dubská: ''Dvě století českého loutkářství'', 2004, s. 182n.ČBS, EDS (Umělecká loutková scéna), NDp, Otto</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
<ee:chronology>
+
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
 
* <ee:chronology_date_from>22.2. 1890</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Olomouc</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>22.2. 1890</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Olomouc</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>19.9. 1962</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>19.9. 1962</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
</ee:chronology>
+
</ee:chronology></div>
<ee:names>
+
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
* <ee:names_lastname>Odstrčilová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname>Liběnka</ee:names_firstname>
+
<ee:names_lastname>Odstrčilová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname>Liběnka</ee:names_firstname>
</ee:names></cshow>
+
</ee:names></div>
 
+
{{#dpl:
'''Publikováno:''' <ee:published></ee:published><br/>
+
  | linksto={{FULLPAGENAME}}
'''Autor:''' [[<ee:author>Alice Dubská</ee:author>]]
+
  | ignorecase=true
 +
  | mode=category
 +
  | ordermethod=titlewithoutnamespace
 +
  | resultsheader=\n== Vazby ==\n
 +
  | resultsfooter=\n\n
 +
  | noresultsheader=\n
 +
}}
 +
</cshow>
 +
<cshow logged="0">
 +
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
 +
</cshow>
 +
<cshow logged="1">
 +
'''Zdroj:''' <ee:published></ee:published><br/>
 +
'''Autor:''' <ee:author>[[Alice Dubská]]</ee:author>
 +
</cshow>
 
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]]
 
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]]
 
[[Category:Česká činohra 1900–1945]]</ee:category>
 
[[Category:Česká činohra 1900–1945]]</ee:category>
  
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat">
+
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
== Právní a technická dokumentace ==
+
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 +
== Právní a technická dokumentace ==
 
.
 
.
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
== Poznámky a reference ==
 
 
<references></references>
 
<references></references>
 
</cshow>
 
</cshow>
  
 
<noinclude><languages>[[de:Odstrčilová Liběna]]</languages></noinclude>
 
<noinclude><languages>[[de:Odstrčilová Liběna]]</languages></noinclude>

Verze z 7. 4. 2015, 09:48

Liběna Odstrčilová
* 22.2. 1890 Olomouc
19.9. 1962 Praha
herečka



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.