Grondona, Emma: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Grondona Emma na Grondona, Emma) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Emma</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Emma</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Grondona</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Grondona</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
(?) | (?) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
(?) | (?) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
<div> | <div> | ||
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Prodané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském německém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistryně. Její další kariéra není známa. | Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Prodané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském německém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistryně. Její další kariéra není známa. | ||
Řádka 57: | Řádka 55: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Dorota Gremlicová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 73: | Řádka 65: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:51
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy Prodané nevěsty (ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala G. pro angažmá v pražském německém divadle (Bayer: Die Puppenfee), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistryně. Její další kariéra není známa.
Vystupovala především v tanečních vložkách v operách; samostatných baletů mělo divadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: Die Stumme von Portici, 1900 Helena, Meyerbeer: Robert der Teufel) a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře Genesius provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře Paris und Helena (1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakchanále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënsově opeře Samson und Dalila (1903) a ztělesnila sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: Zaire, 1903). Zvláštní interpretační problém řešila jako tanečnice v celovečerní poemě Gemma, která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o milostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreografickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomimách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, Reisesaison, 1903). V „mimovaném dramatu“ Die Hand vedla pohyb mluvících činoherců v kriminální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.
Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala G. pozornost svým něžným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.
Role (v baletech)
1899: Ein Tag in Prag (bal. fantazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); Vor der Vorstellung (bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggiolesi); Vergissmeinnicht (tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tančila Fialku Maju); 1901: Die Rekruten (balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); Die Tänzerin auf Reisen (bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); 1902: Carneval in Venedig (balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); 1903: Gemma (tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); 1904: Phantasien in Bremer Ratskeller (tan. divertissement, h: A. Steinmann, ch: Strigel).
Choreografie
1900: Die schöne Gärtnerin (tan. divertissement, h: Manas, prem.); 1901: Görner: Dornröschen (vánoční pohádka); 1902: Die Hand (mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: Sonntagskind (vánoční pohádka); 1903: Vergissmeinnicht (tan. pantomima, h: Goldberger); Reisesaison (tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); 1904: Gundlach: Rosenfest (vánoční pohádka).
Prameny a literatura
Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: Paměti Augustina Bergra, 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.
Životní události
- (?): narození
- (?): úmrtí
Vznik: 2006
Autor: Dorota Gremlicová