Táborská, Marie: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
Řádka 19: Řádka 19:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>herečka, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>herečka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
 
Herečka graciézního, elegantního zjevu, schopná lyrického i patetického, niterného i emocionálně zjitřeného výrazu, vynikla jako představitelka velkých dramatických rolí. V prvém desetiletí kariéry, zejména ve Švandově divadle, jí byl uměleckou oporou manžel, herec a režisér V. Táborský, s nímž pravidelně hrála partnerské dvojice. Po 1908 odešla natrvalo z Čech. V Národním divadle v Bělehradě se stala uctívanou primadonou a heroinou souboru.
 
Herečka graciézního, elegantního zjevu, schopná lyrického i patetického, niterného i emocionálně zjitřeného výrazu, vynikla jako představitelka velkých dramatických rolí. V prvém desetiletí kariéry, zejména ve Švandově divadle, jí byl uměleckou oporou manžel, herec a režisér V. Táborský, s nímž pravidelně hrála partnerské dvojice. Po 1908 odešla natrvalo z Čech. V Národním divadle v Bělehradě se stala uctívanou primadonou a heroinou souboru.
Řádka 31: Řádka 31:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Švandovo divadlo<br/>Vilemína (E. v. Adlersfeld, H. Stobitzer: ''Naše Katuška''), Josefina (F. V. Jeřábek: ''Služebník svého pána'') – 1900; [?] (J. J. Moravec: ''Karriéra''), Giuditta - Renata (L. Fulda: ''Dvojče''), Marchesa Genara di Sansavelli (F. v. Schönthan, F. Koppel–Ellfeld: ''Renaissance''), Eva (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Zlatá Eva''), [?] (P. Veber: ''Vděčný přítel''), Jela (D. Nušić: ''Tak to musilo býti''), [?] (L. Fulda: ''Mezi čtyřma očima''), Clementina (M. Hennequin, A. Valabrègue: ''Coralie a spol.''), [?] (A. Bisson, úpr. K. B. Wittmann: ''Delikátní poslání''), Blanka (O. Faster: ''Hříšníci''), Julie (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání''), Anička (M. Halbe: ''Mládí'') – 1901; Růžena Hergentheimová (H. Sudermann: ''Zápas motýlů''), Baruška (K. Želenský: ''Macecha''), Evička (K. Světlá, dram. E. Pešková: ''Kříž u potoka''), Jane Eyrová (Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: ''Sirotek lowoodský''), Rozárka (J. K. Tyl: ''Paličova dcera'', i VD 1908), Alina (A. Guinon, M. Denier: ''Hlupáci'') – 1902; Lotta Burwigová (M. Halbe: ''Bez domova''), [?] (A. Bisson: ''Ve jménu zákona!''), Pavlína (M. Praga: ''Počestná děvčata''), Anna Dambyová (A. Dumas st.: ''Kean''), Růžena (J. Lukavský: ''Kamenný ideál''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Dana Petrovičová (A. Roda Roda: ''Dana Petrovičová'') – 1903; Regina (H. Ibsen: ''Příšery''), Fanuše (V. Markus: ''U cíle''), Zdeňka Lebdušková (F. A. Šubert: ''Žně''), [?] (J. Šmaha: ''Pátá hodina u Crescencie Berouškové''), Mladá Hilsová (G. Hauptmann: ''Tkalci''), Antoinetta (P. Bilhaud, M. Hennequin: ''Japonská vása''), Denisa (A. Bisson: ''Zázraky magnetismu''), Germaina (P. Gavault, G. Berr: ''Madame X''), Milena Matušová (J. Hilbert: ''Pěst''), Helena (K. Kamínek: ''Nové cesty''), [?] (A. P. Čechov: ''Višňový sad''), Gwendolina Fairfaxová (O. Wilde: ''Na čem záleží''), Sanda (M. Brociner, L. Ganghofer: ''Bojarova svatba''), Paní Havikinsová (G. Feydeau: ''Vévodkyně Crevetta'') – 1904; Klára (F. Hebbel: ''Marie Magdalena''), Rosa Bernierová (M. Donnay: ''Houpačka''), Duňa Ustinovna (I. V. Špažinskij: ''Vše ztraceno''), Marguerita Gautierová (A. Dumas ml.: ''Dáma s kameliemi''), Germaine Fériaudová (G. de Porto-Riche: Z''amilovaná''), Candida (G. B. Shaw: ''Candida''), Hilda Wangelová (H. Ibsen: ''Stavitel Solness''), Fernanda (V. Sardou: ''Fernanda''), Lenora (H. Sudermann: ''Čest''), Gilberta (H. Meilhac, L. Halévy: ''Frou-Frou''), Karla Bláhová (L. Suchý: ''Matka''), Klotilda (H. Becque: ''Pařížanka''), Anna (L. Anzengruber: ''Farář z Podlesí''), Marie (E. Labiche:''Ďábel'') – 1905; Antonie (A. S. Chamberlain: ''Antonie čili Povinnost''), Nora Burkeová (J. M. Synge: ''Ve stínu doliny''), Silvie Settalová (G. D’Annunzio: ''Gioconda'', i Lublaň 1906), Hedda (H. Ibsen: ''Hedda Gablerová''), Marie Anna marchesa da Bibbiena (F. A. Šubert: ''Láska Raffaelova''), Tekla [?] (L. Stroupežnický: ''Na Valdštejnské šachtě''), Lady Cicely Waynffletová (G. B. Shaw: ''Kapitán Brassbound'') – 1906.<br/>Národní divadlo v Lublani<br/>Elga (G. Hauptmann: ''Elga''), [?] (H. Stobitzer: ''Na višavah'' [''Na výsluní'']), Porcia (W. Shakespeare: ''Bene''''ški trgovec'' [Kupec benátský]), Helena (I. Cankar: ''Za narodov blagor'' [Pro blaho národa), Routička (G. Hauptmann: ''Potopljeni  zvon'') – 1906; [?] (J. Štolba: ''Na letovišču ''[Na letním bytě]), [?] (H. Nučič dle I. Tavčarja:''Antonio Gledjević'') – 1907.<br/>Městské divadlo Královských Vinohrad<br/>Hraběnka Godiva (J. Vrchlický: ''Godiva''), Paní de Valleroy (H. Lavedan: ''Markýz Priola''), Lady Windermerová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Kleopatra Sergejevna (A. F. Pisemskij: ''Baal'') – 1907; Julie (V. Štech: ''Deskový statek''), Irena (S. Przybyszewski: ''Zlaté rouno'', i Osijek 1908/09), Lina (G. Wied: ''2 x 2 = 5''), Marie (A. Schnitzler: ''Život volá'') – 1908.<br/>Národní divadlo v Bělehradu<br/>Líza (L. N. Tolstoj: ''Živi leš ''[Živá mrtvola]), [?] (Ž. Lazarević: ''Kosovska tragedija'') – 1913; Markýza de Juvigny (R. de Flers, A.-G. de Caillavet: ''Láska bdí'') – 1913/14; Klotilda [?] (H. Becque: ''Parižanka''), Jele (I. Vojnović: ''Ekvinokcijo''), Hasanaginice (M. Ogrizović: ''Hasanaginice''), Ana ([?] dle L. N. Tolstého: ''Ana Karenjina''), Titanie (W. Shakespeare: ''Sen letjne noči''), Keti (W. Meyer-Förster: ''Stari Hajdelberg'') – b. d.<br/>Národní divadlo<br/>Nora (H. Ibsen: ''Nora'') j. h. – 1926.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Švandovo divadlo<br/>Vilemína (E. v. Adlersfeld, H. Stobitzer: ''Naše Katuška''), Josefina (F. V. Jeřábek: ''Služebník svého pána'') – 1900; [?] (J. J. Moravec: ''Karriéra''), Giuditta - Renata (L. Fulda: ''Dvojče''), Marchesa Genara di Sansavelli (F. v. Schönthan, F. Koppel–Ellfeld: ''Renaissance''), Eva (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Zlatá Eva''), [?] (P. Veber: ''Vděčný přítel''), Jela (D. Nušić: ''Tak to musilo býti''), [?] (L. Fulda: ''Mezi čtyřma očima''), Clementina (M. Hennequin, A. Valabrègue: ''Coralie a spol.''), [?] (A. Bisson, úpr. K. B. Wittmann: ''Delikátní poslání''), Blanka (O. Faster: ''Hříšníci''), Julie (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání''), Anička (M. Halbe: ''Mládí'') – 1901; Růžena Hergentheimová (H. Sudermann: ''Zápas motýlů''), Baruška (K. Želenský: ''Macecha''), Evička (K. Světlá, dram. E. Pešková: ''Kříž u potoka''), Jane Eyrová (Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: ''Sirotek lowoodský''), Rozárka (J. K. Tyl: ''Paličova dcera'', i VD 1908), Alina (A. Guinon, M. Denier: ''Hlupáci'') – 1902; Lotta Burwigová (M. Halbe: ''Bez domova''), [?] (A. Bisson: ''Ve jménu zákona!''), Pavlína (M. Praga: ''Počestná děvčata''), Anna Dambyová (A. Dumas st.: ''Kean''), Růžena (J. Lukavský: ''Kamenný ideál''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Dana Petrovičová (A. Roda Roda: ''Dana Petrovičová'') – 1903; Regina (H. Ibsen: ''Příšery''), Fanuše (V. Markus: ''U cíle''), Zdeňka Lebdušková (F. A. Šubert: ''Žně''), [?] (J. Šmaha: ''Pátá hodina u Crescencie Berouškové''), Mladá Hilsová (G. Hauptmann: ''Tkalci''), Antoinetta (P. Bilhaud, M. Hennequin: ''Japonská vása''), Denisa (A. Bisson: ''Zázraky magnetismu''), Germaina (P. Gavault, G. Berr: ''Madame X''), Milena Matušová (J. Hilbert: ''Pěst''), Helena (K. Kamínek: ''Nové cesty''), [?] (A. P. Čechov: ''Višňový sad''), Gwendolina Fairfaxová (O. Wilde: ''Na čem záleží''), Sanda (M. Brociner, L. Ganghofer: ''Bojarova svatba''), Paní Havikinsová (G. Feydeau: ''Vévodkyně Crevetta'') – 1904; Klára (F. Hebbel: ''Marie Magdalena''), Rosa Bernierová (M. Donnay: ''Houpačka''), Duňa Ustinovna (I. V. Špažinskij: ''Vše ztraceno''), Marguerita Gautierová (A. Dumas ml.: ''Dáma s kameliemi''), Germaine Fériaudová (G. de Porto-Riche: Z''amilovaná''), Candida (G. B. Shaw: ''Candida''), Hilda Wangelová (H. Ibsen: ''Stavitel Solness''), Fernanda (V. Sardou: ''Fernanda''), Lenora (H. Sudermann: ''Čest''), Gilberta (H. Meilhac, L. Halévy: ''Frou-Frou''), Karla Bláhová (L. Suchý: ''Matka''), Klotilda (H. Becque: ''Pařížanka''), Anna (L. Anzengruber: ''Farář z Podlesí''), Marie (E. Labiche:''Ďábel'') – 1905; Antonie (A. S. Chamberlain: ''Antonie čili Povinnost''), Nora Burkeová (J. M. Synge: ''Ve stínu doliny''), Silvie Settalová (G. D’Annunzio: ''Gioconda'', i Lublaň 1906), Hedda (H. Ibsen: ''Hedda Gablerová''), Marie Anna marchesa da Bibbiena (F. A. Šubert: ''Láska Raffaelova''), Tekla [?] (L. Stroupežnický: ''Na Valdštejnské šachtě''), Lady Cicely Waynffletová (G. B. Shaw: ''Kapitán Brassbound'') – 1906.<br/>Národní divadlo v Lublani<br/>Elga (G. Hauptmann: ''Elga''), [?] (H. Stobitzer: ''Na višavah'' [''Na výsluní'']), Porcia (W. Shakespeare: ''Beneški trgovec'' [Kupec benátský]), Helena (I. Cankar: ''Za narodov blagor'' [Pro blaho národa), Routička (G. Hauptmann: ''Potopljeni  zvon'') – 1906; [?] (J. Štolba: ''Na letovišču ''[Na letním bytě]), [?] (H. Nučič dle I. Tavčarja:''Antonio Gledjević'') – 1907.<br/>Městské divadlo Královských Vinohrad<br/>Hraběnka Godiva (J. Vrchlický: ''Godiva''), Paní de Valleroy (H. Lavedan: ''Markýz Priola''), Lady Windermerová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Kleopatra Sergejevna (A. F. Pisemskij: ''Baal'') – 1907; Julie (V. Štech: ''Deskový statek''), Irena (S. Przybyszewski: ''Zlaté rouno'', i Osijek 1908/09), Lina (G. Wied: ''2 x 2 = 5''), Marie (A. Schnitzler: ''Život volá'') – 1908.<br/>Národní divadlo v Bělehradu<br/>Líza (L. N. Tolstoj: ''Živi leš ''[Živá mrtvola]), [?] (Ž. Lazarević: ''Kosovska tragedija'') – 1913; Markýza de Juvigny (R. de Flers, A.-G. de Caillavet: ''Láska bdí'') – 1913/14; Klotilda [?] (H. Becque: ''Parižanka''), Jele (I. Vojnović: ''Ekvinokcijo''), Hasanaginice (M. Ogrizović: ''Hasanaginice''), Ana ([?] dle L. N. Tolstého: ''Ana Karenjina''), Titanie (W. Shakespeare: ''Sen letjne noči''), Keti (W. Meyer-Förster: ''Stari Hajdelberg'') – b. d.<br/>Národní divadlo<br/>Nora (H. Ibsen: ''Nora'') j. h. – 1926.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, JCH N26, matrika narozených fary u sv. Jindřicha 1866–1875, fol. 191; JCH O21, matrika oddaných tamtéž 1900–1904, fol. 184. </ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, JCH N26, matrika narozených fary u sv. Jindřicha 1866–1875, fol. 191; JCH O21, matrika oddaných tamtéž 1900–1904, fol. 184. </ee:bibliography_content>

Verze z 16. 12. 2015, 17:55

Marie Táborská
* 12. 12. 1879
4. 9. 1969
herečka

Herečka graciézního, elegantního zjevu, schopná lyrického i patetického, niterného i emocionálně zjitřeného výrazu, vynikla jako představitelka velkých dramatických rolí. V prvém desetiletí kariéry, zejména ve Švandově divadle, jí byl uměleckou oporou manžel, herec a režisér V. Táborský, s nímž pravidelně hrála partnerské dvojice. Po 1908 odešla natrvalo z Čech. V Národním divadle v Bělehradě se stala uctívanou primadonou a heroinou souboru.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.