Hojdys, Milan: Porovnání verzí
(založení hesla) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Milan</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Milan</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Hojdys</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Hojdys</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
2. 6. 1926 | 2. 6. 1926 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Ostrava | Ostrava | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
17. 11. 1994 | 17. 11. 1994 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
České Budějovice | České Budějovice | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, režisér, </ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v ''Romeovi a Julii'' (1954), Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'', Li-šan-fu v ''Rudém máku ''(1954) a v komických postavách, např. Šašek v ''Popelce'' (1953) a ''Labutím jezeře ''(1955), Sancho Panza v ''Donu Quijotovi ''J. Doubravy (1957), Truffaldino ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: ► ''Maják'', ► ''Krásku a zvíře'' ► ''Šťastný návrat''; připravil desítky tanců do oper, operet a činoher, několik operních režií. Ztvárnil i řadu netanečních rolí, např. Sporting Life v Gershwinově opeře Porgy a Bess. Byl typem všestranného divadelníka, jeden z představitelů generace, která uměla stejně dobře hrát jako zpívat či tančit. Zasloužilý umělec 1976. | |
− | <ee:content> | + | |
− | Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v ''Romeovi a Julii'' (1954), Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'', Li-šan-fu v ''Rudém máku ''(1954) a v komických postavách, např. Šašek v ''Popelce'' (1953) a ''Labutím jezeře ''(1955), Sancho Panza v ''Donu Quijotovi ''J. Doubravy (1957), Truffaldino ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: | + | |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
Řádka 46: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 99{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 62: | Řádka 54: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 30. 1. 2017, 14:24
Žák E. Gabzdyla. Angažmá: Ostrava 1945–48, AUS VN 1948–51 (od 1951 sólista), Brno 1952–62, šéf baletu v Bánské Bystrici 1963/64 a Českých Budějovicích 1964–86. Jako tanečník se uplatnil v rolích demicharakterního a charakterního typu, např. Merkucio v Romeovi a Julii (1954), Nurali v Bachčisarajské fontáně, Li-šan-fu v Rudém máku (1954) a v komických postavách, např. Šašek v Popelce (1953) a Labutím jezeře (1955), Sancho Panza v Donu Quijotovi J. Doubravy (1957), Truffaldino ve Sluhovi dvou pánů (1962). Jako choreograf v Českých Budějovicích nastudoval celkem 35 baletních titulů, z toho 3 novinky: ► Maják, ► Krásku a zvíře ► Šťastný návrat; připravil desítky tanců do oper, operet a činoher, několik operních režií. Ztvárnil i řadu netanečních rolí, např. Sporting Life v Gershwinově opeře Porgy a Bess. Byl typem všestranného divadelníka, jeden z představitelů generace, která uměla stejně dobře hrát jako zpívat či tančit. Zasloužilý umělec 1976.
Literatura
Vašut, V.: Taneční listy 1976, č. 6/příloha • vv: Hojdys Milan, Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • Vašut, V.: Za Milanem Hojdysem, Taneční listy 1995, č. 1, str. 2
Životní události
- 2. 6. 1926: narození, Ostrava
- 17. 11. 1994: úmrtí, České Budějovice
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 99