Böhm, Johann Heinrich
Pocházel údajně z Rakouska. Jako herec a zpěvák působil patrně již v souboru → J. J. Bruniana v Brně 1763/64. Doložen je poprvé v Brunianově souboru v Praze 1768–70, a to i se svou novomanželkou → Mariannou, roz. Jacobsovou, která byla předtím členkou Brunianovy společnosti ve Štýrském Hradci. Od 6. 9. 1770 byl angažován v Brně u ředitele K. Schaumberga a téhož roku pověřen vedením zdejšího německého souboru. 1771 se stal ředitelem. Současně s ním (1770–78) byli angažováni → R. Waitzhofer, B. pozdější nástupce v ředitelské funkci, herci J. F. Jonassohn, J. Unger, tanečníci P. Vogt s manželkou a baletní mistr J. Voltolini s rodinou. V následujících letech B. direkce přibyly další nové síly s kvalitními pěveckými schopnostmi (např. A. Berger, → F. Spengler). Naopak odcházeli herci zaměření na burlesku. V létě 1776 dostal B. příležitost k hostování ve vídeňském Divadle u Korutanské brány a následně nabídku převzít vedení německé činohry, kterou vzhledem k trvajícímu závazku v Brně nemohl přijmout. Další vídeňské pozvání 1778 již akceptoval. Byl angažován i s celou rodinou do divadla Burgtheater (1778/79). Poté sestavil znovu vlastní společnost, s níž úspěšně účinkoval v Bavorsku, Porýní a Vestfálsku až do své smrti 1792.
B. byl mnohostranně činný divadelník. U Bruniana se uplatnil i skladatelsky, snad již v Brně 1763 hudbou k pastorální zpěvohře Philander, tamtéž 1770 jednoaktovou holdovací hrou se zpěvy a tanci Cumana oder Das Urteil der Billigkeit [Cumana aneb Spravedlivý rozsudek, ⇒ Havlíčková 2005], v Praze pak singspielem Das Muster der Liebe oder Die Verwandlungen [Vzor lásky aneb Proměny, 1769/70]. Jako herec byl obsazován do prvních milovnických rolí. V Brně debutoval 1770 jako Romeo (spolu s manželkou v roli Julie) v Shakespearově tragédii hrané v úpravě Ch. F. Weißeho. Za své brněnské direkce B. zdejší ansámbl, dosud orientovaný na improvizovanou burlesku, přebudoval v novém klasicistickém směru na soubor hrající činohru s literárně fixovanými texty, německý singspiel a dějový balet noverrovského zaměření (→ A. Rösler). V tom smyslu sehrál v Brně obdobnou úlohu jako Brunian v Praze. V závěru B. brněnského působení soubor sice nedisponoval mnoha vynikajícími individualitami, ale jeho interpretační úroveň, zejména v singspielu a baletu, byla obecně uznávána. Největšími hereckými i pěveckými osobnostmi byli B. (nyní zejména v komických rolích) a jeho žena, údajně nedostižná v subretních a v komických rolích vůbec. V repertoáru se B. zaměřil přednostně na německý singspiel se silným podílem francouzské opery comique (díla A.-E.-M. Grétryho a P.-A. Monsignyho, zčásti v B. překladech a zřejmě i úpravách), ale nezanedbával ani klasicistickou činohru (Lessing: Emilia Galotti, Minna von Barnhelm). Za svého ředitelství umožnil principálu → A. Fiedlerovi, aby 28. 9. 1772 na brněnské scéně reprízoval pantomimu s českými áriemi o zamilovaném ponocném Die böhmische Antzcizka [Česká Ančička, → Molinari, → J. Tuček, → Menninger]. Při hostování v Salcburku na jaře 1779 a v zimě 1779/80 vzbudila představení B. společnosti pozornost členů Mozartovy rodiny a stala se tvůrčí inspirací pro → W. A. Mozarta. B. vzápětí v Augsburgu uvedl vůbec první německou verzi Mozartovy buffy La finta giardiniera [Domnělá zahradnice, užívaný český titul Zahradnice z lásky odpovídá pozdější německé verzi názvu Die Gärtnerin aus Liebe, → Grams, Praha 1796] v překladu svého herce F. J. Stierleho (Die verstellte Gärtnerin, 1. 5. 1780, na úpravě do podoby singspielu se Mozart podílel) a zařazoval do repertoáru postupně i další Mozartova díla (v představeních hry Lanassa C. M. Plümickeho využíval hudbu, komponovanou původně ke Geblerovu dramatu Thamos, provoz nového divadla v Koblencizahájil 1787 singspielem Die Entführung aus dem Serail [Únos ze serailu]). S Mozartem se B. osobně setkal také 1790 ve Frankfurtu nad Mohanem při příležitosti císařské korunovace Leopolda II. Ke konci své dráhy, v osmdesátých a devadesátých letech 18. stol., dával B. i vážné německé opery (→ Holzbauer, → Gluck).
Prameny a literatura
MZA, fond B 1, sign. B 47 (povolení 1771); GNM Nürnberg, sign. L 1316 dg 2°: Verzeichnis der Schauspieler, Sänger und Täntzer Gesellschaft des Directeurs Johann Böhms, rkp. [1780]; Stadtbibliothek Nürnberg, sign. Nor 1310 2°: divadelní cedule B. společnosti z Norimberku 19. 6.–28. 9. 1780; bibliografie tisků her z fondů NK, NMk, AMB, NMd (soupis A. Scherla v databázi DÚ). • Prosaische und poetische Beyträge (Brünn) 1777, s. 166n., 234n., 250n., 265, 337–343; GTK 1778, 201n.; 1781, s. CXXXXV–CXXXXVII; 1783, s. 263n.; 1789, s. 100, 118; nesign.: Nachrichten von der Böhmischen Gesellschaft, Theater-Journal für Deutschland (Gotha) 1780, část 15, s. 109–115; Pl. [C. M. Plümicke]: Etwas über die Böhmische Schauspielergesellschaft, Ephemeriden der Litteratur und des Theaters (Berlin) 1787, 1. polol., s. 231, 271, 287; D’Elvert 1852, s. 87; F. A. Witz: Versuch einer Geschichte der theatralischen Vorstellungen in Augsburg, Augsburg [1876], s. 46n., 142n.; A. Rille: Aus dem Bühnenleben Deutsch-Oesterreichs. Die Geschichte des Brünner Stadttheaters (1734–1884), Brünn 1885, s. 31; O. Teuber: Geschichte des Hofburgtheaters, Die Theater Wiens II/2, ed. týž, Wien 1903, s. 59; H. G. Fellmann: Die Böhmsche Theatertruppe und ihre Zeit, Leipzig 1928; M. Jakob: Kölner Theater im XVIII. Jahrhundert, Emsdetten 1938, s. 101; H. F. Deininger: Die deutsche Schauspielergesellschaft unter der Direktion von J. H. B., einem Freunde der Familie Mozart, in Augsburg in den Jahren 1779 und 1780, Zeitschrift des Historischen Vereins für Schwaben (Augsburg) 55/56, 1942/43 (Augsburger Mozartbuch), s. 299–397; J. H. F. Müller: Theatererinnerungen eines alten Burgschauspielers [1802], ed. R. Daunicht, Berlin 1958, s. 54, 152; O. Michtner: Das alte Burgtheater als Opernbühne, Wien 1970, s. 445; M. Havlíčková: Baroko kontra osvícenství: střetnutí dvou epoch v Městském divadle na Zelném trhu v Brně, Miscellanea theatralia. Sborník A. Scherlovi k osmdesátinám, ed. E. Šormová–M. Kuklová, Praha 2005, s. 221–228. • Dokoupil, Gallerie, Grove O, Křimice, Meyer, NDB, Pies, Radenín, Wurmová
Životní události
- okolo 1740: narození
- před 7. 8. 1792: úmrtí, Cáchy (Německo)
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 62–65
Autor: Adolf Scherl