Matoušková, Lída

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání

Lída Matoušková
* 15. 4. 1915 Praha (CZ)
28. 4. 2009 Wien (A)
herečka

Herečka nervního psychologického projevu a mnohotvárného výrazu vynikla v úlohách tragických, vnitřně komplikovaných či krutých hrdinek. Po začátcích na oblastních scénách působila za války v Uranii, pak v Divadle 5. května; úspěšně hostovala v inscenacích K. Palouše v Realistickém divadle. Ač byla označována za výrazný tragický talent, po odchodu do Vídně 1949 se již herectví nevěnovala.

Vlastním jménem Ludmila Matoušková, provdaná Ludwigová, podruhé Englander. Pocházela z měšťanské rodiny z pražského Smíchova, otec František M. byl prokurista Pražské obchodní a živnostenské komory. Proti vůli rodiny začalaM. studovat herectví na Státní konzervatoři v Praze. Po absolvování 1936 získala angažmá u Burdovy společnosti, kde strávila jednu sezonu. Následovala krátká působení ve Východoslovenském národném divadle v Košicích (sezona 1937/38), v Městském divadle v Plzni (1938), Jihočeském národním divadle v Českých Budějovicích (1939) a Východočeském divadle v Pardubicích (sezona 1939/40). Na podzim 1940 pohostinsky ztvárnila dvě titulní role v Národním divadle moravskoslezském (Hippodamie ve Smíru Tantalově a Luisa v Úkladech a lásce). Herecká kariéra M. vyvrcholila v Praze. V září 1941 se stala členkou divadla Uranie, kde působila až do uzavření divadel v září 1944 a současně hostovala v Národním divadle v úloze Barbory ve Faltisových Mracích na nebesích. 1944 se provdala za fotografa Karla Ludwiga. Po válce ji režisér A. Kurš, s nímž již dříve spolupracovala v pardubickém divadle, angažoval do činoherního souboru nově vzniklého Divadla 5. května. 1946 a 1947 úspěšně hostovala ve třech inscenacích Realistického divadla (Abbie v O’Neillově Farmě pod jilmy, Katěrina v Ostrovského Bouři a Curleyova žena ve Steinbeckově hře O myších a lidech). Na jaře 1948 byla M. za protirežimní poznámku, v níž přisoudila vinu na smrti Jana Masaryka komunistické straně, vyhozena z Činohry 5. května a následně souzena za vlastizradu (nakonec osvobozena). V té době poznala svého druhého manžela, nakladatele, později politika, spoluzakladatele rakouské strany zelených a protijaderného aktivistu, Rakušana Aloise Englandera (sňatek září 1948). S ním odešla po narození starší dcery v dubnu 1949 do Vídně a herectví se dále nevěnovala, jedinou výjimkou byla role ošetřovatelky v československém filmu …a pátý jezdec je Strach (1964). Manželé Englanderovi se po celou komunistickou éru významně angažovali v pomoci československým uprchlíkům ve Vídni (především po sovětské okupaci 1968). M. je pohřbena na pražských Malvazinkách.    

Hojně rozšířená informace, že sestrou M. byla herečka Eva Matoušková (1921 – přelom 60. a 70. let), je mylná. Ač se herečky dvakrát setkaly ve stejném angažmá (sezona 1939/40 ve Východočeském divadle a 1941–44 v Uranii), příbuzensky spřízněny nebyly, M. měla pouze mladšího bratra, který v mládí zemřel na tuberkulózu. 

S A. Englanderem měla M. dvě dcery. Starší Juno Sylva Englander (* 1949) pracovala jako filmová střihačka, její syn Lucas Arthur Englander (* 1992) je filmový a divadelní herec. Mladší dcera Lucky Englander (* 1952) působí jako ředitelka vídeňské castingové společnosti Englander-Fleischhacker Casting.

Pro svou atypicky krásnou, smyslnou tvář, jíž dominovaly velké oči a výrazné rty, a nervní, tragicky založený herecký naturel se M. nikdy výrazněji neuplatnila v úlohách mladých půvabných naivek. V prvních třech letech své kariéry, kdy prošla několika oblastními divadly, sice ztvárnila roztouženou Aničku z Halbeho Mládí nebo prostinkou Julii z Šamberkovy Rodinné vojny, už tehdy jí však byly častěji svěřovány úlohy zralých žen složitějšího charakteru jako byla marnivá herečka Isabela Horová z Tetauerovy Ztracené tváře či cynická manželka Marína Fialková z Ferencovy Delily. První větší uznání přinesly M. titulní role Heddy Gablerové v Ibsenově dramatu (Východočeské divadlo) a Hippodamie ve Vrchlického Smíru Tantalově (Národní divadlo moravskoslezské). Podobné typy tragických hrdinek, ženy vášnivé, vnitřně komplikované a rozervané, často tvrdé ke svému okolí i k sobě samým či ty až démonicky kruté, se ukázaly být M. nejsilnější hereckou doménou. Z hereččina pražského působení mezi takové patřila Kateřina Medicejská (Jahn – Ortner: Milenka) a Eva z dramatu G. Preissové Gazdina roba, její dvě největší herecké příležitosti v divadle Uranie; a potom především úlohy, které vytvořila pohostinsky v Realistickém divadle v inscenacích režiséra K. Palouše a jež představují vrchol její tvůrčí kariéry: Katěrina z Ostrovského Bouře a Abbie Putnamová z O’Neillovy Farmy pod jilmy. Svým tragickým hrdinkám dávala M. silný dramatický náboj a vnitřní napětí, bohatě využívajíc mimické a pohybové charakteristiky; její prudké, z psychologického prožitku vycházející herectví charakterizovala schopnost obsáhnout v rámci jednoho výkonu více odlišných výrazových poloh, od ztišených tónů citového pohnutí k expresionisticky laděným výbuchům emocí. Během tříletého angažmá ve válečné Uranii na sebe M. upozornila i v některých úlohách vedlejších, které dokázala povýšit svébytnou hereckou intepretací a technicky vytříbeným provedením na úroveň výkonů hlavních: v té době neobvyklé pojetí postavy Kristiny coby tragické, oduševnělé hrdinky (Stroupežnický: Naši furianti) či do jemných detailů rozehraná gejša Ume (Werten: Tameike). Sporněji bylo hodnoceno její herectví v komickém repertoáru Uranie pro místy příliš křečovitou snahu o komický účin. V Činohře 5. května byla M. obsazována do různorodých typů rolí soudobé evropské dramatiky. Úspěchem byla především její herecká studie křehké, psychicky trýzněné paní Maninghamové (P. Hamilton: Plynová lampa) či vedlejší role travičky paní Kepes, v níž zdařile akcentovala rysy démoničnosti (G. Háy: Černý lán).

Ve filmu se M. uplatnila v několika epizodních rolích především v poválečné kinematografii (Milada, kamarádka Mirovské, Uličnice, 1936; tulačka s nemluvnětem, Rozina sebranec, 1945; Fany, Housle a sen, 1947; Rusínka,Nikola Šuhaj, 1947; Kazdová, Siréna, 1947; matka, O malých pro velké, 1948; …a pátý jezdec je strach, 1964). Většího hereckého prostoru se jí dostalo v roli Marty Klečkové ve filmu B. Zemana Mrtvý mezi živými (1947). 


Životní události

  • 15. 4. 1915: narození, Praha (CZ)
  • 28. 4. 2009: úmrtí, Wien (A)

Vazby

H


Vznik: 2017
Autor: Johana Černá