Bukovics, Karl von: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(Automatická aktualizace šablony) |
(fulltextové odkazy) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
− | <span id="PageFillProgress"> | + | <span id="PageFillProgress">4</span> |
− | 4 | + | |
− | </span> | + | |
</ee:progress> | </ee:progress> | ||
<cshow logged="1">{{Infobox Osoba | <cshow logged="1">{{Infobox Osoba | ||
Řádka 26: | Řádka 24: | ||
<cshow logged="1"><ee:content> | <cshow logged="1"><ee:content> | ||
Celým jménem Karl Bukovics von Kis-Alacska, též Bukowics von Kiss-Alacska. V divadelním prostředí také pod jmény Carl von Bukovičz von Kis-Alaska, Carl von Kiß Alacska, Carl Kiß, Carl von Alaska, Karl Kiß, Carl von Kis-Alaska, Karl von Bukovičs von Kiss-Alacska, Karl von Alacska, Karl von Kiss-Alacska (jména uvádí Ulrich, viz Lexika). Bratr novináře a divadelního režiséra, sekretáře a dramaturga Emericha Bukovics von Kis-Alacska (1844 – 1905), s nímž bývá zaměňován. Otec hereček Christine von Bukovics (1867 – 1937) a Camilly von Bukovics (1869 – 1935). | Celým jménem Karl Bukovics von Kis-Alacska, též Bukowics von Kiss-Alacska. V divadelním prostředí také pod jmény Carl von Bukovičz von Kis-Alaska, Carl von Kiß Alacska, Carl Kiß, Carl von Alaska, Karl Kiß, Carl von Kis-Alaska, Karl von Bukovičs von Kiss-Alacska, Karl von Alacska, Karl von Kiss-Alacska (jména uvádí Ulrich, viz Lexika). Bratr novináře a divadelního režiséra, sekretáře a dramaturga Emericha Bukovics von Kis-Alacska (1844 – 1905), s nímž bývá zaměňován. Otec hereček Christine von Bukovics (1867 – 1937) a Camilly von Bukovics (1869 – 1935). | ||
− | |||
− | |||
Narodil se v rodině důstojníka ve Vídni, kde absolvoval C. k. vojenskou akademii na Novém Městě. 1. 9. 1853 dosáhl hodnosti poručíka, o dva roky později byl povýšen na nadporučíka. Údajně už tehdy budil pozornost jeho hlas (tenor). Vojenskou kariéru záhy opustil a začal se ve Vídni školit ve zpěvu (Richard Lewy a další učitelé). Koncem roku 1858 debutoval na scéně ve Štýrském Hradci, poté se stal členem vídeňské dvorní opery, kde poprvé vystoupil 2. 9. 1859 (Max, Weber: ''Der Freischütz''). Měl společenský úspěch, ale rozpačitý ohlas kritiky (''Blätter für Musik, Theater und Kunst'' 6. 9. 1859: má nadání a hudební cítění, ale nemá dostatečné hlasové prostředky, angažmá bylo omylem). Podle ''Innsbrucker Nachrichten'' z 26. 9. 1859 byl po několika představeních poslán na dovolenou. Následně se objevil na scénách v Düsseldorfu, v Berlíně (Woltersdorftheater) a 1862 v městském divadle v Brémách. Pokusil se změnit hlasový obor, byl angažován jako operní barytonista, ale zřejmě neúspěšně, protože ''Deutscher Bühnen-Almanach'' ho 1863 mezi aktivními pěvci nezaznamenává (ÖBL uvádí, že v těchto letech též obchodoval s vínem). 1867 oznámil ''Deutscher Bühnen-Almanach, ''že '''B.''' působil v Královci, poté ale „odešel od divadla“ („entsagte der Bühne“). | Narodil se v rodině důstojníka ve Vídni, kde absolvoval C. k. vojenskou akademii na Novém Městě. 1. 9. 1853 dosáhl hodnosti poručíka, o dva roky později byl povýšen na nadporučíka. Údajně už tehdy budil pozornost jeho hlas (tenor). Vojenskou kariéru záhy opustil a začal se ve Vídni školit ve zpěvu (Richard Lewy a další učitelé). Koncem roku 1858 debutoval na scéně ve Štýrském Hradci, poté se stal členem vídeňské dvorní opery, kde poprvé vystoupil 2. 9. 1859 (Max, Weber: ''Der Freischütz''). Měl společenský úspěch, ale rozpačitý ohlas kritiky (''Blätter für Musik, Theater und Kunst'' 6. 9. 1859: má nadání a hudební cítění, ale nemá dostatečné hlasové prostředky, angažmá bylo omylem). Podle ''Innsbrucker Nachrichten'' z 26. 9. 1859 byl po několika představeních poslán na dovolenou. Následně se objevil na scénách v Düsseldorfu, v Berlíně (Woltersdorftheater) a 1862 v městském divadle v Brémách. Pokusil se změnit hlasový obor, byl angažován jako operní barytonista, ale zřejmě neúspěšně, protože ''Deutscher Bühnen-Almanach'' ho 1863 mezi aktivními pěvci nezaznamenává (ÖBL uvádí, že v těchto letech též obchodoval s vínem). 1867 oznámil ''Deutscher Bühnen-Almanach, ''že '''B.''' působil v Královci, poté ale „odešel od divadla“ („entsagte der Bühne“). | ||
− | V roce 1869 se '''B.''' objevil ve Vídni a společně s Heinrichem Börsteinem si na dvě sezony pronajal silně zadluženou scénu Theater in der Josefstadt (koncese byla platná od 6. 10. 1869 do 29. 6. 1871). Zároveň tam vedl režii a hrál činoherní role. Jako sekretář, dramaturg a herec zde působil i jeho bratr Emerich von Bukovics. '''B. '''zlepšil finanční situaci divadla a chtěl je stabilizovat spojením s letními scénami v jiných regionech, aby zaručil souboru celoroční zaměstnání. V březnu 1871 se jednalo o spojení letního provozu Theater in der Josefstadt a divadla v Karlových Varech (''Neue freie Presse''), ale jednání nebylo úspěšné a karlovarské jeviště získala od městské správy ředitelka Thekla Mussik. Po odchodu z Theater in der Josefstadt vystupoval '''B. '''se svou společností krátkodobě na různých místech monarchie (Terst / Triest, Gorizia / Görz, Wien-Neustadt). | + | V roce 1869 se '''B.''' objevil ve Vídni a společně s Heinrichem Börsteinem si na dvě sezony pronajal silně zadluženou scénu Theater in der Josefstadt (koncese byla platná od 6. 10. 1869 do 29. 6. 1871). Zároveň tam vedl režii a hrál činoherní role. Jako sekretář, dramaturg a herec zde působil i jeho bratr Emerich von Bukovics. '''B. '''zlepšil finanční situaci divadla a chtěl je stabilizovat spojením s letními scénami v jiných regionech, aby zaručil souboru celoroční zaměstnání. V březnu 1871 se jednalo o spojení letního provozu Theater in der Josefstadt a divadla v Karlových Varech (''Neue freie Presse''), ale jednání nebylo úspěšné a karlovarské jeviště získala od městské správy ředitelka [[Mussik_Thekla|Thekla Mussik]]. Po odchodu z Theater in der Josefstadt vystupoval '''B. '''se svou společností krátkodobě na různých místech monarchie (Terst / Triest, Gorizia / Görz, Wien-Neustadt). |
1872 získal '''B.''' do nájmu zámecké divadlo v Teplicích v Čechách, které bylo dříve spojeno s divadlem v Liberci. Působil tam jako ředitel i herec. Od začátku května 1872 do konce letní sezony hrál se svou společností střídavě v teplickém zámku a v letní aréně v Lipové ulici. V zimních měsících 1872/1873 se '''B.''' společnost přesunula do divadla Wien-Neustadt. Od 8. 5. 1873 vystupovala ve Štýrském Hradci a počátkem června 1873 znovu zahájila letní sezonu v Teplicích. Protože dřevěná aréna v Lipové ulici byla mezitím zrušena, dal si '''B.''' vedle poněkud těsného zámeckého divadla pro letní provoz upravit neužívanou cirkusovou halu. Divadelní představení byla doplňována akrobatickými produkcemi. Letní sezonu ukončil '''B. '''v posledním týdnu září 1873. Na jaře následujícího roku, 21. 5. 1874, bylo otevřeno nově postavené městské divadlo. Získal je ředitel Carl Podolsky (pseud. Hermann), který vedl teplickou scénu současně s libereckou už před rokem 1872. '''B.''' u něj hostoval jako herec poprvé 1. 8. 1874 a v následujících dnech. Velmi nákladný dům (téměř 1000 míst) nesplnil očekávání, a město, které jej chtělo provozovat ve vlastní režii, hledalo záhy nájemce. Okolnosti nejsou v úplnosti známé, zdá se, že '''B.''' převzal nájem znovu od ledna do září 1875. | 1872 získal '''B.''' do nájmu zámecké divadlo v Teplicích v Čechách, které bylo dříve spojeno s divadlem v Liberci. Působil tam jako ředitel i herec. Od začátku května 1872 do konce letní sezony hrál se svou společností střídavě v teplickém zámku a v letní aréně v Lipové ulici. V zimních měsících 1872/1873 se '''B.''' společnost přesunula do divadla Wien-Neustadt. Od 8. 5. 1873 vystupovala ve Štýrském Hradci a počátkem června 1873 znovu zahájila letní sezonu v Teplicích. Protože dřevěná aréna v Lipové ulici byla mezitím zrušena, dal si '''B.''' vedle poněkud těsného zámeckého divadla pro letní provoz upravit neužívanou cirkusovou halu. Divadelní představení byla doplňována akrobatickými produkcemi. Letní sezonu ukončil '''B. '''v posledním týdnu září 1873. Na jaře následujícího roku, 21. 5. 1874, bylo otevřeno nově postavené městské divadlo. Získal je ředitel Carl Podolsky (pseud. Hermann), který vedl teplickou scénu současně s libereckou už před rokem 1872. '''B.''' u něj hostoval jako herec poprvé 1. 8. 1874 a v následujících dnech. Velmi nákladný dům (téměř 1000 míst) nesplnil očekávání, a město, které jej chtělo provozovat ve vlastní režii, hledalo záhy nájemce. Okolnosti nejsou v úplnosti známé, zdá se, že '''B.''' převzal nájem znovu od ledna do září 1875. | ||
Řádka 105: | Řádka 101: | ||
== Právní a technická dokumentace == | == Právní a technická dokumentace == | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 15. 4. 2015, 09:48
Původně nadporučík, vojenskou kariéru opustil a věnoval se zpěvu (tenor, debut Štýrský Hradec 1858). Po kratších angažmá a rozpačitých kritikách pěveckou dráhu 1867 opustil. 1869 si pronajal Theater in der Josefstadt (Vídeň), kde režíroval a hrál činoherní role. Zadlužené divadlo stabilizoval, 1872 soubor přesunul do Teplic (zábavný repertoár, veselohry, frašky, operety). Po rozpuštění společnosti (1875) odešel do Vídně (ředitel divadla Stadttheater 1880 – 1884, herec komických rolí v Stadttheater, od 1884 Burgtheater).
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po přihlášení.
Publikováno: 11.08.2014
Autor: Berenika Urbanová