Jeřábek, Bedřich: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
Řádka 21: Řádka 21:
 
| povolání = <ee:profession>divadelní ředitel, režisér, herec,</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>divadelní ředitel, režisér, herec,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
Po neúspěšných hereckých začátcích založil cestujícící společnost (1909), postupně se stal ředitelem či provozovatelem Divadla sdružených měst východočeských (1914–18), Slovenského národního divadla v Bratislavě (1920–22), Městského divadla v Plzni (1922–26) a dalších. Jako spoluzakladatel a ředitel Velké operety (1929–33) vytvořil v Praze velkolepě pojaté zábavné divadlo revuálního typu a velkoměstského střihu.
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Po hereckých začátcích založil a vedl cestující společnost (1909), postupně se stal ředitelem či provozovatelem Divadla sdružených měst východočeských (1914–18), Slovenského národního divadla v Bratislavě (1920–22), Městského divadla v Plzni (1922–26) a dalších. Jako spoluzakladatel a ředitel Velké operety (1929–33) vytvořil v Praze velkoryse pojaté zábavné divadlo.</span></span></span>
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Pocházel z rodiny hostinského, otec provozoval živnost ve Vrbové Lhotě. '''J.''' začínal jako herec u společnosti V. Choděry, v Lidovém divadle Uranie a u V. Budila v Plzni. 1907 hostoval v brněnském Národním divadle (za ředitelství A. J. Frýdy), ale angažován nebyl. Po dalším hereckém angažmá u cestující společnosti J. V. Suka založil 1909 vlastní společnost. Po pěti letech cestujícího režimu se stal ředitelem Divadla sdružených měst východočeských, do nějž převedl značnou část svého souboru (1914–18). Po vzniku ČSR uspořádal v létě 1919 zájezd na Slovensko a v září t. r. byl ministerstvem školství a národní osvěty pověřen zahájit činnost Slovenského Národního divadla v Bratislavě. První sezonu otevřel 1. března 1920. Divadlo provozoval jako soukromý podnikatel, převážnou část ansámblu tvořili členové jeho společnosti, disponoval vlastním fundusem apod. Od srpna 1920 byl jako ředitel placeným zaměstnancem Družstva Slovenského národního divadla. Pro spory s Družstvem po dvou letech, v dubnu 1922, na funkci rezignoval (ředitelem se stal Josef Hurt) a s velkou částí členstva se vrátil do Čech. Jeho ředitelská kariéra pokračovala v Městském divadle v Plzni 1922–26, v divadle Uranie v Praze VII (1927–29) a ve Velké operetě, kde působil od 1929 až do své předčasné smrti. Od 1931 souběžně vedl pražské divadélko Rokoko a Jihočeské Národní divadlo v Českých Budějovicích. Ve věku padesáti let zemřel v Podolském sanatoriu, pohřben byl na pražských Malvazinkách. Den před smrtí se oženil se svou partnerkou, herečkou Monikou Schmiedhuberovou (2. 5. 1884 Plzeň – 1944), která však léta vystupovala jako Jeřábková. Po jeho skonu krátce řídila Velkou operetu a jako ředitelka působila v Jihočeském Národním divadle. Když muselo 1941 z příkazu nacistů dále omezit svou činnost (již 1940 odňata budova), byla deportována do koncentračního tábora Ravensbrück, kde 1944 zahynula.
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Pocházel z rodiny hostinského, otec provozoval živnost ve Vrbové Lhotě. '''J.''' začínal jako herec u venkovských cestujících společností (V. Choděry, A. Chlumského, M. Kozlanské), které střídal s krátkými angažmá v Lidovém divadle Urania v Praze VII (1903, ředitel J. V. Slukov) a v Městském divadle v Plzni (1907, ředitel V. Budil). 1907 hostoval v brněnském Národním divadle za ředitelství A. J. Frýdy, ale přijat nebyl. Po dalším hereckém angažmá u cestující společnosti J. V. Suka založil 1909 vlastní společnost, kterou provozoval pět let. Před vypuknutím války 1914 se stal ředitelem Divadla sdružených měst východočeských, kam převedl značnou část svého souboru. Po vzniku ČSR uspořádal v létě 1919 zájezd na Slovensko, v září t. r. byl ministerstvem školství a národní osvěty pověřen zahájit činnost Slovenského národního divadla v Bratislavě. První sezonu otevřel 1. března 1920. Divadlo zprvu provozoval jako soukromý podnikatel; disponoval vlastním fundusem, převážnou část ansámblu tvořili členové jeho společnosti. 1920 se ucházel o ředitelské místo v nově zřízeném Českém divadle v Olomouci, ale neuspěl. Od srpna 1920 byl placeným zaměstnancem Družstva Slovenského národního divadla. Pro spory s vedením družstva v dubnu 1922 na funkci rezignoval (ředitelem se stal Josef Hurt) a s velkou částí členstva se vrátil do Čech. Jeho ředitelská kariéra pokračovala v Městském divadle v Plzni (1922–26), v Uranii v Praze VII (1927–29) a ve Velké operetě, kde působil od 1929 až do své předčasné smrti. 1931 se ucházel opět o zadání Městského divadla v Plzni, z konkurzu však odstoupil kvůli omezeným ředitelským pravomocím. 1931 přibral k Velké operetě ředitelství pražského divadélka Rokoko a Jihočeského Národního divadla v Českých Budějovicích. Ve věku padesáti let podlehl rakovině, zemřel v Podolském sanatoriu, pohřben byl na pražských Malvazinkách. Den před smrtí se oženil se svou celoživotní partnerkou, herečkou Monikou Schmiedhuberovou (2. 5. 1884 Plzeň – 1944 koncentrační tábor Ravensbrück), která již dlouhá léta (nejpozději od 1910) vystupovala pod jménem Jeřábková jako jeho manželka. Po '''J.''' skonu krátce řídila Velkou operetu, jako ředitelka působila v Jihočeském Národním divadle až do 1941, kdy muselo z příkazu nacistů dále omezit činnost (budova odňata již 1940). Jeřábková byla deportována do koncentračního tábora Ravensbrück, kde zahynula.</span><br/></span></span>
  
'''J.''' několikaletá herecká činnost v začátcích divadelní dráhy narážela na jeho nevelké schopnosti pro tuto profesi. Pro jeviště byl sice dobře vybaven elegantní postavou a tváří krasavce, ale jeho projev se vyznačoval toporným pohybem, mimickou neobratností a nepřirozeností mluvy (podle plzeňského kritika úžasnou divadelní nešikovností). Reálně odhadnuv limity hereckého uplatnění, obrátil své ambice k divadelnímu podnikání, pro něž byl disponován organizačními schopnostmi a notnou ctižádostí. Nejprve působil jako umělecký ředitel u koncesionářky K. Staňkové. Po zahájení v Hustopečích v září 1909 objížděl moravská města (Strážnice, Kyjov, Prostějov, Přerov, Olomouc, Uherský Brod, Uherské Hradiště), brzy získal vlastní koncesi. Již v dubnu a znovu v prosinci 1910 podnikl zájezd do Vídně, kde hrál pro českou menšinu. K moravským působištím přibyla Litovel, Luhačovice (polovina letní sezony 1912), Tišnov, Nové Město na Moravě, Žďár nad Sázavou, Kroměříž, Moravské Budějovice, Třebíč, Telč, Znojmo ad. Stagionu v Jihlavě v září 1911 zmařili místní Němci. Na jaře 1913 zajel do Slezska a v létě t. r. poprvé do Čech (České Budějovice, pak Tábor, Jindřichův Hradec). První ansámbl sestával z J. Bittermannové, H. Klokotské, B. Doubravské, H. Hodrové, V. Paršové, J. Hodra, J. Čady, J. Doubravského ad. Dramaturgie výhradně činoherní společnosti se orientovala na zahraniční tvorbu; vedle Ibsena (''Strašidla'', ''Opory společnosti'', ''Paní z námoří'', ''Nora'') byl na repertoáru Halbe (''Matka země''), Hauptmann (''Potopený zvon''), Tolstoj (''Vláda tmy''), Przybyszewski (''Zlaté rouno''), Birinskij (''Moloch''), Strindberg (''Tanec smrti''), Vojnović (''Dáma se slunečnicí''), Wilde (''Ideální manžel''), dramatizace Dostojevského ''Bratří Karamazových'', Hardtův ''Blázen Tantris'', Maeterlinckova ''Sestra Beatrix'', Shawův ''Pygmalion'', Donnayovi ''Milenci'', Maughamova ''Paní Dot''). Výběr moderního evropského dramatu jevil závislost na repertoáru pražských divadel. Klasičtí autoři byli zastoupeni tradičně F. Schillerem (''Valdštýnova smrt'') a W. Shakespearem (''Král Lear'', ''Romeo a Julie''). V české dramatice, zastoupené v repertoáru poměrně slabě, tíhl k soudobým autorům (B. Viková-Kunětická: ''Přítěž'', F. X. Svoboda: ''Poupě'', ''Lapený Samsónek'', ''Mlsáníčko'', ''Démon'', J. Kvapil: ''Princezna Pampeliška'', J. Mahen: ''Jánošík'', V. Dyk: ''Zmoudření dona Quijota'', F. V. Krejčí: ''Továrna'', ''Redakce''); ze starších českých her sáhl pouze po ''Maryši'' bratří Mrštíků.
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;">'''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">J.</span>'''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> několikaletá herecká činnost v začátcích divadelní dráhy narážela na jeho nevelké schopnosti pro tuto profesi. Pro jeviště byl dobře vybaven elegantní postavou a tváří krasavce, ale toporný pohyb, mimická neobratnost a nepřirozenost mluvy omezovaly jeho uplatnění (podle plzeňského kritika se vyznačoval úžasnou divadelní nešikovností). Reálně odhadnuv limity hereckého uplatnění, obrátil své ambice k divadelnímu podnikání, k němuž byl disponován organizačními schopnostmi a v němž mu pak byly výhodou nekonfliktní povaha, takt a konciliantní vystupování. Nastoupil jako umělecký ředitel u koncesionářky K. Staňkové a s rekonstruovaným souborem objížděl od září 1909 jižní Moravu (po zahájení v Hustopečích následovaly štace ve Strážnici, Kyjově, Prostějově, Přerově, Olomouci, Uherském Brodě, Uherském Hradišti). Brzy získal vlastní koncesi a 1910 podnikl první zájezdy k české menšině do Vídně (v dubnu a prosinci). K moravským působištím postupně přibývala další místa (Litovel, Luhačovice – polovina letní sezony 1912, Tišnov, Nové Město na Moravě, Žďár nad Sázavou, Kroměříž, Moravské Budějovice, Třebíč, Telč, Znojmo ad.). Nejednou narážel na návštěvnický nezájem (např. v Olomouci 1911, kde proto stagionu v prosinci předčasně ukončil) a jiné překážky (hry v Jihlavě v září 1911 zmařili místní Němci). Na jaře 1913 se vydal poprvé do Slezska a v létě t. r., rovněž poprvé, do Čech (České Budějovice, Tábor, Jindřichův Hradec). Pro jeho výhradně činoherní společnost byla příznačná orientace na moderní zahraniční tvorbu, jež ji odlišovala od většiny soudobých cestujících družin. Vedle silně zastoupeného Ibsena (''Strašidla'', ''Opory společnosti'', ''Paní z námoří'', ''Nora'',''Heda Gablerová'') '''J.''' uváděl M. Halbeho (''Matka země''), G. Hauptmanna (''Potopený zvon''), S. Przybyszewského (''Zlaté rouno''), L. N. Tolstého (''Vláda tmy'',''Živá mrtvola''), O. Wildea (''Ideální manžel'', ''Na čem záleží''). Na repertoáru měl i Birinského ''Molocha'', francouzskou dramatizaci Dostojevského ''Bratří Karamazových'', Maeterlinckovu ''Sestru Beatrix'' či Strindbergův ''Tanec smrti. ''Řadu kusů přebíral z aktuálního pořadu pražských scén (mj. E. Hardt: ''Blázen Tantris'', W. S. Maugham: ''Paní Dot'', I. Vojnović: ''Dáma se slunečnicí''). Klasické autory reprezentoval tradičně F. Schiller (''Don Carlos'',''Valdštýnova smrt'') a W. Shakespeare (''Othello'', ''Král Lear'', ''Romeo a Julie''). V české dramatice dával přednost současným autorům (B. Viková-Kunětická: ''Přítěž'', F. X. Svoboda: ''Poupě'', ''Lapený Samsónek'', ''Mlsáníčko'', ''Démon'', J. Kvapil: ''Princezna Pampeliška'', J. Mahen: ''Janošík'', A. Dvořák: ''Král Václav IV.'', F. V. Krejčí: ''Továrna'', ''Redakce''), starší hry dával méně (Tyl:''Strakonický dudák'', ''Jiříkovo vidění''; Bozděch: ''Světa pán v županu''; Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''; Mrštíkové: ''Maryša''). V nabídce nechybělo lehčí zboží, zejména francouzská salonní dramatika a pikantní veselohry. Postupně se formující jádro ansámblu tvořili herci, kteří svou divadelní dráhu dlouhodoběji spojili s '''J.''' družinou: H. Klokotská, J. Čada, manželé M. a J. Hodrovi, J. Hubáček, Josef Hurt (také režíroval), M. Jeřábková-Schmiedhuberová, F. Bartoš, J. Burda, A. Mušek ml., V. Poláček. Krátce byli členy souboru E. Vrchlická, F. Smolík, A. Třebovský (také režíroval). Herecky se uplatňoval i ředitel, zastávající úlohy bonvivánů, milovníků (ty se mu dařily méně), role salonní i charakterní. Společnost patřila před 1. světovou válkou mezi solidní činoherní tělesa a její renomé zvýšilo '''J. '''šanci získat vedení Divadla sdružených měst východočeských, o něž se ucházel 1914. Téhož roku, ještě před vypuknutím války, vystřídal v ředitelské pozici </span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">A. J. Frýdu. K činohře byl nucen připojit zpěvohru, v Divadle sdružených měst východočeských tradičně pěstovanou a výborem divadelního družstva vyžadovanou. Své umělecké ambice uskutečňoval nadále v činohře dramaturgickými výboji (V.</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Dyk: ''Zmoudření'' ''Dona Quijota'', Mladá Boleslav, leden 1915), pohotovým uváděním novinek </span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">(G. B.</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Shaw: ''Pygmalion'', </span>''<span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">Androkles a lev</font></span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">; J. Hilbert: ''Jejich štěstí''; F. V. Krejčí: ''Povodeň'') a hostováním předních herců Národního divadla (L. Dostalová, M. Hübnerová, A. Sedláček, A. Sedláčková, J. Vávra, často E. Vojan). Vedle ředitele r</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">ežírovali J. Burda (zvl. zpěvohru) a </span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">K. </span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">Pražský, funkci šéfa výpravy zastával V. Poláček. Činoherní ansámbl doplnili</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">B. Blažejová, R. Branald, R. Walter, nakrátko nestálý J. Pulda. Zpěvoherní soubor tvořili F. Horníková, J. Kurzová, A. Sehnalová, V. Skalská, H. Monczáková, M. Bukovský, L. Geitler, J. Malý (též režisér), E. Olšovský, J. Peršl ad. K</span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">apelníkem a šéfem opery byl J. Wilkonski (vl. jm. Stuka), jehož vystřídal</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">J. Žid, který pak s '''J.''' působil i v Bratislavě a ve Velké operetě. </span><span style="line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"><font color="#000000">Divadlo fungující jako polocestující podnik střídalo pobyty ve „svých“ východočeských městech se stagionami v jižních Čechách (České Budějovice, Jindřichův Hradec, Strakonice), kam před válkou jezdíval '''J.'''</font><font color="#000000">se svou společností. </font><span style="color: black;">V těžkých válečných letech začaly v repertoáru převažovat lehčí kusy (</span></span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">F. Arnold – E. Bach: ''Španělská muška''</font><font color="#000000">,</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">R. de Flers – G.-A. de Caillavet: </span>''<span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">Rozkošná příhoda</font></span>''<span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">, F. Molnár: ''Gardový poručík''</font><font color="#000000">,</font></span><span style="line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"><font color="#000000">M. Neal</font><span style="color: black;">– </span><font color="#000000">M. Ferner:</font></span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">''Ospalý Theodor''</font><font color="#000000">, A. Testoni: </font>''<font color="#000000">Miláček žen</font>''<font color="#000000">,</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">A. v. Winterfeld dle W. W. Collinse: ''Sestra Červeného kříže''</span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">, I. Herrmann: ''Tatík Kondelík a zeť Vejvara''</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">).Zpěvohra měla na programu převážně operety(E. Kálmán: ''Cikánský primáš'', ''Čardášová princezna''; O. Nedbal: ''Polská krev'', ''Cudná Barbora'', ''Vinobraní''; J. Strauss ml.: ''Tisíc a jedna noc'', ''Okolo lásky''), dávala však i opery, hlavně české. Odvážila se dokonce na Janáčkovu ''Její pastorkyňu'' (1916, provedení hodnoceno protichůdně). '''J.''' popřevratové působení v Bratislavě je považováno za předehru profesionálního slovenského divadla. Provoz tu zajišťoval svou společností, k jejímž členům (H. Klokotská, H. Petzová, T. Javůrková, J. Hubáček, V. Řepa, A. Tihelka) přibyli J. Pulda, V. Táborský, V. Javůrek (všichni tři také režírovali). Dirigentem opery byl J. Žid, režisérem B. Vilím, šéfem od srpna 1920 </span><span style="line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"><font color="#000000">M. Zuna</font><span style="color: black;">. Zpočátku se hrálo česky, slovensky výjimečně: První představení připravil 1920 V. Táborský (Gregor-Tajovský: ''Hriech ''a ''V službe''; Rázus: ''Hana''). '''J. '''nabízel českou dramatiku (např. Bozděch: ''Světa pán v županu''; Mrštíkové: ''Maryša''; Preissová: ''Dvě ukolébavky''; Stroupežnický: ''Paní mincmistrová'', ''Zvíkovský rarášek''; Svoboda: ''Čekanky''; Šimáček: ''Jiný vzduch''; Šubert: ''Probuzenci''; Viková-Kunětická: ''Přítěž''; Vrchlický: ''Rabínská moudrost''; Dyk: ''Revoluční trilogie'', ''Posel''; Šrámek: ''Měsíc nad řekou''; Čapek: ''Ze života hmyzu'', ''R. U. R.''; Blatný: ''Kokodák'') i operu (Blodek: ''V studni''; Fibich: ''Šárka''; Foerster: ''Eva''; Kovařovic: ''Psohlavci''; cyklus oper Smetanových). Českojazyčné divadlo, které nemělo v městě žádnou tradici, naráželo na odpor maďarských a německých vrstev. '''J. '''se pokoušel zlomit slabou návštěvnost operetou (R. Planquett: ''Zvonky cornevillské''; Hervé: ''Mamzelle Nitouche''; J. Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; R. Piskáček: ''Slovácká princezna''; K. Moor: ''Pan profesor v pekle''), ale bez většího účinku. Po krátké bratislavské sezoně (končila o Velikonocích) následovaly stagiony v Košicích a Turčanském sv. Martině. Kritická bilance konstatovala dobrou úroveň souboru, poukázala však na chybějící režijní osobnost, která by inscenacím vtiskla pevný styl.</span></span></span></span>
  
Jeho souborem prošli J. Bittermannová, M. Hurtová, H. Klokotská, E. Vrchlická, J. Burda, J. Hodr, Josef Hurt (též režisér), A. Mušek, V. Poláček, F. Smolík, A. Třebovský. Společnost patřila před 1. světovou válkou k nejsolidnějším činoherním tělesům a její renomé zvýšilo '''J. '''šanci na vedení Divadla sdružených měst východočeských. Vypuknutí války však jeho nástup oddálilo; vlastní soubor musel rozpustit, do nového působiště pak přešli jen J. Burda, H. Klokotská, přibyl R. Branald, R. Walter, D. Želenský ad. Hostovali tu členové pražského Národního divadla (L. Dostalová, M. Hübnerová a E. Vojan). V činohře uvedl původní novinku – Dykovo ''Zmoudření'' ''Dona Quijota'' (Mladá Boleslav, leden 1915). Měl ovšem povinnost provozovat i operu a operetu, jejich režii svěřoval J. Burdovi, dirigoval J. Žid. Zpěvoherní soubor tvořili F. Horníková, J. Kurzová, A. Sehnalová, V. Skalská, E. Piskáčková, H. Monczáková, E. Olšovský, M. Bukovský, L. Geitler, J. Malý (též režisér), J. Peršl. V těžkých válečných letech dominoval zábavný repertoár, především opereta (Kálmán: ''Cikánský primáš'', ''Čardášová princezna''; Nedbal: ''Polská krev'', ''Cudná Barbora'', ''Vinobraní''; J. Strauss ml.: ''Tisíc a jedna noc'', ''Okolo lásky''), navštěvovaná hlavně vojáky z posádek v Hradci Králové a Pardubicích. '''J.''' tomuto líbivému žánru posléze doživotně propadl.
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">V Městském divadle v Plzni se '''J.''' vrátil ke zkušenostem staré praxe soukromého podnikání. Vlastní uměleckou činnost už téměř nevyvíjel; režíroval zřídkakdy a sporadická herecká vystoupení (v rolích, které hrál už dříve) byla vždy označována jako pohostinská, ale na rozdíl od rané herecké činnosti je kritika hodnotila uznale (Osvald z Ibsenových ''Strašidel''). Soustředil se k řídící práci: jeho administrativně vzorná správa se pojila s hospodářskou konsolidací i uměleckou stabilizací. Divadlu vrátil pověst solidní scény s širokým rozpětím repertoáru. Činohra měla na programu vedle komerčně úspěšné veselohry klasické drama (F. Schiller: ''Marie Stuartovna'', ''Don Carlos''; Sofokles: ''Král Oidipus''; W. Shakespeare: ''Macbeth'', ''Zkrocení zlé ženy'') a moderní tvorbu pohotově uváděnou po pražských premiérách (Čapek: ''Věc Makropulos'', Čapkové: ''Ze života hmyzu''; Šrámek: ''Měsíc nad řekou'', Šalda: ''Dítě''; Pirandello: ''Šest postav hledá autora''; Wedekind: ''Procitnutí jara''; Shaw: ''Čokoládový hrdina'',''Svatá Jana''; Rolland: ''Hra o lásce a smrti''). Ředitelova záliba v moderně přelomu 19. a 20. století se projevila inscenacemi her S. Przybyszewského a H. Ibsena. Režie, kterou obstarávali vesměs herci (J. Fišer, V. Javůrek, J. Jeníček, J. Počepický), postrádala výraznější osobitost, zato soudobé scénografické výboje rezonovaly ve výpravách J. Skupy (od 1922 šéfem výpravy). '''J. '''do Plzně přivedl ze svých herců H. Klokotskou, T. Javůrkovou, J. Hubáčka, V. Javůrka, nově angažoval J. Jeníčka, A. Tihelku, dále J. Škrdlanta, J. Rozsívala a O. Korbeláře. V souboru vynikali v Plzni etablovaní O. Beníšková a E. Rabas. Doplněn byl operní orchestr i soubor (sólisté H. Kramperová, A. Nordenová, J. Křikava, R. Lanhaus) a '''J.''' opakovaně zval významné hosty (M. Cavanová, E. Burian, O. Mařák). Za jeho éry byly provedeny cykly oper B. Smetany, A. Dvořáka a Z. Fibicha, z domácích novinek Janáčkova ''Káťa Kabanová ''(1925), uskutečnila se česká premiéra starší Massenetovy opery ''Thaïs'' (1924).</span></span></span>
  
'''J.''' popřevratová éra v Bratislavě je považována za průkopnickou předehru tamního slovenského divadla. Provoz tu zajišťoval svou společností, soubor doplnili J. Pulda, V. Táborský, V. Javůrek (všichni také režírovali), dirigentem opery byl M. Zuna režisérem B. Vilím. Zpočátku se hrálo česky, slovensky jen výjimečně. '''J.''' nabízel českou dramatiku (např. Bozděch: ''Světa pán v županu''; Mrštíkové: ''Maryša''; Preissová: ''Dvě ukolébavky''; Stroupežnický: ''Paní mincmistrová'', ''Zvíkovský rarášek''; Svoboda: ''Čekanky''; Šimáček: ''Jiný vzduch''; Šubert: ''Probuzenci''; Viková-Kunětická: ''Přítěž''; Vrchlický: ''Rabínská moudrost''; Dyk: ''Revoluční trilogie'', ''Posel''; Šrámek: ''Měsíc nad řekou''; Čapek: ''Ze života hmyzu'', ''R. U. R.''; Blatný: ''Kokodák'') i operu (Blodek: ''V studni''; Fibich: ''Šárka''; Foerster: ''Eva''; Kovařovic: ''Psohlavci''; cyklus oper Smetanových). Operetu reprezentovali R. Piskáček (''Slovácká princezna'') a K. Moor (''Pan profesor v pekle''). První představení ve slovenštině připravil 1920 V. Táborský a byly pro ně zvoleny slovenské hry (Gregor-Tajovský: ''Hriech'' ''V službe''; Rázus: ''Hana''). Výběr zahraniční činoherní a operní tvorby byl eklektický. Ve vícenárodnostní Bratislavě trpělo české divadlo, které tu nemělo žádnou tradici, slabou návštěvností. '''J.''' se jí snažil čelit operetou (Planquett: ''Zvonky cornevillské''; Hervé: ''Mamzelle Nitouche''; Offenbach: ''Orfeus v podsvětí'' aj.).
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Z Plzně, kde po skončení kontraktu 1926 v konkurzu neuspěl (město zvolilo ředitelem K. Veverku), se přesunul poprvé do Prahy. Od ledna 1927 získal do čtyřletého nájmu předměstské divadlo Uranie, které v poválečných letech silně upadlo. Ředitelskou činnost zahájil úpravami sešlé budovy, nově vybavil interiér. Ve snaze pozvednout pokleslou úroveň plánoval střídat zpěvohru s činohrou, která měla přinášet průřez domácí i zahraniční dramatikou. Pro malý zájem předměstského publika o osvětovou dramaturgii se uskutečnil ze zamýšleného programu jen zlomek (J. J. Kolár: ''Pražský žid''; Tyl: ''Paličova dcera'', Šubert: ''Probuzenci'', Preissová: ''Gazdina roba'', Dyk: ''Posel''; Ibsen: ''Příšery'', Schiller: ''Marie Stuartovna'') a činohra byla nasměrována k fraškám a bulvární produkci (A. Bisson: ''Růžencová romance''; H. Bernstein: ''Judita a Holofernes'', L. Verneuil: ''Sestřenka z Varšavy'', M. Hennequin – G. Duval: ''Manžel šibal''). Nejednou se objevovaly tituly, které '''J.''' dával už u své společnosti a v následujících působištích. Pravidelně se hrálo pro děti: veselé hříčky o taškařicích oblíbeného Kašpárka či pohádky s tradičními náměty ve zpracování A. Šímy (''Kocour v botách'', ''Perníková chaloupka'', ''Pohádka o Meluzíně'', ''Mramorová princezna'', ''Kouzelná svítilna'') a dalších autorů. Členy souboru byli herci M. Blažková, I. Čekanová, H. Klokotská, J. Vacková, L. Želenská, K. Černý, Josef Hurt, V. Marek (též režírovali). Zpěvohra, která téměř vytlačila činohru, se opírala o osvědčené operety (L. Fall: ''Sladký kavalír'', ''Stambulská růže''; E. Kálmán: ''Vévodkyně z Chicaga'', ''Čardášová princezna'') a domácí produkci (R. Piskáček: ''Tulák''). Hitem se stala novinka R. Frimla ''Rose Marie ''hraná pro nevídaný zájem v sériovém režimu (čes. prem. 1928, 270 repríz). V operetě se uplatňovali O. Augustová, J. Dinesenová, L. Klímová, H. Škrdlíková, V. Norman. Po skončení sezony 1928/29, uprostřed běžící smlouvy, '''J. '''vyměnil předměstskou Uranii za Velkou operetu ve vnitřní Praze. Z nového divadla, zřízeného po intervencích '''J. '''a skladatele O. Nedbala v právě zbudovaném paláci na nároží ulic Dlouhé a Hradební (v suterénním sále měl být původně biograf), chtěl</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">ředitel vytvořit exkluzivní podnik pro pěstování velkoměstské divadelní zábavy, oslňující početným orchestrem, sborem, baletem, špičkovými interprety, skvostnými výpravami a kostýmy. Z Uranie přivedl většinu operetních sil, nově angažoval R. Cellerovou, S. Tauberovou a H. Krause, později F. Bujárka, k hostování zval dobré zpěváky, např. H. Vávru z Národního divadla. Zahájení americkou operetou ''Píseň pouště'' (autor S. Romberg</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">, </span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">4. 12. 1929) předznamenalo orientaci na soudobou tvorbu (R. Benatzky: ''Tři mušketýři'', ''Letadlem za láskou'', ''U Bílého koníčka'', ''On a jeho sestra''; R. Stolz: ''Pepina''; obnovené uvedení Frimlovy</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Rose Marie</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) včetně české (Kinclův </span>''<span style="line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"><font color="#000000">Carevnin pobočník</font></span>''<span style="line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"><font color="#000000">, Benešova''Pařížanka''</font><font color="#000000">, Weinbergerova</font><font color="#000000">''Jarní bouře''</font><span style="color: black;">). Uvádění klasických operet v revuálních úpravách M. Reinhardta (J. Strauss: ''Netopýr'', J.Offenbach: ''Krásná Helena'') odráželo vliv módní revuální show amerického střihu. 1931 převzal '''J.''' ředitelství Jihočeského Národního divadla, jež měl nově konstituovat (1929 se fakticky rozpadlo) a provozovat v něm činohru a operetu. Sestavil soubor (</span><font color="#000000">H. Klokotská, I. Čeledová, K. Pražský, nově N. Bártů, G. Nezval A. Solmar, K. Šott – též režíroval; z rozpuštěného budějovického ansámblu se vrátili K. Novák, J. Fošen a režisér J. Stejskal) a 25. září zahájil Bissonovou </font>''<font color="#000000">Růžencovou romancí</font>''<font color="#000000">(jako před léty v Uranii). Dopadům vrcholící hospodářské krize čelil příklonem ke komerční produkci. V činohře převážily kasovní kusy</font><span style="color: black;">(F. Cimler dle P. Biliánové: ''Matka Kráčmerka''; F. Heller: ''Diktatura žen''; M. Alsberg: ''Ve vyšetřovací vazbě''; B. Frank: ''Bouře ve sklenici vody'' aj.)</span><font color="#000000">, hodnotnější dramatika byla uváděna zřídka (např. Molière: </font>''<span style="color: black;">Tartuffe</span>''<span style="color: black;">; Pi</span><font color="#000000">randello: </font>''<font color="#000000">Rozmysli si, Jakoubku</font>''<font color="#000000">; Nušić: </font>''<font color="#000000">Paní ministrová</font>''<font color="#000000">; Vrchlický: </font>''<font color="#000000">Rabínská moudrost</font>''<font color="#000000">; </font><span style="color: black;">Jirásek: ''Otec''; Hilbert: ''Vina''; Čapek: ''Loupežník''). Zpěvohra kombinovala osvědčené tituly s operetami lidovějšího ražení (G. Jarno: ''Krista z myslivny'', J. Beneš: ''U sv. Antoníčka'', R. Piskáček: ''Perly panny Serafinky''; A. Vipler:''Manželství na zkoušku''). Třetí scéna, kterou řídil na sklonku života, pražské divadélko Rokoko, střídala americké revue (''Bar Chic'' </span><font color="#000000">– </font><span style="color: black;">přeneseno z Velké operety, ''Broadway'') s lechtivými operetami a fraškami v úpravách čtveřice Mírovský – Rohan – Tobis – Špilar (J. Gilbert: ''Hříšnice''; F. Arnold – E. Bach: ''Neviňátko'') a s hudebními komediemi domácí provenience (J. Smažík </span><font color="#000000">– </font><span style="color: black;">A. Kincl: ''První láska'', J. Pakosta </span><font color="#000000">– </font><span style="color: black;">E. Starý: ''Lady Godiva'', O. Lampl:''Veselé bloudění'', J. Balda:''Andělíček na záletech''; P. Faltys /D. C. Vačkář/:''Stoprocentní panna''), nechyběla ani dramatizace populárního románu I. Herrmanna</span></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Otec Kondelík a ženich Vejvara</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">(1931). Hrálo se většinou seriálově, přitažlivost produkcí zvyšovali komikové V. Merten, Ferenc Futurista, M. Norrová, milovník J. Sedláček, subrety H. Monczáková, V. Skalská, naivky J. Steimarová a N. Ninon.</span></span></span>
  
V Městském divadle v Plzni se vrátil ke zkušenostem staré praxe soukromého podnikání. V prvním roce '''J.''' vedení se v Plzni poprvé objevil – jako šéf výpravy – J. Skupa, který pak významně obohatil zdejší divadelnictví. V hereckém souboru vynikala O. Beníšková, ačkoli tu byla trochu tísněna převahou chladné a tvrdé H. Klokotské; živel zemité reality v komických rolích a lidových typech ztělesňovala T. Javůrková. Nově angažováni byli též M. Rosůlková, J. Dohnal, V. Hlavatý. '''J.''' divadlu prospěl obchodně úspěšným a administrativně vzorným řízením; hospodářsky je konsolidoval a vydobyl mu pověst solidní scény s širokým rozpětím repertoáru. Vedle úspěšné komerční veselohry měl v programu klasické drama, zastoupené Shakespearem (''Macbeth'' 1922, ''Zkrocení zlé ženy'' 1923), Schillerem (''Marie Stuartovna'' 1922, ''Don Carlos'' 1923) a Sofoklem (''Král Oidipus'', 1922). Z moderního repertoáru divadlo nastudovalo ''Ze života hmyzu'' bratří Čapků (1922), Pirandellovu relativistickou hru ''Šest postav hledá autora'' (1923), Wedekindovo ''Procitnutí jara'' (1924) Shawovu ''Svatou Janu'' (1922) a neúspěšně též ''Čokoládového hrdinu'' (1923). Činoherní režie zůstávala stylově nevyhraněná (J. Fišer, J. Počepický). '''J.''' zkvalitnil operní provoz, doplnil orchestr i soubor (sólisté H. Kramperová, A. Nordenová, J. Křikava, R. Lanhaus), který podporovali též významní čeští i zahraniční hosté (E. Burian, O. Mařák, M. Cavanová). Byly uvedeny cykly oper B. Smetany, A. Dvořáka a Z. Fibicha, z domácích novinek Janáčkova ''Káťa Kabanová ''(1925), uskutečnila se česká premiéra Massenetovy ''Thais'' (1924).
+
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Bezmála čtvrtstoletou'''J.''' divadelně ředitelskou a podnikatelskou působnost charakterizovala zakladatelská iniciativa a vůle: uvedl v život vlastní společnost, Slovenské národní divadlo a Velkou operetu. Příznačné bylo rovněž jeho úsilí konsolidační, které osvědčoval při oživování Uranie, plzeňského divadla a při vzkříšení českobudějovické scény. V nových republikánských podmínkách se stal jedním prvních divadelních velkopodnikatelů. Publikum získával obratnou repertoárovou politikou, cestu za divákem vedl teritoriálně (Morava, Vídeň, Slovensko) i organizačně (masivní reklama, seriálový provoz).</span></span></span>
 
+
'''J.''' další ředitelská štace v holešovické Uranii byla neúspěšná. Nastoupil v lednu 1927 původně na čtyři roky. Divadlo vybavil novým zařízením a celkově je reorganizoval. Změnami v repertoáru a v souboru však ztratil původní místní lidové obecenstvo a začátkem 1930 se ředitelství vzdal. Finanční záchranou neprosperujícího divadla byla inscenace Frimlovy operety ''Rose Mary'' (1928), jejíž 270 repríz '''J.''' přivedlo na myšlenku seriálového provozu. Uplatnil ho ve svém nově zbudovaném divadle – ve Velké operetě. Koncem 20. let expandoval do vnitřní Prahy, která se rozvíjela v moderní velkoměsto s novými nároky na divadelní zábavu. Zde mohl '''J.''' plně rozvinout své velkopodnikatelské snahy odpovídající požadavkům na soudobý zábavní průmysl. Za uměleckého posvěcení O. Nedbala a spolu s obchodníkem O. Sušickým vznikl na rohu Dlouhé a Hradební ul. moderní palác, v jehož suterénu byl 1929 zbudován sál pro 800 diváků. '''J.''' měl představu exkluzívního zábavního podniku se špičkovými umělci, početným orchestrem, sborem a baletem i bombastickou výpravou. Pro slabou návštěvnost v počátečním období však musel zlevnit vstupné a otevřít divadlo středním vrstvám. Převedl sem operetní soubor Uranie a občas zval hostující zpěváky (H. Vávra z Národního divadla). Zaměřoval se spíše na soudobou operetu; uvedl např. Rombergovu ''Píseň pouště'' (zahajovací představení 4. 12. 1929), už z Uranie osvědčenou Frimlovu ''Rose Mary'' (1930) a několik prací R. Benatzkyho (''Letadlem za láskou'', 1930, ''Tři mušketýři'', 1930, ''U Bílého koníčka'', 1931, ''On a jeho sestra'', 1932). Z českých skladatelů hrál O. Nedbala (''Vinobraní'', 1930) a K. Weise (''Expresní vlak Paříž–Nizza'', 1931). Klasické operety uváděl většinou v revuální podobě: Straussova ''Netopýra'' (úprava M. Reinhardt, 1930) a Offenbachovu ''Krásnou Helenu'', 1931). V červnu 1932 uskutečnil dvoutýdenní zájezd do Českých Budějovic, kde se stal před rokem též ředitelem obnoveného Jihočeského divadla. Pro činohru angažoval nové herce (N. Bártů, P. Pražský, H. Klokotská, G. Nezval aj.), vrátili se K. Novák a režisér J. Stejskal. Za '''J.''' éry byl uveden např. Pagnolův ''Malajský šíp'', Molièrův ''Tartuffe'' a Čapkův ''Loupežník''. Opera byla téměř vytlačena operetou. Také divadélko Rokoko zahltil '''J.''' operetkami; výjimkou nicméně podobně zábavního charakteru byla dramatizace románu I. Herrmanna ''Otec Kondelík a ženich Vejvara'' (1931).
+
 
+
'''J.''' byl jedním z prvních moderních divadelních velkopodnikatelů v Čechách. Publikum získával repertoárovou politikou, v činohře založenou na osvědčených a ověřených titulech, v operetě a revui na atraktivních látkách, pikantériích a líbivé hudbě. Divácký účin inscenací ve Velké operetě zvyšoval velkolepou výpravou a luxusními kostýmy. Svou cestu za divákem vedl rovněž ve smyslu teritoriálním (Morava, Vídeň, Slovensko) a organizačním (masivní reklama, seriálový provoz). Měl ale cit pro herecké talenty, jeho soubory prošla řada interpretů, kteří v budoucnu získali výbornou uměleckou pověst. 
+
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Chlumského společnost<br/>Pavel Aubier (A. Delacour, A. Hennequin: ''Ples v opeře ''[Růžová domina]), Pavel (Abel: ''Hřích'') – b. d.<br/>Společnost M. Kozlanské<br/>Forbs (B. Bonn dle C. Doyla: ''Sherlock Holmes''), Baronet Jindřich Baskerville (J. Streplsohn dle C. Doyla: ''Pes baskervilský'') – b. d.<br/>Městské divadlo v Plzni<br/>Dr. Jaroslav Valenta (F. X. Svoboda: ''Fialka'') – 1907.<br/>Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda<br/>Vladimír Nedeljkovič (B. Nušić: ''Pustina'') j. h. – 1907.<br/>Sukova společnost<br/>Hrabě Podevils (E. Bozděch: ''Zkouška státníkova'') – 1908; Zajíček (A. Jirásek: ''Lucerna'') – 1909.<br/>Jeřábkova společnost<br/>Prof. Higgins (G. B. Shaw: ''Pygmalion''), Emil (E. v. Wildenbruch: ''Chocholouš'') – 1912; Smerďakov (F. M. Dostojevskij: ''Bratři Karamazovi''), Jan IV. (R. de Flers, G.-A. de Caillavet, E. Arène: ''Král v Paříži''), 1. vážný pán (J. Mahen: ''Propast věčně krásná'') – 1913; Gerald Halstane (W. S. Maugham: ''Paní Dot'') – 1914.<br/>Slovenské národní divadlo v Bratislavě<br/>Hanuš z Chlumu (J. K. Tyl: ''Jan Hus''), Osvald (H. Ibsen: ''Strašidla''), Žďárský (S. Przybyszewski: ''Pro štěstí''), Anatol Barisart (M. Hennequin, G. Duval: ''Manžel šibal'') – 1920. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content><span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Chlumského společnost<br/>Pavel Aubier (A. Delacour, A. Hennequin:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Ples v opeře</span>''''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">[Růžová domina]), Pavel (Abel </span><span lang="en-us" style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs; mso-ansi-language: en-us;">[V. </span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Šolc</span><span lang="en-us" style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs; mso-ansi-language: en-us;">]</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Hřích</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) – b. d.<br/>Společnost M. Kozlanské<br/>Forbs (B. Bonn dle C. Doyla:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Sherlock Holmes</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">), Baronet Jindřich Baskerville (J. Streplsohn dle C. Doyla:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Pes baskervilský</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) – b. d.<br/>Městské divadlo v Plzni<br/>Dr. Jaroslav Valenta (F. X. Svoboda:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Fialka</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) j. h. – 1907.<br/>Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda<br/>Vladimír Nedeljkovič (B. Nušić:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Pustina</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) j. h. – 1907.<br/>Sukova společnost<br/>Hrabě Podevils (E. Bozděch:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Zkouška státníkova</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) – 1908; Zajíček (A. Jirásek:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Lucerna</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">) – 1909.<br/>Jeřábkova společnost<br/>Relski (J. A. Kieslewski: ''Karikatury''), Dubois (A. Capus: ''Rozvedená paní''), Dr. Tokoramo (M. Lengyel: ''Tajfun''), Gardista (F. Molnár: ''Gardový poručík'') – 1911; Prof. Henry Higgins (G. B. Shaw: ''Pygmalion''), Emil (E. v. Wildenbruch: ''Chocholouš'') – 1912; Smerďakov (F. M. Dostojevskij, dram. J. Copeau – J. Croué:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Bratři Karamazovi</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">), Jan IV. (R. de Flers, G.-A. de Caillavet, E. Arène:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Král v Paříži</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">), 1. vážný pán (J. Mahen: ''Propast věčně krásná''), Hériot (S. Guitry: ''Dobytí pevnosti'') – 1913; Málek (G. Drégely: ''Frak''), Viktor Satran (K. Mašek: ''Ženy, které potkáváme''), Rožník (S. Krzywoszewski: ''Čert a krčmářka''), René Liverdun (A. Guinon: ''Štěstí''), Osvald (H. Ibsen:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"> </span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Strašidla</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">, i SND 1920, MD Plzeň 1922), Heincke (H. Bahr: ''Koncert''), Vladimír Skružný (O. Faster: ''Pražské švadlenky''), Geralde Halstane (W. S. Maugham:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Paní Dot</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">), Ozef (K. Jonáš: ''Oplancija''), Robert </span><span style="line-height: 150%;"><font color="#000000">de Chacéroy</font></span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">(H. Bernstein: ''Konec milování'') – 1914; Algernon Moncrief (O. Wilde: ''Na čem záleží''), Hraničář (K. Schönherr: ''Ďáblice''), Vladimír (J. Hilbert: ''Jejich štěstí''), Rembowski (S. Przybyszewski: ''Zlaté rouno''), Karsten (G. Drégely: ''Slečnin manžel''), Karel (F. V. Krejčí: ''Povodeň'') – 1916; Kurt (A. Strindberg: ''Tanec smrti''), Ulfheim (H. Ibsen: ''Když mrtví procitáme''), Armand Duval (A. Dumas ml.: ''Dáma s kameliemi'') – 1917; Robert Chiltern (O. Wilde: ''Ideální manžel'') – 1918.<br/>Slovenské národní divadlo v Bratislavě<br/>Hanuš z Chlumu (J. K. Tyl:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Jan Hus</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">), Žďárský (S. Przybyszewski:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Pro štěstí</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">, iMD Plzeň 1926), Anatol Barisart (M. Hennequin, G. Duval:</span><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;"/>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Manžel šibal</span>''<span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">, iMD Plzeň 1923, Uranie 1927) – 1920. </span><br/></span></span>
 +
 
 +
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 150%; mso-fareast-language: cs;">Městské divadlo v Plzni</span></span></span>
 +
 
 +
<span style="font-size: larger;"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="color: black; line-height: 115%; mso-fareast-language: cs; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;">Baron Röknitz (H. Sudermann: ''Štěstí v zákoutí'') j. h. – 1923; Jan Flemming (O. Ernst: ''Flachsmann vychovatel'') j. h. – 1924.</span></span></span></ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Jeřábkova společnost<br/>E. v. Wildenbruch: ''Chocholouš'' – 1912; R. de Flers, G.-A. de Caillavet, E. Arène: ''Král v Paříži'', F. M. Dostojevskij: ''Bratři Karamazovi'' – 1913; W. S. Maugham: ''Paní Dot'' 1914; V. Dyk: ''Zmoudření dona Quijota'' 1915.<br/>Slovenské národní divadlo v Bratislavě<br/>L. Mitchell: ''Eviny dcery'', E. Bozděch: ''Světa pán v županu'', H. Ibsen: ''Strašidla ''(i Uranie, s tit. ''Příšery'' 1927), V. O. Parma: ''Ranní soumrak'', S. Przybyszewski: ''Pro štěstí ''(i Uranie 1928) – 1920; O. Wilde: ''Ideální manžel'', A. Jirásek: ''Lucerna ''1921; M. Lengyel: ''Tanečnice'' 1922.<br/>Uranie<br/>M. Hennequin, G. Duval: ''Manžel šibal ''– 1927. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Jeřábkova společnost<br/>E. v. Wildenbruch: ''Chocholouš'' – 1912; F. M. Dostojevskij, dram. J. Copeau – J. Croué: ''Bratři Karamazovi'', R. de Flers, G.-A. de Caillavet, E. Arène: ''Král v Paříži ''– 1913; W. S. Maugham: ''Paní Dot'' – 1914; V. Dyk: ''Zmoudření dona Quijota'' – 1915.<br/>Slovenské národní divadlo v Bratislavě<br/>L. Mitchell: ''Eviny dcery'', E. Bozděch: ''Světa pán v županu'', H. Ibsen: ''Strašidla ''(i Uranie, s tit. ''Příšery'' 1927), V. O. Parma: ''Ranní soumrak'', S. Przybyszewski: ''Pro štěstí'' (i MD Plzeň 1926, Uranie 1928) – 1920; O. Wilde: ''Ideální manžel'', A. Jirásek: ''Lucerna'' – 1921; M. Lengyel: ''Tanečnice'' – 1922.
 +
 
 +
Městské divadlo v Plzni
 +
 
 +
A. a V. Mrštíkové: ''Maryša ''– 1922; M. Hennequin, G. Duval: ''Manžel šibal ''– 1923 (i Uranie 1927); S. Przybyszewski: ''Pro štěstí'' – 1926.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>SOA Praha: Sbírka matrik, Kostelní Lhota 14, matrika narozených 1874–1908, s. 23 [dopsán údaj o sňatku 20. 10. 1933]. SOA Plzeň: Sbírka matrik, Plzeň 065, matrika narozených 1884–l885, s. 24, obr. 26 [M. Schmiedhuberová, 2. 5. 1884; dopsán týž údaj o sňatku]. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><span style="line-height: 115%; mso-fareast-language: en-us; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;"><font color="#000000">SOA Praha: Sbírka matrik, Kostelní Lhota 14, matrika narozených 1874–1908, s. 23, obr. 26. SOA Plzeň: Sbírka matrik, Plzeň 065, matrika narozených 1884–1885, s. 24, obr. 26 [M. Schmiedhuberová, 2. 5. 1884</font></span><span style="color: black; line-height: 115%; mso-fareast-language: cs; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;">]</span><font color="#000000"><span style="line-height: 115%; mso-fareast-language: en-us; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;">. Úřad městské části Praha 1, matrika římskokatolické fary v Praze-Podolí, sv. V, 1933, s. 42 </span><span lang="en-us" style="line-height: 115%; mso-fareast-language: en-us; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: en-us; mso-bidi-language: ar-sa;">s</span><span style="line-height: 115%; mso-fareast-language: en-us; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;">ňatek</span></font></span> [<span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;"><font color="#000000"><span style="line-height: 115%; mso-fareast-language: en-us; mso-fareast-font-family: calibri; mso-ansi-language: cs; mso-bidi-language: ar-sa;">2. 10. 1933</span></font></span>].</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>nb. [P. Nebeský], ''Plzeňské listy'' 9. 2. 1907 [Dr. Valenta, Fialka]; J. společnost: ''Národní listy'' 4. 9. 1909, več.; 26. 10. 1909, več.; 24. 1. 1910 (herci: Klokotská, H. Vladimírovna, M. Jeřábková, režírovali A. Třebovský, ředitel, Pišvejc, v Prostějově: Thoma: Mravnost, Don Carlos, Fulda: Janek, Wilde: Na čem záleží, Právní zástupce, Ibsen: Stavitel Solness, Příšery, Opory společnosti; 25. 3. 1910; 4. 2. 1911; 29. 3. 1911; 7. 6. 1911; 7. 9. 1911 [jihlavská štace]; 2. 11. 1911; 2. 3. 1912; 2. 4. 1912 [Luhačovice]; 24. 8. 1912 [Tišnov]; 23. 1. 1913 [Prostějov]; 28. 4. 1913 [Slezsko]; 8. 10. 1913 [Čes. Budějovice]; 28. 7. a 25. 8. 1913 [Čes. Budějovice] (k zahájení: Mašek: Ženy, které potkáváme); 18. 1. 1914 [Tábor]; 22. 3. 1914 [Tábor]; 16. 7. 1914 [Luhačovice]; Div. sdružených měst: ''Národní listy ''21. 7. 1914 [J. ředitelem]; J. K. Sch, 5. 11. 1914 [Náchod]; 9. 1. 1915 [Chrudim]; 9. 1. 1915 [Hradec Králové]; 12. 2. 1915 [Ml. Boleslav, Litomyšl]; K., 17. 3. 1915 [Litomyšl]; 29. 5. 1915 [Čes. Budějovice]; 9. a 14. 8. 1916 [Slaný]; 18. a 25. 9. 1916 [Její pastorkyňa]; 7. 12. 1916 [Chrudim]; ● Uranie: ''Národní politika'' 16. 11. 1926; 18. 12. 1926, odp., příl.; B. S.: Nové ředitelství divadla v Uranii, ''Lidové noviny'' 22. 1. 1927; nesign.: 25 let lidového divadla Uranie v Praze VII, ''Československé divadlo'' 11, 1928, č. 3, s. 37–38; ''Čtvrt století Lidového divadla Uranie v sedmé části Prahy, 1903–1928'', Praha 1928, s. 4, 15 ●; nesign.: Praha bude míti od podzimu konečně velké operetní divadlo, ''Venkov'' 29. 5. 1929; E. Bass: Malé scény, in sb. ''Nové české divadlo'' ''1928–1929'', Praha 1929, s. 65; B. Haluzický: Činohra SND, in sb. ''Nové české divadlo'' ''1930''–''1932'', red. M. Rutte, F. Götz, Praha 1932, s. 100; B. Polan: Neklidná scéna, tamtéž, s. 104; ● nekrology: ''Národní listy'' 23. 10. 1933, ráno; J. H., ''Národní politika'' 25. 10. 1933, odp.; R. J. [Jeníček], ''Právo lidu'' 24. 10. 1933 ●; V. Štech: ''Džungle literární a divadelní'', Praha 1937, s. 303; J. Šotola: Divadlo hercovo a divadlo režisérovo, ''Řád'' 23. 11. 1942; L. Pacák: ''Opereta'', Praha 1946, s. 212–214, 243–253; J. Burda: ''Aby se nezapomnělo...'', Praha 1958, s. 121–125; ''100 let českého divadla v Plzni. 1865–1965'', Plzeň–Praha 1965, s. 50, 75; J. Knap: ''Umělcové na pouti'', Praha 1961, s. 190, 203–204 + ''Čtyři herečky'', Praha 1967, s. 167–171; L. Lajcha: ''Zápas o zmysel a podobu SND (1920–1928)'' II, Bratislava 1971; J. Pömerl: ''Východočeské divadlo a jeho činohra (1905 –1945)'', dipl. práce, FF UK, 1974 + Kapitoly z historie, ''Divadlo ''2, 1994, č. 10, s. 4; M. Šulc: ''Česká operetní kronika 1864''–''1948'', Praha 2002; V. Just: Od Buriana k Voskovcovi a Werichovi, in sb. ''100 let Divadla Rokoko'', Praha 2015, s. 42–43.<br/>ČHS, EDS [Jeřábkova spol.], EDUS, PBJ II</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>nb. [P. Nebeský], ''Plzeňské listy'' 9. 2. 1907 [Dr. Valenta, Fialka]; ''Národní listy'' 4. 9. 1909, več. [um. ředitelem u Staňkové]; ● J. společnost: ''Národní listy'' 26. 10. 1909, več.; 24. 1., 25. 3. 1910; 4. 2., 29. 3., 7. 6., 7. 9. [jihlavská štace], 2. 11. 1911; 2. 3., 2. 4. [Luhačovice], 24. 8. 1912; 23. 1., 28. 4. [Slezsko]; 28. 7., 25. 8. 1913 [Čes. Budějovice]; 18. 1., 22. 3. 1914; ''Ohlas od Nežárky'' 14. 2., 13. 3., 20. 3., 27. 3., 3. 4., 10. 4. 1914; Div. sdružených měst: ''Národní listy'' 16. 7., 21. 7. 1914 [J. ředitelem], 5. 11. 1914; 9. 1., 12. 2., 17. 3., 29. 5. 1915; 9. 8., 14. 8., 18. a 25. 9. [Její pastorkyňa], 7. 12. 1916; ''Obnova ''28. 5., 11. 6. 1915; 11. 2., 18. 2., 25. 2., 3. 3., 10. 3., 17. 3., 24. 3., 31. 3., 15. 12., 22. 12., 29. 12. 1916; 5. 1., 12. 1., 19. 1., 26. 1., 22. 9., 27. 9., 5. 10., 12. 10., 19. 10., 26. 10., 3. 11., 9. 11., 16. 11., 23. 11. 1917; 13. 12., 20. 12., 27. 12. 1918; 3. 1., 10. 1., 17. 1., 24. 1., 31. 1., 7. 2., 21. 2., 12. 9., 19. 9., 26. 9., 10. 10., 24. 10., 31. 10., 5. 11. 1919; 9. 1. 1920; ''Východ ''26. 10., 7. 12. 1918; 9. 2., 26. 11., 3. 12. 1919 ; SND: J. H., ''Národní list''y 28. 4. 1920 ●; MD Plzeň: ''Nová doba'' 25. 6., 26. 7., 10. 10. 1923; 29. 1. 1925; 30. 3., 23. 7. 1926 ●; Uranie: ''Národní politika'' 16. 11. 1926; 18. 12. 1926, odp., příl.; B. S.: Nové ředitelství divadla v Uranii, ''Lidové noviny'' 22. 1. 1927; nesign.: 25 let lidového divadla Uranie v Praze VII, ''Československé divadlo'' 11, 1928, č. 3, s. 37–38; ''Čtvrt století Lidového divadla Uranie v sedmé části Prahy, 1903–1928'', Praha 1928, s. 4, 15 ●; ''České divadlo Olomoucké po desíti letech'', Olomouc 1930, s. 22; nesign.: Praha bude míti od podzimu konečně velké operetní divadlo, ''Venkov'' 29. 5. 1929; Jt.: Slavnostní otevření Velké operety, ''Národní listy ''5. 12. 1929, več. Národ; aš.: Nové operetní divadlo v Praze, ''Národní listy'' 6. 12. 1929; E. Bass: Malé scény, in sb. ''Nové české divadlo'' ''1928–1929'', red. J. Kodíček, M. Rutte, Praha 1929, s. 65; -oš-: Starosvětský Netopýr v moderní Praze, ''Národní listy'' 8. 1. 1931; V. Štěpánek: O městské divadlo v Plzni, tamtéž 2. 4. 1931; tamtéž 3. 7. a 25. 9. 1931 [České Budějovice]; B. Haluzický: Činohra SND, in sb. ''Nové české divadlo'' ''1930''–''1932'', red. M. Rutte, F. Götz, Praha 1932, s. 100; B. Polan: Neklidná scéna, tamtéž, s. 104; ● nekrology: ''Národní listy ''23. 10. 1933, ráno; J. H., ''Národní politika'' 25. 10. 1933, odp.; R. J., ''Právo lidu'' 24. 10. 1933 ●; V. Štech: ''Džungle literární a divadelní'', Praha 1937, s. 303; L. Pacák: ''Opereta'', Praha 1946, s. 212–214, 243–253; Burda: ''Aby se nezapomnělo...'', Praha 1958, s. 121–125; ''100 let českého divadla v Plzni. 1865–1965'', Plzeň–Praha 1965, s. 50, 75; R. Kautský: ''Lidové divadlo Uranie Praha VII. Ředitel B. J. 1927–1929'', rkp., KČD, b. d.; J. Knap: ''Umělcové na pouti'', Praha 1961, s. 190, 203–204 + ''Čtyři herečky'', Praha 1967, s. 167–171; L. Lajcha ed.: ''Zápas o zmysel a podobu SND. 1920–1938 (Dokumenty 1920–1932)'' II, Bratislava 1975, s. 6''–''8, 34–36, 41, 46, 49, 52, 91, 138, 298, 320''–''321, 325, 329; J. Pömerl: ''Východočeské divadlo a jeho činohra (1905 –1945)'', dipl. práce, FF UK, 1974 + Kapitoly z historie, ''Divadlo'' 2, 1994, č. 10, s. 4; M. Šulc: ''Česká operetní kronika 1864''–''1948'', Praha 2002, s. 132–134, 160–164, 199–203, 238–243, 261–266, 297, 312–313; V. Just: Od Buriana k Voskovcovi a Werichovi, in sb. ''100 let Divadla Rokoko'', Praha 2015, s. 42–43.<br/>ČHS, EDS [Jeřábkova spol.], EDUS, PBJ II; Bratislava, Uranie</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 71: Řádka 75:
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2015</ee:published><br/>
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2015</ee:published><br/>
 
<ee:source></ee:source><br/>
 
<ee:source></ee:source><br/>
<ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová -]]</ee:author>
+
<ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová – Ljuba Klosová]]</ee:author>
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]
Řádka 78: Řádka 82:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 11. 4. 2016, 13:16

Bedřich Jeřábek
* 16. 1. 1883 Vrbová Lhota u Nymburka (CZ)
21. 10. 1933 Praha (CZ)
divadelní ředitel, režisér, herec

Po hereckých začátcích založil a vedl cestující společnost (1909), postupně se stal ředitelem či provozovatelem Divadla sdružených měst východočeských (1914–18), Slovenského národního divadla v Bratislavě (1920–22), Městského divadla v Plzni (1922–26) a dalších. Jako spoluzakladatel a ředitel Velké operety (1929–33) vytvořil v Praze velkoryse pojaté zábavné divadlo.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.