Hlavní strana: Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | |||
− | |||
Česká divadelní encyklopedie je dlouhodobý projekt Kabinetu pro studium českého divadla (IDU), který si klade za úkol zkoumat historii divadla na území dnešní České republiky, a to jejích českých i jinojazyčných projevů, a zveřejňovat získané poznatky formou biografických lexikonů jak v tištěné, tak v elektronické podobě. | Česká divadelní encyklopedie je dlouhodobý projekt Kabinetu pro studium českého divadla (IDU), který si klade za úkol zkoumat historii divadla na území dnešní České republiky, a to jejích českých i jinojazyčných projevů, a zveřejňovat získané poznatky formou biografických lexikonů jak v tištěné, tak v elektronické podobě. | ||
Verze z 18. 2. 2016, 11:02
Česká divadelní encyklopedie je dlouhodobý projekt Kabinetu pro studium českého divadla (IDU), který si klade za úkol zkoumat historii divadla na území dnešní České republiky, a to jejích českých i jinojazyčných projevů, a zveřejňovat získané poznatky formou biografických lexikonů jak v tištěné, tak v elektronické podobě.
Tiskem byly vydány tyto lexikony:
- Česká divadla. Encyklopedie divadelní souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000 (knihu možno zakoupit v e-shopu Prospero)
- Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001 (knihu možno zakoupit v e-shopu Prospero)
- Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006
- Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007
- Theater in Böhmen, Mähren und Schlesien. Von den Anfängen bis zum Ausgang des 18. Jahrhunderts. Ein Lexikon (Theatergeschichte Österreichs X/6), ed. Alena Jakubcová – Matthias J. Pernerstorfer, ve spolupráci s Hubertem Reittererem, Bärbel Rudin, Adolfem Scherlem a Andreou Sommer-Mathis, Praha: Institut umění – Divadelní ústav – Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2013, open access http://hw.oeaw.ac.at/6999-4inhalt?frames=yes (knihu možno zakoupit v e-shopu Prospero)
- Česká činohra 19. století a začátku 20. století. Osobnosti, ed. E. Šormová, Praha: Praha: Institut umění – Divadelní ústav – Academia 2015 (knihu možno zakoupit v e-shopu Prospero)
Elektronická encyklopedie
http://encyklopedie.idu.cz/ přináší:
1) nová hesla, která postupně vznikají v jednotlivých tematicky a chronologicky vymezených výzkumných projektech:
Německá činohra v českých zemích v 19. století, garant Mgr. Berenika Zemanová Urbanová, berenika.urbanova@divadlo.cz hesla v češtině a němčině
Česká činohra 1900–1945, garant Mgr. Petra Ježková, Ph.D., petra.jezkova@divadlo.cz
Česká činohra 1945–1989, garant Mgr. Martin J. Švejda, martin.svejda@divadlo.cz
2) aktualizovaná hesla výše zmíněného lexikonu Theater in Böhmen, Mähren und Schlesien. Von den Anfängen bis zum Ausgang des 18. Jahrhunderts. Ein Lexikon, Praha – Wien 2013
Starší divadlo v českých zemích, garant PhDr. Alena Jakubcová, Ph.D., alena.jakubcova@divadlo.cz hesla v češtině a němčině
3) podklady pro budoucí hesla, tj. záznamy o osobnostech, které dosud žádné heslo nemají a k nimž bylo dosud nalezeno pouze několik kusých údajů, jejich podchycení a zveřejnění může pomoci získat nové informace
4) hesla převedená z tištěných lexikonů
Novinky
Wenzel Scholz (1787-1857), vídeňský komik v PrazeVlasta Reittererová
144 stran, obrazové dokumenty
Vydal Institut umění – Divadelní ústav
Praha 2015
Odchovanec rakouské herecké rodiny Wenzel Scholz byl v osmadvaceti letech členem vídeňské dvorní činohry, ale rozhodl se opustit toto postavení a stal se komikem lidových scén. Se svou mohutnou postavou, nehybnou tváří a s úsečným slovním humorem vytvořil v žánru vídeňské frašky originální typ. Měl stálé publikum i v Praze, kde v letech 1831 až 1857 absolvoval 119 vystoupení; pražský repertoár i vývoj kritických názorů ovlivnil víc než leckterý kmenový člen pražského souboru. Studie Vlasty Reittererové popisuje Scholzův život, přináší přehled jeho pražských hostování a komentář k nim a zabývá se vzestupem a pádem žánru vídeňské frašky na středoevropském jevišti. Je připojen obsáhlý výběr z pražských i vídeňských kritik a z Scholzových hereckých pamětí.
Z lektorského posudku Adolfa Scherla:
Studie vyplňuje závažnou mezeru ve výzkumu pražského německého divadla první a druhé třetiny 19. století. Dosavadní divadelně historické práce věnované tomuto období vycházely z podcenění žánru vídeňské lokální frašky a soustřeďovaly se – až na vzácné výjimky – přednostně na divadelní žánry opírající se o literárně hodnotné texty. Tak se stalo, že o vynikajících hereckých osobnostech celoevropského významu, které se frašce věnovaly, jako byli Wenzel Scholz nebo Alois Grois, vzniklo jen málo hodnotných monografických studií, kdežto o autorech dotyčných her, jako byli Adolf Bäuerle, Ferdinand Raimund nebo Johann Nepomuk Nestroy, existuje obsáhlá literatura.
Dokument ke stažení ZDE
Období 16. 7. 1815 – 31. 12. 1826
Pavel Petráněk – Jitka Ludvová
Úvodní komentář
Přehled denního repertoáru
Kabinet pro studium českého divadla Institutu umění – Divadelního ústavu započal práci na přehledu představení ve Stavovském divadle od jeho založení v roce 1783 do nové doby. Velký rozsah tohoto úkolu, obtížná dostupnost pramenů v předchozích desetiletích a malý zájem o scénu se stoletým cizojazyčným provozem způsobily, že splnění této badatelské povinnosti se stále odkládalo. Po dalekosáhlém elektronickém zpřístupnění fondů v domácích i zahraničních institucích, s možností mezinárodní spolupráce, se pro toto téma otevřela reálná perspektiva. V Kabinetu pro studium českého divadla byl zpracován pilotní projekt přehledu denního repertoáru, jehož první část, období 1815–1826, je zde představena. Jde o dlouhodobý úkol, k jehož výsledkům bude třeba se neustále vracet, i s pomocí odborné veřejnosti jiných specializací.
Dokument ke stažení ZDE