Štapfer, Karel: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 37: Řádka 37:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Výpravy</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Výpravy</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Národní divadlo<br/>J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'' (s G. Schmoranzem), B. Smetana: ''Dalibor'', G. Bizet: ''Carmen ''– 1900; K. Kovařovic: ''Na starém bělidle'', W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', B. Smetana: ''Tajemství'' – 1901; O. Nedbal: ''Pohádka o Honzovi'', B. Smetana: ''Dvě vdovy'', týž: ''Libuše'' – 1902; týž: ''Braniboři v Čechách'', J. Kvapil: ''Oblaka,'' J. Vrchlický: ''Knížata ''– 1903; B. Smetana: ''Čertova stěna'', A. N. Ostrovskij: ''Sněguročka'' (''Jarní pohádka'') – 1904; H. Bernstein: ''Oklikou'', W. Shakespeare: ''Hamlet ''(s G. Schmoranzem a J. Kvapilem), F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27'', K. Mašek: ''Betlém'', W. Shakespeare: ''Zimní pohádka'' – 1905; F. X. Svoboda: ''Fialka'', A. Dvořák: ''Dimitrij'' – 1906; R. Wagner: ''Bludný Holanďan'' – 1907; O. Nedbal: ''Z pohádky do pohádky'', W. Shakespeare: ''Othello ''(s G. Schmoranzem), týž:''Komedie plná omylů'', A. Dvořák: ''Kníže ''– 1908; Z. Fibich: ''Nevěsta messinská'', B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', týž:''Hubička'', A. Dvořák: ''Jakobín'', F. Schiller: ''Valdštejn'', W. Shakespeare: ''Benátský kupec'', A. Dvořák: ''Šelma sedlák'' – 1909; Z. Fibich: ''Šárka'', K. Kovařovic: ''Psohlavci ''(s G. Schmoranzem) – 1910; J. B. Foerster: ''Eva'' – 1910; J. Vrchlický: ''Hippodamie'', W. Shakespeare: ''Richard III''., A. Dvořák: ''Král Václav IV''., A. Jirásek: ''Jan Hus'' – 1911; I. Vojnović: ''Dubrovnická trilogie'' – 1911; F. Langer: ''Svatý Václav'', J. Zeyer: ''Neklan ''– 1912; G. B. Shaw: ''Pygmalion'', J. Vrchlický: ''Midasovy uši'', E. Bozděch: ''Baron Goertz'' – 1913; G. Charpentier: ''Julien'', P. Claudel: ''Zvěstování'', A. Dvořák: ''Rusalka'', J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena'' – 1914; V. Novák: ''Zvíkovský rarášek'', Ch. B. Fernald: ''Co máme rádi'', G. B. Shaw: ''Androkles a lev'', K. Schönherr: ''Ďáblice'', J. Hilbert: ''Kryštof Kolumbus ''– 1915; A. Jirásek: ''Mozart v Praze'', L. Janáček: ''Její pastorkyňa'', A. Jirásek: ''Lucerna'', F. X. Svoboda: ''Čekanky'', K. Kovařovic: ''Na starém bělidle'', J. Hilbert: ''Jejich štěstí'', J. K. Tyl: ''Pražský flamendr'' – 1916; A. de Musset: ''Se srdcem divno hrát'', G. B. Shaw: ''Caesar a Kleopatra'' – 1917; V. Dyk: ''Posel'', J. Hilbert: ''Falkenštejn'', A. Jirásek: ''Jan Roháč'', J. J. Kolár: ''Magelona'', J. Mahen: ''Mrtvé moře'', J. K. Tyl: ''Slepý mládenec'', J. B. Foerster: ''Nepřemožení'', M. A. Šimáček: ''Jiný vzduch'', F. Picka: ''Malíř Rainer'', K. Mašek: ''Dceruška hostinského'' – 1918; týž: ''Kašpárkova maminka'', I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovićů'', V. Baldessari-Plumlovská: ''Jura'', C. Farrère, L. Népoty: ''V předvečer války'' (s J. Wenigem), A. N. Ostrovskij: ''Bouře'', A. P. Čechov: ''Višňový sad'', L. N. Andrejev: ''Jekatěrina Ivanovna'', A. Jirásek: ''Jan Žižka'' – 1919; G. B. Shaw: ''Fannina první hra'', F. V. Krejčí: ''Jelení skála'', L. Janáček: ''Výlety páně Broučkovy'', A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', A. v. Kotzebue: ''Dům na silnici'' – 1920; K. Kovařovic: ''Slib'' + ''Cesta oknem'', J. J. Kolár: ''Pražský žid'', Ch. W. Gluck: ''Ifigenie v Aulidě'', J. Beneš: ''Zlatý závoj'', G. Puccini: ''Madame Butterfly'' – 1921; P. I. Čajkovskij: ''Labutí jezero'', W. Shakespeare: ''Mnoho povyku pro nic'', H. Bataille: ''Žena majetkem'', C. Lemonnier, A. Bahier: ''Silný muž'' – 1922.<br/>Umělecká loutková scéna''<br/>Doktor Faust'' (i loutky) – 1918.<br/>Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě<br/>G. Puccini: ''Madame Butterfly'' – 1922.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Národní divadlo<br/>J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'' (s G. Schmoranzem), B. Smetana: ''Dalibor'', G. Bizet: ''Carmen ''– 1900; K. Kovařovic: ''Na starém bělidle'', W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', B. Smetana: ''Tajemství'' – 1901; O. Nedbal: ''Pohádka o Honzovi'', B. Smetana: ''Dvě vdovy'', týž: ''Libuše'' – 1902; týž: ''Braniboři v Čechách'', J. Kvapil: ''Oblaka,'' J. Vrchlický: ''Knížata ''– 1903; B. Smetana: ''Čertova stěna'', A. N. Ostrovskij: ''Sněguročka'' (''Jarní pohádka'') – 1904; H. Bernstein: ''Oklikou'', W. Shakespeare: ''Hamlet ''(s G. Schmoranzem a J. Kvapilem), F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27'', K. Mašek: ''Betlém'', W. Shakespeare: ''Zimní pohádka'' – 1905; F. X. Svoboda: ''Fialka'', A. Dvořák: ''Dimitrij'' – 1906; R. Wagner: ''Bludný Holanďan'' – 1907; O. Nedbal: ''Z pohádky do pohádky'', W. Shakespeare: ''Othello ''(s G. Schmoranzem), týž: ''Komedie plná omylů'', A. Dvořák: ''Kníže ''– 1908; Z. Fibich: ''Nevěsta messinská'', B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', týž: ''Hubička'', A. Dvořák: ''Jakobín'', F. Schiller: ''Valdštejn'', W. Shakespeare: ''Benátský kupec'', A. Dvořák: ''Šelma sedlák'' – 1909; Z. Fibich: ''Šárka'', K. Kovařovic: ''Psohlavci ''(s G. Schmoranzem) – 1910; J. B. Foerster: ''Eva'' – 1910; J. Vrchlický: ''Hippodamie'', W. Shakespeare: ''Richard III''., A. Dvořák: ''Král Václav IV''., A. Jirásek: ''Jan Hus'' – 1911; I. Vojnović: ''Dubrovnická trilogie'' – 1911; F. Langer: ''Svatý Václav'', J. Zeyer: ''Neklan ''– 1912; G. B. Shaw: ''Pygmalion'', J. Vrchlický: ''Midasovy uši'', E. Bozděch: ''Baron Goertz'' – 1913; G. Charpentier: ''Julien'', P. Claudel: ''Zvěstování'', A. Dvořák: ''Rusalka'', J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena'' – 1914; V. Novák: ''Zvíkovský rarášek'', Ch. B. Fernald: ''Co máme rádi'', G. B. Shaw: ''Androkles a lev'', K. Schönherr: ''Ďáblice'', J. Hilbert: ''Kryštof Kolumbus ''– 1915; A. Jirásek: ''Mozart v Praze'', L. Janáček: ''Její pastorkyňa'', A. Jirásek: ''Lucerna'', F. X. Svoboda: ''Čekanky'', K. Kovařovic: ''Na starém bělidle'', J. Hilbert: ''Jejich štěstí'', J. K. Tyl: ''Pražský flamendr'' – 1916; A. de Musset: ''Se srdcem divno hrát'', G. B. Shaw: ''Caesar a Kleopatra'' – 1917; V. Dyk: ''Posel'', J. Hilbert: ''Falkenštejn'', A. Jirásek: ''Jan Roháč'', J. J. Kolár: ''Magelona'', J. Mahen: ''Mrtvé moře'', J. K. Tyl: ''Slepý mládenec'', J. B. Foerster: ''Nepřemožení'', M. A. Šimáček: ''Jiný vzduch'', F. Picka: ''Malíř Rainer'', K. Mašek: ''Dceruška hostinského'' – 1918; týž: ''Kašpárkova maminka'', I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovićů'', V. Baldessari-Plumlovská: ''Jura'', C. Farrère, L. Népoty: ''V předvečer války'' (s J. Wenigem), A. N. Ostrovskij: ''Bouře'', A. P. Čechov: ''Višňový sad'', L. N. Andrejev: ''Jekatěrina Ivanovna'', A. Jirásek: ''Jan Žižka'' – 1919; G. B. Shaw: ''Fannina první hra'', F. V. Krejčí: ''Jelení skála'', L. Janáček: ''Výlety páně Broučkovy'', A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', A. v. Kotzebue: ''Dům na silnici'' – 1920; K. Kovařovic: ''Slib'' + ''Cesta oknem'', J. J. Kolár: ''Pražský žid'', Ch. W. Gluck: ''Ifigenie v Aulidě'', J. Beneš: ''Zlatý závoj'', G. Puccini: ''Madame Butterfly'' – 1921; P. I. Čajkovskij: ''Labutí jezero'', W. Shakespeare: ''Mnoho povyku pro nic'', H. Bataille: ''Žena majetkem'', C. Lemonnier, A. Bahier: ''Silný muž'' – 1922.<br/>Umělecká loutková scéna<br/>''Doktor Faust'' (i loutky) – 1918.<br/>Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě<br/>G. Puccini: ''Madame Butterfly'' – 1922.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Kostýmy</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Kostýmy</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Národní divadlo<br/>F. F. Šamberk: ''Výlet páně Broučka z měsíce na ''výstavu – 1894; A. V. Horák: ''Babička'', Z. Fibich: ''Pád Arkuna'' – 1900; L. Delibes: ''Sylvia'' – 1921.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Národní divadlo<br/>F. F. Šamberk: ''Výlet páně Broučka z měsíce na ''výstavu – 1894; A. V. Horák: ''Babička'', Z. Fibich: ''Pád Arkuna'' – 1900; L. Delibes: ''Sylvia'' – 1921.</ee:bibliography_content>

Verze z 17. 2. 2016, 14:25

Karel Štapfer
* 14. 5. 1863 Praha (CZ)
30. 11. 1930 Praha (CZ)
jevištní výtvarník

Výtvarník, spjatý zejména s Kvapilovou érou v Národním divadle, položil základ české scénografie díky přechodu od typové k individuální dekoraci. Vrchol jeho tvorby představovala aranžmá velkolepých scén Shakespearových her či geometrizující stylizace ve Vrchlického Hippodamii. Odklonem od popisnosti a detailu směřoval k čistotě tvaru a k moderní náznakové scéně.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.