Krejčí, František Václav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
− | Otec František K. byl učitelem v České Třebové, matka Františka, roz. Roesslerová pocházela z místního lékařského rodu, její bratr se stal starostou města. Bydleli v učitelském bytě ve škole, otec bral '''K. '''od čtyř let do výuky. Školní docházku chlapec nastoupil v šesti letech s ředitelskou výjimkou rovnou od třetí třídy. Po otcově smrti (1874 podlehl tuberkulóze) se matka s dětmi uchýlila k bratrovi. '''K.''' vychodil měšťanskou školu, na učitelský ústav v Hradci Králové však kvůli nízkému věku nebyl přijat; dva chybějící roky vyplnil nejprve studiem na Slovanském gymnáziu v Olomouci (1880/81) a opakováním posledního ročníku měšťanky. Během studií na učitelském ústavu 1882–86 redigoval studentský časopis Mladost. Po absolutoriu nastoupil jako podučitel ve vsi Lhotka (dnes součást České Třebové), následující rok už učil v České Třebové. Zde ochotničil, založil a vedl dramatickou školu, byl činovníkem spolku Hýbl. 1891 se ucházel o místo na měšťanské škole, ale nezískal je kvůli svému sepětí s pokrokářským hnutím, stykům s dělnickými spolky a otevřenému antiklerikalismus (z církve vystoupil 1904). 1893 se oženil, v manželství se narodily dvě děti. 1895 rezignoval na pedagogickou dráhu, přesídlil do Prahy a začal se plně věnovat žurnalistice. Stal se redaktorem Českých novin, po jejich zániku 1896 vedl redakci Pelclových Rozhledů (přispíval do nich od jejich vzniku 1892), 1897–1932 pracoval v redakci sociálně demokratického deníku Právo lidu. Recenze, politické a kulturní úvahy psal i do brněnských Literárních listů (1890–98, pseudonym Klen), do Bahrova vídeňského sociálně demokratického týdeníku Die Zeit (1894–1914), do Masarykovy revue Naše doba (1895–96; studie ''Dekadence'' 1895) a do mnoha dalších periodik. Vedle novinářské práce vyvíjel čilou přednáškovou aktivitu a byl žádaným autorem proslovů (např. řeč ''Jubileum Národního divadla'' v Panteonu Národního muzea, 1918; proslov na matiné ke 100. výročí narození L. N. Tolstého, 1928). Referentskou činnost postupně omezoval ve prospěch naučné i beletristické prózy, do níž přispěl poutavými, esejisticky psanými monografiemi (''Henrik Ibsen'', ''Bedřich Smetana'', ''Julius Zeyer'', ''Jan Neruda'', 1902; ''Karel Hynek Mácha'', 1907, | + | Otec František K. byl učitelem v České Třebové, matka Františka, roz. Roesslerová pocházela z místního lékařského rodu, její bratr se stal starostou města. Bydleli v učitelském bytě ve škole, otec bral '''K. '''od čtyř let do výuky. Školní docházku chlapec nastoupil v šesti letech s ředitelskou výjimkou rovnou od třetí třídy. Po otcově smrti (1874 podlehl tuberkulóze) se matka s dětmi uchýlila k bratrovi. '''K.''' vychodil měšťanskou školu, na učitelský ústav v Hradci Králové však kvůli nízkému věku nebyl přijat; dva chybějící roky vyplnil nejprve studiem na Slovanském gymnáziu v Olomouci (1880/81) a opakováním posledního ročníku měšťanky. Během studií na učitelském ústavu 1882–86 redigoval studentský časopis Mladost. Po absolutoriu nastoupil jako podučitel ve vsi Lhotka (dnes součást České Třebové), následující rok už učil v České Třebové. Zde ochotničil, založil a vedl dramatickou školu, byl činovníkem spolku Hýbl. 1891 se ucházel o místo na měšťanské škole, ale nezískal je kvůli svému sepětí s pokrokářským hnutím, stykům s dělnickými spolky a otevřenému antiklerikalismus (z církve vystoupil 1904). 1893 se oženil, v manželství se narodily dvě děti. 1895 rezignoval na pedagogickou dráhu, přesídlil do Prahy a začal se plně věnovat žurnalistice. Stal se redaktorem Českých novin, po jejich zániku 1896 vedl redakci Pelclových Rozhledů (přispíval do nich od jejich vzniku 1892), 1897–1932 pracoval v redakci sociálně demokratického deníku Právo lidu. Recenze, politické a kulturní úvahy psal i do brněnských Literárních listů (1890–98, pseudonym Klen), do Bahrova vídeňského sociálně demokratického týdeníku Die Zeit (1894–1914), do Masarykovy revue Naše doba (1895–96; studie ''Dekadence'' 1895) a do mnoha dalších periodik. Vedle novinářské práce vyvíjel čilou přednáškovou aktivitu a byl žádaným autorem proslovů (např. řeč ''Jubileum Národního divadla'' v Panteonu Národního muzea, 1918; proslov na matiné ke 100. výročí narození L. N. Tolstého, 1928). Referentskou činnost postupně omezoval ve prospěch naučné i beletristické prózy, do níž přispěl poutavými, esejisticky psanými monografiemi (''Henrik Ibsen'', ''Bedřich Smetana'', ''Julius Zeyer'', ''Jan Neruda'', 1902; ''Karel Hynek Mácha'', 1907, 1916; ''Jaroslav Vrchlický'', 1913; ''Jan Hus'', 1915, 1925), cestopisně naučnými díly (''U sibiřské armády'', 1922; ''Jaro v Japonsku'', 1923; ''Veliké dobrodružství'', 1924) a romány vzrušených dějů (''Poslední'', 1925; ''Pokolení'', ''U protinožců'' – obě 1927). Byl aktivním členem sociálně demokratické strany, 1914 kandidoval do poslanecké sněmovny, mandát ale nezískal. Angažoval se v úsilí o státní samostatnost (signatář Manifestu českých spisovatelů 1917, člen Revolučního národního výboru), po vzniku ČSR zasedal v Národním shromáždění. V červnu 1919 vedl poselstvo k legiím na Sibiř, kde zůstal až do odbavení tří čtvrtin vojska, vrátil se v dubnu 1920. V deziluzi po rozkolu sociální demokracie a odštěpení Šmeralova křídla (1921) své politické angažmá omezil. 1928 byl zvolen do českého zemského zastupitelstva, 1929–35 byl senátorem. |
K sedmdesátinám obdržel čestný doktorát Univerzity Karlovy. Na konci života trpěl slábnoucím zrakem, což mu posléze znemožnilo literární činnost. Zemřel v Praze, pochován byl v České Třebové; 1997 byla na rodném domě instalována pamětní deska. | K sedmdesátinám obdržel čestný doktorát Univerzity Karlovy. Na konci života trpěl slábnoucím zrakem, což mu posléze znemožnilo literární činnost. Zemřel v Praze, pochován byl v České Třebové; 1997 byla na rodném domě instalována pamětní deska. | ||
Řádka 33: | Řádka 33: | ||
'''K.''' ve svých raných úvahách (''Vliv sociálního hnutí na literaturu'', ''Několik myšlének o úpadku naší civilisace'', ''K dnešní krisi duševní a mravní''; 1893 programní stať ''Nové směry'') navazoval na evropskou, zejména francouzskou kritiku (H. Tainea, P. Bourgeta, E. Hennequina aj.). Pro Pelclovu Kritickou knihovnu přeložil Rodovy ''Mravní názory naší doby'' (1895, s J. Vodákem) a ''Vědeckou kritiku ''E. Hennequina (1897). Zdůrazňoval etickou a sociální funkci umění, slovesnosti připisoval schopnost ovlivňovat jedince i společnost v duchu pokroku. Cílem mu byla mravní krása, uskutečnitelná v každém lidském individuu (spis ''Dnešní otázka mravní'', 1. sv. Knihovny Rozhledů, 1894). Patřil k signatářům ''Manifestu české moderny'' (1895), program Moderny vykládal a obhajoval (studie ''Nové umění'', Rozhledy 1896; ''Mladá kritika'', Literární listy 1896), pokoušel se smiřovat rozpory a tlumit polemiky názorově nesourodého uskupení. Po jeho brzkém rozpadu vystřídal redakci Rozhledů za redakci Práva lidu, hodlaje v sociálně demokratickém deníku prosazovat představu nové kultury a zprostředkovávat nesporné umělecké hodnoty dělnictvu – etablující se sociální vrstvě, s níž pojil vizi nové kultury. Pokrokářské ideje prolínal s vysokými estetickými požadavky, nastolenými Modernou. | '''K.''' ve svých raných úvahách (''Vliv sociálního hnutí na literaturu'', ''Několik myšlének o úpadku naší civilisace'', ''K dnešní krisi duševní a mravní''; 1893 programní stať ''Nové směry'') navazoval na evropskou, zejména francouzskou kritiku (H. Tainea, P. Bourgeta, E. Hennequina aj.). Pro Pelclovu Kritickou knihovnu přeložil Rodovy ''Mravní názory naší doby'' (1895, s J. Vodákem) a ''Vědeckou kritiku ''E. Hennequina (1897). Zdůrazňoval etickou a sociální funkci umění, slovesnosti připisoval schopnost ovlivňovat jedince i společnost v duchu pokroku. Cílem mu byla mravní krása, uskutečnitelná v každém lidském individuu (spis ''Dnešní otázka mravní'', 1. sv. Knihovny Rozhledů, 1894). Patřil k signatářům ''Manifestu české moderny'' (1895), program Moderny vykládal a obhajoval (studie ''Nové umění'', Rozhledy 1896; ''Mladá kritika'', Literární listy 1896), pokoušel se smiřovat rozpory a tlumit polemiky názorově nesourodého uskupení. Po jeho brzkém rozpadu vystřídal redakci Rozhledů za redakci Práva lidu, hodlaje v sociálně demokratickém deníku prosazovat představu nové kultury a zprostředkovávat nesporné umělecké hodnoty dělnictvu – etablující se sociální vrstvě, s níž pojil vizi nové kultury. Pokrokářské ideje prolínal s vysokými estetickými požadavky, nastolenými Modernou. | ||
− | V Právu lidu sledoval od října 1897 soustavně činohru Národního divadla, od 1907 i Městského divadla Královských Vinohrad, výjimečně ochotnická představení. Od 1911 působil rovněž jako divadelní referent v časopisu Dalibor (šifra Kj.). Ve svých referátech se věnoval hlavně dramatickému textu, jevištní ztvárnění či herecké výkony zůstávaly na okraji jeho pozornosti i zájmu. Vyznával dramatiku realistické linie s polohami intimně psychologickými a symbolistními, vítal uvádění děl kritického, protiměšťáckého ducha (Gorkij). Nespokojen s činoherní dramaturgií Národního divadla devadesátých let navrhoval založit scénu, která by uváděla moderní, umělecky smělé a obecenstvu se nepodbízející kusy. Sympatizoval s pokusy Intimního volného jeviště (1897 proslovil na jednom z prvních večerů | + | V Právu lidu sledoval od října 1897 soustavně činohru Národního divadla, od 1907 i Městského divadla Královských Vinohrad, výjimečně ochotnická představení. Od 1911 působil rovněž jako divadelní referent v časopisu Dalibor (šifra Kj.). Ve svých referátech se věnoval hlavně dramatickému textu, jevištní ztvárnění či herecké výkony zůstávaly na okraji jeho pozornosti i zájmu. Vyznával dramatiku realistické linie s polohami intimně psychologickými a symbolistními, vítal uvádění děl kritického, protiměšťáckého ducha (Gorkij). Nespokojen s činoherní dramaturgií Národního divadla devadesátých let navrhoval založit scénu, která by uváděla moderní, umělecky smělé a obecenstvu se nepodbízející kusy. Sympatizoval s pokusy Intimního volného jeviště (1897 proslovil na jednom z prvních večerů přednášku ''Henrik Ibsen'') a dramatického odboru Typografické besedy Dělnické divadlo (programová přednáška při zahájení 9. 10. 1898, referáty v Právu lidu). V Právu lidu zastával i hudební referát (1897–1918), psal také obecně teoretizující stati o hudbě (''Několik poznámek o kritice hudby'', Rozhledy 1898/99; ''Hudba v dnešní kultuře'', Dalibor 1901, ''Ironie a parodie v hudbě'', tamtéž 1911; ''Otázka pokroku v hudbě'', Akademie 1909) a rozbory děl (např. Foersterovy opery Eva, ''Ve jménu hudby'', Rozhledy 1898/99). Docenil Fibichův přínos české opeře (Rozhledy 1900/01), je autorem první větší monografie o B. Smetanovi (1900). |
V desátých letech napsal několik dramat (''Půlnoc'', aktovky ''Bojiště'', ''Povodeň'', ''Přes padesát'', ''Dědic'', ''Jelení skála''), později dva dramatické obrázky vytěžené z domácího i zahraničního odboje. Poněkud schematické hry zaujímají v '''K.''' tvorbě marginální místo. Některé byly bez většího ohlasu provedeny v Národním divadle a v Městském divadle Královských Vinohrad, náměty ze života ve válečném zázemí jim zajistily dočasnou renesanci za nacistické okupace. Jednoaktovek se častěji chápali ochotníci, zvláště dělnické soubory (včetně krajanských ve Vídni a Chicagu). Silněji než původními dramaty zasáhl do divadelního dění překlady ze Strindberga (''Tanec smrti'', ''Královna Kristýna'') a Wedekinda (''Procitnutí jara''). | V desátých letech napsal několik dramat (''Půlnoc'', aktovky ''Bojiště'', ''Povodeň'', ''Přes padesát'', ''Dědic'', ''Jelení skála''), později dva dramatické obrázky vytěžené z domácího i zahraničního odboje. Poněkud schematické hry zaujímají v '''K.''' tvorbě marginální místo. Některé byly bez většího ohlasu provedeny v Národním divadle a v Městském divadle Královských Vinohrad, náměty ze života ve válečném zázemí jim zajistily dočasnou renesanci za nacistické okupace. Jednoaktovek se častěji chápali ochotníci, zvláště dělnické soubory (včetně krajanských ve Vídni a Chicagu). Silněji než původními dramaty zasáhl do divadelního dění překlady ze Strindberga (''Tanec smrti'', ''Královna Kristýna'') a Wedekinda (''Procitnutí jara''). | ||
Řádka 47: | Řádka 47: | ||
<ee:bibliography_content>H. Heijermans: ''Na faře'', ND Brno 1909, i t.; A. Strindberg: ''Tanec smrti'', VD 1917, t. b. d.; ''Královna Kristýna'', ND 1922, i t.; F. Wedekind: ''Procitnutí jara'', ND 1922, t. 1923.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>H. Heijermans: ''Na faře'', ND Brno 1909, i t.; A. Strindberg: ''Tanec smrti'', VD 1917, t. b. d.; ''Královna Kristýna'', ND 1922, i t.; F. Wedekind: ''Procitnutí jara'', ND 1922, t. 1923.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Divadlo a moderní umění, ''Rozhledy'' 5, 1896, s. 356–362; ''Henrik Ibsen'', 1897 [pův. přednáška]; Literatura a divadlo, ''Právo lidu'' 11. 7. 1898; Nové drama Ibsenovo, ''Rozhledy'' 9, 1899/1900, s. 329–335; Úvod, in L. N. Tolstoj: ''Vláda tmy, čili, Jen drápek | + | <ee:bibliography_content>Divadlo a moderní umění, ''Rozhledy'' 5, 1896, s. 356–362; ''Henrik Ibsen'', 1897 [pův. přednáška]; Literatura a divadlo, ''Právo lidu'' 11. 7. 1898; Nové drama Ibsenovo, ''Rozhledy'' 9, 1899/1900, s. 329–335; Úvod, in L. N. Tolstoj: ''Vláda tmy, čili, Jen drápek uváz, a ztracen je celý ptáček'', [1900], s. 3–6; ''Hana Kvapilová'', [1902, s K. B. Mádlem]; ''Věčné jitro v umění'', [1903, dle přednášky v S. V. U. Mánes]; Divadelní otázka pražská, ''Český svět'' 2, 1905/06, č. 1, nestr.; Hana Kvapilová a moderní snahy umělecké, ''Zlatá Praha'' 25, 1907/08, s. 321–322, 334, 346; ''Jubileum Národního divadla'' [proslov v Panteonu NM], Praha 1918; Z japonského divadla, ''Právo lidu'' 3. 4. 1921. ■ ''Konec století. Výbor z pamětí'', usp. B. Svozil, Praha 1989.</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 3076, matrika narozených Čes. Třebová 1864–1871, s. 134. LA PNP: osobní fond, část. zpracováno. </ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 3076, matrika narozených Čes. Třebová 1864–1871, s. 134. LA PNP: osobní fond, část. zpracováno. </ee:bibliography_content> |
Verze z 15. 2. 2016, 13:14
František Václav KREJČÍ
* 4. 10. 1867 Česká Třebová (CZ)
† 30. 9. 1941 Praha (CZ)
divadelní kritik, esejista, dramatik, překladatel
Širokému rozpětí jeho literárních aktivit dominuje kritika; 35 let soustavně sledoval pražské divadelní dění v sociálně demokratickém deníku Právo lidu (1897–1932). V devadesátých letech 19. stol. patřil, vedle F. X. Šaldy a J. Vodáka, k nejvýznamnějším představitelům mladé generace, která obrodila české kritické myšlení a ustavila kritiku jako autonomní umělecký žánr. Později se obrátil k etablující se dělnické vrstvě, s níž pojil vizi nové kultury. Přeložil hry A. Strindberga a F. Wedekinda.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.