Filipi, Olga: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, kostýmní výtvarnice, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>tanečnice, kostýmní výtvarnice,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
− | Vl. jménem Vaňková, provd. Jerneková. Absolvovala obor divadelní kostým na Rottrově reklamní škole módy ve Vídni 1943 a navštěvovala 1943–47 výtvarnou akademii ve třídě svého strýce J. J. Filipiho, jehož jméno převzala. V tanci byla žačkou Z. Zabylové, H. Štěpánkové a R. Brauna. V divadlech byla v angažmá jako tanečnice a kostýmní výtvarnice: SND Bratislava 1945–47, Liberec 1949/50, Olomouc 1951–58 (1955 ukončila taneční kariéru), poté byla ve svobodném povolání. Vynikala v dramatických rolích, např. tit. role ve ''Viktorce'' (1951), Zarema v ''Bachčisarajské fontáně'' (1953), Princezna tvrdého srdce v ''Soli nad zlato'' (1954). Její kostýmy byly funkční, respektovaly potřeby tance, kombinovala v nich realistický přepis historických kostýmů s moderními prvky a zdůrazňovala detaily. Spolupracovala na řadě baletních inscenací i v divadlech mimo své angažmá, věnovala se především hudebnímu divadlu a navrhovala kostýmy pro režie svého manžela, K. Jerneka (v ND Praha např. Arabella, Elektra, Piková dáma, Bohéma, Káťa Kabanová, Věc Makropulos, Silnice, Libuše). Z jejích kostýmních výprav: v Olomouci balety: ''Viktorka'' a ''Karneval'' (1951), pp. ''Sůl nad zlato'' (1954) a pp. ''Král Lávra'' J. Doubravy (1955); v Ústí n. Labem Šmokův choreografický debut: ''Valčíky'',''Svatební košile'' a ''Karneval'' (1958); v Kladně ''Z pohádky do pohádky'' (1959). Se svými kostýmními návrhy se účastnila řady výstav, samostatně vystavovala ve Vídni 1965, v Buenos Aires 1968, v Antverpách 1969, v Reggio Emilio 1973. | + | Vl. jménem Vaňková, provd. Jerneková. Absolvovala obor divadelní kostým na Rottrově reklamní škole módy ve Vídni 1943 a navštěvovala 1943–47 výtvarnou akademii ve třídě svého strýce J. J. Filipiho, jehož jméno převzala. V tanci byla žačkou Z. Zabylové, H. Štěpánkové a R. Brauna. V divadlech byla v angažmá jako tanečnice a kostýmní výtvarnice: SND Bratislava 1945–47, Liberec 1949/50, Olomouc 1951–58 (1955 ukončila taneční kariéru), poté byla ve svobodném povolání. Vynikala v dramatických rolích, např. tit. role ve ''Viktorce'' (1951), Zarema v ''Bachčisarajské fontáně'' (1953), Princezna tvrdého srdce v ''Soli nad zlato'' (1954). Její kostýmy byly funkční, respektovaly potřeby tance, kombinovala v nich realistický přepis historických kostýmů s moderními prvky a zdůrazňovala detaily. Spolupracovala na řadě baletních inscenací i v divadlech mimo své angažmá, věnovala se především hudebnímu divadlu a navrhovala kostýmy pro režie svého manžela, K. Jerneka (v ND Praha např. Arabella, Elektra, Piková dáma, Bohéma, Káťa Kabanová, Věc Makropulos, Silnice, Libuše). Z jejích kostýmních výprav: v Olomouci balety: ''Viktorka'' a ''Karneval'' (1951), pp. ''Sůl nad zlato'' (1954) a pp. ''Král Lávra'' J. Doubravy (1955); v Ústí n. Labem Šmokův choreografický debut: ''Valčíky'', ''Svatební košile'' a ''Karneval'' (1958); v Kladně ''Z pohádky do pohádky'' (1959). Se svými kostýmními návrhy se účastnila řady výstav, samostatně vystavovala ve Vídni 1965, v Buenos Aires 1968, v Antverpách 1969, v Reggio Emilio 1973. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 14. 12. 2015, 16:02
Olga Filipi
* 6. 8. 1923 Praha
tanečnice, kostýmní výtvarnice
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.