Sittová, Marie: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
</ee:progress> | </ee:progress> | ||
{{Infobox Osoba | {{Infobox Osoba | ||
− | | jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> <ee:lastname>Sittová</ee:lastname> | + | | jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> |
+ | | příjmení = <ee:lastname>Sittová</ee:lastname> | ||
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | ||
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | ||
Řádka 30: | Řádka 31: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role (v PD a ND)</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role (v PD a ND)</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>'''1869:''' Gilda (Verdi: ''Rigoletto''),Lidunka (Weber: ''Čarostřelec''), Markéta (Gounod: ''Faust a Markéta''); '''1870:''' Clorinda (Rossini: ''Popelka''), Leonora (Verdi: ''Troubadour'', i v ND), Druhá dáma a Pamina (Mozart: ''Kouzelná flétna''), Mílek (Gluck: ''Orfeus a Eurydika''), Páže Urban (Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1873:''' Valentina (Meyerbeer: ''Hugenoti'', i v ND), Amalie (Verdi: ''Maškarní ples''), Alice (Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Donna Elvíra (Mozart: ''Don Juan''), Markéta, královna navarská (Hérold: ''Souboj''); '''1874:''' Slavína (Šebor: ''Drahomíra''), Fleuretta (Gevaert: ''Kapitán Henriot''), Julie (Rozkošný: ''Svatojanské proudy''), Evička (Hřímalý: ''Zakletý princ''),Galathea (Massé'': Galathea'', čes. prem.); Karolina (Smetana: ''Dvě vdovy'', prem.), Anežka (Fibich: ''Bukovín'', prem.), Lejla (Bendl: ''Lejla''), Lidunka (Dvořák: ''Král a uhlíř'', prem.), Javotte (Delibes: ''Král to řekl'');'''1875:''' Hraběnka (Mozart: ''Figarova svatba''), Mařenka (Smetana: ''Prodaná nevěsta'', i v ND), Lidunka (Blodek: ''V studni'', i v ND), Donna Anna, v ND Donna Elvíra (Mozart: ''Don Juan''), Olga (Nápravník: ''Nižegorodci''), Slečna Uhlichová (Mozart–L. W. Schneider: ''Mozart a Šikanedr''), Bianca (Kittl: ''Bianca a Giuseppe''); '''1876:''' Recha (Halévy: ''Židovka''), Vanda (Dvořák: ''Vanda'', prem.), Eleonora (Abert: ''Astorga''),Anežka (Smetana: ''Dvě vdovy'', 2. verze, i v ND), Vendulka (Smetana: ''Hubička'', i v ND), Kristina (Brüll: ''Zlatý křížek''); '''1877:''' Berta (Meyerbeer: ''Prorok'',i v ND), Ofelie (Thomas: ''Hamlet''), Selika (Meyerbeer: ''Afričanka'', v ND Inez); '''1878:''' Blaženka (Smetana: ''Tajemství'', prem., i v ND), Mignon, v ND Philina (Thomas: ''Mignon''); '''1879:''' Milada (Smetana: ''Dalibor''), Lucrezie Borgia (Donizetti: ''Lucrezie Borgia''),Norma (Bellini: ''Norma'', i v ND), Jarmila (Bradský: ''Jarmila'', prem.), Mařenka (Šebor: ''Zmařená svatba'',prem.); '''1880:''' Louisa (Zavrtal: ''Noc ve Florencii'', prem.) | + | <ee:bibliography_content>'''1869:''' Gilda (Verdi: ''Rigoletto''), Lidunka (Weber: ''Čarostřelec''), Markéta (Gounod: ''Faust a Markéta''); '''1870:''' Clorinda (Rossini: ''Popelka''), Leonora (Verdi: ''Troubadour'', i v ND), Druhá dáma a Pamina (Mozart: ''Kouzelná flétna''), Mílek (Gluck: ''Orfeus a Eurydika''), Páže Urban (Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1873:''' Valentina (Meyerbeer: ''Hugenoti'', i v ND), Amalie (Verdi: ''Maškarní ples''), Alice (Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Donna Elvíra (Mozart: ''Don Juan''), Markéta, královna navarská (Hérold: ''Souboj''); '''1874:''' Slavína (Šebor: ''Drahomíra''), Fleuretta (Gevaert: ''Kapitán Henriot''), Julie (Rozkošný: ''Svatojanské proudy''), Evička (Hřímalý: ''Zakletý princ''),Galathea (Massé'': Galathea'', čes. prem.); Karolina (Smetana: ''Dvě vdovy'', prem.), Anežka (Fibich: ''Bukovín'', prem.), Lejla (Bendl: ''Lejla''), Lidunka (Dvořák: ''Král a uhlíř'', prem.), Javotte (Delibes: ''Král to řekl'');'''1875:''' Hraběnka (Mozart: ''Figarova svatba''), Mařenka (Smetana: ''Prodaná nevěsta'', i v ND), Lidunka (Blodek: ''V studni'', i v ND), Donna Anna, v ND Donna Elvíra (Mozart: ''Don Juan''), Olga (Nápravník: ''Nižegorodci''), Slečna Uhlichová (Mozart–L. W. Schneider: ''Mozart a Šikanedr''), Bianca (Kittl: ''Bianca a Giuseppe''); '''1876:''' Recha (Halévy: ''Židovka''), Vanda (Dvořák: ''Vanda'', prem.), Eleonora (Abert: ''Astorga''), Anežka (Smetana: ''Dvě vdovy'', 2. verze, i v ND), Vendulka (Smetana: ''Hubička'', i v ND), Kristina (Brüll: ''Zlatý křížek''); '''1877:''' Berta (Meyerbeer: ''Prorok'', i v ND), Ofelie (Thomas: ''Hamlet''), Selika (Meyerbeer: ''Afričanka'', v ND Inez); '''1878:''' Blaženka (Smetana: ''Tajemství'', prem., i v ND), Mignon, v ND Philina (Thomas: ''Mignon''); '''1879:''' Milada (Smetana: ''Dalibor''), Lucrezie Borgia (Donizetti: ''Lucrezie Borgia''), Norma (Bellini: ''Norma'', i v ND), Jarmila (Bradský: ''Jarmila'', prem.), Mařenka (Šebor: ''Zmařená svatba'', prem.); '''1880:''' Louisa (Zavrtal: ''Noc ve Florencii'', prem.), Leonora (Beethoven: ''Fidelio''), Julie (Gounod: ''Romeo a Julie'', i v ND), Ludiše (Smetana: ''Braniboři v Čechách'', i v ND); '''1881:''' Libuše (Smetana: ''Libuše'', prem., též 1883, 1897 jako První žnec), Helena (Fibich: ''Blaník'', prem.); '''1882:''' Katuška (Smetana: ''Čertova stěna'', prem.), Marina Mníšková (Dvořák: ''Dimitrij'', prem.), Eurydika (Gluck: ''Orfeus a Eurydika''), Armida (Gluck: ''Armida''); '''1883:''' Veronika (Bendl: ''Karel Škréta'', prem.); '''1884:''' Eudoxia (Halévy: ''Židovka''), Beatrice (Fibich: ''Nevěsta messinská'', prem.), Aida (Verdi: ''Aida''), Amalie (Verdi: ''Maškarní ples''), Markéta z Valois (Meyerbeer: ''Hugenoti''), Rozinka (Rossini: ''Lazebník sevillský''), Eurydika (Gluck: ''Orfeus a Eurydika''); '''1885:''' Elsa (Wagner: ''Lohengrin''), Tamara (Rubinštejn: ''Démon''), Markéta (Boito: ''Mefistofeles''); '''1886:''' Julie (Gounod: ''Romeo a Julie''), Mathilda (Rossini: ''Wilhelm Tell''), Ludmila (Glinka: ''Ruslan a Ludmila''), Sulamit (Goldmark: ''Královna ze Sáby'', čes. prem.), Isabella (Meyerbeer: ''Robert ďábel''), Myrrha (Zavrtal: ''Myrrha''); '''1887:''' Lakmé (Delibes: ''Lakmé''), Zuzanka (Mozart: ''Figarova svatba''), Adina (Donizetti: ''Nápoj lásky''), Natalie (Hartl: ''Natalie'', prem.), Královna noci (Mozart: ''Kouzelná flétna''), Konstance (Mozart: ''Únos ze serailu''), Dinorah (Meyerbeer: ''Dinorah''); '''1888:''' Paní Fordová (Nicolai: ''Veselé ženy windsorské''), Elvíra (Auber: ''Němá z Portici''), Antonida (Glinka: ''Život za cara''); '''1889:''' Lejla (Bizet: ''Lovci perel''), Lady Durham (Flotow: ''Marta''); '''1890:''' Anna (Boieldieu: ''Bílá paní''), Elvíra (Verdi: ''Ernani''), Alžběta (Liszt: ''Svatá Alžběta'', scénické provedení); '''1891:''' Alžběta (Wagner: ''Tannhäuser''), Vitelia (Mozart: ''Titus''); '''1892:''' Baucis (Gounod: ''Philemon a Baucis''); '''1893:''' Sulamit (Goldmark: ''Královna ze Sáby''), Alice Fordová (Verdi: ''Falstaff''); '''1894:''' Tereza (Berlioz: ''Benvenuto Cellini''), Norina (Donizetti: ''Don Pasquale''); '''1895:''' Skřítek (Humperdinck: ''Perníková chaloupka''); '''1896:''' Isabella Aragonská (Franchetti: ''Kryštof Kolumbus'').</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>''Deutscher Bühnenalmanach'' [Berlin] ''auf das Jahr'' 1873, s. 46 [Brno]; ''Hudební listy'' 1, 1870, s. 118; ''Dalibor'' 1, 1873, s. 143–144; ''Dalibor'' 1, 1879, s. 97, 105, 281; 2, 1880, s. 6–7, 12; 3, 1881, s. 15; 6, 1884, s. 216, 365–367; 7, 1885, s. 465 [K. Stecker]; 8, 1886, s. 435; 12, 1890, s. 186 [F. K. Hejda]; 13, 1891, s. 155 [Hejda]; 14, 1892, s. 142; 15, 1893, s. 38 [Hejda]; 20, 1898, s. 336, 337, 349–350 [K. Knittl], 357 [posl. vystoupení]; 22, 1900, s. 256, 335; 29, 1907, s. 132–133 [nekrolog]; A. Čech: ''Z mých divadelních pamětí'' [1903], s. 9, 15, 16, 92; ''Bohemia'' 7. 1. 1907 [nekrolog]; F. A. Šubert: ''Dějiny Národního divadla v Praze'', 1908; L. Bráfová: ''Rieger, Smetana, Dvořák'', 1913, s. 32; B. Benoni: ''Moje vzpomínky a dojmy, I–II'', 1917 a 1919; Nejedlý: ND I; Bartoš: PD opera; J. B. Foerster: ''Poutník'', 1929; J. Teichmann: ''Postavy českého divadla'', 1941, s. 184–186; L. Novák: Stará garda Národního divadla, ''Činohra–Opera–Balet'', 1944, s. 385–392; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; P. Pražák: ''Smetanova Prodaná nevěsta. Vznik a osudy díla'', 1962, s. 53, 60, 71, 72, 93, 110, 242, 243; Dvořák: Korespondence; PD 1862–83; ND po 1883; Trávníčková: PD. • Otto; ČHS; NDp; Piper, sv. Register.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>''Deutscher Bühnenalmanach'' [Berlin] ''auf das Jahr'' 1873, s. 46 [Brno]; ''Hudební listy'' 1, 1870, s. 118; ''Dalibor'' 1, 1873, s. 143–144; ''Dalibor'' 1, 1879, s. 97, 105, 281; 2, 1880, s. 6–7, 12; 3, 1881, s. 15; 6, 1884, s. 216, 365–367; 7, 1885, s. 465 [K. Stecker]; 8, 1886, s. 435; 12, 1890, s. 186 [F. K. Hejda]; 13, 1891, s. 155 [Hejda]; 14, 1892, s. 142; 15, 1893, s. 38 [Hejda]; 20, 1898, s. 336, 337, 349–350 [K. Knittl], 357 [posl. vystoupení]; 22, 1900, s. 256, 335; 29, 1907, s. 132–133 [nekrolog]; A. Čech: ''Z mých divadelních pamětí'' [1903], s. 9, 15, 16, 92; ''Bohemia'' 7. 1. 1907 [nekrolog]; F. A. Šubert: ''Dějiny Národního divadla v Praze'', 1908; L. Bráfová: ''Rieger, Smetana, Dvořák'', 1913, s. 32; B. Benoni: ''Moje vzpomínky a dojmy, I–II'', 1917 a 1919; Nejedlý: ND I; Bartoš: PD opera; J. B. Foerster: ''Poutník'', 1929; J. Teichmann: ''Postavy českého divadla'', 1941, s. 184–186; L. Novák: Stará garda Národního divadla, ''Činohra–Opera–Balet'', 1944, s. 385–392; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; P. Pražák: ''Smetanova Prodaná nevěsta. Vznik a osudy díla'', 1962, s. 53, 60, 71, 72, 93, 110, 242, 243; Dvořák: Korespondence; PD 1862–83; ND po 1883; Trávníčková: PD. • Otto; ČHS; NDp; Piper, sv. Register.</ee:bibliography_content> |
Verze z 14. 12. 2015, 12:48
Marie Sittová
* 30. 1. 1852 Praha
† 6. 1. 1907 Praha
zpěvačka
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.