Faltys, Karel: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">4</span>
+
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
Řádka 28: Řádka 28:
 
Hereckou dráhu začínal v činohře otcově společnosti. Vynikl jako představitel světáků, v nichž uplatňoval konverzační jistotu a nenucenou hru (Mikuláš Dačický z Heslova, Stroupežnický:''Paní mincmistrová''; Dr. Hudec, Štech:''Třetí zvonění''). Také ve smíchovské aréně a ve vinohradském divadle hrál role bonvivánů v tzv. společenských hrách, jejichž ležérnost a líbivost konvenovala jeho hereckému naturelu. V náročnějších repertoárových titulech se objevoval zřídka a většinou v malých úložkách. V psychologicky obsažnějších rolích selhával (Stensgaard, Ibsen: ''Spolek mladých'') a byl v nich kritizován za monotónní a patetickou deklamaci i za topornost pohybového projevu. Hudební nadání (hrál na violoncello a na housle) jej brzy nasměrovalo ke zpěvohře, která se stala hlavní oblastí jeho působení. Zprvu zastával tenorový mladokomický obor (Broňo z Popielů, Nedbal: ''Polská krev''), pro nějž měl i noblesní vystupování a smysl pro salonní humor. Brzy se přehrál do starokomických rolí, jimiž si vydobyl značnou popularitu (Célestin, Hervé:''Mamzelle Nitouche ''– 1907; Dr. Falke, Strauss:''Netopýr''). Jeho bodrý, dobromyslný humor se dobře pojil s fyzickým vzezřením: kulatou, masitou tváří a malým bříškem. Věčně se usmívající ústa, znělý hlas a strojená nepohyblivost patřily k charakteristické výbavě jeho jevištního projevu. V pražských zábavních podnicích dvacátých a třicátých let zaujímal čelnou pozici: patřil k oblíbeným komikům revuálních pořadů a – vedle K. Hašlera a M. Valentové – k jejich protagonistům. Jako režisér se podílel na českých premiérách zahraničních a domácích operetních novinek, které se staly repertoárovým hitem (Fall:''Španělský slavíček''; Stolz:''Pepina''; Piskáček:''Slovácká princezka''). Pořídil překlad libreta Fallovy operety ''Španělský slavíček''.
 
Hereckou dráhu začínal v činohře otcově společnosti. Vynikl jako představitel světáků, v nichž uplatňoval konverzační jistotu a nenucenou hru (Mikuláš Dačický z Heslova, Stroupežnický:''Paní mincmistrová''; Dr. Hudec, Štech:''Třetí zvonění''). Také ve smíchovské aréně a ve vinohradském divadle hrál role bonvivánů v tzv. společenských hrách, jejichž ležérnost a líbivost konvenovala jeho hereckému naturelu. V náročnějších repertoárových titulech se objevoval zřídka a většinou v malých úložkách. V psychologicky obsažnějších rolích selhával (Stensgaard, Ibsen: ''Spolek mladých'') a byl v nich kritizován za monotónní a patetickou deklamaci i za topornost pohybového projevu. Hudební nadání (hrál na violoncello a na housle) jej brzy nasměrovalo ke zpěvohře, která se stala hlavní oblastí jeho působení. Zprvu zastával tenorový mladokomický obor (Broňo z Popielů, Nedbal: ''Polská krev''), pro nějž měl i noblesní vystupování a smysl pro salonní humor. Brzy se přehrál do starokomických rolí, jimiž si vydobyl značnou popularitu (Célestin, Hervé:''Mamzelle Nitouche ''– 1907; Dr. Falke, Strauss:''Netopýr''). Jeho bodrý, dobromyslný humor se dobře pojil s fyzickým vzezřením: kulatou, masitou tváří a malým bříškem. Věčně se usmívající ústa, znělý hlas a strojená nepohyblivost patřily k charakteristické výbavě jeho jevištního projevu. V pražských zábavních podnicích dvacátých a třicátých let zaujímal čelnou pozici: patřil k oblíbeným komikům revuálních pořadů a – vedle K. Hašlera a M. Valentové – k jejich protagonistům. Jako režisér se podílel na českých premiérách zahraničních a domácích operetních novinek, které se staly repertoárovým hitem (Fall:''Španělský slavíček''; Stolz:''Pepina''; Piskáček:''Slovácká princezka''). Pořídil překlad libreta Fallovy operety ''Španělský slavíček''.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
<ee:bibliography>
+
<ee:bibliography></ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
+
<ee:bibliography_content>-ctý., ref. Páni od Maxima, ''Národní listy'' 29. 8. 1907, ráno; R., ref. Veleobec, tamtéž 29. 1. 1908, odp.; vč., ref. Ženitba, Hráči, tamtéž 27. 5. 1909, ráno + ref. Velebníček, tamtéž 5. 12. 1909; K., ref. Miquetta a její máti, ''Národní politika ''8. 2. 1910, příl.; V. Švestka, ref. Spolek mladých, ''Novina ''4, 1910/11, s. 377–378; A. B. Dostal:''Čtyřicet let divadla na Smíchově'', Praha 1911, s. 81; ● 25 let činnosti: Z., ''Národní listy'' 7. 12. 1922; nesign. ''Národní politika'' 9. 12. 1922, ráno ●; Don Q.: Rybářská vášeň pana F., ''Národní politika'' 7. 5. 1928; [J. J.] Paulík, ref. To se musí vidět, ''Rozpravy Aventina'' 4, 1928/29, s. 193; nesign.: Herec K. F. jubilantem, ''Národní listy'' 18. 9. 1929, več.; M. Rutte, tamtéž 29. 9. 1933 [ref. Dáma na titulním listě]; -ivl.: K. F. se dnes loučí s divadlem, ''Národní politika'' 9. 4. 1937, ráno; K. Engelmüller: K. F., jubilant, tamtéž; ''Národní listy'' 17. 6. 1939 [stánek na Smíchově]; ● úmrtí a nekrology: ''Národní politika'' 21. 3. 1944; ''Divadlo'' 30, 1944, s. 46 ●; L. Pacák:''Opereta'', Praha 1946, s. 144, 184, 189, 195, 228, 249–250; A. Burda:''Aby se nezapomnělo''..., Praha1958, s. 300, 378; A. Javorin:''Pražské arény'', Praha 1958, s. 157–159; S. Langer:''Tylovo divadlo v Nuslích'', rkp., 1958, DÚk + ''Čtyřicet let Divadla na Fidlovačce'', rkp., 1961, DÚk;R. Deyl: ''Písničkář Karel Hašler'', Praha 1968, s. 171; Z. Štichhauer: Od Langera k Sedláčkovi, in sb. ''Obrozené divadlo (Divadlo Na Fidlovačce 1921''–''2001)'', red. Z. A. Tichý, Praha 2001, s. 23; M. Šulc:''Česká operetní kronika 1863''–''1948'', Praha 2002, s. 67, 86, 92, 98, 144, 153, 180, 239, 251, 256; Jarda „krib“ Lopour: K. F., ''Česko-Slovenská filmová databáze'' [online; cit. 7. 12. 2015], URL: <br/>ČHS, Masaryk, ODS, Otto-dod; Buchner, Český film I, MDP 50, Plzeň, Uranie</ee:bibliography_content>
+
</ee:bibliography>
+
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==

Verze z 9. 12. 2015, 11:47

Karel Faltys
* 17. 4. 1878 Votice (CZ)
19. 3. 1944 Praha (CZ)
herec, zpěvák, režisér

S konverzační jistotou a nenucenou hrou ztělesňoval bonvivány v tzv. společenských hrách. V náročnějších titulech se objevoval zřídka, v psychologicky obsažnějších rolích selhával. Hudební nadání jej brzy nasměrovalo ke zpěvohře, posléze hlavní oblasti jeho působení. Jako operetní režisér se podílel na českých premiérách zahraničních a domácích novinek, často repertoárových hitů. Ve 20. a 30. letech zaujímal čelnou pozici v pražských zábavních podnicích; vedle K. Hašlera a M. Valentové patřil k oblíbeným komikům revuálních pořadů.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.