Soukup, Václav: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 24: Řádka 24:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
<p style="text-align: justify;">Otec zpěvačky M. Hildebrandtové. Původním povoláním učitel, vystudoval malířskou akade­mii. Hudební vzdělání získal na varhanické škole u J. Krejčího, zpěv studoval u F. Pivody a u zpěváka StD J. Emmingera. 1869–70 byl členem Švandovy společnosti v Plzni jako ná­stupce A. Vávry; 30. 10. 1869 tam jako první vytvořil roli Jeníka ze Smetanovy ''Prodané ne­věsty'', dále Fausta (Gounod: ''Faust a Markéta''), Alfonsa (Hérold: ''Zampa''), Hraběte (Donizetti: ''Linda ze Chamounix'') ad. 25. 9. 1870 hostoval v Praze v PD jako Jeník při premiéře definitiv­ní verze ''Prodané nevěsty'', ale nezískal sympa­tie obecenstva ani delší angažmá a vystupoval jen do prosince. Od 1872 působil v krátkých in­tervalech v německých a rakouských divadlech (Frankfurt n. M., Štýrský Hradec, Temešvár, Cáchy, Brunšvik, Prešpurk, Lübeck, Šoproň, Stralsund). 1880 opět hostoval v PD jako člen berlínské Kroll-Oper, kritika však hodnotila je­ho vystoupení jako průměrné (Raoul v Meyer­beerových ''Hugenotech''). 1881–82 vystupoval ve StD s pověstí vcelku dobrého zpěváka, ale nevěrohodného a nejistého herce. Byl málo obsazován, z větších rolí zpíval pouze Tybalta (Gounod: ''Romeo und Julie''), Walthera von der Vogelweide (Wagner: ''Tannhäuser''), Kunze Vo­gelsanga (Wagner: ''Die Meistersinger von Nürnberg'') a Vězně (Beethoven: ''Fidelio''). Již 1882 byl angažován v ND, kde mu byly zpo­čátku svěřovány velké role (Dimitrij, Dvořák: ''Dimitrij'',jako záskok za A. Vávru při premiéře 1882, Manrico, Verdi: ''Troubadour''; ve znovu­otevřené budově ND Šťáhlav, Smetana: ''Libu­še'', Jeník, Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Václav, Dvořák: ''Šelma sedlák'', Faust, Gounod: ''Faust a Markéta''), brzy však začaly převažovat epi­zodní postavy. Vystoupil ve více než 80 pre­miérách (naposledy zpíval 31. 9. 1892) a po skončení pěvecké dráhy pracoval do 1901 v ND jako korepetitor. Po penzionování na­psal několik operet, hudbu k fraškám a mnoho kupletů (pseudonymy: Isidor Brčko, Vítězslav Pražský).</p>
+
Otec zpěvačky M. Hildebrandtové. Původním povoláním učitel, vystudoval malířskou akade­mii. Hudební vzdělání získal na varhanické škole u J. Krejčího, zpěv studoval u F. Pivody a u zpěváka StD J. Emmingera. 1869–70 byl členem Švandovy společnosti v Plzni jako ná­stupce A. Vávry; 30. 10. 1869 tam jako první vytvořil roli Jeníka ze Smetanovy ''Prodané ne­věsty'', dále Fausta (Gounod: ''Faust a Markéta''), Alfonsa (Hérold: ''Zampa''), Hraběte (Donizetti: ''Linda ze Chamounix'') ad. 25. 9. 1870 hostoval v Praze v PD jako Jeník při premiéře definitiv­ní verze ''Prodané nevěsty'', ale nezískal sympa­tie obecenstva ani delší angažmá a vystupoval jen do prosince. Od 1872 působil v krátkých in­tervalech v německých a rakouských divadlech (Frankfurt n. M., Štýrský Hradec, Temešvár, Cáchy, Brunšvik, Prešpurk, Lübeck, Šoproň, Stralsund). 1880 opět hostoval v PD jako člen berlínské Kroll-Oper, kritika však hodnotila je­ho vystoupení jako průměrné (Raoul v Meyer­beerových ''Hugenotech''). 1881–82 vystupoval ve StD s pověstí vcelku dobrého zpěváka, ale nevěrohodného a nejistého herce. Byl málo obsazován, z větších rolí zpíval pouze Tybalta (Gounod: ''Romeo und Julie''), Walthera von der Vogelweide (Wagner: ''Tannhäuser''), Kunze Vo­gelsanga (Wagner: ''Die Meistersinger von Nürnberg'') a Vězně (Beethoven: ''Fidelio''). Již 1882 byl angažován v ND, kde mu byly zpočátku svěřovány velké role (Dimitrij, Dvořák: ''Dimitrij'',jako záskok za A. Vávru při premiéře 1882, Manrico, Verdi: ''Troubadour''; ve znovu­otevřené budově ND Šťáhlav, Smetana: ''Libu­še'', Jeník, Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Václav, Dvořák: ''Šelma sedlák'', Faust, Gounod: ''Faust a Markéta''), brzy však začaly převažovat epi­zodní postavy. Vystoupil ve více než 80 pre­miérách (naposledy zpíval 31. 9. 1892) a po skončení pěvecké dráhy pracoval do 1901 v ND jako korepetitor. Po penzionování na­psal několik operet, hudbu k fraškám a mnoho kupletů (pseudonymy: Isidor Brčko, Vítězslav Pražský).
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role (v PD a ND)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role (v PD a ND)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">'''1870 '''j. h.: Jeník (Smetana: ''Prodaná nevěsta''), Hrabě (Donizetti: ''Linda ze Chamounix''); '''1880: '''Raoul (Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1882: '''Lyonel (Flotow: ''Marta''), Ernani (Verdi: ''Er­nani''), Karel VII., král francouzský (Čajkovskij: ''Panna orleánská''), Dimitrij (Dvořák: ''Dimitrij'', prem.); '''1883: '''Žnec, později Šťáhlav (Smetana: ''Libuše''), Václav (Dvořák: ''Šelma sedlák''), Vojtěch (Bendl: ''Starý ženich''), Vojtěch (Blodek: ''V studni''); '''1884: '''Doktor Faust (Gounod: ''Faust a Markéta''), Ruiz (Verdi: ''Troubadour''), Bois-Rosé (Meyerbeer: ''Hugenoti''), Vítek (Kovařovic: ''Ženichové'', prem.), Don Alvar (Meyerbeer: ''Afričanka''), Don Ricardo (Verdi: ''Ernani''), Alfonso (Auber: ''Němá z Portici''), Lord Arthur (Donizetti: ''Lucie z Lammermooru''); '''1885: '''Fenton (Nicolai: ''Veselé ženy windsorské''); Jirka (Smetana: ''Tajemství''), Dvorní maršálek, Princ (Rozkošný: ''Popelka'',prem.), Liborín (Weber: ''Čaro­střelec''), Bajan (Glinka: ''Ruslan a Ludmila''); '''1886: '''Raimbaud (Meyerbeer: ''Robert ďábel''); Vítek (Sme­tana: ''Dalibor''); '''1887: '''Basilio (Mozart: ''Figarova svatba''), Jaquino (Beethoven: ''Fidelio''), Manrico (Verdi: ''Troubadour''); '''1888: '''Jan Tausendmark, Ju­noš (Smetana: ''Braniboři v Čechách''), Cassio (Ver­di: ''Otello''), Jonáš (Meyerbeer: ''Prorok''); '''1890: '''Modred (Goldmark: ''Merlin''); '''1891: '''Jindřich (Wagner: ''Tannhäuser''), Jiřík (Moniuszko: ''Strašný dvůr''), Bor­sa (Verdi: ''Rigoletto''); '''1892: '''Neftali (Méhul: ''Josef v Egyptě''), Alfonso (Auber: ''Němá z Portici'').</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1870 '''j. h.: Jeník (Smetana: ''Prodaná nevěsta''), Hrabě (Donizetti: ''Linda ze Chamounix''); '''1880: '''Raoul (Meyerbeer: ''Hugenoti''); '''1882: '''Lyonel (Flotow: ''Marta''), Ernani (Verdi: ''Er­nani''), Karel VII., král francouzský (Čajkovskij: ''Panna orleánská''), Dimitrij (Dvořák: ''Dimitrij'', prem.); '''1883: '''Žnec, později Šťáhlav (Smetana: ''Libuše''), Václav (Dvořák: ''Šelma sedlák''), Vojtěch (Bendl: ''Starý ženich''), Vojtěch (Blodek: ''V studni''); '''1884: '''Doktor Faust (Gounod: ''Faust a Markéta''), Ruiz (Verdi: ''Troubadour''), Bois-Rosé (Meyerbeer: ''Hugenoti''), Vítek (Kovařovic: ''Ženichové'', prem.), Don Alvar (Meyerbeer: ''Afričanka''), Don Ricardo (Verdi: ''Ernani''), Alfonso (Auber: ''Němá z Portici''), Lord Arthur (Donizetti: ''Lucie z Lammermooru''); '''1885: '''Fenton (Nicolai: ''Veselé ženy windsorské''); Jirka (Smetana: ''Tajemství''), Dvorní maršálek, Princ (Rozkošný: ''Popelka'', prem.), Liborín (Weber: ''Čaro­střelec''), Bajan (Glinka: ''Ruslan a Ludmila''); '''1886: '''Raimbaud (Meyerbeer: ''Robert ďábel''); Vítek (Sme­tana: ''Dalibor''); '''1887: '''Basilio (Mozart: ''Figarova svatba''), Jaquino (Beethoven: ''Fidelio''), Manrico (Verdi: ''Troubadour''); '''1888: '''Jan Tausendmark, Ju­noš (Smetana: ''Braniboři v Čechách''), Cassio (Ver­di: ''Otello''), Jonáš (Meyerbeer: ''Prorok''); '''1890: '''Modred (Goldmark: ''Merlin''); '''1891: '''Jindřich (Wagner: ''Tannhäuser''), Jiřík (Moniuszko: ''Strašný dvůr''), Bor­sa (Verdi: ''Rigoletto''); '''1892: '''Neftali (Méhul: ''Josef v Egyptě''), Alfonso (Auber: ''Němá z Portici'').</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Práce pro divadlo (provedení většinou nezjištěna)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Práce pro divadlo (provedení většinou nezjištěna)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">''Cirkus Barnum Balley'', opereta, 3 jedn., t: Sedláček, klav. výtah v DILIA; ''Cikáni'', romant. truchlohra s předehrou a 5 obr., t: Viktor Nejedlý dle Máchy, vyd. 1923, part. a klav. výtah ČMH; ''Děti Vltavy'', hra se zpěvy a tanci, 5 jedn., t: Josef Kubík, Šváb a Wanderer dle starší látky, 10. 9. 1901 Aréna na Smíchově, vyd. s. a.; ''Dražba na ne­věstu aneb Žena na zkoušku'', fraška se zpěvy, 3 jedn., t: Stěžerský, úprava Šíma, Praha s. a., opis part. v DÚ; ''Hvězdáři'', kom. terzetto, 1. jedn., t: Ku­čera, vyd. 1892; ''Jeden z našich lidí'', fraška se zpě­vy, 6 obr., t: Kalisch a Berg, překlad D. Hallová, text v DÚ; ''Medium'', operetní žert pro tři osoby, t: Šváb, vyd. s. a.; ''Muž se zlatým srdcem'', lid. hra se zpěvy ze starých časů, t: Sweer [J. Kubík] dle star­ší látky, text v DÚ; ''Ostří hoši'', opereta, 1 jedn., t: Kučera dle Rubeše, vyd. 1902; ''Pražské kvítko'', ko­medie se zpěvy, 1 jedn., t: Kühnlová, vyd. s. a.; ''Ter­no secco'', opereta, 1 jedn., t: Kühnlová dle starší lát­ky, klav. výtah a zpěvní hlasy vyd. s. a.; ''V říši půlměsíce'', fraška se zpěvy a tanci, 4 jedn., t: Räder, úprava Šíma, text v DÚ.</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Cirkus Barnum Balley'', opereta, 3 jedn., t: Sedláček, klav. výtah v DILIA; ''Cikáni'', romant. truchlohra s předehrou a 5 obr., t: Viktor Nejedlý dle Máchy, vyd. 1923, part. a klav. výtah ČMH; ''Děti Vltavy'', hra se zpěvy a tanci, 5 jedn., t: Josef Kubík, Šváb a Wanderer dle starší látky, 10. 9. 1901 Aréna na Smíchově, vyd. s. a.; ''Dražba na ne­věstu aneb Žena na zkoušku'', fraška se zpěvy, 3 jedn., t: Stěžerský, úprava Šíma, Praha s. a., opis part. v DÚ; ''Hvězdáři'', kom. terzetto, 1. jedn., t: Ku­čera, vyd. 1892; ''Jeden z našich lidí'', fraška se zpě­vy, 6 obr., t: Kalisch a Berg, překlad D. Hallová, text v DÚ; ''Medium'', operetní žert pro tři osoby, t: Šváb, vyd. s. a.; ''Muž se zlatým srdcem'', lid. hra se zpěvy ze starých časů, t: Sweer [J. Kubík] dle star­ší látky, text v DÚ; ''Ostří hoši'', opereta, 1 jedn., t: Kučera dle Rubeše, vyd. 1902; ''Pražské kvítko'', ko­medie se zpěvy, 1 jedn., t: Kühnlová, vyd. s. a.; ''Ter­no secco'', opereta, 1 jedn., t: Kühnlová dle starší lát­ky, klav. výtah a zpěvní hlasy vyd. s. a.; ''V říši půlměsíce'', fraška se zpěvy a tanci, 4 jedn., t: Räder, úprava Šíma, text v DÚ.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">''Dalibor ''8, 1869, s. 145, 209; ''Národní listy ''31. 1. 1873, 5. 7. a 14. a 25. 7. 1882, 4. 10. 1916, 13. 2. 1923; ''Dalibor ''3, 1881, s. 282; 5, 1883, s. 75, 165; 6, 1884, s. 168; 11, 1889, s. 191; Teuber III, s. 751, 757; ''Česká Thalia ''5, 1891, s. 312; ''Hudební revue ''10, 1916/17, s. 113; Bartoš: PD opera; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; L. Novák, ''Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; A. Špelda: Smetanova Prodaná nevěsta v plzeňské opeře 1869–1959, ''Minulostí Plzně a Plzeň­ska'', sb., III, Plzeň 1960, zvl. s. 196; Dvořák: Kores­pondence I [Dimitrij]; Trávníčková: PD. • Otto; ČHS; NDp; ND po 1883.</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Dalibor ''8, 1869, s. 145, 209; ''Národní listy ''31. 1. 1873, 5. 7. a 14. a 25. 7. 1882, 4. 10. 1916, 13. 2. 1923; ''Dalibor ''3, 1881, s. 282; 5, 1883, s. 75, 165; 6, 1884, s. 168; 11, 1889, s. 191; Teuber III, s. 751, 757; ''Česká Thalia ''5, 1891, s. 312; ''Hudební revue ''10, 1916/17, s. 113; Bartoš: PD opera; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; L. Novák, ''Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; A. Špelda: Smetanova Prodaná nevěsta v plzeňské opeře 1869–1959, ''Minulostí Plzně a Plzeň­ska'', sb., III, Plzeň 1960, zvl. s. 196; Dvořák: Kores­pondence I [Dimitrij]; Trávníčková: PD. • Otto; ČHS; NDp; ND po 1883.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>

Verze z 26. 11. 2015, 10:44

Václav Soukup
* 4. 10. 1846 Praha
10. 2. 1923 Praha
zpěvák, skladatel, korepetitor



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.