Schüttky, Franz Josef: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 24: Řádka 24:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Psán též Schütky. Otec zpěvaček Fernandy S. (1845–1889) a Amélie Schmautz-S. (nar. ko­lem 1866). První hudební školení získal jako sopranista na kůru v rodném městě u místního varhaníka. Po otcově boku hrál ochotnické divadlo. Učil se sochařství, pak tkalcovskému řemeslu. Od 1837 studoval na pražské konzer­vatoři ve třídě prof. G. B. Gordigianiho. 1840 byl propuštěn s vysvědčením několik týdnů před absolutoriem, aby mohl nastoupit angaž­má basisty ve Stavovském divadle v Linci, kde se uvedl jako Belisar (Donizetti: ''Belisar''), Tri­stan d’Accunha (Spohr: ''Jessonda'') a Kaspar (Weber: ''Der Freischütz''). 12. 5. 1842 hostoval v Praze v italském provedení Mozartovy opery ''Don Giovanni'', které nastudovala konzervatoř (Masetto a Komtur), a vystoupil na dalších třech večerech ve StD ve svých starších rolích. Byl přijat za člena souboru a setrval v něm do 1844. Účastnil se společenského života, mj. v salonu hraběte F. Thuna (má karikaturu v dnes nezvěstném albu, v němž malíř E. Seibert 1847 zobrazil hosty Thunových umělec­kých večerů v zimě 1842/43). 1844–46 působil v německém souboru ve Lvově. Přes Vídeň (mj. Carltheater 1849), Salcburk (zde jako barytonista a režisér opery 1849) a Hamburk (Stadttheater, 1849–54) se dostal do Stuttgartu, kde vytrval v aktivitě až do své smrti, od 1864 též ve funkci režiséra opery. Vyučoval zde na konzervatoři (1868–72), komponoval církevní a vokální díla a překládal operní libreta (např. 1863 Salieriho operu ''Tarare ''z italštiny do něm­činy)''. ''1858 hostoval na jubilejní slavnosti praž­ské konzervatoře a 1864 ve StD.
+
Psán též Schütky. Otec zpěvaček Fernandy S. (1845–1889) a Amélie Schmautz-S. (nar. ko­lem 1866). První hudební školení získal jako sopranista na kůru v rodném městě u místního varhaníka. Po otcově boku hrál ochotnické divadlo. Učil se sochařství, pak tkalcovskému řemeslu. Od 1837 studoval na pražské konzer­vatoři ve třídě prof. G. B. Gordigianiho. 1840 byl propuštěn s vysvědčením několik týdnů před absolutoriem, aby mohl nastoupit angaž­má basisty ve Stavovském divadle v Linci, kde se uvedl jako Belisar (Donizetti: ''Belisar''), Tri­stan d’Accunha (Spohr: ''Jessonda'') a Kaspar (Weber: ''Der Freischütz''). 12. 5. 1842 hostoval v Praze v italském provedení Mozartovy opery ''Don Giovanni'', které nastudovala konzervatoř (Masetto a Komtur), a vystoupil na dalších třech večerech ve StD ve svých starších rolích. Byl přijat za člena souboru a setrval v něm do 1844. Účastnil se společenského života, mj. v salonu hraběte F. Thuna (má karikaturu v dnes nezvěstném albu, v němž malíř E. Seibert 1847 zobrazil hosty Thunových uměleckých večerů v zimě 1842/43). 1844–46 působil v německém souboru ve Lvově. Přes Vídeň (mj. Carltheater 1849), Salcburk (zde jako barytonista a režisér opery 1849) a Hamburk (Stadttheater, 1849–54) se dostal do Stuttgartu, kde vytrval v aktivitě až do své smrti, od 1864 též ve funkci režiséra opery. Vyučoval zde na konzervatoři (1868–72), komponoval církevní a vokální díla a překládal operní libreta (např. 1863 Salieriho operu ''Tarare ''z italštiny do němčiny)''. ''1858 hostoval na jubilejní slavnosti praž­ské konzervatoře a 1864 ve StD.
  
 
Byl dobře vyškoleným basbarytonistou stat­ného, imponujícího zjevu. Jeho doménou byly hrdinské charaktery, ale uplatnil se všestranně. Na začátku své dráhy v Praze se obtížně pro­sazoval vedle basistů K. Strakatého a E. Kunze a musel převzít nejen řadu epizodních činoher­ních rolí, ale i níže položené tenorové úlohy (Eoban Hesse, Lortzing: ''Hans Sachs''). 1842 vystoupil i v české opeře (Poustevník, Weber: ''Střelec kouzelník'', Masetto, Mozart: ''Don Juan'')''. ''Jeho vytížení sice postupně rostlo, konkurence však mohla být jedním z důvodů jeho časného odchodu. Ve Lvově působil se sopranistkou z pražské konzervatoře Annou von Riesen a získával publikum pro divadlo, jehož celkové poměry byly značně neurovnané (1844: Lucas von Beaumanoir, Marschner: ''Der Templer und die Jüdin'', j. h., 1845: Ivo, Balfe: ''Die vier Haimonskinder'', Kaspar, Weber: ''Der Freischütz''). Ve Stuttgartu se stal nástupcem J. K. Píška v úctyhodném množství barytonových i baso­vých rolí v pozdně romantických a novoromantických operách. Vedle Meyerbeera a Wagnera zpíval i soudobá díla, mj. premiéry oper svého pražského spolužáka z konzervatoře J. J. Aberta. Ukázky ze stuttgartského repertoáru před­vedl při hostování v Praze 1864, kdy zaujal su­gestivní démoničností jako zatím nejvýraznější pražský Mefisto (Gounod: ''Faust und Marga­rethe'') a překvapivě zvládl hlasově i herecky hybnou roli Rossiniho Figara (''Der Barbier von Sevilla''). Svůj mohutný, průrazný hlas, který pronikl i zvukovou masou velkého orchestru, si udržel do stáří.
 
Byl dobře vyškoleným basbarytonistou stat­ného, imponujícího zjevu. Jeho doménou byly hrdinské charaktery, ale uplatnil se všestranně. Na začátku své dráhy v Praze se obtížně pro­sazoval vedle basistů K. Strakatého a E. Kunze a musel převzít nejen řadu epizodních činoher­ních rolí, ale i níže položené tenorové úlohy (Eoban Hesse, Lortzing: ''Hans Sachs''). 1842 vystoupil i v české opeře (Poustevník, Weber: ''Střelec kouzelník'', Masetto, Mozart: ''Don Juan'')''. ''Jeho vytížení sice postupně rostlo, konkurence však mohla být jedním z důvodů jeho časného odchodu. Ve Lvově působil se sopranistkou z pražské konzervatoře Annou von Riesen a získával publikum pro divadlo, jehož celkové poměry byly značně neurovnané (1844: Lucas von Beaumanoir, Marschner: ''Der Templer und die Jüdin'', j. h., 1845: Ivo, Balfe: ''Die vier Haimonskinder'', Kaspar, Weber: ''Der Freischütz''). Ve Stuttgartu se stal nástupcem J. K. Píška v úctyhodném množství barytonových i baso­vých rolí v pozdně romantických a novoromantických operách. Vedle Meyerbeera a Wagnera zpíval i soudobá díla, mj. premiéry oper svého pražského spolužáka z konzervatoře J. J. Aberta. Ukázky ze stuttgartského repertoáru před­vedl při hostování v Praze 1864, kdy zaujal su­gestivní démoničností jako zatím nejvýraznější pražský Mefisto (Gounod: ''Faust und Marga­rethe'') a překvapivě zvládl hlasově i herecky hybnou roli Rossiniho Figara (''Der Barbier von Sevilla''). Svůj mohutný, průrazný hlas, který pronikl i zvukovou masou velkého orchestru, si udržel do stáří.

Verze z 26. 11. 2015, 09:54

Franz Josef Schüttky
* 30. 7. 1817 Chrastava
9. 6. 1893 Stuttgart, Německo
zpěvák



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.