Roscherová, Filipina: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 26: Řádka 26:
 
V českém prostředí psána Rošrová. Dcera praž­ského obchodníka. Již od 1826 vystupovala ve StD v dětských rolích v českých i německých představeních. Od 1830 účinkovala ve StD pra­videlně v českých hrách jako ochotnice, 1832–34 byla angažována. Ředitel Stöger jí při svém nástupu 1834 už neobnovil smlouvu, a proto odešla do Štýrského Hradce, odtud 1836 do Prešpurku [Bratislava], ještě 1836 do Vídně do Theater an der Wien a 1838 do Brna, kde se uplatnila i ve hrách se zpěvy v českých představeních. Poté hrála 1841/42 v Linci a 1842 přešla do cestující společnosti J. Lutze, která pobývala v zimě v Českých Budějovicích a v létě v Karlových Varech. Tam zemřela na „nervovou horečku“.
 
V českém prostředí psána Rošrová. Dcera praž­ského obchodníka. Již od 1826 vystupovala ve StD v dětských rolích v českých i německých představeních. Od 1830 účinkovala ve StD pra­videlně v českých hrách jako ochotnice, 1832–34 byla angažována. Ředitel Stöger jí při svém nástupu 1834 už neobnovil smlouvu, a proto odešla do Štýrského Hradce, odtud 1836 do Prešpurku [Bratislava], ještě 1836 do Vídně do Theater an der Wien a 1838 do Brna, kde se uplatnila i ve hrách se zpěvy v českých představeních. Poté hrála 1841/42 v Linci a 1842 přešla do cestující společnosti J. Lutze, která pobývala v zimě v Českých Budějovicích a v létě v Karlových Varech. Tam zemřela na „nervovou horečku“.
  
Byla především činoherní naivkou, schop­nou překračovat tento obor též do oblasti tragi­ky. Díky dobrým hlasovým předpokladům však mohla uplatnit svůj nápadně atraktivní zjev i v opeře; jediný J. K. Tyl jí ve svých kritikách statut zpěvačky vytrvale upíral. Ve StD byla obsazována do mladistvých rolí ve hrách se zpěvy (Cilka, Bäuerle–W. Müller: ''Alína aneb Praha v jiném dílu světa'', 1832), hrála i Mladost (Raimund–Drechsler: ''Dívka z čarovných krajů'', ''aneb Sedlský milionář'',1834); česky hrála 1828–34 asi 35 činoherních rolí. Svým herec­kým talentem a pěveckými schopnostmi byla předurčena pro melodramatickou postavu Pre­ciosy (P. A. Wolff–Weber: ''Preciosa'', čes. 1831), která byla jejím prvním velkým úspěchem a v níž ji oslavnou básní zvěčnil K. H. Mácha. Stejně příznivý ohlas získala v této roli ve Štýr­ském Hradci, kde ji 1834 provedla německy. V české opeře se prosadila jako Líbezna (Popel­ka, Isouard: ''Popelka'',čes. 1830, něm. ''Aschen­brödel ''1832), zvláště pak zaujala jako Silvána (Weber: ''Silvána'', čes. 1832), v níž vytvořila jemnou a naivní dívku bez vtíravé koketerie. V německých představeních StD zpívala např. Papagenu (Mozart: ''Die Zauberflöte'', 1831), Albinu (Rossini: ''Das Fräulein am See'', 1832), Berthu (Rossini: ''Der Barbier von Sevilla'', 1832) a Ismenu (Rossini: ''Die Belagerung von Ko­rinth'', 1832), první sopránové role jí však neby­ly svěřovány. Ve StD se uplatnila zvláště díky své schopnosti používat obou zemských jazy­ků. Předčasná smrt zabránila plnému rozvinutí jejího činoherního nebo operního talentu.
+
Byla především činoherní naivkou, schop­nou překračovat tento obor též do oblasti tragi­ky. Díky dobrým hlasovým předpokladům však mohla uplatnit svůj nápadně atraktivní zjev i v opeře; jediný J. K. Tyl jí ve svých kritikách statut zpěvačky vytrvale upíral. Ve StD byla obsazována do mladistvých rolí ve hrách se zpěvy (Cilka, Bäuerle–W. Müller: ''Alína aneb Praha v jiném dílu světa'', 1832), hrála i Mladost (Raimund–Drechsler: ''Dívka z čarovných krajů'', ''aneb Sedlský milionář'',1834); česky hrála 1828–34 asi 35 činoherních rolí. Svým herec­kým talentem a pěveckými schopnostmi byla předurčena pro melodramatickou postavu Pre­ciosy (P. A. Wolff–Weber: ''Preciosa'', čes. 1831), která byla jejím prvním velkým úspěchem a v níž ji oslavnou básní zvěčnil K. H. Mácha. Stejně příznivý ohlas získala v této roli ve Štýr­ském Hradci, kde ji 1834 provedla německy. V české opeře se prosadila jako Líbezna (Popel­ka, Isouard: ''Popelka'',čes. 1830, něm. ''Aschen­brödel ''1832), zvláště pak zaujala jako Silvána (Weber: ''Silvána'', čes. 1832), v níž vytvořila jemnou a naivní dívku bez vtíravé koketerie. V německých představeních StD zpívala např. Papagenu (Mozart: ''Die Zauberflöte'', 1831), Albinu (Rossini: ''Das Fräulein am See'', 1832), Berthu (Rossini: ''Der Barbier von Sevilla'', 1832) a Ismenu (Rossini: ''Die Belagerung von Ko­rinth'', 1832), první sopránové role jí však nebyly svěřovány. Ve StD se uplatnila zvláště díky své schopnosti používat obou zemských jazy­ků. Předčasná smrt zabránila plnému rozvinutí jejího činoherního nebo operního talentu.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1826–34, NMd. – Matrika narozených fary u kostela sv. Havla 1811–1819, Archiv hl. města Prahy, sign. HV N 10, 28./29. 10. 1813. – Matrika zemřelých v Karlových Varech, SOA v Plzni, sv. 27, 30. 5. 1842. • ČČM 1, 1827, I, s. 131; ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 23,1830, s. 561; 27, 1834, s. 489 [Graz]; 33, 1840, s. 863; 34, 1841, s. 432 [Linz]; ''Almanach für Freun­de der Schauspielkunst ''[Berlin] ''auf das Jahr 1838'',s. 129 [odchod z Vídně]; ''Bohemia ''22. 11. 1831, 20. 11. 1832, 8. 1. a 4. 10. 1833; K. H. Mácha: Panně Ro­šrové jako Preciose v hře téhož názvu (12. 11. 1832), in: K. H. Mácha: ''Spisy ''I, 1959, s. 123–124; F. B. Tomsa: České divadlo, ''Rozličnosti Pražských novin ''15. 11. 1832; ''Jindy a nyní ''5, 1833, s. 7–8, 127–128, 142–143; ''Květy ''1, 1834, s. 73, 159; ''Česká Včela ''1, 1834, s. 15n., 62, 63–64; ''Der Sammler ''[Wien] 29, 1837, s. 208 [host. v Theater an der Wien]; ''Theater­-Almanach für das Jahr 1842'', Brünn s. a.; F. Strejček: K. H. Mácha a „spanilé děvče cikánské“, ''Národní politika ''30. 4. 1932, s. 1–2; Vondráček II; J. K. Tyl: ''Divadelní referáty a stati'', 1960; A. Scherl: Karel Hy­nek Mácha a F. R., ''Prostor Máchova díla'',vyd. P. Va­šák, 1986, s. 240–254. • NDp.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1826–34, NMd. – Matrika narozených fary u kostela sv. Havla 1811–1819, Archiv hl. města Prahy, sign. HV N 10, 28./29. 10. 1813. – Matrika zemřelých v Karlových Varech, SOA v Plzni, sv. 27, 30. 5. 1842. • ČČM 1, 1827, I, s. 131; ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 23,1830, s. 561; 27, 1834, s. 489 [Graz]; 33, 1840, s. 863; 34, 1841, s. 432 [Linz]; ''Almanach für Freun­de der Schauspielkunst ''[Berlin] ''auf das Jahr 1838'',s. 129 [odchod z Vídně]; ''Bohemia ''22. 11. 1831, 20. 11. 1832, 8. 1. a 4. 10. 1833; K. H. Mácha: Panně Ro­šrové jako Preciose v hře téhož názvu (12. 11. 1832), in: K. H. Mácha: ''Spisy ''I, 1959, s. 123–124; F. B. Tomsa: České divadlo, ''Rozličnosti Pražských novin ''15. 11. 1832; ''Jindy a nyní ''5, 1833, s. 7–8, 127–128, 142–143; ''Květy ''1, 1834, s. 73, 159; ''Česká Včela ''1, 1834, s. 15n., 62, 63–64; ''Der Sammler ''[Wien] 29, 1837, s. 208 [host. v Theater an der Wien]; ''Theater­-Almanach für das Jahr 1842'', Brünn s. a.; F. Strejček: K. H. Mácha a „spanilé děvče cikánské“, ''Národní politika ''30. 4. 1932, s. 1–2; Vondráček II; J. K. Tyl: ''Divadelní referáty a stati'', 1960; A. Scherl: Karel Hy­nek Mácha a F. R., ''Prostor Máchova díla'', vyd. P. Va­šák, 1986, s. 240–254. • NDp.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>

Verze z 25. 11. 2015, 15:55

Filipina Roscherová
* 28. 12. 1813 Praha
30. 5. 1842 Karlovy Vary
herečka, zpěvačka



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.