Raab, Johann: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m (založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 28: | Řádka 28: | ||
Byl synem vídeňského měšťana. 1817–21 tančil v dětském baletu F. Horschelta ve vídeňském Theater an der Wien, 1822–31 působil společně s manželkou Josefou ve vídeňském dvorním divadle. 1832 ho přijal ředitel J. A. Stöger jako baletního mistra do Theater in der Josefstadt, kde '''R. '''se sedmnáctičlenným souborem uváděl hlavně pantomimy. 1834 následoval Stögera, který nastupoval na místo ředitele pražského StD. První smlouvu uzavřel 10. 4. 1834 na jeden rok (baletní mistr, tanečník, herec), později ji prodlužoval a zůstal v pražském souboru do 1840. Smlouva ho zavazovala i k účinkování v českých představeních. Zároveň hostoval ve Frankfurtu n. M., v Paříži a Londýně. Během angažmá ve StD vyučoval tanci i v pražských šlechtických rodinách a 1837 získal oficiální titul stavovského učitele tance (Ständischer Landschaftstanzmeister). V Praze uspořádal 1835–48 více než 30 plesů a maškarních bálů, jejichž přitažlivost zvyšovala jeho snaha o zavádění novinek. Zasloužil se o zpopularizování polky, kterou předvedl s tanečnicí Valentinou při druhé návštěvě Paříže (1840). Po velkém úspěchu tohoto a dalšího pařížského vystoupení (1844) se polka rozšířila po Evropě. Jeho nový tanec Slovanka se však neprosadil. 1848–50 žil ve Vídni, 1852–55 a 1862 působil v Theater an der Wien a 1855–57 byl baletním mistrem Theater in der Josefstadt. Také ve Vídni vyučoval společenské tance u dvora (1864 učil rakouského korunního prince Rudolfa) a 1859–86 v Tereziánské akademii. F. Kožík jeho osobu literárně ztvárnil v libretu operety ''Polka vítězí ''(1955, hudba J. Křička). | Byl synem vídeňského měšťana. 1817–21 tančil v dětském baletu F. Horschelta ve vídeňském Theater an der Wien, 1822–31 působil společně s manželkou Josefou ve vídeňském dvorním divadle. 1832 ho přijal ředitel J. A. Stöger jako baletního mistra do Theater in der Josefstadt, kde '''R. '''se sedmnáctičlenným souborem uváděl hlavně pantomimy. 1834 následoval Stögera, který nastupoval na místo ředitele pražského StD. První smlouvu uzavřel 10. 4. 1834 na jeden rok (baletní mistr, tanečník, herec), později ji prodlužoval a zůstal v pražském souboru do 1840. Smlouva ho zavazovala i k účinkování v českých představeních. Zároveň hostoval ve Frankfurtu n. M., v Paříži a Londýně. Během angažmá ve StD vyučoval tanci i v pražských šlechtických rodinách a 1837 získal oficiální titul stavovského učitele tance (Ständischer Landschaftstanzmeister). V Praze uspořádal 1835–48 více než 30 plesů a maškarních bálů, jejichž přitažlivost zvyšovala jeho snaha o zavádění novinek. Zasloužil se o zpopularizování polky, kterou předvedl s tanečnicí Valentinou při druhé návštěvě Paříže (1840). Po velkém úspěchu tohoto a dalšího pařížského vystoupení (1844) se polka rozšířila po Evropě. Jeho nový tanec Slovanka se však neprosadil. 1848–50 žil ve Vídni, 1852–55 a 1862 působil v Theater an der Wien a 1855–57 byl baletním mistrem Theater in der Josefstadt. Také ve Vídni vyučoval společenské tance u dvora (1864 učil rakouského korunního prince Rudolfa) a 1859–86 v Tereziánské akademii. F. Kožík jeho osobu literárně ztvárnil v libretu operety ''Polka vítězí ''(1955, hudba J. Křička). | ||
− | Vídeňské dvorní divadlo mu poskytlo důkladné taneční vzdělání a přehled o vývoji | + | Vídeňské dvorní divadlo mu poskytlo důkladné taneční vzdělání a přehled o vývoji tanečního umění. Získal popularitu jako představitel Policinella v pantomimách F. Horschelta, F. Occioniho ad., jež se ve 20. a 30. letech těšily značné oblibě. V Theater in der Josefstadt uvedl 24. 10. 1833 svou první pantomimu ''Policinells Entstehung ''(h: J. Lanner). |
Po příchodu do Prahy mohl uskutečnit své umělecké představy. Ředitel Stöger chtěl organizačně a finančně zajistit rozvoj dosud nevyhraněného baletního sboru StD; '''R. '''zahájil v souladu se svou smlouvou pravidelné tréninky a založil při divadle baletní školu, jejíž žákyně (včetně jeho dcery Josefy) se uplatnily v dětských rolích. Z Vídně si přivezl jako významnou posilu několik tanečníků, zvl. J. Lennerse a L. Grollovou''. ''(Jeho první žena Josefa, která ve Vídni vynikla např. jako Fenella v ''Němé z Portici'', zemřela krátce po příchodu do Prahy.) Jeho hlavním úkolem bylo aranžování tanců v operách, jimiž chtěl Stöger vedle bohaté výpravy posílit atraktivnost inscenací. Díla Meyerbeerova, Auberova ad. počítala s významným podílem baletu. '''R. '''podal jedinečný výkon při přípravě Meyerbeerovy opery ''Der Kreuzritter in Ägypten ''(1836), hlavní divadelní události pražské korunovace Ferdinanda V., když na jevišti řídil pohyb více než 300 statistů a tanečníků. | Po příchodu do Prahy mohl uskutečnit své umělecké představy. Ředitel Stöger chtěl organizačně a finančně zajistit rozvoj dosud nevyhraněného baletního sboru StD; '''R. '''zahájil v souladu se svou smlouvou pravidelné tréninky a založil při divadle baletní školu, jejíž žákyně (včetně jeho dcery Josefy) se uplatnily v dětských rolích. Z Vídně si přivezl jako významnou posilu několik tanečníků, zvl. J. Lennerse a L. Grollovou''. ''(Jeho první žena Josefa, která ve Vídni vynikla např. jako Fenella v ''Němé z Portici'', zemřela krátce po příchodu do Prahy.) Jeho hlavním úkolem bylo aranžování tanců v operách, jimiž chtěl Stöger vedle bohaté výpravy posílit atraktivnost inscenací. Díla Meyerbeerova, Auberova ad. počítala s významným podílem baletu. '''R. '''podal jedinečný výkon při přípravě Meyerbeerovy opery ''Der Kreuzritter in Ägypten ''(1836), hlavní divadelní události pražské korunovace Ferdinanda V., když na jevišti řídil pohyb více než 300 statistů a tanečníků. | ||
Řádka 44: | Řádka 44: | ||
<ee:bibliography_content>'''1834: '''Auber: ''Der Schnee''; Rossini: ''Armida''; Tyl–F. Škroup: ''Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka''; Bäuerle–W. Müller: ''Alina aneb Praha v jiném dílu světa'', role Učitele; Spohr: ''Jessonda''; Hérold: ''Zampa''; '''1835: '''Meyerbeer: ''Robert der Teufel''; Meisl–W. Müller: ''Die Fee aus Frankreich oder Liebesqualen eines Hagestolzen'', česky 1837 jako ''Kouzedlnice z Paříže aneb Láskou trápený starý mládenec'', hra; Th. Krones–Drechsler: ''Sylphide, das Seefräulein''; Raimund–Drechsler: ''Der Diamant des Geisterkönigs'', česky jako ''Diamant krále duchů''; K. A. Frey–Schürer: ''Die Zauberrütschen oder Die Liebhaber als Bettelmusikanten''; '''1836:''' Auber: ''Ballnacht'', česky jako ''Noc bálová''; Weber: ''Oberon, König der Elfen''; Meyerbeer: ''Der Kreuzritter in Ägypten''; '''1837:''' Auber: ''Die Stumme von Portici'', česky jako ''Němá z Portici''; Bäuerle–Ad. Müller: ''Praha, Paříž, Londýn a Konstantinopol aneb Všude dobře, v Praze nejlíp''; Spohr: ''Der Berggeist''; F. Hopp–J. Hopp: ''Die Bekanntschaft im Paradiesgarten, die Entführung aus dem Himmel und die Verlobung im Elysium''; Raimund–W. Müller: ''Der Barometermacher auf der Zauberinsel''; '''1838:''' Halévy: ''Die Jüdin''; Spohr: ''Der Alchymist''; F. Hopp–J. Hopp: ''Elias Regenwurm oder Verlobung auf der Parforce Jagd''; '''1839:''' C. J. Schikaneder: ''Der unverhoffe Schatz''; '''1840:''' F. Hopp–J. Hopp: ''Nejšťastnější člověk, největší blázen, nejlepší žena''; Caigniez–M. Stegmayer, úpr. Štěpánek, h: Quaisin: ''Šalamounův rozsudek''.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>'''1834: '''Auber: ''Der Schnee''; Rossini: ''Armida''; Tyl–F. Škroup: ''Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka''; Bäuerle–W. Müller: ''Alina aneb Praha v jiném dílu světa'', role Učitele; Spohr: ''Jessonda''; Hérold: ''Zampa''; '''1835: '''Meyerbeer: ''Robert der Teufel''; Meisl–W. Müller: ''Die Fee aus Frankreich oder Liebesqualen eines Hagestolzen'', česky 1837 jako ''Kouzedlnice z Paříže aneb Láskou trápený starý mládenec'', hra; Th. Krones–Drechsler: ''Sylphide, das Seefräulein''; Raimund–Drechsler: ''Der Diamant des Geisterkönigs'', česky jako ''Diamant krále duchů''; K. A. Frey–Schürer: ''Die Zauberrütschen oder Die Liebhaber als Bettelmusikanten''; '''1836:''' Auber: ''Ballnacht'', česky jako ''Noc bálová''; Weber: ''Oberon, König der Elfen''; Meyerbeer: ''Der Kreuzritter in Ägypten''; '''1837:''' Auber: ''Die Stumme von Portici'', česky jako ''Němá z Portici''; Bäuerle–Ad. Müller: ''Praha, Paříž, Londýn a Konstantinopol aneb Všude dobře, v Praze nejlíp''; Spohr: ''Der Berggeist''; F. Hopp–J. Hopp: ''Die Bekanntschaft im Paradiesgarten, die Entführung aus dem Himmel und die Verlobung im Elysium''; Raimund–W. Müller: ''Der Barometermacher auf der Zauberinsel''; '''1838:''' Halévy: ''Die Jüdin''; Spohr: ''Der Alchymist''; F. Hopp–J. Hopp: ''Elias Regenwurm oder Verlobung auf der Parforce Jagd''; '''1839:''' C. J. Schikaneder: ''Der unverhoffe Schatz''; '''1840:''' F. Hopp–J. Hopp: ''Nejšťastnější člověk, největší blázen, nejlepší žena''; Caigniez–M. Stegmayer, úpr. Štěpánek, h: Quaisin: ''Šalamounův rozsudek''.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Pracovní smlouva s ředitelem StD J. A. Stögerem, NMd, sign. T 1240. – Cedule StD 1834–40, NMd. – Matriky Týnského chrámu, kniha oddaných 1820–1847, Fol. 207, Trauungsregister 31. 1. 1843, druhý sňatek. • ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 1832, August, s. 675; 1835, s. 60 [–f: Aus Prag]; ''Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode ''1833, č. 132, 145; 1835, č. 22; J. K. Chmelenský: Divadelní zprávy, ''Česká včela ''1, 1834, s. 408, 414; ''Bohemia ''24. 7., 4. 8. [Robert der Teufel] a 15. 9. 1835; 30. 6., 3. 7., 1. a 9. 9. 1836; 4. a 8. 9. 1840; 28. 5. 1844 [Herr Raab und die Pariser Polkaprofessoren], 7. 2. 1845 [Carneval-Schau]; ''Květy ''7, 1840, s. 312 [zpráva o polce v Paříži]; Teuber III, s. 201, 254, 277; Nejedlý: Smetana II, III; J. Plavec: ''František Škroup'', 1941; Vondráček II; J. Knap: ''Zöllnerové. Dějiny divadelního rodu'', 1958; Č. Zíbrt: ''Jak se kdy v Čechách tancovalo'', 1960, s. 254–256, 321–322, 325; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, s. 28–31; R. Raab: '' | + | <ee:bibliography_content>Pracovní smlouva s ředitelem StD J. A. Stögerem, NMd, sign. T 1240. – Cedule StD 1834–40, NMd. – Matriky Týnského chrámu, kniha oddaných 1820–1847, Fol. 207, Trauungsregister 31. 1. 1843, druhý sňatek. • ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 1832, August, s. 675; 1835, s. 60 [–f: Aus Prag]; ''Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode ''1833, č. 132, 145; 1835, č. 22; J. K. Chmelenský: Divadelní zprávy, ''Česká včela ''1, 1834, s. 408, 414; ''Bohemia ''24. 7., 4. 8. [Robert der Teufel] a 15. 9. 1835; 30. 6., 3. 7., 1. a 9. 9. 1836; 4. a 8. 9. 1840; 28. 5. 1844 [Herr Raab und die Pariser Polkaprofessoren], 7. 2. 1845 [Carneval-Schau]; ''Květy ''7, 1840, s. 312 [zpráva o polce v Paříži]; Teuber III, s. 201, 254, 277; Nejedlý: Smetana II, III; J. Plavec: ''František Škroup'', 1941; Vondráček II; J. Knap: ''Zöllnerové. Dějiny divadelního rodu'', 1958; Č. Zíbrt: ''Jak se kdy v Čechách tancovalo'', 1960, s. 254–256, 321–322, 325; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, s. 28–31; R. Raab: ''Biographisches Index des Wiener Opernballets von 1631 bis zur Gegenwart'', Wien 1996; L. Petišková: Pantomime–internationale Kunst auf der Bühne des Ständetheaters in Prag in der ersten Hälfte des 19. Jhs., in: Deutschsprachiges Theater in Prag 2001, s. 227, 228. • ČHS; ÖBL; Schneider: Tanzlexikon; NDp; Český taneční slovník.</ee:bibliography_content> |
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> |
Verze z 25. 11. 2015, 13:45
Johann Raab
* 3. 4. 1807 Vídeň, Rakousko
† 13. 2. 1888 Vídeň, Rakousko
tanečník, mim, baletní mistr
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.