Kauer, Ferdinand: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
Řádka 6: Řádka 6:
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
[?], křtěn 18. 1. 1751
+
(?), křtěn 18. 1. 1751
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Řádka 31: Řádka 31:
 
Komponoval oratoria, kantáty, koncerty, ko­morní hudbu, církevní a instrumentální skladby (mj. zvukomalebné programní kompozice lí­čící dobové historické události nebo přírodní jevy, např. ''Das Wiener Aufgeboth'', ''Nelsons Seeschlacht'', ''Das Donnerwetter ''apod.). Počet jeho skladeb pro divadlo se odhaduje na 200, notový materiál se však dochoval jen fragmen­tárně; jejich soupis lze zrekonstruovat pouze podle údajů v katalogu '''K. '''skladeb (''Katalog verschiedener musikalischer Werke…''), textů her a záznamů o provedení. Prvním jeho výraz­nějším skladatelským úspěchem byla hudba k Henslerově hře ''Das Faustrecht in Thüringen ''(1796, další díly 1796, 1797). 1798 následova­la pohádka ''Das Donauweibchen ''(t: Hensler, 3 jedn., druhý díl 1798, třetí díl 1803 pod ná­zvem ''Die Nymphe der Donau''), která se četnos­tí provedení a rozšířením na evropských jeviš­tích stala '''K. '''nejproslulejší prací, důležitým scénickým prototypem romantické opery a jed­ním z nejúspěšnějších děl vídeňského singspie­lu vůbec (Pešť 1799, Amsterdam a Temešvár 1801, Bern 1803, Brno 1798, společnost K. F. Guolfingera v. Steinsberg v Augsburgu 1799, Praha 1804, cestující společnost G. Schantro­cha v Chebu 1810 ad.). Zpěvohra, podle podti­tulu romanticko-komická lidová pohádka, při­náší v Henslerově a '''K. '''zpracování nový typ tematiky a hudební dramaturgie. Je pestrou sty­lovou směsí, v níž se vedle lidové pověsti obje­vuje i soudobý rytířský román a drama a sluha Kaspar Larifari zastupuje tradiční komickou fi­guru. Má vztah k folkloru, zvl. v pojetí nadpři­rozeného živlu jako okouzlujícího a zároveň hrůzného zjevení. Hudba sleduje nastavovaný děj a vyplňuje jej statickými hudebními vlož­kami (kuplety všeobecného obsahu, romance – epické písně s rytířskými náměty, melodrama­tické pasáže) s řadou žánrových a lokálních hudebních prvků. K podstatě žánru patří pře­kvapivé proměny dekorace, prováděné často na otevřené scéně uprostřed hudebního čísla, ve finále i několikanásobně. Jsou zde očekávány i kouzelné proměny kostýmů na otevřené scéně (list ''Allgemeine deutsche Theaterzeitung ''jme­nuje všech jedenáct podob, v nichž se při brněnském provedení ''Das Donauweibchen ''na jevišti zjevuje hlavní postava, dunajská vodní žínka Hulda). '''K. '''složil i hudbu ke hře z české mytologie ''Wlasta, Königin der Amazonen oder die Amazonen in Böhmen ''(t: Lenz, 1817) a k je­jímu pokračování ''Scharka, die Retterin Böh­mens oder Der Hunnenkönig ''(t: Lenz , 1818).
 
Komponoval oratoria, kantáty, koncerty, ko­morní hudbu, církevní a instrumentální skladby (mj. zvukomalebné programní kompozice lí­čící dobové historické události nebo přírodní jevy, např. ''Das Wiener Aufgeboth'', ''Nelsons Seeschlacht'', ''Das Donnerwetter ''apod.). Počet jeho skladeb pro divadlo se odhaduje na 200, notový materiál se však dochoval jen fragmen­tárně; jejich soupis lze zrekonstruovat pouze podle údajů v katalogu '''K. '''skladeb (''Katalog verschiedener musikalischer Werke…''), textů her a záznamů o provedení. Prvním jeho výraz­nějším skladatelským úspěchem byla hudba k Henslerově hře ''Das Faustrecht in Thüringen ''(1796, další díly 1796, 1797). 1798 následova­la pohádka ''Das Donauweibchen ''(t: Hensler, 3 jedn., druhý díl 1798, třetí díl 1803 pod ná­zvem ''Die Nymphe der Donau''), která se četnos­tí provedení a rozšířením na evropských jeviš­tích stala '''K. '''nejproslulejší prací, důležitým scénickým prototypem romantické opery a jed­ním z nejúspěšnějších děl vídeňského singspie­lu vůbec (Pešť 1799, Amsterdam a Temešvár 1801, Bern 1803, Brno 1798, společnost K. F. Guolfingera v. Steinsberg v Augsburgu 1799, Praha 1804, cestující společnost G. Schantro­cha v Chebu 1810 ad.). Zpěvohra, podle podti­tulu romanticko-komická lidová pohádka, při­náší v Henslerově a '''K. '''zpracování nový typ tematiky a hudební dramaturgie. Je pestrou sty­lovou směsí, v níž se vedle lidové pověsti obje­vuje i soudobý rytířský román a drama a sluha Kaspar Larifari zastupuje tradiční komickou fi­guru. Má vztah k folkloru, zvl. v pojetí nadpři­rozeného živlu jako okouzlujícího a zároveň hrůzného zjevení. Hudba sleduje nastavovaný děj a vyplňuje jej statickými hudebními vlož­kami (kuplety všeobecného obsahu, romance – epické písně s rytířskými náměty, melodrama­tické pasáže) s řadou žánrových a lokálních hudebních prvků. K podstatě žánru patří pře­kvapivé proměny dekorace, prováděné často na otevřené scéně uprostřed hudebního čísla, ve finále i několikanásobně. Jsou zde očekávány i kouzelné proměny kostýmů na otevřené scéně (list ''Allgemeine deutsche Theaterzeitung ''jme­nuje všech jedenáct podob, v nichž se při brněnském provedení ''Das Donauweibchen ''na jevišti zjevuje hlavní postava, dunajská vodní žínka Hulda). '''K. '''složil i hudbu ke hře z české mytologie ''Wlasta, Königin der Amazonen oder die Amazonen in Böhmen ''(t: Lenz, 1817) a k je­jímu pokračování ''Scharka, die Retterin Böh­mens oder Der Hunnenkönig ''(t: Lenz , 1818).
  
V českých zemích byly '''K. '''práce, zvl. kou­zelné pohádkové zpěvohry, prováděny od polo­viny devadesátých let 18. stol. S dvouletým od­stupem od vídeňské premiéry (1793) uvedl A. Grams s Vlastenským divadlem v Praze 1795 německy operu ''Ritter Willibald oder Das goldene Gefäss''. Pro inscenaci byla pořízena nová garderoba a dekorace. Děj plný proměn, triků s propadly a kouzly sice kritika označila za chaotický, hudba a práce strojmistra však byly chváleny. Kus měl dvě reprízy a český pře­klad ''Rytíř Vilibald ''následoval vzápětí. V čes­kém divadle v Praze zaznělo mezi 1795 a 1806 v překladech pět '''K. '''titulů. V Brně se jeho prá­ce hrály pouze německy, výběr byl však širší díky tradičním vazbám brněnské a vídeňské scény. Brněnský ředitel J. Rothe inscenoval dva díly pohádky ''Das Donauweibchen ''hned 1798, vzápětí po vídeňských premiérách (ve Vídni první díl 1. 1. a druhý díl 13. 2. 1798). Jeho dcera Babette přesvědčivě ztvárnila hlavní roli a byla oceněna oslavnou básní. V Praze se ob­jevila tato nejúspěšnější '''K. '''práce dříve česky (1804) než německy (1817), podobně jako lo­kalizovaná zpěvohra ''Hvězdotřpytící děvče v Dobříšských lesích ''(v originálním znění ''Das Sternenmädchen im Maidlinger Walde'', Vídeň 1801), v níž hlavní roli vytvořila A. Hölzlová (1802 v divadle U Hybernů); německy uvedl tuto zpěvohru ve StD 1816 až C. M. von Weber, v hlavní roli se svou snoubenkou C. Brandtovou.  
+
V českých zemích byly '''K. '''práce, zvl. kou­zelné pohádkové zpěvohry, prováděny od polo­viny devadesátých let 18. stol. S dvouletým od­stupem od vídeňské premiéry (1793) uvedl A. Grams s Vlastenským divadlem v Praze 1795 německy operu ''Ritter Willibald oder Das goldene Gefäss''. Pro inscenaci byla pořízena nová garderoba a dekorace. Děj plný proměn, triků s propadly a kouzly sice kritika označila za chaotický, hudba a práce strojmistra však byly chváleny. Kus měl dvě reprízy a český pře­klad ''Rytíř Vilibald ''následoval vzápětí. V čes­kém divadle v Praze zaznělo mezi 1795 a 1806 v překladech pět '''K. '''titulů. V Brně se jeho prá­ce hrály pouze německy, výběr byl však širší díky tradičním vazbám brněnské a vídeňské scény. Brněnský ředitel J. Rothe inscenoval dva díly pohádky ''Das Donauweibchen ''hned 1798, vzápětí po vídeňských premiérách (ve Vídni první díl 1. 1. a druhý díl 13. 2. 1798). Jeho dcera Babette přesvědčivě ztvárnila hlavní roli a byla oceněna oslavnou básní. V Praze se ob­jevila tato nejúspěšnější '''K. '''práce dříve česky (1804) než německy (1817), podobně jako lo­kalizovaná zpěvohra ''Hvězdotřpytící děvče v Dobříšských lesích ''(v originálním znění ''Das Sternenmädchen im Maidlinger Walde'', Vídeň 1801), v níž hlavní roli vytvořila A. Hölzlová (1802 v divadle U Hybernů); německy uvedl tuto zpěvohru ve StD 1816 až C. M. von Weber, v hlavní roli se svou snoubenkou C. Brandtovou.
  
 
Spolu se svým vrstevníkem W. Müllerem náležel '''K. '''k nejproduktivnějším skladatelům vídeňského lidového repertoáru. Ve srovnání s W. Müllerem, v jehož dílech se vrcholící ví­deňský klasicismus objevuje již ve zjednoduše­né a příslušnému divadelnímu žánru přizpůso­bené podobě, je '''K. '''hudba ještě prostší, blízká pouličním popěvkům a zlidovělé písni rakous­ké i české. Její působivost spočívala zvl. v me­lodické nápaditosti jednoduchých strofických písní a árií a v efektní instrumentaci.
 
Spolu se svým vrstevníkem W. Müllerem náležel '''K. '''k nejproduktivnějším skladatelům vídeňského lidového repertoáru. Ve srovnání s W. Müllerem, v jehož dílech se vrcholící ví­deňský klasicismus objevuje již ve zjednoduše­né a příslušnému divadelnímu žánru přizpůso­bené podobě, je '''K. '''hudba ještě prostší, blízká pouličním popěvkům a zlidovělé písni rakous­ké i české. Její působivost spočívala zvl. v me­lodické nápaditosti jednoduchých strofických písní a árií a v efektní instrumentaci.
Řádka 47: Řádka 47:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>[?], křtěn 18. 1. 1751</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Dyjákovičky u Znojma [Kleintajax]</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>(?), křtěn 18. 1. 1751</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Dyjákovičky u Znojma [Kleintajax]</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>13. 4. 1831</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vídeň, Rakousko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>13. 4. 1831</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vídeň, Rakousko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>

Verze z 24. 11. 2015, 15:39

Ferdinand Kauer
* (?), křtěn 18. 1. 1751 Dyjákovičky u Znojma [Kleintajax]
13. 4. 1831 Vídeň, Rakousko
skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.