Uhlich, Joseph: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Joseph</ee:firstname> <ee:lastname>Uhlich </ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Joseph</ee:firstname> <ee:lastname>Uhlich</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, baletní mistr, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>tanečník, baletní mistr,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
Řádka 31: Řádka 31:
 
Od září 1799 je '''U. '''zaznamenán v Augsburgu (s manželkou Katharinou, synem Josephem a dcerou), kam odešel se skupinou Guolfingera von Steinsberg. Zde dostal možnost uvádět vlastní balety, musel se však střídat s baletním mistrem Jungheimem. Jako první dával „karak­ter Ballett“ o 1 jednání ''Das Waldmädchen ''(16. a 24. 9., 2. a 5. 12. 1799), dále ''Die Bauern­hochzeit ''(20. 9.) a ''Die Liebe im Kampf und Streit ''(30. 9. a 18. 10. 1799). V baletu ''Der fran­''zösische''Deserteur oder Die Tiroler Hochzeit ''měl sólo v dřevácích. Uvedl zde kolem deseti jednoaktových baletů, jen poslední práce, ''Die Mohren in Amerika ''(28. 12.), byla pětiaktová. Těsně po roce 1800 pobývala „die Prager Fami­lie Uhlich“ ve Frankfurtu n. M., poté až do 1805 v Kasselu, 1807–09 opět v Augsburgu.
 
Od září 1799 je '''U. '''zaznamenán v Augsburgu (s manželkou Katharinou, synem Josephem a dcerou), kam odešel se skupinou Guolfingera von Steinsberg. Zde dostal možnost uvádět vlastní balety, musel se však střídat s baletním mistrem Jungheimem. Jako první dával „karak­ter Ballett“ o 1 jednání ''Das Waldmädchen ''(16. a 24. 9., 2. a 5. 12. 1799), dále ''Die Bauern­hochzeit ''(20. 9.) a ''Die Liebe im Kampf und Streit ''(30. 9. a 18. 10. 1799). V baletu ''Der fran­''zösische''Deserteur oder Die Tiroler Hochzeit ''měl sólo v dřevácích. Uvedl zde kolem deseti jednoaktových baletů, jen poslední práce, ''Die Mohren in Amerika ''(28. 12.), byla pětiaktová. Těsně po roce 1800 pobývala „die Prager Fami­lie Uhlich“ ve Frankfurtu n. M., poté až do 1805 v Kasselu, 1807–09 opět v Augsburgu.
  
Další informace jsou až z května a června 1819, kdy se '''U. '''vrátil do Prahy jako „výmarský baletní mistr“ a hostoval tu se syny Josephem a Heinrichem a se dvěma dcerami. Na konci dubna a v repríze 26. 5. uvedl ve StD balet ''Die geraubte Russin ''(h: Eberwein, výmarský dvor­ní kapelník), se syny jako groteskními taneční­ky; 31. 5. dávali balet ''Der Vorposten oder die Luftpromenade'',v němž se vyznamenala celá rodina, 11. 6. pak ''Das Schweizer Hirtenmäd­chen ''a 23. 6. jako rodinnou benefici alegoric­ký jednoaktový balet ''Die bekränzte Triumph­säule''. Z Prahy odjeli '''U. '''do Theater in der Leopoldstadt ve Vídni, kde sehráli sérii zcela neúspěšných představení. V kouzelné pantomi­mě ''Glockenspiel in China ''(8. 7., h: G. Vogler) představoval '''U. '''majitele ostrova v Číně a publi­kum neslo nelibě, že chtěl pouhými několika skoky přes jeviště znázornit gesto tyranského regenta. Po průměrné komické charakterní pantomimě ''Kosaken und Engländer oder Die Rekruten-Einquartierung ''(14. 7., h: Ilgner, ka­pelník divadla v Königsbergu [ Královec, Kali­ningrad]) a po pantomimě ''Das Abendständ­chen in Tyrol oder Der Quäker ''(16. 7., h: Bach) tisk doporučil, aby se '''U. '''učil u Aumera, Hor­schelta nebo Rainoldiho modernímu umění. Ná­sledovaly pantomimy ''Das Schweizer Hirten­mädchen oder Der Lautenschläger ''(21. 7., h: Bach), ''Die Jagd oder Schattenspieler auf Rei­sen ''(24. 7., h: ?), ''Das moderne Schuhmacher­gewölbe oder Die Liebesrendezvous in allen Ecken ''(h: Grois, kapelník z Regensburgu) a 30. 7. benefice celé rodiny, ''Die geraubte Rus­sin''. Kritika uzavřela, že „Vídeň má právo vidět něco lepšího, než je tento repertoár“.
+
Další informace jsou až z května a června 1819, kdy se '''U. '''vrátil do Prahy jako „výmarský baletní mistr“ a hostoval tu se syny Josephem a Heinrichem a se dvěma dcerami. Na konci dubna a v repríze 26. 5. uvedl ve StD balet ''Die geraubte Russin ''(h: Eberwein, výmarský dvor­ní kapelník), se syny jako groteskními taneční­ky; 31. 5. dávali balet ''Der Vorposten oder die Luftpromenade'',v němž se vyznamenala celá rodina, 11. 6. pak ''Das Schweizer Hirtenmäd­chen ''a 23. 6. jako rodinnou benefici alegoric­ký jednoaktový balet ''Die bekränzte Triumph­säule''. Z Prahy odjeli '''U. '''do Theater in der Leopoldstadt ve Vídni, kde sehráli sérii zcela neúspěšných představení. V kouzelné pantomi­mě ''Glockenspiel in China ''(8. 7., h: G. Vogler) představoval '''U. '''majitele ostrova v Číně a publi­kum neslo nelibě, že chtěl pouhými několika skoky přes jeviště znázornit gesto tyranského regenta. Po průměrné komické charakterní pantomimě ''Kosaken und Engländer oder Die Rekruten-Einquartierung ''(14. 7., h: Ilgner, ka­pelník divadla v Königsbergu [ Královec, Kali­ningrad]) a po pantomimě ''Das Abendständ­chen in Tyrol oder Der Quäker ''(16. 7., h: Bach) tisk doporučil, aby se '''U. '''učil u Aumera, Hor­schelta nebo Rainoldiho modernímu umění. Ná­sledovaly pantomimy ''Das Schweizer Hirten­mädchen oder Der Lautenschläger ''(21. 7., h: Bach), ''Die Jagd oder Schattenspieler auf Rei­sen ''(24. 7., h: ?), ''Das moderne Schuhmacher­gewölbe oder Die Liebesrendezvous in allen Ecken ''(h: Grois, kapelník z Regensburgu) a 30. 7. benefice celé rodiny, ''Die geraubte Rus­sin''. Kritika uzavřela, že „Vídeň má právo vidět něco lepšího, než je tento repertoár“.
 
</div>
 
</div>
 
Od 8. 8. 1819 pobývali '''U. '''tři měsíce v Brně s programem podobným pražskému a vídeň­skému, rozšířeným na 14 titulů (mj. ''Die ge­raubte Russin'', ''Das Schweizer Hirtenmädchen, Der Vorposten'', h: Ilgner). Od Nového roku 1820 působila rodina v Budě a Pešti, kde '''U. '''uvedl ve své choreografii ''Das Dorf-Concert in Tyrol oder Die drei Nebenbuhler ''(Budín 5. 3. 1820) s hudbou A. Volánka. Funkce baletního mistra pešťského souboru se však už tehdy ujal jeho starší syn Joseph. Se svým bratrem Hein­richem setrval v Pešti dvacet let; pořádali též bály. Z otcovy tvorby je znám úspěšný balet ''Fe­nella, das Fischermädchen von Portici ''(20. 11. 1830), při němž účinkovali oba synové, a pan­tomimy ''Arlequin als Koch, und dessen Tod und Hochzeit (''17. 3. 1840, h: růz. aut.) a ''Die Wein­lese in Ungarn ''(26. 8. 1840, h: Gläser).
 
Od 8. 8. 1819 pobývali '''U. '''tři měsíce v Brně s programem podobným pražskému a vídeň­skému, rozšířeným na 14 titulů (mj. ''Die ge­raubte Russin'', ''Das Schweizer Hirtenmädchen, Der Vorposten'', h: Ilgner). Od Nového roku 1820 působila rodina v Budě a Pešti, kde '''U. '''uvedl ve své choreografii ''Das Dorf-Concert in Tyrol oder Die drei Nebenbuhler ''(Budín 5. 3. 1820) s hudbou A. Volánka. Funkce baletního mistra pešťského souboru se však už tehdy ujal jeho starší syn Joseph. Se svým bratrem Hein­richem setrval v Pešti dvacet let; pořádali též bály. Z otcovy tvorby je znám úspěšný balet ''Fe­nella, das Fischermädchen von Portici ''(20. 11. 1830), při němž účinkovali oba synové, a pan­tomimy ''Arlequin als Koch, und dessen Tod und Hochzeit (''17. 3. 1840, h: růz. aut.) a ''Die Wein­lese in Ungarn ''(26. 8. 1840, h: Gläser).
Řádka 38: Řádka 38:
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>''Theater-Journal derjenigen Schauspiele-und Opern, welche in Augs­burg von der Karl Ritter von Steinbergischen Ge­sellschaft deutscher Schauspieler von 12. September bis 31. Dezember 1799 ausgeführt wurden, ''Augs­burg 1800; ''Journal des Luxus und der Mode'', Wei­mar 1805 [Kassel]; ''Wiener allgemeine Theaterzei­tung ''1819, s. 327, 367 [host. ve StD], s. 399, 400, 429 [Leopoldstadt]; 1830, s. 600 [Pešť]; ''Allgemeine Theaterzeitung und Originalblatt für Kunst Literatur und geseliges Leben ''1819, s. 362, 399, 400, 429; 1830, s. 594; J. A. Witz: ''Versuch einer Geschichte der theatralischen Vorstellungen in Augsburg von den früheren Zeiten bis 1876'', s. 50, 61, 68; Teuber II, s. 351; T. Volek: Repertoir Nosticovského divadla v Praze z let 1794, 1796–8, ''Miscellanea musicologi­ca ''16, 1961; Deutsche Theater in Pest und Ofen 1770–1850, [1995]; Wurmová 1996. • Reclams Bal­lettlexikon [heslo Frankfurt a. M.].</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>''Theater-Journal derjenigen Schauspiele-und Opern, welche in Augs­burg von der Karl Ritter von Steinbergischen Ge­sellschaft deutscher Schauspieler von 12. September bis 31. Dezember 1799 ausgeführt wurden, ''Augs­burg 1800; ''Journal des Luxus und der Mode'', Wei­mar 1805 [Kassel]; ''Wiener allgemeine Theaterzei­tung ''1819, s. 327, 367 [host. ve StD], s. 399, 400, 429 [Leopoldstadt]; 1830, s. 600 [Pešť]; ''Allgemeine Theaterzeitung und Originalblatt für Kunst Literatur und geseliges Leben ''1819, s. 362, 399, 400, 429; 1830, s. 594; J. A. Witz: ''Versuch einer Geschichte der theatralischen Vorstellungen in Augsburg von den früheren Zeiten bis 1876'', s. 50, 61, 68; Teuber II, s. 351; T. Volek: Repertoir Nosticovského divadla v Praze z let 1794, 1796–8, ''Miscellanea musicologi­ca ''16, 1961; Deutsche Theater in Pest und Ofen 1770–1850, [1995]; Wurmová 1996. • Reclams Bal­lettlexikon [heslo Frankfurt a. M.].</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
Řádka 48: Řádka 48:
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Ullich, Uhlik, Uhlech </ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Ullich, Uhlik, Uhlech</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 72: Řádka 72:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 24. 11. 2015, 11:43

Joseph Uhlich
* kolem 1780
tanečník, baletní mistr



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.