Gläser, František Josef: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
Řádka 27: Řádka 27:
 
Psán též Glaeser, Joseph Franz. Jeho otec Peter Paul byl tkalcem, později měl ve Vídni opiso­vačskou dílnu, kde rodina pracovala na zakáz­kách, které syn zajišťoval v předměstských di­vadlech. Matka Elisabeth roz. Trinksová, po­cházela ze Souše u Mostu [Tschaufsch bei Brüx]. 17. 6. 1829 se '''G. '''oženil ve Vídni s J. M. A. Müllerovou, která však již 1836 zemřela. Jediný syn z tohoto manželství Josef August (1835–1891), jehož '''G. '''vyučoval kompozici, studoval na kodaňské konzervatoři a působil v tomto ústavu jako profesor.
 
Psán též Glaeser, Joseph Franz. Jeho otec Peter Paul byl tkalcem, později měl ve Vídni opiso­vačskou dílnu, kde rodina pracovala na zakáz­kách, které syn zajišťoval v předměstských di­vadlech. Matka Elisabeth roz. Trinksová, po­cházela ze Souše u Mostu [Tschaufsch bei Brüx]. 17. 6. 1829 se '''G. '''oženil ve Vídni s J. M. A. Müllerovou, která však již 1836 zemřela. Jediný syn z tohoto manželství Josef August (1835–1891), jehož '''G. '''vyučoval kompozici, studoval na kodaňské konzervatoři a působil v tomto ústavu jako profesor.
 
</div>
 
</div>
'''G. '''získal základní vzdělání ve svém rodišti, kde se od pěti let učil hrát na housle. Projevil výrazný hudební a pěvecký talent a 1810 (dle vl. životopisu, podle lit. 1809) se stal vokalis­tou drážďanské dvorní kapely. Zpěvu ho tam vyučoval významný pěvecký pedagog českého původu J. Miksch (1765–1845). Vysoká úroveň pěstování zpěvu a náročný repertoár vokálně­instrumentálních děl pod vedením kapelníků Jos. Schustera a F. Morlacchiho silně stimulo­valy '''G. '''skladatelské ambice. Jedno kompletní Morlacchiho oratorium, které zaznamenal zpa­měti, provedl během prázdnin v rodné obci, jíž věnoval také oslavnou kantátu. Drážďany opus­til 1815, do 1817 prohluboval své vzdělání na pražské konzervatoři (housle u F. W. Pixise, skladba u F. D. Webera) a dovršil je ve Vídni, kam v doprovodu otce odešel 1817 studovat kontrapunkt u J. Heidenreicha. Živil se opiso­váním partitur, příležitostně zhotovoval klavír­ní výtahy apod. Změnu jeho životní situace při­nesla první kompoziční zakázka pro Theater in der Leopoldstadt, rytířská hra s hudbou na text J. Prehofera ''Bärnburgs Sturz ''(prem. 22. 8. 1817), po níž rychle následovaly další kom­pozice pro toto divadlo: pantomima ''Amors Neckereien oder Harlekin als Hühnerweib'', romantický obraz ''Die Todtenglocke'', lidová po­hádka ''Das Weibchen im Rabenwalde'', obraz ''Robinson Crusoes Rückkehr ins Vaterland'', hra ''Das Erdbeben von Messina'', historický obraz ''Drahomira ''ad. Byl též ustanoven zástupcem kapelníka W. Müllera a dirigoval své skladby. Na počátku roku 1819 získal místo kapelníka v Theater in der Josefstadt, poté, co odmítl stej­nou nabídku z Brna. Prožil zde období rozkvě­tu za vedení K. F. Henslera (1822–25), jehož zásluhou se dále zlepšilo i '''G. '''postavení. V do­bě rekonstrukce budovy (1822) působil '''G. '''v Henslerově letním divadle v Badenu u Vídně. Při opětném zahájení provozu asistoval tehdy již hluchému Beethovenovi při provedení jeho předehry k Meislově hře ''Die Weihe des Hauses ''op. 124. Získal si Beethovenovo uznání a pod­poru pro vlastní skladatelskou práci. 1825 mar­ně usiloval (podobně jako F. Schubert) o místo zástupce dvorního kapelníka. 1827–30 působil vTheater an der Wien u ředitele C. Carla, který tuto scénu řídil od 1826 současně s Theater in der Josefstadt a soustředil na ní lepší interprety.
+
'''G. '''získal základní vzdělání ve svém rodišti, kde se od pěti let učil hrát na housle. Projevil výrazný hudební a pěvecký talent a 1810 (dle vl. životopisu, podle lit. 1809) se stal vokalis­tou drážďanské dvorní kapely. Zpěvu ho tam vyučoval významný pěvecký pedagog českého původu J. Miksch (1765–1845). Vysoká úroveň pěstování zpěvu a náročný repertoár vokálně­instrumentálních děl pod vedením kapelníků Jos. Schustera a F. Morlacchiho silně stimulo­valy '''G. '''skladatelské ambice. Jedno kompletní Morlacchiho oratorium, které zaznamenal zpa­měti, provedl během prázdnin v rodné obci, jíž věnoval také oslavnou kantátu. Drážďany opus­til 1815, do 1817 prohluboval své vzdělání na pražské konzervatoři (housle u F. W. Pixise, skladba u F. D. Webera) a dovršil je ve Vídni, kam v doprovodu otce odešel 1817 studovat kontrapunkt u J. Heidenreicha. Živil se opiso­váním partitur, příležitostně zhotovoval klavír­ní výtahy apod. Změnu jeho životní situace při­nesla první kompoziční zakázka pro Theater in der Leopoldstadt, rytířská hra s hudbou na text J. Prehofera ''Bärnburgs Sturz ''(prem. 22. 8. 1817), po níž rychle následovaly další kom­pozice pro toto divadlo: pantomima ''Amors Neckereien oder Harlekin als Hühnerweib'', romantický obraz ''Die Todtenglocke'', lidová po­hádka ''Das Weibchen im Rabenwalde'', obraz ''Robinson Crusoes Rückkehr ins Vaterland'', hra ''Das Erdbeben von Messina'', historický obraz ''Drahomira ''ad. Byl též ustanoven zástupcem kapelníka W. Müllera a dirigoval své skladby. Na počátku roku 1819 získal místo kapelníka v Theater in der Josefstadt, poté, co odmítl stej­nou nabídku z Brna. Prožil zde období rozkvě­tu za vedení K. F. Henslera (1822–25), jehož zásluhou se dále zlepšilo i '''G. '''postavení. V do­bě rekonstrukce budovy (1822) působil '''G. '''v Henslerově letním divadle v Badenu u Vídně. Při opětném zahájení provozu asistoval tehdy již hluchému Beethovenovi při provedení jeho předehry k Meislově hře ''Die Weihe des Hauses ''op. 124. Získal si Beethovenovo uznání a pod­poru pro vlastní skladatelskou práci. 1825 mar­ně usiloval (podobně jako F. Schubert) o místo zástupce dvorního kapelníka. 1827–30 působil v Theater an der Wien u ředitele C. Carla, který tuto scénu řídil od 1826 současně s Theater in der Josefstadt a soustředil na ní lepší interprety.
  
1830 se '''G. '''stal kapelníkem renomovaného berlínského Königstädter Theater, jež od 1824 konkurovalo královské opeře uváděním soudo­bého italského a francouzského repertoáru. Zde vznikly '''G. '''nejznámější práce, zvl. tříakto­vá romanticko-komická opera ''Des Adlers Horst ''(t: K. von Holtei podle předlohy J. H. Schopenhauerové, 1829, prem. v Berlíně 29. 12. 1832), jež se dávala 1833 v Brně a Praze a dále v řadě evropských měst (mj. Amsterdam 1834, Basilej 1835, Petrohrad 1836, Pešť 1837, byla přeložena do švédštiny a angličtiny, po­slední známé provedení 1885). Má námět z Krkonoš na konci 18. stol. a uplatňuje nové scénické efekty (např. panoramatické znázor­nění nejvyšší hory Krkonoš zahalené mlhou). V Berlíně napsal '''G. '''i opery ''Aurora ''(t: Holbein, 1836), ''Der Rattenfänger von Hameln ''(t: C. Berger, 1837), ''Andrea ''(t: C. Berger, 1838) a ''Die Auge des Teufels ''(A. Heinrich, 1840). 1842 přesídlil do Kodaně, kde působil jako královský dvorní kapelník (1843), řídil spolko­vé koncerty Kodaňské hudební společnosti a stal se ředitelem nově založené konzervatoře (1845–48). 1844 se stal členem společnosti Accademia di S. Cecilia v Římě. 1847 ho vy­znamenal král Christian VIII. V Kodani se vě­noval převážně příležitostným kompozicím a operám na libreta H. Chr. Andersena (''Bryllu­pet ved Como-S''ø''en ''[Svatba na jezeře Como], 1849; ''N''ø''kken ''[Vodní žínky], 1853). V českých zemích byl považován za významného rodáka. Výbor pro oslavu 50. výročí založení konzer­vatoře u něj objednal ''Jubilejní slavnostní ouverturu D dur'', jež byla provedena 7. 7. 1858 ve StD. Koncertu se zřejmě osobně zúčastnil, neboť 1857/58 podnikal se synem studijní ces­tu do Berlína, Drážďan, Prahy a Vídně. V po­sledních letech žil jako vážená osobnost v Ko­dani (penzionován 1848). <div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/> Převážná část '''G. '''tvorby (singspiely, kouzel­né pohádky, melodramy, balety, hudba k čino­hrám, fraškám, parodiím a pantomimám) sloužila divadlům, v nichž působil jako kapelník. Pro vídeňské předměstské scény složil za tři­náct let více než 120 titulů. Brněnské městské divadlo začalo hry s jeho hudbou přebírat už po 1820 a hrálo je deset let. Díky živé repertoáro­vé vazbě obou lokalit bylo v některých letech zařazeno až pět kusů s '''G. '''hudbou, často v roce vídeňské premiéry či v následujícím. Hojně byly '''G. '''kusy uváděny též v Pešti a Budíně 1819–50. Pražské StD jich uvedlo několik až těsně před rokem 1830, např. komickou operu ''Der Bernsteinring ''1829 (t: Gleich, ? Vídeň, 1831 Berlín, 1832 Brno) a dvouaktovou hru se zpěvy ''Das Zaubermädchen ''1836 (t: Meisl, ?Vídeň). Při přebírání vídeňských titulů do­cházelo k úpravám i změnám názvů.
+
1830 se '''G. '''stal kapelníkem renomovaného berlínského Königstädter Theater, jež od 1824 konkurovalo královské opeře uváděním soudo­bého italského a francouzského repertoáru. Zde vznikly '''G. '''nejznámější práce, zvl. tříakto­vá romanticko-komická opera ''Des Adlers Horst ''(t: K. von Holtei podle předlohy J. H. Schopenhauerové, 1829, prem. v Berlíně 29. 12. 1832), jež se dávala 1833 v Brně a Praze a dále v řadě evropských měst (mj. Amsterdam 1834, Basilej 1835, Petrohrad 1836, Pešť 1837, byla přeložena do švédštiny a angličtiny, po­slední známé provedení 1885). Má námět z Krkonoš na konci 18. stol. a uplatňuje nové scénické efekty (např. panoramatické znázor­nění nejvyšší hory Krkonoš zahalené mlhou). V Berlíně napsal '''G. '''i opery ''Aurora ''(t: Holbein, 1836), ''Der Rattenfänger von Hameln ''(t: C. Berger, 1837), ''Andrea ''(t: C. Berger, 1838) a ''Die Auge des Teufels ''(A. Heinrich, 1840). 1842 přesídlil do Kodaně, kde působil jako královský dvorní kapelník (1843), řídil spolko­vé koncerty Kodaňské hudební společnosti a stal se ředitelem nově založené konzervatoře (1845–48). 1844 se stal členem společnosti Accademia di S. Cecilia v Římě. 1847 ho vy­znamenal král Christian VIII. V Kodani se vě­noval převážně příležitostným kompozicím a operám na libreta H. Chr. Andersena (''Bryllu­pet ved Como-Søen ''[Svatba na jezeře Como], 1849; ''Nøkken ''[Vodní žínky], 1853). V českých zemích byl považován za významného rodáka. Výbor pro oslavu 50. výročí založení konzer­vatoře u něj objednal ''Jubilejní slavnostní ouverturu D dur'', jež byla provedena 7. 7. 1858 ve StD. Koncertu se zřejmě osobně zúčastnil, neboť 1857/58 podnikal se synem studijní ces­tu do Berlína, Drážďan, Prahy a Vídně. V po­sledních letech žil jako vážená osobnost v Ko­dani (penzionován 1848).
 +
 
 +
Převážná část '''G. '''tvorby (singspiely, kouzel­né pohádky, melodramy, balety, hudba k čino­hrám, fraškám, parodiím a pantomimám) sloužila divadlům, v nichž působil jako kapelník. Pro vídeňské předměstské scény složil za tři­náct let více než 120 titulů. Brněnské městské divadlo začalo hry s jeho hudbou přebírat už po 1820 a hrálo je deset let. Díky živé repertoáro­vé vazbě obou lokalit bylo v některých letech zařazeno až pět kusů s '''G. '''hudbou, často v roce vídeňské premiéry či v následujícím. Hojně byly '''G. '''kusy uváděny též v Pešti a Budíně 1819–50. Pražské StD jich uvedlo několik až těsně před rokem 1830, např. komickou operu ''Der Bernsteinring ''1829 (t: Gleich, ? Vídeň, 1831 Berlín, 1832 Brno) a dvouaktovou hru se zpěvy ''Das Zaubermädchen ''1836 (t: Meisl, ? Vídeň). Při přebírání vídeňských titulů do­cházelo k úpravám i změnám názvů.
  
 
Dřívější názor, že '''G. '''práce pronikaly na jiná než vídeňská jeviště pouze ojediněle, neodpo­vídá výsledkům nových bádání. Ač jsou dnes jeho díla neznámá, ve své době patřil '''G. '''k uznávaným osobnostem divadelního světa.
 
Dřívější názor, že '''G. '''práce pronikaly na jiná než vídeňská jeviště pouze ojediněle, neodpo­vídá výsledkům nových bádání. Ač jsou dnes jeho díla neznámá, ve své době patřil '''G. '''k uznávaným osobnostem divadelního světa.
Řádka 36: Řádka 38:
 
== <ee:bibliography_label>Dílo</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Dílo</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Soupis uvádí MGG 2002.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Soupis uvádí MGG 2002.</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Provedení</ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Provedení (v Brně, event. ve StD)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(v Brně, event. ve StD): '''1820: '''''Die echte Primadona in Hirschau'', fraška, t: Told–Rose­nau, Vídeň 1819; ''Der traurige Fritz'', fraška, t: Told, Vídeň 1818; ''Sküs, Mond und Pagat'', hud. karikovaný quodlibet, t: Rosenau, Vídeň 1820; '''1822: '''''Staberl in Marokko'', kouzel. hra jako kom. melodram, t: Rose­nau, Vídeň ?; '''1823: '''''1723–1823–1923'', součas. ob­raz, pův. název ''1722–1822–1922'', t: Meisl, Vídeň 1822; ''Nigilibigilis'', kouzel. fraška se zpěvem, tan­cem, obrazy a stroji, t: Told–F. Wimmer–Meisl, Ví­deň ?; ''Das Mädchen ohne Zunge'', melodr., 3 jedn., t: Rosenau, Vídeň 1819; ''Die Liebesabenteuer in Strümpfelbach'', maloměst. švank, t: Meisl, Vídeň 1813; ''Das Leben ein Rausch'', lokál. fraška s verši a zpěvem, kouzly a obrazy, t: Told, Vídeň ?; '''1824: '''''Arsena die Männerfeindin'', kouzel. hra, t: Meisl, Ví­deň 1823; ''Der Simandl aus der Unterwelt oder Das Gespenst in Krähwinkel'', fraška, t: K. Mayer, Vídeň 1823; ''Boleslaus Verrat am Vaterlande oder Die Zer­störung des Bergschlosses Zunky'', pův. název ''Boleslav 'oder Die Zerstörung von Kunsky'', hra, t: Cuno, Vídeň 1818; ''Das wilde Felsenmädchen oder Die beiden Stummen'', romant. melodram se sbory, pochody a ob­razy, t: Eckschläger, Vídeň před 1822; ''Arsenius der Weiberfeind'', kouzel. pohádka, t: Meisl, Vídeň 1824; '''1825:''' ''Rettung durch die Sparkassa'', lokál. obraz, t: Meisl, Vídeň 1824; ''Der Brief an sich selbst oder Die unvermutete Entdeckung'', kom. opera, t: Meisl, Ví­deň 1824; ''Die kurzen Mäntel oder Die natürliche Zauberei'', kouzel. hra, t: Meisl, Vídeň 1824; ''Menage­rie oder Optische Zimmerreise in Krähwinkel'', fraš­ka, t: Gleich–F. Hopp, Vídeň 1825; ''Timur, der Tar­tar-Chan ''karik. obraz, t: Gleich, Vídeň 1822; '''1826:''' ''Die Krähwinkler in der Residenz'', fraška, t: Gleich–F. Hopp, Vídeň 1825; '''1827: '''''Peterl und Paulerl'', kom. singspiel, t: Gleich, Vídeň 1827; ''Die sieben Mäd­chen in Uniform'', singspiel, t: Angely, Vídeň 1825; '''1828: '''''Die steinerne Jungfrau'', hud. hra o vílách, t: Gleich, Vídeň 1826; ''Peter Stieglitz Reiseabenteuer zu Wasser und zu Lande'', kouzel. fraška, t: Gleich, Ví­deň 1827, StD 1837; '''1829: '''''Das schwarze Kind'', fraš­ka, t: F. Hopp, Vídeň 1829, ''Der Bernsteinring'', t: Gleich, Vídeň ?, StD 1829, Berlín 1831, Brno 1832), ''Der falsche Virtuos oder Das Concert auf der G-Sa­ite'', fraška, t: Meisl, Vídeň 1828, StD 1829; '''1831: '''''Aschenbrödels Zaubertraum'', též ''Der Zaubertraum oder Prinz Ramiro und Anschenbrödel'', velké pan-tom. představení, h: G. dle Isouarda, ch: F. Occioni dle F. Horschelta, Vídeň 1828; ''Reserl, die Nacht­wandlerin'', fraška, t: Told, Vídeň 1825; '''1833: '''''Des Adlers Horst, ''romant.-komická opera, 3 jedn., t: Holtei podle předlohy J. H. Schopenhauerové, Berlín 1832, StD a Brno 1833.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1820: '''''Die echte Primadona in Hirschau'', fraška, t: Told–Rose­nau, Vídeň 1819; ''Der traurige Fritz'', fraška, t: Told, Vídeň 1818; ''Sküs, Mond und Pagat'', hud. karikovaný quodlibet, t: Rosenau, Vídeň 1820; '''1822: '''''Staberl in Marokko'', kouzel. hra jako kom. melodram, t: Rose­nau, Vídeň ?; '''1823: '''''1723–1823–1923'', součas. ob­raz, pův. název ''1722–1822–1922'', t: Meisl, Vídeň 1822; ''Nigilibigilis'', kouzel. fraška se zpěvem, tan­cem, obrazy a stroji, t: Told–F. Wimmer–Meisl, Ví­deň ?; ''Das Mädchen ohne Zunge'', melodr., 3 jedn., t: Rosenau, Vídeň 1819; ''Die Liebesabenteuer in Strümpfelbach'', maloměst. švank, t: Meisl, Vídeň 1813; ''Das Leben ein Rausch'', lokál. fraška s verši a zpěvem, kouzly a obrazy, t: Told, Vídeň ?; '''1824: '''''Arsena die Männerfeindin'', kouzel. hra, t: Meisl, Ví­deň 1823; ''Der Simandl aus der Unterwelt oder Das Gespenst in Krähwinkel'', fraška, t: K. Mayer, Vídeň 1823; ''Boleslaus Verrat am Vaterlande oder Die Zer­störung des Bergschlosses Zunky'', pův. název ''Boleslav 'oder Die Zerstörung von Kunsky'', hra, t: Cuno, Vídeň 1818; ''Das wilde Felsenmädchen oder Die beiden Stummen'', romant. melodram se sbory, pochody a ob­razy, t: Eckschläger, Vídeň před 1822; ''Arsenius der Weiberfeind'', kouzel. pohádka, t: Meisl, Vídeň 1824; '''1825:''' ''Rettung durch die Sparkassa'', lokál. obraz, t: Meisl, Vídeň 1824; ''Der Brief an sich selbst oder Die unvermutete Entdeckung'', kom. opera, t: Meisl, Ví­deň 1824; ''Die kurzen Mäntel oder Die natürliche Zauberei'', kouzel. hra, t: Meisl, Vídeň 1824; ''Menage­rie oder Optische Zimmerreise in Krähwinkel'', fraš­ka, t: Gleich–F. Hopp, Vídeň 1825; ''Timur, der Tar­tar-Chan ''karik. obraz, t: Gleich, Vídeň 1822; '''1826:''' ''Die Krähwinkler in der Residenz'', fraška, t: Gleich–F. Hopp, Vídeň 1825; '''1827: '''''Peterl und Paulerl'', kom. singspiel, t: Gleich, Vídeň 1827; ''Die sieben Mäd­chen in Uniform'', singspiel, t: Angely, Vídeň 1825; '''1828: '''''Die steinerne Jungfrau'', hud. hra o vílách, t: Gleich, Vídeň 1826; ''Peter Stieglitz Reiseabenteuer zu Wasser und zu Lande'', kouzel. fraška, t: Gleich, Ví­deň 1827, StD 1837; '''1829: '''''Das schwarze Kind'', fraš­ka, t: F. Hopp, Vídeň 1829, ''Der Bernsteinring'', t: Gleich, Vídeň ?, StD 1829, Berlín 1831, Brno 1832), ''Der falsche Virtuos oder Das Concert auf der G-Sa­ite'', fraška, t: Meisl, Vídeň 1828, StD 1829; '''1831: '''''Aschenbrödels Zaubertraum'', též ''Der Zaubertraum oder Prinz Ramiro und Anschenbrödel'', velké pan-tom. představení, h: G. dle Isouarda, ch: F. Occioni dle F. Horschelta, Vídeň 1828; ''Reserl, die Nacht­wandlerin'', fraška, t: Told, Vídeň 1825; '''1833: '''''Des Adlers Horst, ''romant.-komická opera, 3 jedn., t: Holtei podle předlohy J. H. Schopenhauerové, Berlín 1832, StD a Brno 1833.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content><div>
 
<ee:bibliography_content><div>

Verze z 23. 11. 2015, 13:07

František Josef Gläser
* 19. 4. 1798 Horní Jiřetín u Litvínova [Obergeorgenthal]
29. 8. 1861 Kodaň, Dánsko
kapelník, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.