Elmblad, Johannes: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | ||
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | ||
− | 29. 8. 1853 | + | 29. 8. 1853 |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | ||
− | Kärda (Jörköping), Švédsko | + | Kärda (Jörköping), Švédsko |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | ||
− | 4. 12. 1910 | + | 4. 12. 1910 |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | ||
− | Växjö (Småland), Švédsko | + | Växjö (Småland), Švédsko |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>zpěvák, režisér, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>zpěvák, režisér,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 24: | Řádka 24: | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
− | Studoval na univerzitě ve Stockholmu a současně se vzdělával ve zpěvu na místní konzervatoři, později soukromě u P. Viardot-Garciové. Jeho koncertní debut zahrnoval i vystoupení v Austrálii. 1874 zpíval v Bayreuthu roli Donnera při prvním tamním souborném provedení Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen''. Nastoupil divadelní dráhu v oboru basbaryton u dvorních a městských scén v Drážďanech, Hannoveru, Berlíně a v Breslau [Wrocław]. Jeho prvním delším působištěm se stalo pražské německé divadlo, kam ho angažoval ředitel A. Neumann v létě 1885. V Praze '''E. '''také koncertoval, např. 5. 5. 1886 provedl mj. několik vlastních písní. V květnu 1887 dostal od Neumanna dlouhodobou dovolenou k vyřešení osobních problémů. V Praze se znovu objevil až v březnu 1889, kdy se zúčastnil jako host zájezdu pražského německého divadla do Petrohradu a Moskvy s tetralogií ''Ring des Nibelungen''. Znovu byl angažován od srpna 1889 až do konce sezony 1891/92. Po krátké epizodě v Hamburku se 1. 1. 1893 vrátil do Prahy. 13. 2. 1894 ho Neumann pro blíže | + | Studoval na univerzitě ve Stockholmu a současně se vzdělával ve zpěvu na místní konzervatoři, později soukromě u P. Viardot-Garciové. Jeho koncertní debut zahrnoval i vystoupení v Austrálii. 1874 zpíval v Bayreuthu roli Donnera při prvním tamním souborném provedení Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen''. Nastoupil divadelní dráhu v oboru basbaryton u dvorních a městských scén v Drážďanech, Hannoveru, Berlíně a v Breslau [Wrocław]. Jeho prvním delším působištěm se stalo pražské německé divadlo, kam ho angažoval ředitel A. Neumann v létě 1885. V Praze '''E. '''také koncertoval, např. 5. 5. 1886 provedl mj. několik vlastních písní. V květnu 1887 dostal od Neumanna dlouhodobou dovolenou k vyřešení osobních problémů. V Praze se znovu objevil až v březnu 1889, kdy se zúčastnil jako host zájezdu pražského německého divadla do Petrohradu a Moskvy s tetralogií ''Ring des Nibelungen''. Znovu byl angažován od srpna 1889 až do konce sezony 1891/92. Po krátké epizodě v Hamburku se 1. 1. 1893 vrátil do Prahy. 13. 2. 1894 ho Neumann pro blíže nedefinované hrubé porušení disciplíny s okamžitou platností propustil. Z Prahy přesídlil '''E. '''do Berlína, pak hostoval u německých divadel v Americe, 1899 byl režisérem ve Stockholmu, 1906 v Lipsku a v posledních letech života intendantem švédské královské opery. O jeho kariéře, poznamenané četnými osobními krizemi, je k dispozici málo přesných informací. |
Do pražského německého divadla přišel '''E. '''současně s novým kapelníkem G. Mahlerem, s nímž se spřátelil. Nejen hlasovými dispozicemi, ale i mohutnou postavou byl předurčen pro role „wagnerovských nadlidí, obrů a bohů“ [Rosenheim]. Vytvořil Fafnera a Hundinga v Mahlerových pražských premiérách prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(''Das Rheingold'', ''Die Walküre'', prosinec 1885). Jeho objemný hlas kritika od počátku popisovala jako „rauh“ (drsný), což byl již zřejmě projev hlasové choroby. Ta se začala projevovat během jeho druhého pražského angažmá (1889), kdy vystupoval méně a poněkud změnil repertoár. Díky výraznému hereckému nadání uspěl zvl. v komických rolích, dovedených někdy až k hranici grotesky. | Do pražského německého divadla přišel '''E. '''současně s novým kapelníkem G. Mahlerem, s nímž se spřátelil. Nejen hlasovými dispozicemi, ale i mohutnou postavou byl předurčen pro role „wagnerovských nadlidí, obrů a bohů“ [Rosenheim]. Vytvořil Fafnera a Hundinga v Mahlerových pražských premiérách prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(''Das Rheingold'', ''Die Walküre'', prosinec 1885). Jeho objemný hlas kritika od počátku popisovala jako „rauh“ (drsný), což byl již zřejmě projev hlasové choroby. Ta se začala projevovat během jeho druhého pražského angažmá (1889), kdy vystupoval méně a poněkud změnil repertoár. Díky výraznému hereckému nadání uspěl zvl. v komických rolích, dovedených někdy až k hranici grotesky. | ||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role (v Praze)</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role (v Praze)</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>První angažmá, do 1887: Fafner a Hunding (Wagner: Ring des Nibelungen), Holanďan (Wagner: Der fliegende Holländer), Sarastro (Mozart: Die Zauberflöte), Bartolo (Mozart: Figaros Hochzeit), Bertram (Meyerbeer: Robert der Teufel), Don Pedro (Meyerbeer: Die Afrikanerin), Gaveston (Boieldieu: Die weisse Dame), Ludwig VI. (Weber: Euryanthe), Capulet (Gounod: Romeo und Julie), Rocco (Beethoven: Fidelio). – Druhé angažmá, po 1889: Severin Fortunat (Reznicek: Emerich Fortunat, prem.), Kardinál du Bellay (Woyrsch: Der Pfarrer von Meudon), Friedrich von Trausdorf (Schubert: Der häusliche Krieg), Gritzenko (Meyerbeer: Der Nordstern), Don Ruy Gomez (Verdi: Ernani), Juartha Saracini (Solovjev: Cordelia), Philipp (Litolff: Die Tempelherren), Irfried Rhinberg (Nessler: Der Rattenfänger von Hammeln), Don Pinto (Weber– Mahler: Die drei Pintos).</ee:bibliography_content> | + | <ee:bibliography_content>První angažmá, do '''1887:''' Fafner a Hunding (Wagner: ''Ring des Nibelungen''), Holanďan (Wagner: ''Der fliegende Holländer''), Sarastro (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Bartolo (Mozart: ''Figaros Hochzeit''), Bertram (Meyerbeer: ''Robert der Teufel''), Don Pedro (Meyerbeer: ''Die Afrikanerin''), Gaveston (Boieldieu: ''Die weisse Dame''), Ludwig VI. (Weber: ''Euryanthe''), Capulet (Gounod: ''Romeo und Julie''), Rocco (Beethoven: ''Fidelio''). – Druhé angažmá, po '''1889:''' Severin Fortunat (Reznicek: ''Emerich Fortunat'', prem.), Kardinál du Bellay (Woyrsch: ''Der Pfarrer von Meudon''), Friedrich von Trausdorf (Schubert: ''Der häusliche Krieg''), Gritzenko (Meyerbeer: ''Der Nordstern''), Don Ruy Gomez (Verdi: ''Ernani''), Juartha Saracini (Solovjev: ''Cordelia''), Philipp (Litolff: ''Die Tempelherren''), Irfried Rhinberg (Nessler: ''Der Rattenfänger von Hammeln''), Don Pinto (Weber– Mahler: ''Die drei Pintos'').</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>'''1890: '''Meyerbeer: ''Der Nordstern''; '''1891: '''Mascagni: ''Cavalleria rusticana''; '''1893: '''Mascagni: ''Die Rantzau'', Giordano: ''Mala vita''; '''1894: '''Rossini: ''Moses oder der König von Aegypten''.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>'''1890: '''Meyerbeer: ''Der Nordstern''; '''1891: '''Mascagni: ''Cavalleria rusticana''; '''1893: '''Mascagni: ''Die Rantzau'', Giordano: ''Mala vita''; '''1894: '''Rossini: ''Moses oder der König von Aegypten''.</ee:bibliography_content> | ||
Řádka 40: | Řádka 40: | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from>29. 8. 1853 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Kärda (Jörköping), Švédsko </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | + | * <ee:chronology_date_from>29. 8. 1853</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Kärda (Jörköping), Švédsko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
− | * <ee:chronology_date_from>4. 12. 1910 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Växjö (Småland), Švédsko </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | + | * <ee:chronology_date_from>4. 12. 1910</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Växjö (Småland), Švédsko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
<div class="names"><ee:names/></div> | <div class="names"><ee:names/></div> |
Verze z 22. 11. 2015, 13:04
Johannes Elmblad
* 29. 8. 1853 Kärda (Jörköping), Švédsko
† 4. 12. 1910 Växjö (Småland), Švédsko
zpěvák, režisér
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.