Blech, Leo: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 28: Řádka 28:
 
Praha byla jeho druhým působištěm. Podle Rosenheima [lit.] doporučil jeho angažmá řediteli Neumannovi G. Mahler, který byl přítomen '''B. '''pražskému debutu. Neumann respektoval Mahlerův názor, ač '''B. '''svým subtilním zjevem neodpovídal mohutnému velitelskému typu, který Neumann pro pražské německé divadlo hledal. Po počáteční nedůvěře tisku, v němž zejména R. Batka dával přednost druhému kapelníkovi německého divadla J. Stranskému, si '''B. '''v Praze rychle zjednal respekt. Jeho výkony sledovala s obdivem i česká hudební kritika, Batka se postupně stal jeho obhájcem a libretistou čtyř '''B. '''oper.
 
Praha byla jeho druhým působištěm. Podle Rosenheima [lit.] doporučil jeho angažmá řediteli Neumannovi G. Mahler, který byl přítomen '''B. '''pražskému debutu. Neumann respektoval Mahlerův názor, ač '''B. '''svým subtilním zjevem neodpovídal mohutnému velitelskému typu, který Neumann pro pražské německé divadlo hledal. Po počáteční nedůvěře tisku, v němž zejména R. Batka dával přednost druhému kapelníkovi německého divadla J. Stranskému, si '''B. '''v Praze rychle zjednal respekt. Jeho výkony sledovala s obdivem i česká hudební kritika, Batka se postupně stal jeho obhájcem a libretistou čtyř '''B. '''oper.
  
'''B. '''dirigentské umění rostlo s úkoly, které přebíral. Wagnerovská představení, na jejichž základě byl angažován, nepatřila k jeho typickým kreacím a trvalo několik let, než si vytvořil vlastní pojetí; kritiky jeho prvních pražských provedení tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(1900, 1901) byly rozpačité, do 1906 pak ale s úspěchem dirigoval osm wagnerovských cyklů. Od počátku věnoval velkou péči méně rozsáhlým jevištním útvarům; spolu s dirigenty J. Manasem a D. Markusem nastudoval v květnu 1900 Mozartův cyklus, věnoval se německé raně romantické opeře, připravil premiéru d’Albertovy jednoaktovky ''Flauto solo ''ad. S orchestrem německého divadla i s pěvci dokonale vypracoval drobnější díla a zjednal jim vážnost v repertoáru. Poučil se italskými stagionami, které v rámci Slavnostních májových her pořádal ředitel Neumann od 1901; při novém nastudování Rossiniho opery ''Der Barbier von Sevilla ''1905 se nepřizpůsobil navyklému romantickému způsobu provedení, zrychlil tempo, vylehčil zvuk orchestru a formoval herecký a pěvecký projev zpěváků do svižného buffo stylu. V pražském kontextu tak vytvořil nový typ interpretace starší italské opery. Uvedl mnoho soudobé tvorby (mj. Straussovu ''Salome ''a 3. 3. 1901 v premiéře jedno z nejúspěšnějších dobových děl, operu pražského skladatele K. Weise ''Der polnische Jude''). V německém divadle dirigoval 26 řlharmonických koncertů, jejichž úroveň jim zajistila zájem publika. Spolu s Batkou sehrál zásadní roli při prosazování děl R. Strausse v Praze (1901 ''Serenade für Blasinstrumente''; 1903 ''Das Heldenleben''; 1906 ''Symphonia domestica'') a uvedl Mahlerovy symfonie (6. 3. 1902 nastudoval 2. větu ze 3. symfonie, 2. 2. 1905 celou 5. symfonii). Příležitostně vystupoval jako klavírní doprovazeč.
+
'''B. '''dirigentské umění rostlo s úkoly, které přebíral. Wagnerovská představení, na jejichž základě byl angažován, nepatřila k jeho typickým kreacím a trvalo několik let, než si vytvořil vlastní pojetí; kritiky jeho prvních pražských provedení tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(1900, 1901) byly rozpačité, do 1906 pak ale s úspěchem dirigoval osm wagnerovských cyklů. Od počátku věnoval velkou péči méně rozsáhlým jevištním útvarům; spolu s dirigenty J. Manasem a D. Markusem nastudoval v květnu 1900 Mozartův cyklus, věnoval se německé raně romantické opeře, připravil premiéru d’Albertovy jednoaktovky ''Flauto solo ''ad. S orchestrem německého divadla i s pěvci dokonale vypracoval drobnější díla a zjednal jim vážnost v repertoáru. Poučil se italskými stagionami, které v rámci Slavnostních májových her pořádal ředitel Neumann od 1901; při novém nastudování Rossiniho opery ''Der Barbier von Sevilla ''1905 se nepřizpůsobil navyklému romantickému způsobu provedení, zrychlil tempo, vylehčil zvuk orchestru a formoval herecký a pěvecký projev zpěváků do svižného buffo stylu. V pražském kontextu tak vytvořil nový typ interpretace starší italské opery. Uvedl mnoho soudobé tvorby (mj. Straussovu ''Salome ''a 3. 3. 1901 v premiéře jedno z nejúspěšnějších dobových děl, operu pražského skladatele K. Weise ''Der polnische Jude''). V německém divadle dirigoval 26 filharmonických koncertů, jejichž úroveň jim zajistila zájem publika. Spolu s Batkou sehrál zásadní roli při prosazování děl R. Strausse v Praze (1901 ''Serenade für Blasinstrumente''; 1903 ''Das Heldenleben''; 1906 ''Symphonia domestica'') a uvedl Mahlerovy symfonie (6. 3. 1902 nastudoval 2. větu ze 3. symfonie, 2. 2. 1905 celou 5. symfonii). Příležitostně vystupoval jako klavírní doprovazeč.
  
V Praze dirigoval své vlastní práce, opery ''Das war ich ''(t: Batka, 1902), ''Alpenkönig und Menschenfeind ''(t: Batka podle Raimunda, 1903) a ''Aschenbrödel ''(t: Batka podle pohádky o Popelce, 1905, prem.). Později byla v Praze provedena opera''Versiegelt ''(t: Batka podle Raupacha, 1912, hrála se německy i v Ústí n. Labem, 1912, 1933, a v Opavě, 1928) a opereta ''Die Strohwitwe ''(1921). Na pražské řlharmonické koncerty zařadil '''B. '''své impresionistické orchestrální obrazy ''Die Nonne ''(1900), ''Die Trost in der Natur ''(1901) a ''Waldwanderung ''(1901). V lednu a únoru 1901 uspořádal Neumann unikátní cyklus Gluckových oper (dirigovali též Stransky, Markus), pro který '''B. '''upravil Gluckovu hudbu k živým obrazům ''Gluck in Prag 1733'', ''Gluck in Schönbrunn 1763'', ''Gluck in Versailles 1774''.
+
V Praze dirigoval své vlastní práce, opery ''Das war ich ''(t: Batka, 1902), ''Alpenkönig und Menschenfeind ''(t: Batka podle Raimunda, 1903) a ''Aschenbrödel ''(t: Batka podle pohádky o Popelce, 1905, prem.). Později byla v Praze provedena opera ''Versiegelt ''(t: Batka podle Raupacha, 1912, hrála se německy i v Ústí n. Labem, 1912, 1933, a v Opavě, 1928) a opereta ''Die Strohwitwe ''(1921). Na pražské filharmonické koncerty zařadil '''B. '''své impresionistické orchestrální obrazy ''Die Nonne ''(1900), ''Die Trost in der Natur ''(1901) a ''Waldwanderung ''(1901). V lednu a únoru 1901 uspořádal Neumann unikátní cyklus Gluckových oper (dirigovali též Stransky, Markus), pro který '''B. '''upravil Gluckovu hudbu k živým obrazům ''Gluck in Prag 1733'', ''Gluck in Schönbrunn 1763'', ''Gluck in Versailles 1774''.
  
Po první světové válce byl '''B. '''několikrát hostem České řlharmonie a během lázeňských pobytů dirigoval v Karlových Varech (v divadle 1925, na koncertech 1926, 1929, 1930). Na českých jevištích se hrála jeho opera ''Versiegelt ''v Plzni (1913 jako ''Zapečetěný purkmistr'', 1932 ''Pan starosta'') a v Brně (1929, ''Pod pečetí'').
+
Po první světové válce byl '''B. '''několikrát hostem České filharmonie a během lázeňských pobytů dirigoval v Karlových Varech (v divadle 1925, na koncertech 1926, 1929, 1930). Na českých jevištích se hrála jeho opera ''Versiegelt ''v Plzni (1913 jako ''Zapečetěný purkmistr'', 1932 ''Pan starosta'') a v Brně (1929, ''Pod pečetí'').
  
 
V '''B. '''uměleckém vývoji měla Praha klíčový význam. Značnou roli sehrálo patrně setkání s Batkou, jehož vzdělání a mnohostranná aktivita mohly být značně inspirativní. Jako dirigent udělal '''B. '''v Praze rozhodující pokrok. Ač nepříliš zkušený začátečník, měl plnou důvěru vedení divadla a velkou pravomoc, získal orientaci v každodenním režimu velké scény s operním, činoherním a operetním provozem a nasbíral zkušenosti, jež mu umožnily rozvinout kariéru v Berlíně.
 
V '''B. '''uměleckém vývoji měla Praha klíčový význam. Značnou roli sehrálo patrně setkání s Batkou, jehož vzdělání a mnohostranná aktivita mohly být značně inspirativní. Jako dirigent udělal '''B. '''v Praze rozhodující pokrok. Ač nepříliš zkušený začátečník, měl plnou důvěru vedení divadla a velkou pravomoc, získal orientaci v každodenním režimu velké scény s operním, činoherním a operetním provozem a nasbíral zkušenosti, jež mu umožnily rozvinout kariéru v Berlíně.
  
Současně s '''B. '''byla v létě 1899 angažována do pražského německého souboru sopranistka Martha Sara Frank (1871 Sondershausen /Tühringen–1962 Berlín), která se za '''B. '''v Praze provdala. Vystupovala v opeře a v operetě pod jménem Frank-Blech. Jejím největším pražským úspěchem byla hlavní role v Lortzingově opeře ''Undine''. Se svou drobnou postavou, vybavena hereckými schopnostmi, vytvářela hlavně typy něžných dívek a prokazovala mimořádnou muzikálnost. Zpívala i náročné koloraturní role (Despina, Mozart: ''Cosď fan tutte'', Páže Oskar, Verdi: ''Ein Maskenball''), nikdy se však nestala první pěvkyní ve svém oboru.
+
Současně s '''B. '''byla v létě 1899 angažována do pražského německého souboru sopranistka Martha Sara Frank (1871 Sondershausen/Tühringen–1962 Berlín), která se za '''B. '''v Praze provdala. Vystupovala v opeře a v operetě pod jménem Frank-Blech. Jejím největším pražským úspěchem byla hlavní role v Lortzingově opeře ''Undine''. Se svou drobnou postavou, vybavena hereckými schopnostmi, vytvářela hlavně typy něžných dívek a prokazovala mimořádnou muzikálnost. Zpívala i náročné koloraturní role (Despina, Mozart: ''Così fan tutte'', Páže Oskar, Verdi: ''Ein Maskenball''), nikdy se však nestala první pěvkyní ve svém oboru.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>

Verze z 17. 11. 2015, 17:55

Leo Blech
* 21. 4. 1871 Cáchy, Německo
25. 8. 1958 Berlín, Německo
dirigent, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.