Mahler, Gustav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
<div> | <div> | ||
− | Po opožděné maturitě na jihlavském gymnáziu (1878), studiu na vídeňské konzervatoři (abs. 1878) a neúspěchu prvních kompozičních plánů začal pracovat jako divadelní kapelník. V létě 1880 působil v lázních Bad Hall u Innsbrucku, 1881/82 v Lublani, kde měl k dispozici orchestr o 18 hráčích, několik sólistů a sbor o 14 členech. V lednu 1883 mu vídeňská agentura Lewy telegraficky zprostředkovala angažmá na zbytek sezony v městském divadle v Olomouci (ředitel E. Raul); '''M. '''nahradil kapelníka, který divadlo opustil. Setrval tam pouze od 11. 1. do 18. 3. 1883. 1883–85 působil u dvorního divadla v Kasselu. Od sezony 1886/87 si zajistil angažmá v městském divadle v Lipsku a na volné období 1885/86 přijal místo druhého kapelníka, které mu nabídl ředitel StD v Praze A. Neumann. Vzhledem k lipským smluvním závazkům zůstal členem pražského souboru pouze jednu sezonu (červenec 1885–červen 1886), ač Neumann měl zájem o prodloužení jeho smlouvy. Odešel z Prahy v době, kdy se | + | Po opožděné maturitě na jihlavském gymnáziu (1878), studiu na vídeňské konzervatoři (abs. 1878) a neúspěchu prvních kompozičních plánů začal pracovat jako divadelní kapelník. V létě 1880 působil v lázních Bad Hall u Innsbrucku, 1881/82 v Lublani, kde měl k dispozici orchestr o 18 hráčích, několik sólistů a sbor o 14 členech. V lednu 1883 mu vídeňská agentura Lewy telegraficky zprostředkovala angažmá na zbytek sezony v městském divadle v Olomouci (ředitel E. Raul); '''M. '''nahradil kapelníka, který divadlo opustil. Setrval tam pouze od 11. 1. do 18. 3. 1883. 1883–85 působil u dvorního divadla v Kasselu. Od sezony 1886/87 si zajistil angažmá v městském divadle v Lipsku a na volné období 1885/86 přijal místo druhého kapelníka, které mu nabídl ředitel StD v Praze A. Neumann. Vzhledem k lipským smluvním závazkům zůstal členem pražského souboru pouze jednu sezonu (červenec 1885–červen 1886), ač Neumann měl zájem o prodloužení jeho smlouvy. Odešel z Prahy v době, kdy se v blízkosti Národního muzea stavěla budova Nového německého divadla. Po ukončení lipského angažmá (1888) působil do léta 1891 v královské opeře v Pešti, pak v městském divadle v Hamburku. 1897–1907 byl ředitelem dvorní opery ve Vídni a současně 1898–1900 šéfdirigentem orchestru Wiener Philharmoniker. 1907 odešel k Metropolitní opeře do New Yorku; 1908 a v sezoně 1909/10 řídil i Newyorskou filharmonii. Pro vážné onemocnění byl pak nucen zrušit závazky a přes Paříž odjel do Vídně, kde zemřel. |
</div><div> | </div><div> | ||
Po epizodě v Bad Hall a poměrně intenzivní práci v Lublani působil '''M. '''v Olomouci ve špatných podmínkách. Dirigoval asi 13 představení (jako první Meyerbeerovy ''Hugenoty ''bez partitury, pouze z klavírního výtahu). Ač bylo obsazení souboru nouzové a fundus zničený, upozornil na sebe divadelní intendanty. Do pražského StD nastupoval spolu s prvním kapelníkem A. Seidlem, který ale už v září 1885 porušil smlouvu uzavřenou s Neumannem a odešel do Metropolitní opery v New Yorku; '''M. '''spolu s dosluhujícím L. Slanským zastával prakticky funkci prvního kapelníka StD. Zde se poprvé setkal s provozem velkého divadla a byl pověřen významnými úkoly, z nichž nejnáročnější bylo studium prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(prosinec 1885, obě pražské premiéry). Dirigoval též koncerty, zvl. Beethovenovu 9. symfonii a ukázky z Wagnerova díla 21. 2. 1886. V Praze poprvé vystoupil na veřejnosti jako skladatel písní (18. 4. 1886, sólistka B. Franková s '''M. '''doprovodem). | Po epizodě v Bad Hall a poměrně intenzivní práci v Lublani působil '''M. '''v Olomouci ve špatných podmínkách. Dirigoval asi 13 představení (jako první Meyerbeerovy ''Hugenoty ''bez partitury, pouze z klavírního výtahu). Ač bylo obsazení souboru nouzové a fundus zničený, upozornil na sebe divadelní intendanty. Do pražského StD nastupoval spolu s prvním kapelníkem A. Seidlem, který ale už v září 1885 porušil smlouvu uzavřenou s Neumannem a odešel do Metropolitní opery v New Yorku; '''M. '''spolu s dosluhujícím L. Slanským zastával prakticky funkci prvního kapelníka StD. Zde se poprvé setkal s provozem velkého divadla a byl pověřen významnými úkoly, z nichž nejnáročnější bylo studium prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(prosinec 1885, obě pražské premiéry). Dirigoval též koncerty, zvl. Beethovenovu 9. symfonii a ukázky z Wagnerova díla 21. 2. 1886. V Praze poprvé vystoupil na veřejnosti jako skladatel písní (18. 4. 1886, sólistka B. Franková s '''M. '''doprovodem). | ||
Řádka 40: | Řádka 40: | ||
<ee:bibliography_content>V Olomouci: Meyerbeer: ''Die Hugenotten'', ''Robert der Teufel'', Auber: ''Die Stumme von Portici'', Verdi: ''Ein Maskenball'', ''Rigoletto'', ''Troubadour'', Méhul: ''Josef und seine Brüder'', Bizet: ''Carmen ''(místní prem. 10. 3. 1883). • Ve StD v Praze: Beethoven: ''Fidelio'', Wagner: ''Tannhäuser'', Cherubini: ''Der Wasserträger'', Mozart: ''Don Juan, ''Nessler: ''Der Trompeter von Säkkingen'', Wagner: ''Die Meistersinger von Nürnberg'', Wagner: ''Das Rheingold, Die Walküre ''(místní prem. 19. a 20. 12. 1885), Mozart: ''Die Entführung aus dem Serail, ''Marschner'': Hans Heiling'', Weber: ''Der Freischütz'', Mozart: ''Cos'' ď ''fan tutte'', Lortzing: ''Undine'', Meyerbeer: ''Der Prophet, ''Gluck: ''Iphigenie in Aulis''. </ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>V Olomouci: Meyerbeer: ''Die Hugenotten'', ''Robert der Teufel'', Auber: ''Die Stumme von Portici'', Verdi: ''Ein Maskenball'', ''Rigoletto'', ''Troubadour'', Méhul: ''Josef und seine Brüder'', Bizet: ''Carmen ''(místní prem. 10. 3. 1883). • Ve StD v Praze: Beethoven: ''Fidelio'', Wagner: ''Tannhäuser'', Cherubini: ''Der Wasserträger'', Mozart: ''Don Juan, ''Nessler: ''Der Trompeter von Säkkingen'', Wagner: ''Die Meistersinger von Nürnberg'', Wagner: ''Das Rheingold, Die Walküre ''(místní prem. 19. a 20. 12. 1885), Mozart: ''Die Entführung aus dem Serail, ''Marschner'': Hans Heiling'', Weber: ''Der Freischütz'', Mozart: ''Cos'' ď ''fan tutte'', Lortzing: ''Undine'', Meyerbeer: ''Der Prophet, ''Gluck: ''Iphigenie in Aulis''. </ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>''G. M. a Praha.–G. M. und Prag'', 1996 [souběžně čes. a něm.], obsahuje: E. Steinhard: G. M. a Praha; J. Ludvová: Betty Franková, pražská přítelkyně G. M.; bibliografie pramenů a lit. o Mahlerovi v čes. zemích 1885–1993. – Později vyšlo: V. Kyas: ''Slavné hudební osobnosti v Brně 1859–1914'', Brno 1995; K. Blaukopf: ''G. M. oder der Zeitgenosse der Zukunft'', Wien 1969, česky jako ''G. M. aneb současník budoucnosti'', | + | <ee:bibliography_content>''G. M. a Praha.–G. M. und Prag'', 1996 [souběžně čes. a něm.], obsahuje: E. Steinhard: G. M. a Praha; J. Ludvová: Betty Franková, pražská přítelkyně G. M.; bibliografie pramenů a lit. o Mahlerovi v čes. zemích 1885–1993. – Později vyšlo: V. Kyas: ''Slavné hudební osobnosti v Brně 1859–1914'', Brno 1995; K. Blaukopf: ''G. M. oder der Zeitgenosse der Zukunft'', Wien 1969, česky jako ''G. M. aneb současník budoucnosti'', 1998 ; H. Blaukopf: Mahler verhandelt mit A. Dvořák. Sieben neuentdeckte Briefe zu einem Projekt des k. k. Hofoperntheaters, ''Nachrichten zur Mahlerforschung ''40, duben 1999, s. 3–8; Z. Benešová: G. M. a Národní divadlo, ''Mezinárodní muzikologická konference ke 140. výročí narození G. M.'', Jihlava 2000, s. 85–88. ''jl ''</ee:bibliography_content> |
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> |
Verze z 16. 10. 2015, 12:31
Gustav Mahler
* 7. 7. 1860 Kaliště Kaliště u Jihlavy
† 18. 5. 1911 Vídeň, Rakousko
dirigent, skladatel
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.