Maxantová, Anna: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
Řádka 6: Řádka 6:
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
kolem 1864  
+
kolem 1864
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>zpěvačka, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>zpěvačka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
Řádka 24: Řádka 24:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Psána též Maruška Maksantová, Anuše, Anuš­ka. 1884 zakončila Pivodovu školu v Praze nastudováním role Azuceny (Verdi: ''Trouba­dour'') pro školní představení, v červenci 1885 hostovala ve ·vandově divadle na Smíchově (Nancy, Flotow: ''Marta'') a od sezony 1885/86 ji ředitel P. Švanda st. angažoval jako vyspě­lou začátečnici s dobře školeným hlasem do svého souboru působícího v plzeňském diva­dle.  Členkou Švandovy společnosti zůstala (s výjimkou krátkého angažmá v Opavě 1889) i po smrti P. Švandy st. (1891) za jeho syna; vystupovala na Švandových zimních i letních scénách, zejména v Brně (1886–91, 1896/97) a v Plzni (1892–96), v létě v Praze na Smí­chově. Ojediněle účinkovala i mimo domov­ské scény. V poslední sezoně v Brně 1896/97 působila ve společnosti J. Pištěka. Poté ukon­čila pěveckou dráhu, údajně z hlasových dů­vodů. Její jméno se ojediněle objevuje 20. 9. 1903 v ND v Praze při představení Sullivano­vy operety ''Mikádo'', kde zpívala dvorní dámu. Její další osudy nejsou známy.
+
Psána též Maruška Maksantová, Anuše, Anuš­ka. 1884 zakončila Pivodovu školu v Praze nastudováním role Azuceny (Verdi: ''Trouba­dour'') pro školní představení, v červenci 1885 hostovala ve Švandově divadle na Smíchově (Nancy, Flotow: ''Marta'') a od sezony 1885/86 ji ředitel P. Švanda st. angažoval jako vyspě­lou začátečnici s dobře školeným hlasem do svého souboru působícího v plzeňském diva­dle. Členkou Švandovy společnosti zůstala (s výjimkou krátkého angažmá v Opavě 1889) i po smrti P. Švandy st. (1891) za jeho syna; vystupovala na Švandových zimních i letních scénách, zejména v Brně (1886–91, 1896/97) a v Plzni (1892–96), v létě v Praze na Smí­chově. Ojediněle účinkovala i mimo domov­ské scény. V poslední sezoně v Brně 1896/97 působila ve společnosti J. Pištěka. Poté ukon­čila pěveckou dráhu, údajně z hlasových dů­vodů. Její jméno se ojediněle objevuje 20. 9. 1903 v ND v Praze při představení Sullivano­vy operety ''Mikádo'', kde zpívala dvorní dámu. Její další osudy nejsou známy.
  
Již při výroční produkci Pivodovy školy 1884 ocenila kritika její nadání k dramatické­mu výrazu a silný, vytrvalý hlas. Měla mezzo­soprán, popř. alt s krásně znějícími hloubka­mi, v každodenním provozu Švandova souboru však musela přebírat i sopránové úlohy (Zerli­na, Mozart: ''Don Juan''), což časem její hlas po­škodilo. V Plzni zpívala mj. Ludmilu (Smeta­na: ''Prodaná nevěsta''), Markýzu de la Bluette (Delibes: ''Král to řekl'') ad. Drobnější roli (Mer­cedes) měla i v Bizetově ''Carmen'', uváděné v Plzni 1885. V jedné z repríz ''Carmen ''zde sice zastoupila hlavní představitelku M. Chlostíko­vou, přesvědčivého úspěchu však nedosáhla. Jejím nejvýznamnějším plzeňským úkolem byla Hraběnka z  Čajkovského ''Pikové dámy ''(1896). Carmen zpívala znovu v Brně (1886/87) a část kritiky ji stavěla výše než první zpěvačku Švan­dova souboru M. Wollnerovou. Svou kariéru zakončila benefičním představením v Brně vroli Andulky ve stejnojmenné operetě R. Ne­jedlého (1897). Svým přirozeným hereckým projevem a půvabným zjevem získávala '''M. '''sympatie, ale typově nevyhraněný repertoár, vynucený také provozem cestující společnosti, bránil jejímu významnějšímu prosazení v ně­kterém oboru. 
+
Již při výroční produkci Pivodovy školy 1884 ocenila kritika její nadání k dramatické­mu výrazu a silný, vytrvalý hlas. Měla mezzo­soprán, popř. alt s krásně znějícími hloubka­mi, v každodenním provozu Švandova souboru však musela přebírat i sopránové úlohy (Zerli­na, Mozart: ''Don Juan''), což časem její hlas po­škodilo. V Plzni zpívala mj. Ludmilu (Smeta­na: ''Prodaná nevěsta''), Markýzu de la Bluette (Delibes: ''Král to řekl'') ad. Drobnější roli (Mer­cedes) měla i v Bizetově ''Carmen'', uváděné v Plzni 1885. V jedné z repríz ''Carmen ''zde sice zastoupila hlavní představitelku M. Chlostíko­vou, přesvědčivého úspěchu však nedosáhla. Jejím nejvýznamnějším plzeňským úkolem byla Hraběnka z Čajkovského ''Pikové dámy ''(1896). Carmen zpívala znovu v Brně (1886/87) a část kritiky ji stavěla výše než první zpěvačku Švan­dova souboru M. Wollnerovou. Svou kariéru zakončila benefičním představením v Brně vroli Andulky ve stejnojmenné operetě R. Ne­jedlého (1897). Svým přirozeným hereckým projevem a půvabným zjevem získávala '''M. '''sympatie, ale typově nevyhraněný repertoár, vynucený také provozem cestující společnosti, bránil jejímu významnějšímu prosazení v ně­kterém oboru. 
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role (v Brně)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role (v Brně)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>'''1886–97: '''Martinka (Smetana: ''Hu­bička''), Panna Róza (Smetana: ''Tajemství''), Ludmila (Smetana: ''Prodaná nevěsta''), Veruna (Dvořák: ''·elma sedlák''), Veruna (Blodek: ''V studni''), Carmen (Bizet: ''Carmen''), Zerlina (Mozart: ''Don Juan''), Hedvika (Rossini: ''Vilém Tell''), Maddalena (Verdi: ''Rigoletto''), Chůva Filipjevna ( Čajkovskij: ''Eugen Oněgin''), Krá­lovna cikánů (Balfe: ''Cikánka''), Magdalena (Rozkoš­ný: ''Mikuláš''), Panoš Zdeněk (Kovařovic: ''Ženichové''), Hraběnka ( Čajkovskij: ''Piková dáma''), Andulka (R. Nejedlý: ''Andulka'') aj. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1886–97: '''Martinka (Smetana: ''Hu­bička''), Panna Róza (Smetana: ''Tajemství''), Ludmila (Smetana: ''Prodaná nevěsta''), Veruna (Dvořák: Š''elma sedlák''), Veruna (Blodek: ''V studni''), Carmen (Bizet: ''Carmen''), Zerlina (Mozart: ''Don Juan''), Hedvika (Rossini: ''Vilém Tell''), Maddalena (Verdi: ''Rigoletto''), Chůva Filipjevna ( Čajkovskij: ''Eugen Oněgin''), Krá­lovna cikánů (Balfe: ''Cikánka''), Magdalena (Rozkoš­ný: ''Mikuláš''), Panoš Zdeněk (Kovařovic: ''Ženichové''), Hraběnka ( Čajkovskij: ''Piková dáma''), Andulka (R. Nejedlý: ''Andulka'') aj. </ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>''Divadelní listy ''1883, s. 174; 1884, s. 146 [Pivodova škola]; ''Pilsner Reform '' 30. 1. 1886 [Carmen]; A. B. Dostal: '' Čtyřicet let di­vadla na Smíchově. Kapitolky z dějin rozvoje české­ho divadla'', [1911]; A. ·pelda: Počátky Smetanova kultu v Plzni, ''Život Plzeňska'', 1950 a 1951; A. Špel­da: ''Plzeňská zpěvohra v starém divadle'', ''1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; V. Jílek: Vojanův boj o vede­ní plzeňského divadla, ''Listy z dějin českého divadla. Sborník studií a dokumentů, ''II, 1954, s. 291–292, 294; E. Nováková: ''Opera v Prozatímním divadle v Brně v letech 1884–1894'', dipl. práce fil. fak. br­něnské univ. 1956; A. Grulichová: ''Příspěvek k ději­nám brněnské opery v letech 1894–1904'', dipl. práce fil. fak. brněnské univ. 1958; J. Knap: ''Umělcové na pouti. České divadelní společnosti v 19. století'', 1961; ''Sto let českého divadla v Plzni'', ''1865–1965'', Plzeň–Praha 1965; Buchner: Cedule.  •  Postavy II;  Česká divadla. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Divadelní listy ''1883, s. 174; 1884, s. 146 [Pivodova škola]; ''Pilsner Reform '' 30. 1. 1886 [Carmen]; A. B. Dostal: '' Čtyřicet let di­vadla na Smíchově. Kapitolky z dějin rozvoje české­ho divadla'', [1911]; A. Špelda: Počátky Smetanova kultu v Plzni, ''Život Plzeňska'', 1950 a 1951; A. Špel­da: ''Plzeňská zpěvohra v starém divadle'', ''1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; V. Jílek: Vojanův boj o vede­ní plzeňského divadla, ''Listy z dějin českého divadla. Sborník studií a dokumentů, ''II, 1954, s. 291–292, 294; E. Nováková: ''Opera v Prozatímním divadle v Brně v letech 1884–1894'', dipl. práce fil. fak. br­něnské univ. 1956; A. Grulichová: ''Příspěvek k ději­nám brněnské opery v letech 1894–1904'', dipl. práce fil. fak. brněnské univ. 1958; J. Knap: ''Umělcové na pouti. České divadelní společnosti v 19. století'', 1961; ''Sto let českého divadla v Plzni'', ''1865–1965'', Plzeň–Praha 1965; Buchner: Cedule.  •  Postavy II;  Česká divadla. </ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>kolem 1864 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>kolem 1864</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>asi 1939</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>asi 1939</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>

Verze z 16. 10. 2015, 12:27

Anna Maxantová
* kolem 1864
asi 1939
zpěvačka



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.