Mahler, Gustav: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 26: Řádka 26:
 
<div>
 
<div>
 
Po opožděné maturitě na jihlavském gymnáziu (1878), studiu na vídeňské konzervatoři (abs. 1878) a neúspěchu prvních kompozičních plá­nů začal pracovat jako divadelní kapelník. V lé­tě 1880 působil v lázních Bad Hall u Innsbruc­ku, 1881/82 v Lublani, kde měl k dispozici orchestr o 18 hráčích, několik sólistů a sbor o 14 členech. V lednu 1883 mu vídeňská agen­tura Lewy telegraficky zprostředkovala angaž­má na zbytek sezony v městském divadle v Olo­mouci (ředitel E. Raul); '''M. '''nahradil kapelníka, který divadlo opustil. Setrval tam pouze od 11. 1. do 18. 3. 1883. 1883–85 působil u dvor­ního divadla v Kasselu. Od sezony 1886/87 si zajistil angažmá v městském divadle v Lipsku a na volné období 1885/86 přijal místo druhého kapelníka, které mu nabídl ředitel StD v Praze A. Neumann. Vzhledem k lipským smluvním závazkům zůstal členem pražského souboru pouze jednu sezonu (červenec 1885–červen 1886), ač Neumann měl zájem o prodloužení jeho smlouvy. Odešel z Prahy v době, kdy se vblízkosti Národního muzea stavěla budova Nového německého divadla. Po ukončení lip­ského angažmá (1888) působil do léta 1891 v královské opeře v Pešti, pak v městském di­vadle v Hamburku. 1897–1907 byl ředitelem dvorní opery ve Vídni a současně 1898–1900 šéfdirigentem orchestru Wiener Philharmoni­ker. 1907 odešel k Metropolitní opeře do New Yorku; 1908 a v sezoně 1909/10 řídil i Newyor­skou filharmonii. Pro vážné onemocnění byl pak nucen zrušit závazky a přes Paříž odjel do Vídně, kde zemřel.
 
Po opožděné maturitě na jihlavském gymnáziu (1878), studiu na vídeňské konzervatoři (abs. 1878) a neúspěchu prvních kompozičních plá­nů začal pracovat jako divadelní kapelník. V lé­tě 1880 působil v lázních Bad Hall u Innsbruc­ku, 1881/82 v Lublani, kde měl k dispozici orchestr o 18 hráčích, několik sólistů a sbor o 14 členech. V lednu 1883 mu vídeňská agen­tura Lewy telegraficky zprostředkovala angaž­má na zbytek sezony v městském divadle v Olo­mouci (ředitel E. Raul); '''M. '''nahradil kapelníka, který divadlo opustil. Setrval tam pouze od 11. 1. do 18. 3. 1883. 1883–85 působil u dvor­ního divadla v Kasselu. Od sezony 1886/87 si zajistil angažmá v městském divadle v Lipsku a na volné období 1885/86 přijal místo druhého kapelníka, které mu nabídl ředitel StD v Praze A. Neumann. Vzhledem k lipským smluvním závazkům zůstal členem pražského souboru pouze jednu sezonu (červenec 1885–červen 1886), ač Neumann měl zájem o prodloužení jeho smlouvy. Odešel z Prahy v době, kdy se vblízkosti Národního muzea stavěla budova Nového německého divadla. Po ukončení lip­ského angažmá (1888) působil do léta 1891 v královské opeře v Pešti, pak v městském di­vadle v Hamburku. 1897–1907 byl ředitelem dvorní opery ve Vídni a současně 1898–1900 šéfdirigentem orchestru Wiener Philharmoni­ker. 1907 odešel k Metropolitní opeře do New Yorku; 1908 a v sezoně 1909/10 řídil i Newyor­skou filharmonii. Pro vážné onemocnění byl pak nucen zrušit závazky a přes Paříž odjel do Vídně, kde zemřel.
<div style="clear:both;"/><div style="clear:both;"/><div style="clear:both;"/><div style="clear:both;"/></div><div>
+
</div><div>
 
Po epizodě v Bad Hall a poměrně intenzivní práci v Lublani působil '''M. '''v Olomouci ve špat­ných podmínkách. Dirigoval asi 13 představení (jako první Meyerbeerovy ''Hugenoty ''bez parti­tury, pouze z klavírního výtahu). Ač bylo obsa­zení souboru nouzové a fundus zničený, upozor­nil na sebe divadelní intendanty. Do pražského StD nastupoval spolu s prvním kapelníkem A. Seidlem, který ale už v září 1885 porušil smlouvu uzavřenou s Neumannem a odešel do Metropolitní opery v New Yorku; '''M. '''spolu s dosluhujícím L. Slanským zastával prakticky funkci prvního kapelníka StD. Zde se poprvé setkal s provozem velkého divadla a byl pově­řen významnými úkoly, z nichž nejnáročnější bylo studium prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(prosinec 1885, obě pražské premiéry). Dirigoval též koncerty, zvl. Beethovenovu 9. symfonii a ukázky z Wag­nerova díla 21. 2. 1886. V Praze poprvé vystou­pil na veřejnosti jako skladatel písní (18. 4. 1886, sólistka B. Franková s '''M. '''doprovodem).
 
Po epizodě v Bad Hall a poměrně intenzivní práci v Lublani působil '''M. '''v Olomouci ve špat­ných podmínkách. Dirigoval asi 13 představení (jako první Meyerbeerovy ''Hugenoty ''bez parti­tury, pouze z klavírního výtahu). Ač bylo obsa­zení souboru nouzové a fundus zničený, upozor­nil na sebe divadelní intendanty. Do pražského StD nastupoval spolu s prvním kapelníkem A. Seidlem, který ale už v září 1885 porušil smlouvu uzavřenou s Neumannem a odešel do Metropolitní opery v New Yorku; '''M. '''spolu s dosluhujícím L. Slanským zastával prakticky funkci prvního kapelníka StD. Zde se poprvé setkal s provozem velkého divadla a byl pově­řen významnými úkoly, z nichž nejnáročnější bylo studium prvních dvou částí Wagnerovy tetralogie ''Ring des Nibelungen ''(prosinec 1885, obě pražské premiéry). Dirigoval též koncerty, zvl. Beethovenovu 9. symfonii a ukázky z Wag­nerova díla 21. 2. 1886. V Praze poprvé vystou­pil na veřejnosti jako skladatel písní (18. 4. 1886, sólistka B. Franková s '''M. '''doprovodem).
  

Verze z 15. 10. 2015, 09:25

Gustav Mahler
* 7. 7. 1860 Kaliště Kaliště u Jihlavy
18. 5. 1911 Vídeň, Rakousko
dirigent, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.