Frey, Friedrich: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
 
Řádka 29: Řádka 29:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>'''StD'''<br/>Claudio (W. Shakespeare: ''Viel Lärm um nichts''), Ferdinand (F. Schiller: ''Kabale und Liebe'') – 1852; Don Carlos (F. Schiller: ''Don Carlos''), Abisai (A. Meissner: ''Das Weib des Urias''), Sullivan, Schauspieler (Castelli: ''Sullivan''), Prof. Oldendorf (G. Freytag: ''Journalisten'') – 1853, Hector von Renneville (Ed. Jerrmann: ''Lady Tartuffe) ''Bruno (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Mutter und Sohn'') – 1854; Thumelicus (F. Halm: ''Der Fechter von Ravenna'') – 1855; Leander (F. Grillparzer: ''Des Meeres und der Liebe Wellen'') – 1856; Landry (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Grille'') – 1857; Brackenburg (J. W. Goethe: ''Egmont''); Leopold, Fürst (H. Hersch: ''Die Anna-Lise'') – 1858; Tristan (E. Scribe –T. Gassmann: ''Fee’n-Hände'') – 1859; Hennig (Paul Heyse: ''Hans Lange'') – 1865; König Gunther (F. Hebbel: ''Nibelungen'', ''Kriemhild‘s Rache'') – 1881.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''StD'''<br/>Claudio (W. Shakespeare: ''Viel Lärm um nichts''), Ferdinand (F. Schiller: ''Kabale und Liebe'') – 1852; Don Carlos (F. Schiller: ''Don Carlos''), Abisai (A. Meissner: ''Das Weib des Urias''), Sullivan, Schauspieler (F. I. Castelli: ''Sullivan''), Prof. Oldendorf (G. Freytag: ''Journalisten'') – 1853; Hector von Renneville (E. Jerrmann: ''Lady Tartuffe) ''Bruno (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Mutter und Sohn'') – 1854; Thumelicus (F. Halm: ''Der Fechter von Ravenna'') – 1855; Leander (F. Grillparzer: ''Des Meeres und der Liebe Wellen'') – 1856; Landry (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Grille'') – 1857; Brackenburg (J. W. Goethe: ''Egmont''), Fürst Leopold (H. Hersch: ''Die Anna-Lise'') – 1858; Tristan (E. Scribe –T. Gassmann: ''Fee’n-Hände'') – 1859; Hennig (Paul Heyse: ''Hans Lange'') – 1865; König Gunther (F. Hebbel: ''Nibelungen'', ''Kriemhild‘s Rache'') – 1881.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>AMP: Soupis pražského obyvatelstva 1830–1949, karta Marie Magdalena Frey (zde údaj o sňatku s rokem 1855 a údaj o manželově domovské příslušnosti).</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>AMP: Soupis pražského obyvatelstva 1830–1949, karta Marie Magdalena Frey (zde údaj o sňatku s rokem 1855 a údaj o manželově domovské příslušnosti).</ee:bibliography_content>
Řádka 35: Řádka 35:
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach Prag 1852–1882; Teuber III, s. 418, 420-421 425, 427, 428, 433, 439, 440, 446, 480, 487, 495, 496, 565, 616, 620, 624, 627, 700, 703, 707,  714-715, 740, 741, 742, 747, 774; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', Praha 1942, s. 56, 57, 59.
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach Prag 1852–1882; Teuber III, s. 418, 420-421 425, 427, 428, 433, 439, 440, 446, 480, 487, 495, 496, 565, 616, 620, 624, 627, 700, 703, 707,  714-715, 740, 741, 742, 747, 774; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', Praha 1942, s. 56, 57, 59.
  
Eisenberg, Flüggen, Kosch Th, ODS, Reden-Esbeck, Ulrich</ee:bibliography_content>
+
Eisenberg, Flüggen, Kosch Th, ODS, Reden-Esbeck, Ulrich.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 59: Řádka 59:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 
+
<br/>
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Aktuální verze z 18. 7. 2017, 14:45

Friedrich Frey
* 1824 Schönau u Heidelbergu
28.10. 1892 Praha nebo Heidelberg
herec

Městským úředníkem v Mannheimu, ale zajímal se o divadlo. 1840 debutoval v Oldenburku. 1852 angažován ředitelem Stögerem ve Stavovském divadle v Praze. Pro svoje atraktivní vzezření hrál postavy milovníků a později charakterní role (titulní role, Schiller: Don Carlos) 1882 byl penzionován. Manželka Marie Magdalena Frey (1815 – 1870), rozená Frey.

Syn učitele. Manžel herečky Marie Magdaleny Freyové (1815–1870, viz). Po otcově smrti nemohl studovat, nastoupil do advokátní kanceláře svého příbuzného v Mannheimu, kde se posléze stal městským úředníkem. Zapojil se do místního deklamatorního spolku Aula, měl velký zájem o divadlo a rozhodl se pro profesionální dráhu. O jeho školení není nic známo. V roce 1840 debutoval ve dvorním divadle v Oldenburgu. Po krátkých angažmá v Koblenci, Trieru (1844), Rize (1846), po hostování v Hamburku a ve Vídni a po jedné sezoně v Kolíně n. R. a Würzburgu se 1850–1851 usadil ve Štýrském Hradci (ředitel Franz Thomé). O Velikonocích 1852 přišel do Prahy, angažován ředitelem Stögrem, který nastupoval své druhé pražské ředitelské období. F. úspěšně debutoval 27. 4. jako Kean (Hermann podle franc.: Kean oder Leidenschaft und Genie). 18. 6. 1854 se oženil se svou hereckou kolegyní Marií Magdalenou Freyovou a hojně s ní spolupracoval i na scéně. 24. 4. 1877 oslavil 25. výročí práce pro pražské divadlo, publikum ho po vystoupení odměnilo bouřlivými ovacemi. Postupně se vytrácel z divadelního života i ze společenského života, na němž se zpočátku značně podílel (Augustin Berger vypráví, že 1878 zprostředkoval jeho přijetí do baletního souboru německého divadla). 1882 získal nárok na penzi a stáhl se zcela do ústraní. Není známo, zda v závěru života pobýval v Praze, nebo v Heidelberku.

Byl výraznou postavou pražské scény. Angažovali ho často do milovnických rolí, pro které měl velmi atraktivní zjev. Vynikal také pílí a pracovitostí. Hned po prvních představeních chválila pražská kritika jeho uvážlivý přístup k textům a uměřený vkus v gestech i v jazykovém projevu. Atraktivní vzezření si dlouho udržel a role starších milovníků, salonních typů a bonvivánů dostával do poloviny 60. let, tedy i za Stögrova nástupce Franze Thomé (1858–1864). Za Rudolfa Wirsinga (1864–1875) postupně začaly v jeho repertoáru převažovat charakterní role.


Role

StD
Claudio (W. Shakespeare: Viel Lärm um nichts), Ferdinand (F. Schiller: Kabale und Liebe) – 1852; Don Carlos (F. Schiller: Don Carlos), Abisai (A. Meissner: Das Weib des Urias), Sullivan, Schauspieler (F. I. Castelli: Sullivan), Prof. Oldendorf (G. Freytag: Journalisten) – 1853; Hector von Renneville (E. Jerrmann: Lady Tartuffe) Bruno (Ch. Birch-Pfeiffer: Mutter und Sohn) – 1854; Thumelicus (F. Halm: Der Fechter von Ravenna) – 1855; Leander (F. Grillparzer: Des Meeres und der Liebe Wellen) – 1856; Landry (Ch. Birch-Pfeiffer: Die Grille) – 1857; Brackenburg (J. W. Goethe: Egmont), Fürst Leopold (H. Hersch: Die Anna-Lise) – 1858; Tristan (E. Scribe –T. Gassmann: Fee’n-Hände) – 1859; Hennig (Paul Heyse: Hans Lange) – 1865; König Gunther (F. Hebbel: Nibelungen, Kriemhild‘s Rache) – 1881.

Prameny

AMP: Soupis pražského obyvatelstva 1830–1949, karta Marie Magdalena Frey (zde údaj o sňatku s rokem 1855 a údaj o manželově domovské příslušnosti).

Literatura

Theateralmanach Prag 1852–1882; Teuber III, s. 418, 420-421 425, 427, 428, 433, 439, 440, 446, 480, 487, 495, 496, 565, 616, 620, 624, 627, 700, 703, 707,  714-715, 740, 741, 742, 747, 774; L. Hájek: Paměti Augustina Bergra, Praha 1942, s. 56, 57, 59.

Eisenberg, Flüggen, Kosch Th, ODS, Reden-Esbeck, Ulrich.

Životní události

  • 1824: narození, Schönau u Heidelbergu
  • 28.10. 1892: úmrtí, Praha nebo Heidelberg


Vznik: 30.11.2012
Autor: Jitka Ludvová