Piňos, Simandl Alois: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
Absolvoval Vysokou lesnickou školu v Brně 1949 (Ing.). Hudební teorii a skladbu studoval soukromě v letech 1943–47 v Brně u V. Blažka a M. Barvíka, 1948/49 kurz u V. Petrželky, studia skladby na JAMU absolvoval 1953 u J. Kvapila a T. Schaefera. Od roku 1953 působil jako pedagog na JAMU, založil hudební archiv JAMU, od roku 1963 byl tajemníkem katedry. Od roku 1967 pracoval na společných dílech brněnského skladatelského týmu. Založil orchestr Studio autorů, který se zaměřil na interpretaci soudobých skladeb a pořádání několika ročníků Expozice experimentální hudby. Publikoval řadu článků z teorie hudby. Věnoval se studiu lidových písní a tanců, užíval aleatoriky a proporční notace. Vytvořil řadu multimediálních a elektronických kompozic. Skládá orchestrální, komorní, vokální skladby a hudebně dramatická a audiovizuální díla (Vyvolavači, Statická hudba pro mgf. a diapozitivy, Mříže, Geneze, Modré nebe aj.). Jeho skladby ''Konflikty ''a ''Letní monology'' tanečně ztvárnila V. Avratová (Brno 1966), s A. Parschem, M. Štědroněm a R. Růžičkou se podílel na ''Nelítostných hříčkách lásky'', které uvedl I. Vejsada (New Ballet Brno 1991). | Absolvoval Vysokou lesnickou školu v Brně 1949 (Ing.). Hudební teorii a skladbu studoval soukromě v letech 1943–47 v Brně u V. Blažka a M. Barvíka, 1948/49 kurz u V. Petrželky, studia skladby na JAMU absolvoval 1953 u J. Kvapila a T. Schaefera. Od roku 1953 působil jako pedagog na JAMU, založil hudební archiv JAMU, od roku 1963 byl tajemníkem katedry. Od roku 1967 pracoval na společných dílech brněnského skladatelského týmu. Založil orchestr Studio autorů, který se zaměřil na interpretaci soudobých skladeb a pořádání několika ročníků Expozice experimentální hudby. Publikoval řadu článků z teorie hudby. Věnoval se studiu lidových písní a tanců, užíval aleatoriky a proporční notace. Vytvořil řadu multimediálních a elektronických kompozic. Skládá orchestrální, komorní, vokální skladby a hudebně dramatická a audiovizuální díla (Vyvolavači, Statická hudba pro mgf. a diapozitivy, Mříže, Geneze, Modré nebe aj.). Jeho skladby ''Konflikty ''a ''Letní monology'' tanečně ztvárnila V. Avratová (Brno 1966), s A. Parschem, M. Štědroněm a R. Růžičkou se podílel na ''Nelítostných hříčkách lásky'', které uvedl I. Vejsada (New Ballet Brno 1991). | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
* <ee:chronology_date_from>2. 10. 1925</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vyškov</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>2. 10. 1925</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vyškov</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 40: | Řádka 36: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 250{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 13. 2. 2017, 15:08
Absolvoval Vysokou lesnickou školu v Brně 1949 (Ing.). Hudební teorii a skladbu studoval soukromě v letech 1943–47 v Brně u V. Blažka a M. Barvíka, 1948/49 kurz u V. Petrželky, studia skladby na JAMU absolvoval 1953 u J. Kvapila a T. Schaefera. Od roku 1953 působil jako pedagog na JAMU, založil hudební archiv JAMU, od roku 1963 byl tajemníkem katedry. Od roku 1967 pracoval na společných dílech brněnského skladatelského týmu. Založil orchestr Studio autorů, který se zaměřil na interpretaci soudobých skladeb a pořádání několika ročníků Expozice experimentální hudby. Publikoval řadu článků z teorie hudby. Věnoval se studiu lidových písní a tanců, užíval aleatoriky a proporční notace. Vytvořil řadu multimediálních a elektronických kompozic. Skládá orchestrální, komorní, vokální skladby a hudebně dramatická a audiovizuální díla (Vyvolavači, Statická hudba pro mgf. a diapozitivy, Mříže, Geneze, Modré nebe aj.). Jeho skladby Konflikty a Letní monology tanečně ztvárnila V. Avratová (Brno 1966), s A. Parschem, M. Štědroněm a R. Růžičkou se podílel na Nelítostných hříčkách lásky, které uvedl I. Vejsada (New Ballet Brno 1991).
Životní události
- 2. 10. 1925: narození, Vyškov
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 250