Slansky, Ludwig: Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádka 27: | Řádka 27: | ||
I za Jahnova nástupce R. Genéea (1864–68) zůstal '''S. '''druhým kapelníkem, ač zodpovídal již za značnou část operního a operetního provozu. Od léta 1868, kdy musel Genée předčasně opustit úřad, se '''S. '''načas dostal do rovnocenného prvního postavení s nově angažovaným E. Rappoldim, prvním kapelníkem byl však jmenován až 1871. Jako druhý kapelník a sbormistr s ním 1871–80 spolupracoval J. N. Škroup, v divadle působil též zkušený E. Stolz z Vídně. | I za Jahnova nástupce R. Genéea (1864–68) zůstal '''S. '''druhým kapelníkem, ač zodpovídal již za značnou část operního a operetního provozu. Od léta 1868, kdy musel Genée předčasně opustit úřad, se '''S. '''načas dostal do rovnocenného prvního postavení s nově angažovaným E. Rappoldim, prvním kapelníkem byl však jmenován až 1871. Jako druhý kapelník a sbormistr s ním 1871–80 spolupracoval J. N. Škroup, v divadle působil též zkušený E. Stolz z Vídně. | ||
− | Ve funkci prvního kapelníka setrval '''S. '''do léta 1885, kdy nový ředitel pražského německého divadla A. Neumann povolal A. Seidla a G.Mahlera. Po Seidlově předčasném odchodu v září 1885 se '''S. '''vrátil na první pozici vedle Mahlera na další čtyři roky. Od 1886 spolupracoval s Mahlerovým nástupcem K. Muckem. 30. 4. 1886 dirigoval ve StD svou 100. operní premiéru (k tomu 37 operet). S operním souborem přešel do budovy Nového německého divadla (otevřena 5. 1. 1888) a s aktivní činností se rozloučil 24. 6. 1889 Meyerbeerovou operou ''Der Prophet''. Stal se penzistou divadelního Penzijního spolku, příležitostně přispíval do listu ''Prager Tagblatt ''a vystupoval jako klavírní doprovazeč na koncertech německého Komorního spolku. | + | Ve funkci prvního kapelníka setrval '''S. '''do léta 1885, kdy nový ředitel pražského německého divadla A. Neumann povolal A. Seidla a G. Mahlera. Po Seidlově předčasném odchodu v září 1885 se '''S. '''vrátil na první pozici vedle Mahlera na další čtyři roky. Od 1886 spolupracoval s Mahlerovým nástupcem K. Muckem. 30. 4. 1886 dirigoval ve StD svou 100. operní premiéru (k tomu 37 operet). S operním souborem přešel do budovy Nového německého divadla (otevřena 5. 1. 1888) a s aktivní činností se rozloučil 24. 6. 1889 Meyerbeerovou operou ''Der Prophet''. Stal se penzistou divadelního Penzijního spolku, příležitostně přispíval do listu ''Prager Tagblatt ''a vystupoval jako klavírní doprovazeč na koncertech německého Komorního spolku. |
− | Významně se uplatnil v pražském koncertním životě. Od 1872, po založení orchestru Philharmonia složeného ze členů obou divadel, se do 1884 střídal v řízení abonentních koncertů s B. Smetanou, po jeho onemocnění s A. Čechem; 16. 11. 1873 řídil mj. Beethovenovu 9. symfonii se sólisty německého divadla. 14. 3. 1875 uvedl na těchto koncertech poprvé Smetanův ''Vyšehrad ''z cyklu ''Má vlast''. 1872 se stal členem nově založeného pražského německého Wagnerova spolku a dirigoval koncerty | + | Významně se uplatnil v pražském koncertním životě. Od 1872, po založení orchestru Philharmonia složeného ze členů obou divadel, se do 1884 střídal v řízení abonentních koncertů s B. Smetanou, po jeho onemocnění s A. Čechem; 16. 11. 1873 řídil mj. Beethovenovu 9. symfonii se sólisty německého divadla. 14. 3. 1875 uvedl na těchto koncertech poprvé Smetanův ''Vyšehrad ''z cyklu ''Má vlast''. 1872 se stal členem nově založeného pražského německého Wagnerova spolku a dirigoval koncerty Philharmonie z Wagnerových skladeb 11. 3. 1883 a 16. 3. 1884 na Žofíně. |
V letech 1871–85 měl '''S. '''v opeře pevnou pozici a udržoval její kontinuitu i za obtížné finanční a personální situace divadla, zvláště za labilního režimu rodiny Kreibigů. Orchestr respektoval jeho zkušenost a podřizoval se jeho vedení. Rozsáhlý hudební repertoár, který '''S. '''1871 převzal (asi 30 operních titulů v sezoně, kromě operet), doznal během jeho vedení zřetelných změn, jež zčásti vyplývaly z momentální finanční nouze divadla, zčásti měly obecnější charakter. Počet operních představení klesl ve prospěch operety (Strauss, Suppé, Millöcker, Offenbach) a prosazovaly se velké výpravné kusy (''Panna jezerní'', 37 rep. 1871, ''Die Reise um die Welt in 80 Tagen'', 1875). V operním repertoáru se větším počtem repríz jasně vyhraňoval okruh stěžejních autorů (Meyerbeer, Verdi, Wagner, Gounod, Mozart, Thomas, Donizetti, Flotow, Lortzing), jejichž díla byla studována pečlivěji a usazovala se jako kmenový repertoár. Novinky vybíral '''S. '''obezřetněji než jeho předchůdce Genée (Ant. Rubinštejn: ''Die Maccabäer'', 1875, J. Massenet: ''König von Lahore'', 21. 6. 1882, V. Nessler: ''Der Rattenfänger von Hameln'', 23. 6. 1882 v Novoměstském divadle) a jen výjimečně uvedl operu ze společenských ohledů (Ernst vévoda Sachsen–Coburg–Gotha: ''Diana von Solange ''na text O. Prechtlera, R. hrabě Sporck: ''Ein Nixenmädchen ''na libreto P. Metternichové, Ed. Kretschmer: ''Die Folkunger''). | V letech 1871–85 měl '''S. '''v opeře pevnou pozici a udržoval její kontinuitu i za obtížné finanční a personální situace divadla, zvláště za labilního režimu rodiny Kreibigů. Orchestr respektoval jeho zkušenost a podřizoval se jeho vedení. Rozsáhlý hudební repertoár, který '''S. '''1871 převzal (asi 30 operních titulů v sezoně, kromě operet), doznal během jeho vedení zřetelných změn, jež zčásti vyplývaly z momentální finanční nouze divadla, zčásti měly obecnější charakter. Počet operních představení klesl ve prospěch operety (Strauss, Suppé, Millöcker, Offenbach) a prosazovaly se velké výpravné kusy (''Panna jezerní'', 37 rep. 1871, ''Die Reise um die Welt in 80 Tagen'', 1875). V operním repertoáru se větším počtem repríz jasně vyhraňoval okruh stěžejních autorů (Meyerbeer, Verdi, Wagner, Gounod, Mozart, Thomas, Donizetti, Flotow, Lortzing), jejichž díla byla studována pečlivěji a usazovala se jako kmenový repertoár. Novinky vybíral '''S. '''obezřetněji než jeho předchůdce Genée (Ant. Rubinštejn: ''Die Maccabäer'', 1875, J. Massenet: ''König von Lahore'', 21. 6. 1882, V. Nessler: ''Der Rattenfänger von Hameln'', 23. 6. 1882 v Novoměstském divadle) a jen výjimečně uvedl operu ze společenských ohledů (Ernst vévoda Sachsen–Coburg–Gotha: ''Diana von Solange ''na text O. Prechtlera, R. hrabě Sporck: ''Ein Nixenmädchen ''na libreto P. Metternichové, Ed. Kretschmer: ''Die Folkunger''). |
Aktuální verze z 13. 2. 2017, 11:18
Psán též Slánský. Syn učitele v Novém Boru. Od 1849 byl choralistou chrámu sv. Víta v Praze. Hudbě ho vyučoval chrámový sbormistr J. N. Škroup. S choralisty vystoupil 6. 12. 1850 ve StD v dětském sboru při představení Meyerbeerovy opery Der Prophet, která na něj zapůsobila bohatou výpravou a scénickým aranžmá. 1852–57 studoval hru na housle na konzervatoři u prof. M. Mildnera (absolvoval jako člen komorního souboru 2. 4. 1857 ve StD, koncertoval též v rodišti v říjnu 1858). Od 1859 byl houslistou orchestru StD, 1862 se stal baletním korepetitorem a kapelníkem. Po odchodu druhého kapelníka E. Tauwitze zaujal 1863 jeho místo, vedle prvního kapelníka W. Jahna. Zastával i funkci sbormistra a pro potřeby divadla komponoval scénické hudby. Během svého působení ve StD zažil pět ředitelů: Thomého, Wirsinga, Eduarda Kreibiga a Edmunda Kreibiga a Neumanna. Byl horlivým účastníkem pražského společenského života. Navštěvoval mj. domácnost pražského klavírníka V. Micka, kde se scházeli hudebníci obou národností (též Smetana a Dvořák) a pobývali známí interpreti hostující v Praze. Pod přezdívkou „Ritter Braithut u Primasů“ byl spolu s A. W. Ambrosem a F. Ulmem jedním z prvních členů spolku Schlaraffia, který založil 1859 ředitel StD F. Thomé po vzoru tajných společností s dobročinnými cíli.
I za Jahnova nástupce R. Genéea (1864–68) zůstal S. druhým kapelníkem, ač zodpovídal již za značnou část operního a operetního provozu. Od léta 1868, kdy musel Genée předčasně opustit úřad, se S. načas dostal do rovnocenného prvního postavení s nově angažovaným E. Rappoldim, prvním kapelníkem byl však jmenován až 1871. Jako druhý kapelník a sbormistr s ním 1871–80 spolupracoval J. N. Škroup, v divadle působil též zkušený E. Stolz z Vídně.
Ve funkci prvního kapelníka setrval S. do léta 1885, kdy nový ředitel pražského německého divadla A. Neumann povolal A. Seidla a G. Mahlera. Po Seidlově předčasném odchodu v září 1885 se S. vrátil na první pozici vedle Mahlera na další čtyři roky. Od 1886 spolupracoval s Mahlerovým nástupcem K. Muckem. 30. 4. 1886 dirigoval ve StD svou 100. operní premiéru (k tomu 37 operet). S operním souborem přešel do budovy Nového německého divadla (otevřena 5. 1. 1888) a s aktivní činností se rozloučil 24. 6. 1889 Meyerbeerovou operou Der Prophet. Stal se penzistou divadelního Penzijního spolku, příležitostně přispíval do listu Prager Tagblatt a vystupoval jako klavírní doprovazeč na koncertech německého Komorního spolku.
Významně se uplatnil v pražském koncertním životě. Od 1872, po založení orchestru Philharmonia složeného ze členů obou divadel, se do 1884 střídal v řízení abonentních koncertů s B. Smetanou, po jeho onemocnění s A. Čechem; 16. 11. 1873 řídil mj. Beethovenovu 9. symfonii se sólisty německého divadla. 14. 3. 1875 uvedl na těchto koncertech poprvé Smetanův Vyšehrad z cyklu Má vlast. 1872 se stal členem nově založeného pražského německého Wagnerova spolku a dirigoval koncerty Philharmonie z Wagnerových skladeb 11. 3. 1883 a 16. 3. 1884 na Žofíně.
V letech 1871–85 měl S. v opeře pevnou pozici a udržoval její kontinuitu i za obtížné finanční a personální situace divadla, zvláště za labilního režimu rodiny Kreibigů. Orchestr respektoval jeho zkušenost a podřizoval se jeho vedení. Rozsáhlý hudební repertoár, který S. 1871 převzal (asi 30 operních titulů v sezoně, kromě operet), doznal během jeho vedení zřetelných změn, jež zčásti vyplývaly z momentální finanční nouze divadla, zčásti měly obecnější charakter. Počet operních představení klesl ve prospěch operety (Strauss, Suppé, Millöcker, Offenbach) a prosazovaly se velké výpravné kusy (Panna jezerní, 37 rep. 1871, Die Reise um die Welt in 80 Tagen, 1875). V operním repertoáru se větším počtem repríz jasně vyhraňoval okruh stěžejních autorů (Meyerbeer, Verdi, Wagner, Gounod, Mozart, Thomas, Donizetti, Flotow, Lortzing), jejichž díla byla studována pečlivěji a usazovala se jako kmenový repertoár. Novinky vybíral S. obezřetněji než jeho předchůdce Genée (Ant. Rubinštejn: Die Maccabäer, 1875, J. Massenet: König von Lahore, 21. 6. 1882, V. Nessler: Der Rattenfänger von Hameln, 23. 6. 1882 v Novoměstském divadle) a jen výjimečně uvedl operu ze společenských ohledů (Ernst vévoda Sachsen–Coburg–Gotha: Diana von Solange na text O. Prechtlera, R. hrabě Sporck: Ein Nixenmädchen na libreto P. Metternichové, Ed. Kretschmer: Die Folkunger).
S. intenzivní zájem patřil Wagnerovi. Událostmi jeho dirigentské dráhy se staly pražské premiéry Die Meistersinger von Nürnberg 26. 4. 1871 (Walther Stolzing–Č. Vecko, Hans Sachs–V. Šebesta) a Tristan und Isolde 30. 4. 1886 (Tristan–A. Wallnöfer, Isolda–M. Moser-Steinitzová), které se připojily k Wagnerovým operám Tannhäuser, Der fliegende Holländer, Lohengrin a Rienzi, hraným již dříve. S. dirigoval též části Mozartova festivalu, který pořádal Neumann v říjnu 1887 ke 100. výročí premiéry opery Don Giovanni; řídil Die Zauberflöte, některé skladby koncertu a 29. 10. jubilejní představení opery Don Giovanni s M. Padillou v titulní roli. Po otevření Nového německého divadla v lednu 1888 nastudoval do svého penzionování ještě sedm oper: Klughart: Astorre, Rossini: Othello, H. Zöllner: Faust (prem.), Mozart–L. W. Schneider: Der Schauspieldirektor (vše 1888), Weber: Oberon,Wagner: Rienzi (provedeno potřetí v Praze), H. Wolf: Corregidor (1889).
Po více než dvacet let byl S. jednou z nejvýznamnějších osobností pražské hudební scény. Neměl mimořádný umělecký talent a jeho nečetné skladby plnily jen příležitostný účel. Svou zkušeností, pílí, rozvahou a energií však dokázal dlouhodobě zvládat velký divadelní provoz a zaručit jeho solidní úroveň.
Práce pro divadlo (scénické hudby)
Die Faschingsbraut. Abenteuer eines Neuvermählten, hudba a zpěvy ke hře podle anon. franc. předlohy, 1 jedn., 29. 6. 1861 Novoměst. divadlo; Der deutsche Bund, hudba, zpěv a tan. čísla, t: J. Rosen, 3 jedn., 10. 8. 1861 Novoměst. divadlo; Ella, die Nymphe, velká kouzelná hra se zpěvy a tanci, t: Räder, h: Riccius a Slansky, 8 obr., 10. 10. 1866 StD, česky jako Panna jezerní, přel. Stankovský, 7. 8. 1871 Novoměst. divadlo; Der Liebeszauber, romant. tragédie, 4 jedn., prov. neznámo; Herrn Swoboda’s Abenteuer, hra se zpěvy, 3 jedn. a 7 obr., t: Eichenwald, cenzurní povolení Praha 1872 [hud. materiál viz Musikalienbibl. Zürich, lit].
Prameny a literatura
Cedule StD 1860–80, NMd. • Dalibor 1, 1858, s. 13; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1860, s. 17; 1862, s. 15; 1869, s. 3; Hudební listy 3, 1872, s. 245 [datum nar.]; Teuber III, zvl. 553–554, 639–661, 667, 763, 842, 847; Verlagsverzeichnis der k. und k. Kammer-Musikalienhandlung J. Hoffmanns Witwe in Prag, 1890 [vydané písně]; Dalibor 27, 1905, s. 294 [nekrolog]; Bohemia 16. 8. 1905 [nekrolog]; R. F. Prochazka: Das romantische Musik-Prag, 1914, s. 63; B. Benoni: Moje vzpomínky a dojmy, I, 1917, s. 132, 136; Rosenheim, s. 28, 42, 43, 44, 52, 54, 55, 57, 63, 82, 96; O. Hostinský: B. Smetana a jeho boj o moderní českou hudbu, 1901; A. Kittl: Činohra PD [soupis repert.]; V. Lébl: G. Mahler als Kapellmeister des deutschen Landestheaters in Prag, Hudební věda 12, 1975, s. 359–370; V. Lébl–J. Ludvová: Pražské orchestrální koncerty v letech 1860–1895, Hudební věda 12, 1980, s. 99–137, zvl. 109 a 129–130; Musikalienbibliothek Zürich [údaje o provozovacím materiálu S. skladeb]; Lomnäs–Strauss, rejstříky ve sv. I, s. 351, 405; O. Pulkert: Dva dopisy B. Smetany F. Ulmovi, Respicio, sb. k 70. narozeninám O. Pulkerta, 2000, s. 181–202. • ČHS; Lexikon zur deutschen Musik [s věcnými chybami].
Životní události
- 26. 6. nebo 7. 1838: narození, Nový Bor (Haida)
- 15. 8. 1905: úmrtí, Praha
Další jména
Slánský
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 486–488
Autor: Jitka Ludvová