Nývlt, Václav: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do ''Sněhurky ''(1961), ''Othella'' (1968), ''Spící krasavice ''(1990) a ''Popelky ''(1994). | Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do ''Sněhurky ''(1961), ''Othella'' (1968), ''Spící krasavice ''(1990) a ''Popelky ''(1994). | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
Řádka 33: | Řádka 31: | ||
* <ee:chronology_date_from>28. 10. 1995</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>28. 10. 1995</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 45: | Řádka 41: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 226–227{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 10. 2. 2017, 12:20
Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do Sněhurky (1961), Othella (1968), Spící krasavice (1990) a Popelky (1994).
Životní události
- 25. 3. 1927: narození, Praha
- 28. 10. 1995: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 226–227