Paukner, Josef: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>skladatel, kapelník, ředitel kůru</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>skladatel, kapelník, ředitel kůru</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
Studoval na gymnáziu a 1868–70 na varhanické škole v Praze (neabsolvoval), poté učil na Pivodově hudebním ústavu. 1873–81 žil v Moskvě, kde byl kapelníkem carské opery, od 1875 regenschorim místního polského katolického chrámu. Okolnosti jeho pobytu v Rusku nejsou do podrobností známy. 1882 se opět usadil v Praze. | Studoval na gymnáziu a 1868–70 na varhanické škole v Praze (neabsolvoval), poté učil na Pivodově hudebním ústavu. 1873–81 žil v Moskvě, kde byl kapelníkem carské opery, od 1875 regenschorim místního polského katolického chrámu. Okolnosti jeho pobytu v Rusku nejsou do podrobností známy. 1882 se opět usadil v Praze. | ||
− | V období rozkvětu spolkového života, ochotnických divadelních aktivit i počínajících příležitostí pro kabaretní zpěváky–profesionály se '''P. '''uplatnil hlavně jako autor žertovných a satirických výstupů. Několik desítek jeho skladeb pro dva a více zpěváků s klavírem vyšlo ve velkých nákladech a patřilo ke kmenovému repertoáru spolkových besed a silvestrovských zábav. Neruda považoval tuto tvorbu za prototyp pokleslého repertoáru. V nakladatelství Mikuláš | + | V období rozkvětu spolkového života, ochotnických divadelních aktivit i počínajících příležitostí pro kabaretní zpěváky–profesionály se '''P. '''uplatnil hlavně jako autor žertovných a satirických výstupů. Několik desítek jeho skladeb pro dva a více zpěváků s klavírem vyšlo ve velkých nákladech a patřilo ke kmenovému repertoáru spolkových besed a silvestrovských zábav. Neruda považoval tuto tvorbu za prototyp pokleslého repertoáru. V nakladatelství Mikuláš & Knapp v Praze, v ediční řadě'' Česká veselost'', vyšla mj. komická dueta ''Roznašeči kultury ''(t: Züngel), ''Umělci na mizině ''(t: Chocholouš), ''Hypochondři ''(t: Thon), ''Operace ''(kom. trojzpěv, t: Thon), ''Mizerie ''(výstup pro 4 hlasy, t: Šváb-Malostranský). U nakladatele E. Starého v ediční řadě ''Pod deštníkem ''vyšlo ''Spiknutí v Chroustovicích ''(3 hlasy, t: Thon), ''Zabil hokynáře ''(kom. terceto, t: O. Kučera), ''Kdo má zpívat? ''(humor. scéna, t: Thon), ''Serenáda mistra Cihličky ''(4 hlasy, t: Šváb-Malostranský). Jako autor komických výstupů bývá '''P.''' zaměňován s J. Pihertem, jehož práce vycházely souběžně. |
Pro brněnské české divadlo napsal '''P.''' operu ''Poklad''. Kritika jí vytýkala chudičké libreto, přílišnou délku a malý dramatický tah. Největší popularity se dočkala operní parodie ''Vilém Tell II., Velká pohnutlivá operní tragédie s volným nepoužitím historie o 1 jednání a více mrtvolách. ''Poprvé byla uvedena ve spolku Hlahol v Praze 19. 3. 1901 a vyšla jako č. 52 ''Švábových hudebních humoristických listů''. | Pro brněnské české divadlo napsal '''P.''' operu ''Poklad''. Kritika jí vytýkala chudičké libreto, přílišnou délku a malý dramatický tah. Největší popularity se dočkala operní parodie ''Vilém Tell II., Velká pohnutlivá operní tragédie s volným nepoužitím historie o 1 jednání a více mrtvolách. ''Poprvé byla uvedena ve spolku Hlahol v Praze 19. 3. 1901 a vyšla jako č. 52 ''Švábových hudebních humoristických listů''. | ||
Řádka 40: | Řádka 40: | ||
* <ee:chronology_date_from>2. 2. 1906</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>2. 2. 1906</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 52: | Řádka 50: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Josef Kotek]]{{break}}</ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 385–386{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Josef Kotek]]{{break}}</ee:author> |
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] |
Aktuální verze z 9. 2. 2017, 18:57
Studoval na gymnáziu a 1868–70 na varhanické škole v Praze (neabsolvoval), poté učil na Pivodově hudebním ústavu. 1873–81 žil v Moskvě, kde byl kapelníkem carské opery, od 1875 regenschorim místního polského katolického chrámu. Okolnosti jeho pobytu v Rusku nejsou do podrobností známy. 1882 se opět usadil v Praze.
V období rozkvětu spolkového života, ochotnických divadelních aktivit i počínajících příležitostí pro kabaretní zpěváky–profesionály se P. uplatnil hlavně jako autor žertovných a satirických výstupů. Několik desítek jeho skladeb pro dva a více zpěváků s klavírem vyšlo ve velkých nákladech a patřilo ke kmenovému repertoáru spolkových besed a silvestrovských zábav. Neruda považoval tuto tvorbu za prototyp pokleslého repertoáru. V nakladatelství Mikuláš & Knapp v Praze, v ediční řadě Česká veselost, vyšla mj. komická dueta Roznašeči kultury (t: Züngel), Umělci na mizině (t: Chocholouš), Hypochondři (t: Thon), Operace (kom. trojzpěv, t: Thon), Mizerie (výstup pro 4 hlasy, t: Šváb-Malostranský). U nakladatele E. Starého v ediční řadě Pod deštníkem vyšlo Spiknutí v Chroustovicích (3 hlasy, t: Thon), Zabil hokynáře (kom. terceto, t: O. Kučera), Kdo má zpívat? (humor. scéna, t: Thon), Serenáda mistra Cihličky (4 hlasy, t: Šváb-Malostranský). Jako autor komických výstupů bývá P. zaměňován s J. Pihertem, jehož práce vycházely souběžně.
Pro brněnské české divadlo napsal P. operu Poklad. Kritika jí vytýkala chudičké libreto, přílišnou délku a malý dramatický tah. Největší popularity se dočkala operní parodie Vilém Tell II., Velká pohnutlivá operní tragédie s volným nepoužitím historie o 1 jednání a více mrtvolách. Poprvé byla uvedena ve spolku Hlahol v Praze 19. 3. 1901 a vyšla jako č. 52 Švábových hudebních humoristických listů.
Práce pro divadlo
Obžínky, opereta, t: Veselý, komp. asi 1875, patrně nedok.; Poklad, opera, 2 jedn., t: F. A. Vinařovský (vl. jm. F. A. Hora), 28. 2. 1885 Brno, autograf v Hud. oddělení Národní knihovny ČR, části vyd. vícekrát v klav. úpravě, mj. ve sbornících Ozvěna sv. 1, č. 2 a 4 (finale 1. a 2. jedn.) a Ouvertury našich skladatelů, č. 10; Princ Brk a kněžna Džinarata, velká melodramatická balada, vyd. ve sb. Národní hudba č. 9, s. a.
Prameny a literatura
Dalibor 3, 1875, s. 96 [ozn. Obžínky]; 7, 1885, s. 96 [Poklad]; Hudební listy 1, 1884/85 [vyd. L. Janáček], s. 51 a 52 [Poklad]; J. Neruda, Podobizny I, 1951, s. 289–290; J. Kotek: Dějiny české populární hudby a zpěvu, I, 1994. • ČHS [s přehledem tvorby].
Životní události
- 25. 2. 1847: narození, Sedlec u Tábora
- 2. 2. 1906: úmrtí, Praha
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 385–386
Autor: Josef Kotek