Trnkova společnost: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
+
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce
<span id="PageFillProgress"></span>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Trnkova společnost</ee:label>
 
| název = <ee:label>Trnkova společnost</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>1888 - 1912 [?]</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>1888 - 1912 [?]</ee:era>
Řádka 8: Řádka 6:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
+
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| type = <ee:type>divadelní společnost</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadelní společnost</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
<br/>
+
 
 
</ee:address>
 
</ee:address>
| zobrazit_adresu = <ee:address_filled>1</ee:address_filled>
+
| zobrazit_adresu = <ee:address_filled></ee:address_filled>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
 
</ee:perex><ee:content>
 
</ee:perex><ee:content>
Ředitel společnosti F. Trnka byl původním povoláním učitel, pak tenorista Pokorného společnosti, s níž vystupoval pod pseudonymem F. Aleš též v Plzni a Brně. 1888 odkoupil od nemocného ředitele Pokorného koncesi pro Čechy a Moravu. Převzal též jeho divadelní fundus a soubor, v němž zpočátku dominovala činohra; jejími členy byli V. Bartovský, J. Biedermann (též režisér), K. a K. Brožovi, K. Harry, A. Houdek, B. Houdková, A. Jiřikovský, A. Marek, E. Pešková (provd. Pechová), A. Světelský, V. Šemberová, J. a A. Zelenkovi, K. Želenský aj. Zpěvoherní hvězdou TS byla sopranistka B. Viewegová (roz. Lesčinská), dále barytonista A. Hlaváček, tenorista K. Veselý, basista B. Žalud (později známý na německých scénách jako T. Gunther) a Z. Biedermannová. Zpěvoherní režii převzal sám ředitel, který se v prvních letech uplatňoval též pěvecky. Z oper režíroval např. Smetanovu ''Prodanou nevěstu ''a ''Dalibora'', Dvořákova ''Šelmu sedláka'', z operet Suppého ''Boccaccia'', Straussova ''Cikánského barona ''aj.  
+
Ředitel společnosti F. Trnka byl původním povoláním učitel, pak tenorista Pokorného společnosti, s níž vystupoval pod pseudonymem F. Aleš též v Plzni a Brně. 1888 odkoupil od nemocného ředitele Pokorného koncesi pro Čechy a Moravu. Převzal též jeho divadelní fundus a soubor, v němž zpočátku dominovala činohra; jejími členy byli V. Bartovský, J. Biedermann (též režisér), K. a K. Brožovi, K. Harry, A. Houdek, B. Houdková, A. Jiřikovský, A. Marek, E. Pešková (provd. Pechová), A. Světelský, V. Šemberová, J. a A. Zelenkovi, K. Želenský aj. Zpěvoherní hvězdou TS byla sopranistka B. Viewegová (roz. Lesčinská), dále barytonista A. Hlaváček, tenorista K. Veselý, basista B. Žalud (později známý na německých scénách jako T. Gunther) a Z. Biedermannová. Zpěvoherní režii převzal sám ředitel, který se v prvních letech uplatňoval též pěvecky. Z oper režíroval např. Smetanovu ''Prodanou nevěstu ''a ''Dalibora'', Dvořákova ''Šelmu sedláka'', z operet Suppého ''Boccaccia'', Straussova ''Cikánského barona ''aj.
  
V srpnu a září 1894 navštívila TS Olomouc, kde byl z realistické činoherní dramatiky hodnocen především Sudermannův ''Domov ''a Svobodův ''Rozklad'', hlavně díky interpretaci nových členů souboru A. Vojty-Jurného a B. Lachmanna. Z okruhu realistické dramatiky byl hrán ještě Svobodův ''Útok zisku ''a Stroupežnického ''Na Valdštejnské šachtě''. Tyl, Klicpera a Macháček se střídali se Smetanou, Blodkem, Straussem, Offenbachem, Hervéem, Kaiserem a Millöckerem.  
+
V srpnu a září 1894 navštívila TS Olomouc, kde byl z realistické činoherní dramatiky hodnocen především Sudermannův ''Domov ''a Svobodův ''Rozklad'', hlavně díky interpretaci nových členů souboru A. Vojty-Jurného a B. Lachmanna. Z okruhu realistické dramatiky byl hrán ještě Svobodův ''Útok zisku ''a Stroupežnického ''Na Valdštejnské šachtě''. Tyl, Klicpera a Macháček se střídali se Smetanou, Blodkem, Straussem, Offenbachem, Hervéem, Kaiserem a Millöckerem.
  
Rozkvět opery nastal 1900–02, kdy bylo TS na dvě zimní sezony zadáno Městské právovárečnické divadlo v Plzni. Oporami zpěvoherního souboru se tehdy stali tenorista J. Bochníček, basista J. Huml, barytonista K. Král, sopranistky F. Procházková a J. Rudolfová-Kurzová, v operetě F. Horníková. Kapelníky byli E. Bastl a A. Kott. Na zahájení přichystala TS pro Plzeň novinku, Šeborovu operu ''Zmařená svatba''. Měla úspěch i se Smetanovým ''Daliborem ''a Weberovým ''Čarostřelcem'', dále uvedla Goldmarkovu ''Královnu ze Sáby'', Auberovu ''Němou z Portici, ''operu bratří Ricciů ''Kryšpín a kmotra, ''Fibichovu ''Šárku, ''Smetanovu ''Libuši'', Franchettiho ''Asraela ''a Verdiho ''Otella. ''Možno říci, že opera TS si nezadala s Budilovou činohrou, která působila v Plzni před 1900.  
+
Rozkvět opery nastal 1900–02, kdy bylo TS na dvě zimní sezony zadáno Městské právovárečnické divadlo v Plzni. Oporami zpěvoherního souboru se tehdy stali tenorista J. Bochníček, basista J. Huml, barytonista K. Král, sopranistky F. Procházková a J. Rudolfová-Kurzová, v operetě F. Horníková. Kapelníky byli E. Bastl a A. Kott. Na zahájení přichystala TS pro Plzeň novinku, Šeborovu operu ''Zmařená svatba''. Měla úspěch i se Smetanovým ''Daliborem ''a Weberovým ''Čarostřelcem'', dále uvedla Goldmarkovu ''Královnu ze Sáby'', Auberovu ''Němou z Portici, ''operu bratří Ricciů ''Kryšpín a kmotra, ''Fibichovu ''Šárku, ''Smetanovu ''Libuši'', Franchettiho ''Asraela ''a Verdiho ''Otella. ''Možno říci, že opera TS si nezadala s Budilovou činohrou, která působila v Plzni před 1900.
  
V plzeňském činoherním souboru TS zářily tehdy rovněž známé osobnosti: A. Betka, A. Kreuzmann, J. Pulda (též režíroval), K. Splavec, A. Vaverka, J. Zdrůbecký, Z. Biedermannová, H. Jelínková (provd. Vojtová), J. Machová, A. Košnerová-Puldová, O. Splavcová, A. Špillingová, M. Vintrová (provd. Bečvářová) aj.  
+
V plzeňském činoherním souboru TS zářily tehdy rovněž známé osobnosti: A. Betka, A. Kreuzmann, J. Pulda (též režíroval), K. Splavec, A. Vaverka, J. Zdrůbecký, Z. Biedermannová, H. Jelínková (provd. Vojtová), J. Machová, A. Košnerová-Puldová, O. Splavcová, A. Špillingová, M. Vintrová (provd. Bečvářová) aj.
  
Kromě konjunkturálního repertoáru nabídla TS Plzni Halbeho drama ''Matka země, ''Drachmannovu pohádku ''Byl jednou jeden král'', Björnsonovo drama ''Nad naši sílu'', Vikové-Kunětické ''Přítěž, ''Čechovova ''Strýčka Váňu, ''Zeyerovu ''Sulamit ''a ''Neklana, ''Jiráskova ''Emigranta'', Lotharova ''Krále Harlekýna, ''Kisielewského ''Karikatury ''a Ostrovského ''Chudé poctivce''.  
+
Kromě konjunkturálního repertoáru nabídla TS Plzni Halbeho drama ''Matka země, ''Drachmannovu pohádku ''Byl jednou jeden král'', Björnsonovo drama ''Nad naši sílu'', Vikové-Kunětické ''Přítěž, ''Čechovova ''Strýčka Váňu, ''Zeyerovu ''Sulamit ''a ''Neklana, ''Jiráskova ''Emigranta'', Lotharova ''Krále Harlekýna, ''Kisielewského ''Karikatury ''a Ostrovského ''Chudé poctivce''.
  
Přes všechnu snahu však Trnka nebyl na podzim 1902 jmenován ředitelem nového MD v Plzni. Městská rada dala přednost osvědčenému Budilovi. Společnost odcházela z Plzně finančně vyčerpána. Přestože ve svém dalším působení už nikdy nedosáhla úrovně z období plzeňského, stále patřila mezi renomované a solidní družiny. Nabízené turné po Rusku 1902 se nerealizovalo a 1905 se TS marně ucházela o Divadlo sdružených měst východočeských.  
+
Přes všechnu snahu však Trnka nebyl na podzim 1902 jmenován ředitelem nového MD v Plzni. Městská rada dala přednost osvědčenému Budilovi. Společnost odcházela z Plzně finančně vyčerpána. Přestože ve svém dalším působení už nikdy nedosáhla úrovně z období plzeňského, stále patřila mezi renomované a solidní družiny. Nabízené turné po Rusku 1902 se nerealizovalo a 1905 se TS marně ucházela o Divadlo sdružených měst východočeských.
  
 
Po letech putování po českých a moravských městech podnikla 1908–10 poslední pokus zakotvit alespoň na zimní sezonu na trvalejší štaci. Byla to stálá česká scéna v ostravském Národním domě – tzv. Divadlo moravských měst. V Ostravě připravoval společnosti půdu místní divadelní referent K. Budík, Trnkův někdejší kolega. Ale již po několika představeních se vyjadřoval velmi kriticky: opeře vytýkal nesoulad a nedostatek šťavnatých hlasů, obehrané tituly a chatrné dekorace. V druhé sezoně měl orchestr pouze dvanáct hráčů, takže museli vypomáhat členové hornické kapely ze Slezské Ostravy, ve sboru zpívali většinou činoherci. Dirigentem byl ostravský rodák C. M. Hrazdira, v souboru vynikal tenorista V. Wuršer, který později také dirigoval, sopranistka S. Šátková-Kurzová, komik F. Kudláček, který zpíval i v operetě, basista O. Vašíček, údajně lepší činoherec, herečka V. Horská, která bez pěveckého školení zpívala v opeře a operetě, činoherci K. Motýl, E. Povolný a mladá subreta M. Škrdlíková, která později hrála a zpívala i v Národním divadle moravskoslezském. K starému plzeňskému repertoáru přibyla jen ''Maryša ''bratří Mrštíků a Stroupežnického ''Naši furianti'', ze zpěvoher Pucciniho ''Madame Butterfly'', Lehárova ''Veselá vdova, ''Bizetova ''Carmen ''a Kovařovicovi ''Psohlavci'', kteří vzbudili rozpaky. Po druhé sezoně se Trnka vedení ostravského divadla vzdal a koncesi pronajal režiséru a zpěvákovi svého souboru K. Komarovovi, který vedl tuto scénu v sez. 1910/11. Trnka se objevil znovu 1912, a to jako provozovatel žižkovského divadla Deklarace. Poté svou koncesi převážně pronajímal.
 
Po letech putování po českých a moravských městech podnikla 1908–10 poslední pokus zakotvit alespoň na zimní sezonu na trvalejší štaci. Byla to stálá česká scéna v ostravském Národním domě – tzv. Divadlo moravských měst. V Ostravě připravoval společnosti půdu místní divadelní referent K. Budík, Trnkův někdejší kolega. Ale již po několika představeních se vyjadřoval velmi kriticky: opeře vytýkal nesoulad a nedostatek šťavnatých hlasů, obehrané tituly a chatrné dekorace. V druhé sezoně měl orchestr pouze dvanáct hráčů, takže museli vypomáhat členové hornické kapely ze Slezské Ostravy, ve sboru zpívali většinou činoherci. Dirigentem byl ostravský rodák C. M. Hrazdira, v souboru vynikal tenorista V. Wuršer, který později také dirigoval, sopranistka S. Šátková-Kurzová, komik F. Kudláček, který zpíval i v operetě, basista O. Vašíček, údajně lepší činoherec, herečka V. Horská, která bez pěveckého školení zpívala v opeře a operetě, činoherci K. Motýl, E. Povolný a mladá subreta M. Škrdlíková, která později hrála a zpívala i v Národním divadle moravskoslezském. K starému plzeňskému repertoáru přibyla jen ''Maryša ''bratří Mrštíků a Stroupežnického ''Naši furianti'', ze zpěvoher Pucciniho ''Madame Butterfly'', Lehárova ''Veselá vdova, ''Bizetova ''Carmen ''a Kovařovicovi ''Psohlavci'', kteří vzbudili rozpaky. Po druhé sezoně se Trnka vedení ostravského divadla vzdal a koncesi pronajal režiséru a zpěvákovi svého souboru K. Komarovovi, který vedl tuto scénu v sez. 1910/11. Trnka se objevil znovu 1912, a to jako provozovatel žižkovského divadla Deklarace. Poté svou koncesi převážně pronajímal.
Řádka 48: Řádka 46:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Ljuba Klosová]]{{break}}</ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 498—499{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Ljuba Klosová]]{{break}}</ee:author>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Aktuální verze z 9. 2. 2017, 15:30

Trnkova společnost
1888 - 1912 [?]
Další názvy: Operní, operetní a činoherní společnost Františka Trnky
divadelní společnost


Ředitel společnosti F. Trnka byl původním povoláním učitel, pak tenorista Pokorného společnosti, s níž vystupoval pod pseudonymem F. Aleš též v Plzni a Brně. 1888 odkoupil od nemocného ředitele Pokorného koncesi pro Čechy a Moravu. Převzal též jeho divadelní fundus a soubor, v němž zpočátku dominovala činohra; jejími členy byli V. Bartovský, J. Biedermann (též režisér), K. a K. Brožovi, K. Harry, A. Houdek, B. Houdková, A. Jiřikovský, A. Marek, E. Pešková (provd. Pechová), A. Světelský, V. Šemberová, J. a A. Zelenkovi, K. Želenský aj. Zpěvoherní hvězdou TS byla sopranistka B. Viewegová (roz. Lesčinská), dále barytonista A. Hlaváček, tenorista K. Veselý, basista B. Žalud (později známý na německých scénách jako T. Gunther) a Z. Biedermannová. Zpěvoherní režii převzal sám ředitel, který se v prvních letech uplatňoval též pěvecky. Z oper režíroval např. Smetanovu Prodanou nevěstu a Dalibora, Dvořákova Šelmu sedláka, z operet Suppého Boccaccia, Straussova Cikánského barona aj.

V srpnu a září 1894 navštívila TS Olomouc, kde byl z realistické činoherní dramatiky hodnocen především Sudermannův Domov a Svobodův Rozklad, hlavně díky interpretaci nových členů souboru A. Vojty-Jurného a B. Lachmanna. Z okruhu realistické dramatiky byl hrán ještě Svobodův Útok zisku a Stroupežnického Na Valdštejnské šachtě. Tyl, Klicpera a Macháček se střídali se Smetanou, Blodkem, Straussem, Offenbachem, Hervéem, Kaiserem a Millöckerem.

Rozkvět opery nastal 1900–02, kdy bylo TS na dvě zimní sezony zadáno Městské právovárečnické divadlo v Plzni. Oporami zpěvoherního souboru se tehdy stali tenorista J. Bochníček, basista J. Huml, barytonista K. Král, sopranistky F. Procházková a J. Rudolfová-Kurzová, v operetě F. Horníková. Kapelníky byli E. Bastl a A. Kott. Na zahájení přichystala TS pro Plzeň novinku, Šeborovu operu Zmařená svatba. Měla úspěch i se Smetanovým Daliborem a Weberovým Čarostřelcem, dále uvedla Goldmarkovu Královnu ze Sáby, Auberovu Němou z Portici, operu bratří Ricciů Kryšpín a kmotra, Fibichovu Šárku, Smetanovu Libuši, Franchettiho Asraela a Verdiho Otella. Možno říci, že opera TS si nezadala s Budilovou činohrou, která působila v Plzni před 1900.

V plzeňském činoherním souboru TS zářily tehdy rovněž známé osobnosti: A. Betka, A. Kreuzmann, J. Pulda (též režíroval), K. Splavec, A. Vaverka, J. Zdrůbecký, Z. Biedermannová, H. Jelínková (provd. Vojtová), J. Machová, A. Košnerová-Puldová, O. Splavcová, A. Špillingová, M. Vintrová (provd. Bečvářová) aj.

Kromě konjunkturálního repertoáru nabídla TS Plzni Halbeho drama Matka země, Drachmannovu pohádku Byl jednou jeden král, Björnsonovo drama Nad naši sílu, Vikové-Kunětické Přítěž, Čechovova Strýčka Váňu, Zeyerovu Sulamit a Neklana, Jiráskova Emigranta, Lotharova Krále Harlekýna, Kisielewského Karikatury a Ostrovského Chudé poctivce.

Přes všechnu snahu však Trnka nebyl na podzim 1902 jmenován ředitelem nového MD v Plzni. Městská rada dala přednost osvědčenému Budilovi. Společnost odcházela z Plzně finančně vyčerpána. Přestože ve svém dalším působení už nikdy nedosáhla úrovně z období plzeňského, stále patřila mezi renomované a solidní družiny. Nabízené turné po Rusku 1902 se nerealizovalo a 1905 se TS marně ucházela o Divadlo sdružených měst východočeských.

Po letech putování po českých a moravských městech podnikla 1908–10 poslední pokus zakotvit alespoň na zimní sezonu na trvalejší štaci. Byla to stálá česká scéna v ostravském Národním domě – tzv. Divadlo moravských měst. V Ostravě připravoval společnosti půdu místní divadelní referent K. Budík, Trnkův někdejší kolega. Ale již po několika představeních se vyjadřoval velmi kriticky: opeře vytýkal nesoulad a nedostatek šťavnatých hlasů, obehrané tituly a chatrné dekorace. V druhé sezoně měl orchestr pouze dvanáct hráčů, takže museli vypomáhat členové hornické kapely ze Slezské Ostravy, ve sboru zpívali většinou činoherci. Dirigentem byl ostravský rodák C. M. Hrazdira, v souboru vynikal tenorista V. Wuršer, který později také dirigoval, sopranistka S. Šátková-Kurzová, komik F. Kudláček, který zpíval i v operetě, basista O. Vašíček, údajně lepší činoherec, herečka V. Horská, která bez pěveckého školení zpívala v opeře a operetě, činoherci K. Motýl, E. Povolný a mladá subreta M. Škrdlíková, která později hrála a zpívala i v Národním divadle moravskoslezském. K starému plzeňskému repertoáru přibyla jen Maryša bratří Mrštíků a Stroupežnického Naši furianti, ze zpěvoher Pucciniho Madame Butterfly, Lehárova Veselá vdova, Bizetova Carmen a Kovařovicovi Psohlavci, kteří vzbudili rozpaky. Po druhé sezoně se Trnka vedení ostravského divadla vzdal a koncesi pronajal režiséru a zpěvákovi svého souboru K. Komarovovi, který vedl tuto scénu v sez. 1910/11. Trnka se objevil znovu 1912, a to jako provozovatel žižkovského divadla Deklarace. Poté svou koncesi převážně pronajímal.


Literatura

Nesign: Naše rovy, Švejdův divadelní věstník 2, 1929, č. 1, s. 1; nesign: Zasloužilý divadelní ředitel zemřel, Venkov 3. 3. 1929; J. Knap: Umělcové na pouti, 1961 + Čtyři herečky, 1967; Sto let českého divadla v Plzni 1865–1965, Praha–Plzeň 1965; A. Buchner: Cedule kočovných divadelních společností v Čechách a na Moravě, 1968; 90 let stálého českého divadla v Brně II, Brno 1974; J. Štefanides: České divadelní společnosti v Olomouci (1868–84), in: Středisko, 64 (5), Olomouc 1980 + Stálá česká scéna v ostravském Národním domě v letech 1908–1919, in sb. Ostrava 12, Ostrava 1983, s. 78; L. Klosová: Trnka František, in: Postavy brněnského jeviště II, Brno 1985–89, s. 603; A. Špelda: Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 1868–1902, rkp., DÚk.

Významné události

  • 1888:
    zahájení divadelní činnosti


Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 498—499
Autor: Ljuba Klosová