Socialistická scéna: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress | + | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce |
− | + | ||
− | + | ||
| název = <ee:label>Socialistická scéna</ee:label> | | název = <ee:label>Socialistická scéna</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1920 - 1924</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1920 - 1924</ee:era> | ||
Řádka 8: | Řádka 6: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | + | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| type = <ee:type></ee:type> | | type = <ee:type></ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 17: | Řádka 15: | ||
</ee:perex><ee:content> | </ee:perex><ee:content> | ||
− | Spolek Socialistická scéna (SS) byl založen v prosinci 1920 po vzoru německé organizace Die neue freie Volksbühne. Záměr působit uměním na lidové vrstvy a usnadnit jim k němu přístup realizoval především organizační a osvětovou činností. Za snížené jednotné vstupné zajištoval členům návštěvy pražských divadel. Vyvíjel však i vlastní tvůrčí aktivitu, na níž se podíleli dramatik A''. ''Dvořák a architekt J''. ''Kroha, oba členové spolkového výboru. | + | Spolek Socialistická scéna (SS) byl založen v prosinci 1920 po vzoru německé organizace Die neue freie Volksbühne. Záměr působit uměním na lidové vrstvy a usnadnit jim k němu přístup realizoval především organizační a osvětovou činností. Za snížené jednotné vstupné zajištoval členům návštěvy pražských divadel. Vyvíjel však i vlastní tvůrčí aktivitu, na níž se podíleli dramatik A''. ''Dvořák a architekt J''. ''Kroha, oba členové spolkového výboru. |
SS samostatně připravila dvě inscenace typu tzv. davového divadla, vyrůstajícího z revolučních nálad a socialistických idejí poválečných let. Jako první byla v režii, výpravě a kostýmech J. Krohy a s hudbou J. Weinbergera uvedena přepracovaná verze Dvořákova dramatu ''Husité ''(1922). Monumentální plenérové představení, hrané v zámeckém parku v Josefodole u Mladé Boleslavi, akcentovalo masové scény, na nichž se vedle desítek jezdců a husitských vozů podílel několikasetčlenný komparz. Kromě velkého počtu sokolů se ho účastnili dělníci a rolníci z Mladoboleslavska. Pro druhou inscenaci byla zvolena Dvořákova ''Nová Oresteia ''(1923), novodobá variace Aischylovy ''Oresteie''. Na rozdíl od amatérského obsazení ''Husitů ''byli pro hlavní role přizváni profesionální herci: B. Karen (Orestes), A. Iblová (Elektra) a M. Hellerová (Klytaimnestra). Rozlehlý prostor Průmyslového paláce na pražském Výstavišti pojednal Kroha kubistickou sestavou schodišť a stupňovitých plošin, s jejímž tvaroslovím slohově korespondovaly kostýmy, formované barevnými geometrickými plochami a liniemi. Ideová abstraktnost, vznosný patos umocněný velebnou hudbou K. B. Jiráka i jistá statičnost jevištní kompozice byly blízké symbolistní poetice, avšak neoslovily lidové publikum, k němuž se SS chtěla obracet především. Velkolepý projekt, vykazující souvislosti s masovými inscenacemi M. Reinhardta, po několika reprízách finančně zkrachoval. Následovalo soudní řízení a krátce poté, na jaře 1924, spolek zanikl. | SS samostatně připravila dvě inscenace typu tzv. davového divadla, vyrůstajícího z revolučních nálad a socialistických idejí poválečných let. Jako první byla v režii, výpravě a kostýmech J. Krohy a s hudbou J. Weinbergera uvedena přepracovaná verze Dvořákova dramatu ''Husité ''(1922). Monumentální plenérové představení, hrané v zámeckém parku v Josefodole u Mladé Boleslavi, akcentovalo masové scény, na nichž se vedle desítek jezdců a husitských vozů podílel několikasetčlenný komparz. Kromě velkého počtu sokolů se ho účastnili dělníci a rolníci z Mladoboleslavska. Pro druhou inscenaci byla zvolena Dvořákova ''Nová Oresteia ''(1923), novodobá variace Aischylovy ''Oresteie''. Na rozdíl od amatérského obsazení ''Husitů ''byli pro hlavní role přizváni profesionální herci: B. Karen (Orestes), A. Iblová (Elektra) a M. Hellerová (Klytaimnestra). Rozlehlý prostor Průmyslového paláce na pražském Výstavišti pojednal Kroha kubistickou sestavou schodišť a stupňovitých plošin, s jejímž tvaroslovím slohově korespondovaly kostýmy, formované barevnými geometrickými plochami a liniemi. Ideová abstraktnost, vznosný patos umocněný velebnou hudbou K. B. Jiráka i jistá statičnost jevištní kompozice byly blízké symbolistní poetice, avšak neoslovily lidové publikum, k němuž se SS chtěla obracet především. Velkolepý projekt, vykazující souvislosti s masovými inscenacemi M. Reinhardta, po několika reprízách finančně zkrachoval. Následovalo soudní řízení a krátce poté, na jaře 1924, spolek zanikl. | ||
Řádka 38: | Řádka 36: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová]]{{break}}</ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 445—446{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová]]{{break}}</ee:author> |
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Aktuální verze z 9. 2. 2017, 15:06
Spolek Socialistická scéna (SS) byl založen v prosinci 1920 po vzoru německé organizace Die neue freie Volksbühne. Záměr působit uměním na lidové vrstvy a usnadnit jim k němu přístup realizoval především organizační a osvětovou činností. Za snížené jednotné vstupné zajištoval členům návštěvy pražských divadel. Vyvíjel však i vlastní tvůrčí aktivitu, na níž se podíleli dramatik A. Dvořák a architekt J. Kroha, oba členové spolkového výboru.
SS samostatně připravila dvě inscenace typu tzv. davového divadla, vyrůstajícího z revolučních nálad a socialistických idejí poválečných let. Jako první byla v režii, výpravě a kostýmech J. Krohy a s hudbou J. Weinbergera uvedena přepracovaná verze Dvořákova dramatu Husité (1922). Monumentální plenérové představení, hrané v zámeckém parku v Josefodole u Mladé Boleslavi, akcentovalo masové scény, na nichž se vedle desítek jezdců a husitských vozů podílel několikasetčlenný komparz. Kromě velkého počtu sokolů se ho účastnili dělníci a rolníci z Mladoboleslavska. Pro druhou inscenaci byla zvolena Dvořákova Nová Oresteia (1923), novodobá variace Aischylovy Oresteie. Na rozdíl od amatérského obsazení Husitů byli pro hlavní role přizváni profesionální herci: B. Karen (Orestes), A. Iblová (Elektra) a M. Hellerová (Klytaimnestra). Rozlehlý prostor Průmyslového paláce na pražském Výstavišti pojednal Kroha kubistickou sestavou schodišť a stupňovitých plošin, s jejímž tvaroslovím slohově korespondovaly kostýmy, formované barevnými geometrickými plochami a liniemi. Ideová abstraktnost, vznosný patos umocněný velebnou hudbou K. B. Jiráka i jistá statičnost jevištní kompozice byly blízké symbolistní poetice, avšak neoslovily lidové publikum, k němuž se SS chtěla obracet především. Velkolepý projekt, vykazující souvislosti s masovými inscenacemi M. Reinhardta, po několika reprízách finančně zkrachoval. Následovalo soudní řízení a krátce poté, na jaře 1924, spolek zanikl.
Literatura
A. Dvořák: Ke druhé premiéře Nové Oresteje, Čin 1, 1929, č. 9, s. 193; A. Závodský: K historii Socialistické scény, in: Sborník prací FF UJEP, 1968, s. 115 + Jiří Kroha a divadlo, in sb. Otázky divadla a filmu II, Brno 1971, s. 157.
Významné události
- 1920:
založení spolku Socialistická scéna
Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 445—446
Autor: Eva Šormová