Kneislová, Marie: Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
Psána též Kneisl, Kneissel. Není upřesněn její příbuzenský vztah s tanečníky Kneislovou ml., Kneislem ml. a F. Kneislem (zemř. 1866), kteří působili ve StD v rozmezí 1840–65. Byla žačkou baletní školy StD, kterou 1835 založil a vedl J. Raab, a vystupovala v dětských rolích (např. v Tylově ''Fidlovačce'', 1834). 1835–46 byla členkou baletního sboru (1839 jako figurantka) a současně sboru operního. Tančila v pantomimách baletního mistra J. Raaba a jeho nástupce P. Rainoldiho, u kterého se doškolovala. Po Rainoldiho odchodu 1847 opustila balet a zůstala v operním sboru, 1849 v činohře StD. 1850–53 byla sólovou tanečnicí. 1854 odešla do Vídně, patrně i se svými pražskými jmenovci, 1856/57 se vrátila a pracovala ve StD jako inspicientka. Po odchodu baletního mistra A. Horschelta byla od podzimu 1857 do dubna 1858 baletní mistryní StD. 1859 ji v této funkci nahradil H. Vogel. Po otevření českého PD v listopadu 1862 působil baletní soubor StD až do 28. 3. 1864 i v PD, pak se rozdělil. '''K. '''se stala baletní mistryní PD, v srpnu 1865 se však vrátila jako tanečnice zpět na německou scénu a 1865/66 ji tam ředitel R. Wirsing znovu pověřil vedením baletního ansámblu. Připravovala tance do oper a přenesla sem divertissementy a meziaktní tance z PD. 1865 ji ve funkci baletní mistryně nahradila Theresa Kilányi. Vedla soukromou baletní školu, jejíž žáci spoluúčinkovali v divadle, a vychovala řadu tanečníků. | Psána též Kneisl, Kneissel. Není upřesněn její příbuzenský vztah s tanečníky Kneislovou ml., Kneislem ml. a F. Kneislem (zemř. 1866), kteří působili ve StD v rozmezí 1840–65. Byla žačkou baletní školy StD, kterou 1835 založil a vedl J. Raab, a vystupovala v dětských rolích (např. v Tylově ''Fidlovačce'', 1834). 1835–46 byla členkou baletního sboru (1839 jako figurantka) a současně sboru operního. Tančila v pantomimách baletního mistra J. Raaba a jeho nástupce P. Rainoldiho, u kterého se doškolovala. Po Rainoldiho odchodu 1847 opustila balet a zůstala v operním sboru, 1849 v činohře StD. 1850–53 byla sólovou tanečnicí. 1854 odešla do Vídně, patrně i se svými pražskými jmenovci, 1856/57 se vrátila a pracovala ve StD jako inspicientka. Po odchodu baletního mistra A. Horschelta byla od podzimu 1857 do dubna 1858 baletní mistryní StD. 1859 ji v této funkci nahradil H. Vogel. Po otevření českého PD v listopadu 1862 působil baletní soubor StD až do 28. 3. 1864 i v PD, pak se rozdělil. '''K. '''se stala baletní mistryní PD, v srpnu 1865 se však vrátila jako tanečnice zpět na německou scénu a 1865/66 ji tam ředitel R. Wirsing znovu pověřil vedením baletního ansámblu. Připravovala tance do oper a přenesla sem divertissementy a meziaktní tance z PD. 1865 ji ve funkci baletní mistryně nahradila Theresa Kilányi. Vedla soukromou baletní školu, jejíž žáci spoluúčinkovali v divadle, a vychovala řadu tanečníků. | ||
− | Jako tanečnice StD měla '''K. '''množství menších úkolů v meziaktních tancích, tanečních blocích a scénách oper a činoher. Vytvořila však i velké role, zejm. v charakterním oboru, kde tančila temperamentní cikánky, čarodějnice i komické postavy. Jako baletní mistryně StD a PD měla k dispozici málo tanečníků (1 sólista, 2 sólistky, 13 tanečnic). Každodenní operní a činoherní repertoár připravovala '''K. '''i choreograficky a její nejzdařilejší kreace byly uváděny nejen s několika hrami současně, ale i po jejím odchodu z divadla (ještě 1868 se v PD uváděl její ''Taneční divertissement''). Větší samostatné práce byly jen příležitostnými doplňky. Patřil k nim např. balet na hudbu různých skladatelů ''Slavnost ve Hvězdě, obrázek ze života pražského ''(1864), vkládaný mezi akty Tylovy hry ''Zkouška o slavnosti ve Hvězdě aneb Bankrotář a kramářka''. Zápletku baletu převzala '''K. '''od Tyla a v jednotlivých číslech se inspirovala tanci francouzské společnosti Théátre de la Porte St.-Martin, která se sólistou J. Blickem hostovala v červnu a červenci 1864 v Novoměstském divadle ('''K. '''zařadila mj. tanec ''Polichinelle ''à ''la John Blick'', tančil E. Feigert). Představení francouzské společnosti ''Život ve snách'', hrané v Praze se 17 reprízami, podnítilo '''K. '''k vytvoření tanců do stejnojmenné kouzelné hry ''Život ve snách aneb čarovné cestování ''s fantastickými výjevy z říše víl, se zpěvy a gymnastickými produkcemi (1864, 10 repríz, celkem 77 čísel, např. ''Světa omrzelý, Okouzlené květiny, Kouzelná zahrada, Rubínový palác, Operní bál v Paříži, Cesta povětřím na „elastickém lanu“, Fackování v alejích, Adagio, Variace, Pas de quatre, Štyrský tanec, Tarantella, Pas de fleur, Tanec hokyní, Pas de deux, Komická polka, Národní tanec ruský, Pas hongrois, Chycený lovec, Velký tanec závěrečný | + | Jako tanečnice StD měla '''K. '''množství menších úkolů v meziaktních tancích, tanečních blocích a scénách oper a činoher. Vytvořila však i velké role, zejm. v charakterním oboru, kde tančila temperamentní cikánky, čarodějnice i komické postavy. Jako baletní mistryně StD a PD měla k dispozici málo tanečníků (1 sólista, 2 sólistky, 13 tanečnic). Každodenní operní a činoherní repertoár připravovala '''K. '''i choreograficky a její nejzdařilejší kreace byly uváděny nejen s několika hrami současně, ale i po jejím odchodu z divadla (ještě 1868 se v PD uváděl její ''Taneční divertissement''). Větší samostatné práce byly jen příležitostnými doplňky. Patřil k nim např. balet na hudbu různých skladatelů ''Slavnost ve Hvězdě, obrázek ze života pražského ''(1864), vkládaný mezi akty Tylovy hry ''Zkouška o slavnosti ve Hvězdě aneb Bankrotář a kramářka''. Zápletku baletu převzala '''K. '''od Tyla a v jednotlivých číslech se inspirovala tanci francouzské společnosti Théátre de la Porte St.-Martin, která se sólistou J. Blickem hostovala v červnu a červenci 1864 v Novoměstském divadle ('''K. '''zařadila mj. tanec ''Polichinelle ''à ''la John Blick'', tančil E. Feigert). Představení francouzské společnosti ''Život ve snách'', hrané v Praze se 17 reprízami, podnítilo '''K. '''k vytvoření tanců do stejnojmenné kouzelné hry ''Život ve snách aneb čarovné cestování ''s fantastickými výjevy z říše víl, se zpěvy a gymnastickými produkcemi (1864, 10 repríz, celkem 77 čísel, např. ''Světa omrzelý, Okouzlené květiny, Kouzelná zahrada, Rubínový palác, Operní bál v Paříži, Cesta povětřím na „elastickém lanu“, Fackování v alejích, Adagio, Variace, Pas de quatre, Štyrský tanec, Tarantella, Pas de fleur, Tanec hokyní, Pas de deux, Komická polka, Národní tanec ruský, Pas hongrois, Chycený lovec, Velký tanec závěrečný veškerých květin, Polichinelle ''a ''Motýlek''). Uplatnila se zde scénická mašinerie (ohnivé stroje, vodotrysk), zahraniční akrobaté a kankán s domácí tanečnicí. Při samostatné tvorbě přizpůsobovala '''K. '''zahraniční modely domácím možnostem. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Aktuální verze z 9. 2. 2017, 11:40
Psána též Kneisl, Kneissel. Není upřesněn její příbuzenský vztah s tanečníky Kneislovou ml., Kneislem ml. a F. Kneislem (zemř. 1866), kteří působili ve StD v rozmezí 1840–65. Byla žačkou baletní školy StD, kterou 1835 založil a vedl J. Raab, a vystupovala v dětských rolích (např. v Tylově Fidlovačce, 1834). 1835–46 byla členkou baletního sboru (1839 jako figurantka) a současně sboru operního. Tančila v pantomimách baletního mistra J. Raaba a jeho nástupce P. Rainoldiho, u kterého se doškolovala. Po Rainoldiho odchodu 1847 opustila balet a zůstala v operním sboru, 1849 v činohře StD. 1850–53 byla sólovou tanečnicí. 1854 odešla do Vídně, patrně i se svými pražskými jmenovci, 1856/57 se vrátila a pracovala ve StD jako inspicientka. Po odchodu baletního mistra A. Horschelta byla od podzimu 1857 do dubna 1858 baletní mistryní StD. 1859 ji v této funkci nahradil H. Vogel. Po otevření českého PD v listopadu 1862 působil baletní soubor StD až do 28. 3. 1864 i v PD, pak se rozdělil. K. se stala baletní mistryní PD, v srpnu 1865 se však vrátila jako tanečnice zpět na německou scénu a 1865/66 ji tam ředitel R. Wirsing znovu pověřil vedením baletního ansámblu. Připravovala tance do oper a přenesla sem divertissementy a meziaktní tance z PD. 1865 ji ve funkci baletní mistryně nahradila Theresa Kilányi. Vedla soukromou baletní školu, jejíž žáci spoluúčinkovali v divadle, a vychovala řadu tanečníků.
Jako tanečnice StD měla K. množství menších úkolů v meziaktních tancích, tanečních blocích a scénách oper a činoher. Vytvořila však i velké role, zejm. v charakterním oboru, kde tančila temperamentní cikánky, čarodějnice i komické postavy. Jako baletní mistryně StD a PD měla k dispozici málo tanečníků (1 sólista, 2 sólistky, 13 tanečnic). Každodenní operní a činoherní repertoár připravovala K. i choreograficky a její nejzdařilejší kreace byly uváděny nejen s několika hrami současně, ale i po jejím odchodu z divadla (ještě 1868 se v PD uváděl její Taneční divertissement). Větší samostatné práce byly jen příležitostnými doplňky. Patřil k nim např. balet na hudbu různých skladatelů Slavnost ve Hvězdě, obrázek ze života pražského (1864), vkládaný mezi akty Tylovy hry Zkouška o slavnosti ve Hvězdě aneb Bankrotář a kramářka. Zápletku baletu převzala K. od Tyla a v jednotlivých číslech se inspirovala tanci francouzské společnosti Théátre de la Porte St.-Martin, která se sólistou J. Blickem hostovala v červnu a červenci 1864 v Novoměstském divadle (K. zařadila mj. tanec Polichinelle à la John Blick, tančil E. Feigert). Představení francouzské společnosti Život ve snách, hrané v Praze se 17 reprízami, podnítilo K. k vytvoření tanců do stejnojmenné kouzelné hry Život ve snách aneb čarovné cestování s fantastickými výjevy z říše víl, se zpěvy a gymnastickými produkcemi (1864, 10 repríz, celkem 77 čísel, např. Světa omrzelý, Okouzlené květiny, Kouzelná zahrada, Rubínový palác, Operní bál v Paříži, Cesta povětřím na „elastickém lanu“, Fackování v alejích, Adagio, Variace, Pas de quatre, Štyrský tanec, Tarantella, Pas de fleur, Tanec hokyní, Pas de deux, Komická polka, Národní tanec ruský, Pas hongrois, Chycený lovec, Velký tanec závěrečný veškerých květin, Polichinelle a Motýlek). Uplatnila se zde scénická mašinerie (ohnivé stroje, vodotrysk), zahraniční akrobaté a kankán s domácí tanečnicí. Při samostatné tvorbě přizpůsobovala K. zahraniční modely domácím možnostem.
Obsah
Role (ve StD, autor hudby často nezjištěn)
1831: tanec Královny květin (Policinell mrtvý a živý, pant., ch: F. Occioni, h: Riotte); 1834: tanec (Uherská svatba, pant., ch: Raab); 1837: Mlynářka (Die Müller oder Das Randezvous auf der Leiter, balet, libr. a ch: J. Lenners, aranžmá: Klass); 1840: Dorotka (Venkovní kratochvíle aneb Tyrolové, pant., libr. a ch: Rainoldi, h: Karmasin, 1842 jako Slavnost ožínků aneb Tyrolové); Františka (Arlekin a Kolumbinka na Alpách aneb Kouzelná zahrada, pant., libr. a ch: Rainoldi); 1841: Nejvyšší kouzelnice (Kouzelná polnice aneb Vystřelený Arlekýn, pant., libr. a ch: F. Feigert, h: F.Vinař), Hrabě (Der Teufel in allen Ecken, balet, ch:?, česky jako Veselý švec aneb Ďábel ve všech koutech 1841, jako Ďábel ve všech koutech aneb Proměněné ženy 1845, libr. Mazilier, h: Adam); 1842: tanec (Pollicinelův původ, pant., libr. a ch: Raab); Alexis (Lov na medvědy a hloupý Petr jakožto rekruta, aneb Kratochvíle na Ukrajině, pant., libr. a ch: Rainoldi, h: Volkert aj.); 1843: Zulejma (Ztečení města nepřátelského, pant., libr. a ch: Caldi); 1850: Čarodějnice (Sylphide, balet, libr. [Nourrit], ch: Kilányi dle F. Taglioniho, h: Schneitzhöffer); Kouzelnice (Die Töchter Lucifers, libr. a ch: M. Friedrich); 1851: Katerina (Katerina čili Dcera banditova, balet, ch: Kilányi, h: Pugni); 1852: Miranda (Miranda aneb Patero smyslů, něm. jako Miranda oder Die fünf Sinne, balet, libr. a ch: Kilányi dle F. Taglioniho); tanec (C. Haffner: Prodané spaní aneb Strašlivý sen nešlechetníka, velká romant. komická bajka, h: Hebenstreit); 1853: Tanec (Die lebenden Blumen, čes. jako živé květiny, divertissement, libr. a ch: A. Horschelt); 1855: Zabietta (Pašerové, pant., libr. a ch: A. Horschelt, h: Tauwitz); Služka (Der Postillon und die Marketenderin, balet, libr. Saint-Léon, ch: A. Horschelt dle Saint-Léona, h: Pugni); 1856: Dozorkyně (Mořští loupežníci, pant., libr. a ch: A. Horschelt); 1858: tanec (Plötz: Hloupá a učená aneb Profesor a sládek, ch: H. Vogel dle Rainoldiho); 1862: tanec (Die alte und die neue Zeit, česky jako Starý a nový věk, balet, libr. a ch: Reisinger dle H. Vogela, h: Jos. Fischer); 1865: polka Stará a mladá (Taneční směs, dávána s činohrami), tance (Jakobson–Hauptner: Die Afrikanerin).
Choreografie (hry, opery a balety v PD)
1864: Selský tanec, Mazur, Polka malých mlékařek, Pas de cosaque, Czardas, Ballabile, Pas de deux, valčíky, „skupení“ (Kaiser: Paní hospodská, aneb železnice v horách, výprav. hra, h: C. Binder; Halévy: Židovka; Korzeniowski: Obžínky; Kneislová: Slavnost ve Hvězdě, obrázek ze života pražského, balet, vložka in Tyl: Bankrotář a kramářka, h: růz. aut.; Mazurka, Polka, Pas seul, Grand pas de valse, Kvapík, Skotský tanec, Polichinelle, Kozácký tanec, Kankán, tan. divertissement vkládaný např. do násl. her: Marsano: Hrdinové, Bergen: Vražda na uhelném trhu, Thiboust: Sklenice čaje, Belly: Pan Herkules, Tyl: Lesní panna; Anon.: Život ve snách aneb čarovné cestování, kouzel. hra, h: A. Čech; Meyerbeer: Hugenoti; Polka coquette, Tanec zahradnic, „skupení“, in: Elmar: Děvče z přádelny; Tyl: Jiříkovo vidění; Plötz: Hloupá a učená, h: Zabel; Balfe: Cikánka; Bolero, Tanec v plášti, La Rosita, Pochod na rozloučenou, Helena–přelud, in: Meyerbeer: Robert ďábel; Offenbach: Orfeus v podsvětí; Gluck: Orfeus a Eurydika; Nestroy: Zlý duch Lumpacivagabundus; 1865: C. Haffner: Prodané spaní aneb Strašlivý sen nešlechetníka; Kulhavý ženich, balet.
Prameny a literatura
B. Brodská: Soupis něm. baletního sboru 1863–82, soukr. archiv. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1838, s. 7; 1839, s. 7; 1845, s. 9; 1848, s. 8, 13; 1850, s. 48, 49; 1851, s. 11, 12; 1852, s. 11; 1853, s. 14; 1854, s. 13; 1855, s. 14, 21; 1856, s. 14; 1857, s. 13, 14; 1860, s. 18; 1865, s. 10; 1866, s. 14; Národní listy 2. 10. 1862, 9. 8. 1865; L. Novák: Opera a balet staré gardy Národního divadla, 1938, s. 186; Č. Zíbrt: Jak se kdy v Čechách tancovalo, 1960, s. 255; L. Schmidová: Československý balet, 1962, s. 11; Kittl: Opera StD 1824–62; B. Brodská: Začátky baletu ve Stavovském divadle, Taneční listy 1980, č. 1–4; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, s. 44, 54, 65, 67; L. Klosová–A. Scherl: Prozatímní divadlo, Divadelní revue 6, 1995, č. 3, s. 87; PD 1862–83. • NDp; Česká divadla; Český taneční slovník.
Životní události
- 1821 ?: narození, Praha
- 19. 2. 1866 ?: úmrtí, Praha
Další jména
Kneisl , Kneissel
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 269–271
Autor: Jana Holeňová