Höflichová, Karolina: Porovnání verzí
m |
m |
||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Tance (v operách)</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Tance (v operách)</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>'''1879: '''Fenella (Auber: ''Němá z Portici ''j. h.); ''Valčík'', ''Pas de trois'', ''Pas de deux serieux'', ''Uherský pas de deux'', ''Grand Ballabile'', ''Czardas ''(tan. divertissement, s A. Zieglerovou a F. ze Schöpfů, dáváno s činohrami); ''La Sequidilla'', ''Grand Pas de deux serieux'', ''La Manola ''a ''Quodlibet ''(tan. divertissement s A. Zieglerovou, s činohrami); Tanec cikánů (Meyerbeer: ''Hugenoti''); Blažený duch (Gluck: ''Orfeus a Eurydika)''; Furiant, Scéna komediantů a Polka (Smetana: ''Prodaná nevěsta''); Tanec kavkazský–Lezginka (Glinka: ''Ruslan a Ludmila''); '''1880: '''Tanec vil (Rozkošný: ''Svatojanské proudy''); polka ''La Coquette'', h: Zabel, (11krát v různých | + | <ee:bibliography_content>'''1879: '''Fenella (Auber: ''Němá z Portici ''j. h.); ''Valčík'', ''Pas de trois'', ''Pas de deux serieux'', ''Uherský pas de deux'', ''Grand Ballabile'', ''Czardas ''(tan. divertissement, s A. Zieglerovou a F. ze Schöpfů, dáváno s činohrami); ''La Sequidilla'', ''Grand Pas de deux serieux'', ''La Manola ''a ''Quodlibet ''(tan. divertissement s A. Zieglerovou, s činohrami); Tanec cikánů (Meyerbeer: ''Hugenoti''); Blažený duch (Gluck: ''Orfeus a Eurydika)''; Furiant, Scéna komediantů a Polka (Smetana: ''Prodaná nevěsta''); Tanec kavkazský–Lezginka (Glinka: ''Ruslan a Ludmila''); '''1880: '''Tanec vil (Rozkošný: ''Svatojanské proudy''); polka ''La Coquette'', h: Zabel, (11krát v různých představeních).</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Choreografie (tance ve hrách, operetách a operách)</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Choreografie (tance ve hrách, operetách a operách)</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>'''1880: '''Räder: ''Panna jezerní ''(h: Riccius a Slansky), Bendl: ''Indická princezna, ''Smetana: ''Braniboři v Čechách ''(ch. spolu s Hentzovou), Dvořák: ''Šelma sedlák ''(sem vkládala ''Slovanský tanec ''č. 3, As dur); '''1881: '''Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, Š''ebor: ''Husitská nevěsta, ''Dvořák: ''Král a uhlíř, ''Meyerbeer: ''Hugenoti, ''Halévy: ''Židovka, ''Smetana: ''Prodaná nevěsta ''(1883 první na velké scéně ND)'', ''Rossini: ''Vilém Tell'', Smetana: ''Dvě vdovy'', V. Hřímalý: ''Zakletý princ'', Thomas: ''Mignon'', Gounod: ''Faust a Markéta'', Gounod: ''Romeo a Julie'', Smetana: ''Libuše'', Bendl: ''Černohorci.''</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>'''1880: '''Räder: ''Panna jezerní ''(h: Riccius a Slansky), Bendl: ''Indická princezna, ''Smetana: ''Braniboři v Čechách ''(ch. spolu s Hentzovou), Dvořák: ''Šelma sedlák ''(sem vkládala ''Slovanský tanec ''č. 3, As dur); '''1881: '''Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, Š''ebor: ''Husitská nevěsta, ''Dvořák: ''Král a uhlíř, ''Meyerbeer: ''Hugenoti, ''Halévy: ''Židovka, ''Smetana: ''Prodaná nevěsta ''(1883 první na velké scéně ND)'', ''Rossini: ''Vilém Tell'', Smetana: ''Dvě vdovy'', V. Hřímalý: ''Zakletý princ'', Thomas: ''Mignon'', Gounod: ''Faust a Markéta'', Gounod: ''Romeo a Julie'', Smetana: ''Libuše'', Bendl: ''Černohorci.''</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content><div> | <ee:bibliography_content><div> | ||
− | Cedule PD 1877–82, NMd. • ''Almanach královského čes. divadla v Praze na rok ''1881, s. 12, 18, 24; 1882, s. 13, 28; L. Novák: ''Opera a balet staré gardy Národního divadla'', 1938, s. 187; L. Novák: ''Pásmo vzpomínek'', 1941, s. 38; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 34, 114; Kittl: Opera PD 1862–83; Javorin, s. 171, 209; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1962, s. 14; B. Brodská: Královské zemské české prozatímní | + | Cedule PD 1877–82, NMd. • ''Almanach královského čes. divadla v Praze na rok ''1881, s. 12, 18, 24; 1882, s. 13, 28; L. Novák: ''Opera a balet staré gardy Národního divadla'', 1938, s. 187; L. Novák: ''Pásmo vzpomínek'', 1941, s. 38; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 34, 114; Kittl: Opera PD 1862–83; Javorin, s. 171, 209; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1962, s. 14; B. Brodská: Královské zemské české prozatímní divadlo, ''Taneční listy ''18, 1980, č. 5, č. 6, příl.; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, s. 74, 75, 76; PD 1862–83. |
</div></ee:bibliography_content> | </div></ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> |
Aktuální verze z 8. 2. 2017, 20:18
Psána též Heflichová, Caroline. Nejsou informace o jejím školení ani o pokračování umělecké dráhy od jejích pětadvaceti let. V Praze se objevuje 1875 v dřevěném divadle ředitele E. Averina Teatro salone italiano (v prostoru nad dnešním Národním muzeem). Do jara 1877 zde byla primabalerínou dvaatřicetičlenného ansámblu vedeného baletními mistry G. Butturinim a G. Martinim. S Averinem odešla do jeho nové arény Tivoli Averino na Štvanici, otevřené 15. 9. 1877; spolu s tanečnicí A. Bertou tam byla primabalerínou ansámblu o 20 členkách. Po skončení angažmá v létě 1878 působila krátce v divadle Principe Umberto ve Florencii. 13. 2. 1879 poprvé hostovala v PD; tančila sóla ve furiantovi, polce a ve scéně komediantů ve Smetanově Prodané nevěstě a od nové sezony získala angažmá. Po představení hry G. Rädera Panna jezerní, jež byla její choreografickou beneficí (27. 8. 1880), byla jmenována baletní mistryní PD, ředitel J. N. Maýr jí však po 31. 10. 1880 již neprodloužil smlouvu. Po prvním otevření ND v červnu 1881 se opět stala sólistkou, baletní mistryní a první choreografkou souboru; v listopadu 1883 ji vystřídal V. Reisinger, který byl v PD jejím tanečním partnerem.
Ve společnostech ředitele Averina musela vyhovět požadavkům varietního stylu, které kladli inscenátoři i publikum. Vystupovala v gymnasticky náročných tanečních, baletních i kabaretních číslech, v živých obrazech, tzv. „mramorových“ výjevech z řecké a římské mytologie, v pantomimách apod. Akrobatické úkoly ji provázely i v PD, např. při vystoupení anglické skupiny tří bratří „The Phoites“, s nimiž účinkovala ve hře B. Zapperta Tři Angličané aneb Honba na člověka, a v roli Dobré víly v anonymní „kouzelné němohře“ o 1 jednání Flip, Flap, Flop (1880). V PD tančila sólově i v ansámblu v operách, operetách a činohrách, spolu s F. ze Schöpfů a A. Zieglerovou pak v meziaktních divertissementech, které nastudovala M. Hentzová. S Hentzovou někdy alternovala. Dostávala také samostatné choreografické příležitosti v reprízách oper, které původně připravila Hentzová. Dramaturgická skladba repertoáru PD a nesamostatná funkce baletního ansámblu jí však nedaly možnost vytvořit samostatný balet. V PD a v ND vedla baletní přípravku.
Obsah
Tance (v operách)
1879: Fenella (Auber: Němá z Portici j. h.); Valčík, Pas de trois, Pas de deux serieux, Uherský pas de deux, Grand Ballabile, Czardas (tan. divertissement, s A. Zieglerovou a F. ze Schöpfů, dáváno s činohrami); La Sequidilla, Grand Pas de deux serieux, La Manola a Quodlibet (tan. divertissement s A. Zieglerovou, s činohrami); Tanec cikánů (Meyerbeer: Hugenoti); Blažený duch (Gluck: Orfeus a Eurydika); Furiant, Scéna komediantů a Polka (Smetana: Prodaná nevěsta); Tanec kavkazský–Lezginka (Glinka: Ruslan a Ludmila); 1880: Tanec vil (Rozkošný: Svatojanské proudy); polka La Coquette, h: Zabel, (11krát v různých představeních).
Choreografie (tance ve hrách, operetách a operách)
1880: Räder: Panna jezerní (h: Riccius a Slansky), Bendl: Indická princezna, Smetana: Braniboři v Čechách (ch. spolu s Hentzovou), Dvořák: Šelma sedlák (sem vkládala Slovanský tanec č. 3, As dur); 1881: Nicolai: Veselé ženy windsorské, Šebor: Husitská nevěsta, Dvořák: Král a uhlíř, Meyerbeer: Hugenoti, Halévy: Židovka, Smetana: Prodaná nevěsta (1883 první na velké scéně ND), Rossini: Vilém Tell, Smetana: Dvě vdovy, V. Hřímalý: Zakletý princ, Thomas: Mignon, Gounod: Faust a Markéta, Gounod: Romeo a Julie, Smetana: Libuše, Bendl: Černohorci.
Prameny a literatura
Cedule PD 1877–82, NMd. • Almanach královského čes. divadla v Praze na rok 1881, s. 12, 18, 24; 1882, s. 13, 28; L. Novák: Opera a balet staré gardy Národního divadla, 1938, s. 187; L. Novák: Pásmo vzpomínek, 1941, s. 38; L. Hájek: Paměti Augustina Bergra, 1942, s. 34, 114; Kittl: Opera PD 1862–83; Javorin, s. 171, 209; L. Schmidová: Československý balet, 1962, s. 14; B. Brodská: Královské zemské české prozatímní divadlo, Taneční listy 18, 1980, č. 5, č. 6, příl.; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, s. 74, 75, 76; PD 1862–83.
Životní události
- 1859 ?: narození
- ?: úmrtí
Další jména
Heflichová , Caroline
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 202–203
Autor: Jana Holeňová