Kabaret Au: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
+
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce
<span id="PageFillProgress"></span>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Kabaret Au</ee:label>
 
| název = <ee:label>Kabaret Au</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1968–1970</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1968–1970</ee:era>
Řádka 8: Řádka 6:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
+
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 17: Řádka 15:
  
 
</ee:perex><ee:content>
 
</ee:perex><ee:content>
Kabaretní scéna, kterou ve vinohradském Radiopaláci založil spisovatel, textař, konferenciér a tvůrce zaniklého divadla Paravan J. R. Pick. Jako autor i interpret zde pokračoval v literárněparodických kreacích, plných jízlivě adresných satirických šlehů (''Parodivan ''aj.), pořady však na rozdíl od Paravanu neaspirovaly na tematickou, myšlenkovou či formální sevřenost, naopak zdůrazňovaly pestrost až varietně koncipovaných čísel. Atraktivnost pořadů měla zvýšit dráždivá odtabuizovaná erotika (''Kabaret s nahou slečnou I. ''a ''II.'', 1968, 1969), zastíraná naivními satirickými pointami (např. odhalená agentka imperialismu, trhala na hoře bez). Tím se J. R. Pick do značné míry rozcházel se svými intelektuálněji zaměřenými diváky a kabaret začala navštěvovat spíše usedlejší střední až starší generace, přitahovaná legálně vystavovanou ženskou nahotou (herečka-striptérka J. Bezvaldová aj.). Volná text-appealová forma umožňovala vystoupení četných hostů. Pravidelně účinkovali např. někteří členové pražského sdružení Šanson, ale i tehdejší studenti DAMU J. Vágner a J. Kvasnička, vystupující pod pseudonymy Kiss _amp_ Stan, známí v 70. letech z kabaretně-písničkářských pořadů pražské Violy (''Nezbední Budulínci'', ''Nezbední Robinsoni ''aj.).
+
Kabaretní scéna, kterou ve vinohradském Radiopaláci založil spisovatel, textař, konferenciér a tvůrce zaniklého divadla Paravan J. R. Pick. Jako autor i interpret zde pokračoval v literárněparodických kreacích, plných jízlivě adresných satirických šlehů (''Parodivan ''aj.), pořady však na rozdíl od Paravanu neaspirovaly na tematickou, myšlenkovou či formální sevřenost, naopak zdůrazňovaly pestrost až varietně koncipovaných čísel. Atraktivnost pořadů měla zvýšit dráždivá odtabuizovaná erotika (''Kabaret s nahou slečnou I. ''a ''II.'', 1968, 1969), zastíraná naivními satirickými pointami (např. odhalená agentka imperialismu, trhala na hoře bez). Tím se J. R. Pick do značné míry rozcházel se svými intelektuálněji zaměřenými diváky a kabaret začala navštěvovat spíše usedlejší střední až starší generace, přitahovaná legálně vystavovanou ženskou nahotou (herečka-striptérka J. Bezvaldová aj.). Volná text-appealová forma umožňovala vystoupení četných hostů. Pravidelně účinkovali např. někteří členové pražského sdružení Šanson, ale i tehdejší studenti DAMU J. Vágner a J. Kvasnička, vystupující pod pseudonymy Kiss &amp; Stan, známí v 70. letech z kabaretně-písničkářských pořadů pražské Violy (''Nezbední Budulínci'', ''Nezbední Robinsoni ''aj.).
  
 
Zánik Au na konci sez. 1969/70 jistě souvisel s tím, že se J. R. Pickovi nepodařilo vytvořit kompaktní kabaretní soubor, ani získat početnější spřízněnou diváckou obec. Hlubší příčiny zániku spočívaly v drasticky zúženém prostoru pro aktuální politickou satiru v začínající normalizaci a v postupné rezignaci J. R. Picka na nepřímé, kamuflované formy satirického reflektování skutečnosti.
 
Zánik Au na konci sez. 1969/70 jistě souvisel s tím, že se J. R. Pickovi nepodařilo vytvořit kompaktní kabaretní soubor, ani získat početnější spřízněnou diváckou obec. Hlubší příčiny zániku spočívaly v drasticky zúženém prostoru pro aktuální politickou satiru v začínající normalizaci a v postupné rezignaci J. R. Picka na nepřímé, kamuflované formy satirického reflektování skutečnosti.
Řádka 39: Řádka 37:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Vladimír Just]]{{break}}</ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 199{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Vladimír Just]]{{break}}</ee:author>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  

Aktuální verze z 6. 2. 2017, 16:37

Kabaret Au
Praha 1968–1970
divadlo


Kabaretní scéna, kterou ve vinohradském Radiopaláci založil spisovatel, textař, konferenciér a tvůrce zaniklého divadla Paravan J. R. Pick. Jako autor i interpret zde pokračoval v literárněparodických kreacích, plných jízlivě adresných satirických šlehů (Parodivan aj.), pořady však na rozdíl od Paravanu neaspirovaly na tematickou, myšlenkovou či formální sevřenost, naopak zdůrazňovaly pestrost až varietně koncipovaných čísel. Atraktivnost pořadů měla zvýšit dráždivá odtabuizovaná erotika (Kabaret s nahou slečnou I. a II., 1968, 1969), zastíraná naivními satirickými pointami (např. odhalená agentka imperialismu, trhala na hoře bez). Tím se J. R. Pick do značné míry rozcházel se svými intelektuálněji zaměřenými diváky a kabaret začala navštěvovat spíše usedlejší střední až starší generace, přitahovaná legálně vystavovanou ženskou nahotou (herečka-striptérka J. Bezvaldová aj.). Volná text-appealová forma umožňovala vystoupení četných hostů. Pravidelně účinkovali např. někteří členové pražského sdružení Šanson, ale i tehdejší studenti DAMU J. Vágner a J. Kvasnička, vystupující pod pseudonymy Kiss & Stan, známí v 70. letech z kabaretně-písničkářských pořadů pražské Violy (Nezbední Budulínci, Nezbední Robinsoni aj.).

Zánik Au na konci sez. 1969/70 jistě souvisel s tím, že se J. R. Pickovi nepodařilo vytvořit kompaktní kabaretní soubor, ani získat početnější spřízněnou diváckou obec. Hlubší příčiny zániku spočívaly v drasticky zúženém prostoru pro aktuální politickou satiru v začínající normalizaci a v postupné rezignaci J. R. Picka na nepřímé, kamuflované formy satirického reflektování skutečnosti.


Literatura

A. Fuchs: Tvrdohlavý J. R. Pick, DN 12, 1968/69, č. 18, s. 9.               

Významné události

  • 1968: vznik (založení), Praha
    Založeno J. R. Pickem
  • 1970: zrušení (ukončení činnosti), Praha


Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 199
Autor: Vladimír Just