Martiníková, Marcela: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">3</span>
+
<span id="PageFillProgress">2</span>
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
| jméno=<ee:firstname>Marcela</ee:firstname>  
 
| jméno=<ee:firstname>Marcela</ee:firstname>  
Řádka 11: Řádka 11:
 
Opava
 
Opava
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
 
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
</ee:mvchronology>
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
 
+
</ee:mvchronology>
+
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| povolání=<ee:profession>tanečnice, pedagožka,</ee:profession>
 
| povolání=<ee:profession>tanečnice, pedagožka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
 
</ee:perex><ee:content>
 
</ee:perex><ee:content>
Provd. 1. Husáková, 2. Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mášenka v ''Louskáčkovi'' (1959), Feliciana ve ''Florelle'' (1960), Desdemona v ''Othellovi'' (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v ''Hirošimě'' (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve ''Freskách'' (1965) a ve ''Sněti'' na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v ''Listech důvěrných'' (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve ''Svěcení jara'' (1972), Dorotka v ''Ondrášovi'' (1974), Carabosse v ''Šípkové Růžence'' (1974), Carmen ve ''Vášni ''G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v''Doktoru Faustovi ''(1977), Stella v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve ''Věčných písních'' (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba.
+
Poprvé provd. Husáková, podruhé Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mášenka v ''Louskáčkovi'' (1959), Feliciana ve ''Florelle'' (1960), Desdemona v ''Othellovi'' (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v ''Hirošimě'' (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve ''Freskách'' (1965) a ve ''Sněti'' na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v ''Listech důvěrných'' (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve ''Svěcení jara'' (1972), Dorotka v ''Ondrášovi'' (1974), Carabosse v ''Šípkové Růžence'' (1974), Carmen ve ''Vášni ''G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně ''Doktoru Faustovi ''(1977), Stella v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve ''Věčných písních'' (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
Řádka 32: Řádka 28:
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
 
* <ee:chronology_date_from>31. 10. 1940</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Opava</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>31. 10. 1940</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Opava</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Husáková, Krobová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Husáková</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Krobová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 47: Řádka 42:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 191{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
  
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]

Aktuální verze z 1. 2. 2017, 13:51

Marcela Martiníková
* 31. 10. 1940 Opava
tanečnice, pedagožka


Poprvé provd. Husáková, podruhé Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v Kamenném kvítku (1958), Mášenka v Louskáčkovi (1959), Feliciana ve Florelle (1960), Desdemona v Othellovi (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v Hirošimě (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve Freskách (1965) a ve Sněti na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v Podivuhodném mandarínovi (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v Listech důvěrných (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve Svěcení jara (1972), Dorotka v Ondrášovi (1974), Carabosse v Šípkové Růžence (1974), Carmen ve Vášni G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v Doktoru Faustovi (1977), Stella v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve Věčných písních (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba.


Literatura

Petříková, V.: Marcela Martiníková – portrét tanečnice, Taneční listy 1969, č. 1, str. 12 • Petříková, V.: Marcela Martiníková, Taneční listy 1979, č. 6/příloha • V. V.: Martiníková Marcela in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988

Životní události

  • 31. 10. 1940: narození, Opava

Další jména

Husáková , Krobová


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 191