Liška, Ivan: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
Studoval TKP 1964–69 a po krátkém angažmá v ND Praha odešel do zahraničí. Působil v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu-Duisburku 1969–74, kde tančil především v choreografiích E. Waltera (např. ''Smrt a dívka''). Interpretoval (zejm. v Bavorské státní opeře v Mnichově 1974–77) sólové party světových choreografů, např. H. van Manena (L. van Beethoven: ''Velká fuga'', E. Satie: ''Squares'', C. Saint-Saëns: Septett Extra), G. Bohnera (G. Humel: ''Mučení Beatrice'' ''Cenci''; 1977 s ním v Akademii umění Berlíně spolupracoval na rekonstrukci ''Triadického baletu ''O. Schlemmera, 1977), P. Wrighta (Princ ve ''Spící krasavici''), F. Ashtona (Colas v ''Marné opatrnosti''), G. Balanchina (''Apollon musagète''), G. Tetley (''Svěcení jara''), R. van Dantziga (G. Ligeti/H. Purcell: ''Ramification''). Jeho významným působištěm se stal Hamburský balet, kde získal 1977–79 titul první sólista. J. Neumeier pro něho postavil role Lysandra ve ''Snu noci svatojanské ''(h. F. Mendelssohn-Bartholdy, G. Ligeti, 1977; tančil i Thesea/Oberona, 1979 a Klubka, 1993), Orlanda v ''Jak se vám líbí ''(1985), tit. postavu v ''Peer Gyntovi'' (1989), Mozarta v ''Oknech k Mozartovi'' (1991), Otce v ''Příběhu o Popelce ''(1992); dále tančil sóla v řadě titulů, např. Muže ve stínu a Krále v ''Iluzi jako Labutí jezero ''(h. P. I. Čajkovskij, 1977), Prince Désiré a Catalabutte ve ''Spící krasavici ''(1978), sólo ve ''Svěcení jara'' (1978), Anděla a Putifara v ''Legendě o Josefovi ''(1979), tit. roli v ''Donu Quijotovi ''R. Strausse (1979), v ''Dafnidovi a Chloe'' (1980), sólo v ''Matoušových pašijích ''J. S. Bacha (1981), Armanda, Gastona a Otce v ''Dámě s kaméliemi'' (h. F. Chopin, 1981), Romea (1981) a Kapuleta v ''Romeovi a Julii'', Artuše v baletu ''Sága o Artušovi ''(h. J. Sibelius, 1982), sólo v pas de deux ''Désir'' (h. A. Skrjabin, 1983), tit. roli v ''Tristanovi ''(h. H. W. Henze, 1984), Ivana v ''Ptákovi Ohnivákovi ''(1985), Stanleye v ''Konečné stanici Touha'' (h. S. Prokofjev/A. Schnittke, 1987), Jaga v ''Othellovi'' (h. A. Schnittke/A. Pärt, 1993), hlavní roli v ''IX. symfonii'' G. Mahlera (1994), tit. roli v ''Odysseovi'' (h. G. Couroupos, 1994), sólo v ''Trilogii M. R. ''(h. M. Ravel, 1994). V Hamburku tančil i v dílech dalších choreografů: G. Balanchina, J. Cranka, L. Jakobsona, J. Limóna, L. Lubovitche, J. Kyliána, H. van Manena, J. Robbinse, A. Tudora; M. Béjart pro něj vytvořil balet ''Hamburské impromptu ''(1988). Byl představitelem Armanda a partnerem M. Haydée ve filmové verzi ''Dámy s kaméliemi''; s N. Makarovovou tančil tit. roli v ''Oněginovi'' na hudbu P. I. Čajkovského (Paříž a Londýn 1987, New York 1988). Jako choreograf vytvořil většinu svých prací se členy Hamburského baletu v rámci choreografických workshopů (např. ''Paraboly I.'', 1990; ''Varhanní koncert'' F. Poulenca, 1993; ''Inmitten'' F. Martina, 1995). Pro Brno vytvořil balet ''Spor'' na hudbu A. Schnittkeho (1997). Od 1998 byl ředitelem Bavorského státního baletu v Mnichově. Na baletní soutěži Maja 1994 v Moskvě získal ocenění Nejlepší partner. Manžel tanečnice Colleen Scott, sólistky ansámblů v Johannesburku, Düsseldorfu-Duisburku, Mnichově a Hamburku. | Studoval TKP 1964–69 a po krátkém angažmá v ND Praha odešel do zahraničí. Působil v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu-Duisburku 1969–74, kde tančil především v choreografiích E. Waltera (např. ''Smrt a dívka''). Interpretoval (zejm. v Bavorské státní opeře v Mnichově 1974–77) sólové party světových choreografů, např. H. van Manena (L. van Beethoven: ''Velká fuga'', E. Satie: ''Squares'', C. Saint-Saëns: Septett Extra), G. Bohnera (G. Humel: ''Mučení Beatrice'' ''Cenci''; 1977 s ním v Akademii umění Berlíně spolupracoval na rekonstrukci ''Triadického baletu ''O. Schlemmera, 1977), P. Wrighta (Princ ve ''Spící krasavici''), F. Ashtona (Colas v ''Marné opatrnosti''), G. Balanchina (''Apollon musagète''), G. Tetley (''Svěcení jara''), R. van Dantziga (G. Ligeti/H. Purcell: ''Ramification''). Jeho významným působištěm se stal Hamburský balet, kde získal 1977–79 titul první sólista. J. Neumeier pro něho postavil role Lysandra ve ''Snu noci svatojanské ''(h. F. Mendelssohn-Bartholdy, G. Ligeti, 1977; tančil i Thesea/Oberona, 1979 a Klubka, 1993), Orlanda v ''Jak se vám líbí ''(1985), tit. postavu v ''Peer Gyntovi'' (1989), Mozarta v ''Oknech k Mozartovi'' (1991), Otce v ''Příběhu o Popelce ''(1992); dále tančil sóla v řadě titulů, např. Muže ve stínu a Krále v ''Iluzi jako Labutí jezero ''(h. P. I. Čajkovskij, 1977), Prince Désiré a Catalabutte ve ''Spící krasavici ''(1978), sólo ve ''Svěcení jara'' (1978), Anděla a Putifara v ''Legendě o Josefovi ''(1979), tit. roli v ''Donu Quijotovi ''R. Strausse (1979), v ''Dafnidovi a Chloe'' (1980), sólo v ''Matoušových pašijích ''J. S. Bacha (1981), Armanda, Gastona a Otce v ''Dámě s kaméliemi'' (h. F. Chopin, 1981), Romea (1981) a Kapuleta v ''Romeovi a Julii'', Artuše v baletu ''Sága o Artušovi ''(h. J. Sibelius, 1982), sólo v pas de deux ''Désir'' (h. A. Skrjabin, 1983), tit. roli v ''Tristanovi ''(h. H. W. Henze, 1984), Ivana v ''Ptákovi Ohnivákovi ''(1985), Stanleye v ''Konečné stanici Touha'' (h. S. Prokofjev/A. Schnittke, 1987), Jaga v ''Othellovi'' (h. A. Schnittke/A. Pärt, 1993), hlavní roli v ''IX. symfonii'' G. Mahlera (1994), tit. roli v ''Odysseovi'' (h. G. Couroupos, 1994), sólo v ''Trilogii M. R. ''(h. M. Ravel, 1994). V Hamburku tančil i v dílech dalších choreografů: G. Balanchina, J. Cranka, L. Jakobsona, J. Limóna, L. Lubovitche, J. Kyliána, H. van Manena, J. Robbinse, A. Tudora; M. Béjart pro něj vytvořil balet ''Hamburské impromptu ''(1988). Byl představitelem Armanda a partnerem M. Haydée ve filmové verzi ''Dámy s kaméliemi''; s N. Makarovovou tančil tit. roli v ''Oněginovi'' na hudbu P. I. Čajkovského (Paříž a Londýn 1987, New York 1988). Jako choreograf vytvořil většinu svých prací se členy Hamburského baletu v rámci choreografických workshopů (např. ''Paraboly I.'', 1990; ''Varhanní koncert'' F. Poulenca, 1993; ''Inmitten'' F. Martina, 1995). Pro Brno vytvořil balet ''Spor'' na hudbu A. Schnittkeho (1997). Od 1998 byl ředitelem Bavorského státního baletu v Mnichově. Na baletní soutěži Maja 1994 v Moskvě získal ocenění Nejlepší partner. Manžel tanečnice Colleen Scott, sólistky ansámblů v Johannesburku, Düsseldorfu-Duisburku, Mnichově a Hamburku. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
* <ee:chronology_date_from>8. 11. 1950</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>8. 11. 1950</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 40: | Řádka 36: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 179–180{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 1. 2. 2017, 11:36
Studoval TKP 1964–69 a po krátkém angažmá v ND Praha odešel do zahraničí. Působil v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu-Duisburku 1969–74, kde tančil především v choreografiích E. Waltera (např. Smrt a dívka). Interpretoval (zejm. v Bavorské státní opeře v Mnichově 1974–77) sólové party světových choreografů, např. H. van Manena (L. van Beethoven: Velká fuga, E. Satie: Squares, C. Saint-Saëns: Septett Extra), G. Bohnera (G. Humel: Mučení Beatrice Cenci; 1977 s ním v Akademii umění Berlíně spolupracoval na rekonstrukci Triadického baletu O. Schlemmera, 1977), P. Wrighta (Princ ve Spící krasavici), F. Ashtona (Colas v Marné opatrnosti), G. Balanchina (Apollon musagète), G. Tetley (Svěcení jara), R. van Dantziga (G. Ligeti/H. Purcell: Ramification). Jeho významným působištěm se stal Hamburský balet, kde získal 1977–79 titul první sólista. J. Neumeier pro něho postavil role Lysandra ve Snu noci svatojanské (h. F. Mendelssohn-Bartholdy, G. Ligeti, 1977; tančil i Thesea/Oberona, 1979 a Klubka, 1993), Orlanda v Jak se vám líbí (1985), tit. postavu v Peer Gyntovi (1989), Mozarta v Oknech k Mozartovi (1991), Otce v Příběhu o Popelce (1992); dále tančil sóla v řadě titulů, např. Muže ve stínu a Krále v Iluzi jako Labutí jezero (h. P. I. Čajkovskij, 1977), Prince Désiré a Catalabutte ve Spící krasavici (1978), sólo ve Svěcení jara (1978), Anděla a Putifara v Legendě o Josefovi (1979), tit. roli v Donu Quijotovi R. Strausse (1979), v Dafnidovi a Chloe (1980), sólo v Matoušových pašijích J. S. Bacha (1981), Armanda, Gastona a Otce v Dámě s kaméliemi (h. F. Chopin, 1981), Romea (1981) a Kapuleta v Romeovi a Julii, Artuše v baletu Sága o Artušovi (h. J. Sibelius, 1982), sólo v pas de deux Désir (h. A. Skrjabin, 1983), tit. roli v Tristanovi (h. H. W. Henze, 1984), Ivana v Ptákovi Ohnivákovi (1985), Stanleye v Konečné stanici Touha (h. S. Prokofjev/A. Schnittke, 1987), Jaga v Othellovi (h. A. Schnittke/A. Pärt, 1993), hlavní roli v IX. symfonii G. Mahlera (1994), tit. roli v Odysseovi (h. G. Couroupos, 1994), sólo v Trilogii M. R. (h. M. Ravel, 1994). V Hamburku tančil i v dílech dalších choreografů: G. Balanchina, J. Cranka, L. Jakobsona, J. Limóna, L. Lubovitche, J. Kyliána, H. van Manena, J. Robbinse, A. Tudora; M. Béjart pro něj vytvořil balet Hamburské impromptu (1988). Byl představitelem Armanda a partnerem M. Haydée ve filmové verzi Dámy s kaméliemi; s N. Makarovovou tančil tit. roli v Oněginovi na hudbu P. I. Čajkovského (Paříž a Londýn 1987, New York 1988). Jako choreograf vytvořil většinu svých prací se členy Hamburského baletu v rámci choreografických workshopů (např. Paraboly I., 1990; Varhanní koncert F. Poulenca, 1993; Inmitten F. Martina, 1995). Pro Brno vytvořil balet Spor na hudbu A. Schnittkeho (1997). Od 1998 byl ředitelem Bavorského státního baletu v Mnichově. Na baletní soutěži Maja 1994 v Moskvě získal ocenění Nejlepší partner. Manžel tanečnice Colleen Scott, sólistky ansámblů v Johannesburku, Düsseldorfu-Duisburku, Mnichově a Hamburku.
Životní události
- 8. 11. 1950: narození, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 179–180