Klusák, Jan: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 14: Řádka 14:
 
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
 
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession>
 
| povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
Řádka 21: Řádka 21:
 
Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů ''Princezna Pampeliška'', podle J. Kvapila (neproveden) a ► ''Princ Bajaja''. Jeho ''Variace na téma G. Mahlera'' téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).
 
Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů ''Princezna Pampeliška'', podle J. Kvapila (neproveden) a ► ''Princ Bajaja''. Jeho ''Variace na téma G. Mahlera'' téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).
 
</ee:content>
 
</ee:content>
<ee:bibliography>
+
<ee:bibliography/>
 
+
</ee:bibliography>
+
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
 
* <ee:chronology_date_from>18. 4. 1934</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>18. 4. 1934</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names>
+
<div class="names"><ee:names/></div>
 
+
</ee:names></div>
+
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 40: Řádka 36:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 141{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
  
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]

Aktuální verze z 31. 1. 2017, 11:55

Jan Klusák
* 18. 4. 1934 Praha
skladatel


Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů Princezna Pampeliška, podle J. Kvapila (neproveden) a ► Princ Bajaja. Jeho Variace na téma G. Mahlera téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).


Životní události

  • 18. 4. 1934: narození, Praha


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 141