Janíček, Albert: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
Žák E. Gabzdyla. Celoživotní angažmá v Ostravě 1943–89 (1947–72 sólista, od 1972 choreograf, 1979–89 šéf baletu, od 1989 inspektor hlediště) s výjimkou, kdy byl tanečníkem i choreografem v AUS VN 1948–50 (vojenská prezenční služba). Technicky a herecky tvárný tanečník. Vytvořil v Ostravě na padesát rolí prvního oboru, jeho naturelu vyhovovaly role dramatických hrdinů a záporných postav. Tančil např. Merkucia (1950) a Tybalta (1962) v ''Romeovi a Julii'', tit. role Ondráše (1951) i Juráše (1967) v ''Ondrášovi'', Prince (1952) a Rudovouse (1966) v ''Labutím jezeře'', Prince ve ''Spící krasavici ''(1955), ''Sněhurce'' (1956), v ''Soli nad zlato'' (1959), Franze v ''Coppélii'' (1954), Nuraliho (1955) a Gireje (1972) v ''Bachčisarajské fontáně'', Severjana v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mandarína v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1962), Jaga v ''Othellovi'' (1963), Pilota ve ''Svědomí'' (1964), tit. roli v ''Krysaři'' P. Bořkovce (1966), Člověka v ''Prométheovi'' (1970). Jako šéf baletu a choreograf vytvořil v Ostravě významnou éru, za níž uvedl např. ''Coppélii'' (1974), ''Spící krasavici ''(1974), pp. ''O loupežníku Rumcajsovi ''(1975), ''Françoise Villona'' (1976), ''Rákoše Rákoczyho'' (1976), ''Romea a Julii'' (1982), ''Tři mušketýry'' (1985), ''Peer Gynta'' (1987). Připravil řadu tanečních scén v mnoha operách, operetách i činohrách ostravského a opavského divadla. Napsal libreta k baletům ► ''Florella'' (Ostrava 1961), ► ''O loupežníku Rumcajsovi ''(Ostrava 1975) a neuvedenému ''Hamletovi'' L. Matějky. Pedagogicky působil v divadelní baletní škole 1946–48. Zasloužilý umělec 1967. | Žák E. Gabzdyla. Celoživotní angažmá v Ostravě 1943–89 (1947–72 sólista, od 1972 choreograf, 1979–89 šéf baletu, od 1989 inspektor hlediště) s výjimkou, kdy byl tanečníkem i choreografem v AUS VN 1948–50 (vojenská prezenční služba). Technicky a herecky tvárný tanečník. Vytvořil v Ostravě na padesát rolí prvního oboru, jeho naturelu vyhovovaly role dramatických hrdinů a záporných postav. Tančil např. Merkucia (1950) a Tybalta (1962) v ''Romeovi a Julii'', tit. role Ondráše (1951) i Juráše (1967) v ''Ondrášovi'', Prince (1952) a Rudovouse (1966) v ''Labutím jezeře'', Prince ve ''Spící krasavici ''(1955), ''Sněhurce'' (1956), v ''Soli nad zlato'' (1959), Franze v ''Coppélii'' (1954), Nuraliho (1955) a Gireje (1972) v ''Bachčisarajské fontáně'', Severjana v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mandarína v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1962), Jaga v ''Othellovi'' (1963), Pilota ve ''Svědomí'' (1964), tit. roli v ''Krysaři'' P. Bořkovce (1966), Člověka v ''Prométheovi'' (1970). Jako šéf baletu a choreograf vytvořil v Ostravě významnou éru, za níž uvedl např. ''Coppélii'' (1974), ''Spící krasavici ''(1974), pp. ''O loupežníku Rumcajsovi ''(1975), ''Françoise Villona'' (1976), ''Rákoše Rákoczyho'' (1976), ''Romea a Julii'' (1982), ''Tři mušketýry'' (1985), ''Peer Gynta'' (1987). Připravil řadu tanečních scén v mnoha operách, operetách i činohrách ostravského a opavského divadla. Napsal libreta k baletům ► ''Florella'' (Ostrava 1961), ► ''O loupežníku Rumcajsovi ''(Ostrava 1975) a neuvedenému ''Hamletovi'' L. Matějky. Pedagogicky působil v divadelní baletní škole 1946–48. Zasloužilý umělec 1967. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
* <ee:chronology_date_from>22. 9. 1926</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Ostrava</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>22. 9. 1926</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Ostrava</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 40: | Řádka 36: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 118{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Verze z 31. 1. 2017, 10:44
Žák E. Gabzdyla. Celoživotní angažmá v Ostravě 1943–89 (1947–72 sólista, od 1972 choreograf, 1979–89 šéf baletu, od 1989 inspektor hlediště) s výjimkou, kdy byl tanečníkem i choreografem v AUS VN 1948–50 (vojenská prezenční služba). Technicky a herecky tvárný tanečník. Vytvořil v Ostravě na padesát rolí prvního oboru, jeho naturelu vyhovovaly role dramatických hrdinů a záporných postav. Tančil např. Merkucia (1950) a Tybalta (1962) v Romeovi a Julii, tit. role Ondráše (1951) i Juráše (1967) v Ondrášovi, Prince (1952) a Rudovouse (1966) v Labutím jezeře, Prince ve Spící krasavici (1955), Sněhurce (1956), v Soli nad zlato (1959), Franze v Coppélii (1954), Nuraliho (1955) a Gireje (1972) v Bachčisarajské fontáně, Severjana v Kamenném kvítku (1958), Mandarína v Podivuhodném mandarínovi (1962), Jaga v Othellovi (1963), Pilota ve Svědomí (1964), tit. roli v Krysaři P. Bořkovce (1966), Člověka v Prométheovi (1970). Jako šéf baletu a choreograf vytvořil v Ostravě významnou éru, za níž uvedl např. Coppélii (1974), Spící krasavici (1974), pp. O loupežníku Rumcajsovi (1975), Françoise Villona (1976), Rákoše Rákoczyho (1976), Romea a Julii (1982), Tři mušketýry (1985), Peer Gynta (1987). Připravil řadu tanečních scén v mnoha operách, operetách i činohrách ostravského a opavského divadla. Napsal libreta k baletům ► Florella (Ostrava 1961), ► O loupežníku Rumcajsovi (Ostrava 1975) a neuvedenému Hamletovi L. Matějky. Pedagogicky působil v divadelní baletní škole 1946–48. Zasloužilý umělec 1967.
Životní události
- 22. 9. 1926: narození, Ostrava
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 118