Hajdašová, Naďa: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>Haidaschová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>Haidaschová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Parmová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname>Marie</ee:names_firstname> |
− | <ee:names_lastname>Parmová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname>Marie</ee:names_firstname> | + | |
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 48: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 87–88{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 30. 1. 2017, 13:35
Psána též Haidaschová, vl. jménem Marie Parmová. Žačka J. Nikolské, později v 30. letech studovala u O. Preobraženské v Paříži a A. Fedorovové v Rize. Působila v Brně 1929, Ostravě 1930 (sólistka), kde vynikla jako Kolombina v Harlekýnových miliónech. 1931/32 sólistka Opera Reale v Káhiře, 1932/33 tančila na pražských operetních scénách. Se souborem J. Nikolské vystupovala 1933 na Světové výstavě v Chicagu. Poté se věnovala akrobatickému tanci a s partnerem B. Milcem podnikla řadu zájezdů po republice i cizině a natočila několik filmů (Okénko, Barbora řádí, Sextánka). 1937 působila opět v souboru J. Nikolské na zájezdech v Německu a Holandsku, 1938/39 ve varieté U Nováků. Po účinkování na Světové výstavě v New Yorku (1939) se do Němci okupované vlasti již nevrátila. V USA se věnovala zejm. revuálnímu tanci, studiem u L. Novikova v Chicagu a Ch. Halea v New Yorku zdokonalila taneční techniku. Po válce byla sólistkou v ND Praha 1947–66 (od 1962 baletní mistryně). Charismatická interpretka, např. Růženka v Šípkové Růžence/Spící krasavici (1948), Slečna Elis ve Filosofské historii (1949), sólový part v Chopinianě (1949) a zejm. Odetta v Labutím jezeře (1951). Zasloužilá umělkyně 1958.
Literatura
Vašut, V.: Naďa Hajdašová, Divadelní noviny 1969, č. 2 • V. V.: Hajdašová Naďa in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988
Životní události
- 26. 2. 1914: narození, Praha
- 8. 9. 1969: úmrtí, Praha
Další jména
Haidaschová , Parmová Marie
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 87–88