Bartoš, František: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
Skladbu studoval na pražské konzervatoři 1921–25 u K. B. Jiráka a J. Křičky, mistrovskou školu pražské konzervatoře 1925–28 u J. B. Foerstera. 1929–31 vyučoval na pražské konzervatoři, jako redaktor působil 1931–37 v Lidových novinách, 1935–39 a posléze 1946–48 v Tempu, 1937–45 v Národní politice, 1945–49 v Zemědělských novinách, byl referentem mnoha dalších periodik. 1945–51 byl členem umělecké správy ČF, 1951–52 působil v Muzeu B. Smetany, 1953–56 byl redaktorem klasické hudby v KLHU. Byl členem pokrokové hudební skupiny Mánes a Umělecké besedy. Skladatel lyrických a stavebně propracovaných skladeb přísné slohové kázně, vyšel ze vzorů J. B. Foerstera a V. Nováka. Skladatelský odkaz zanechal především v komorní tvorbě, klavírních a vokálních dílech. Složil pantomimu ''Škola žen ''na libreto a v choreografii J. Kröschlové (Unitaria – Lidová scéna, 1940). Jeho balet ''Hanuman'', o opičím králi, zůstal neuveden, byl v plánu brněnského divadla, které bylo okupačními úřady v sezóně 1944/45 uzavřeno. | Skladbu studoval na pražské konzervatoři 1921–25 u K. B. Jiráka a J. Křičky, mistrovskou školu pražské konzervatoře 1925–28 u J. B. Foerstera. 1929–31 vyučoval na pražské konzervatoři, jako redaktor působil 1931–37 v Lidových novinách, 1935–39 a posléze 1946–48 v Tempu, 1937–45 v Národní politice, 1945–49 v Zemědělských novinách, byl referentem mnoha dalších periodik. 1945–51 byl členem umělecké správy ČF, 1951–52 působil v Muzeu B. Smetany, 1953–56 byl redaktorem klasické hudby v KLHU. Byl členem pokrokové hudební skupiny Mánes a Umělecké besedy. Skladatel lyrických a stavebně propracovaných skladeb přísné slohové kázně, vyšel ze vzorů J. B. Foerstera a V. Nováka. Skladatelský odkaz zanechal především v komorní tvorbě, klavírních a vokálních dílech. Složil pantomimu ''Škola žen ''na libreto a v choreografii J. Kröschlové (Unitaria – Lidová scéna, 1940). Jeho balet ''Hanuman'', o opičím králi, zůstal neuveden, byl v plánu brněnského divadla, které bylo okupačními úřady v sezóně 1944/45 uzavřeno. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
Řádka 33: | Řádka 31: | ||
* <ee:chronology_date_from>21. 5. 1973</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>21. 5. 1973</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 45: | Řádka 41: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 14{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 25. 1. 2017, 10:46
Skladbu studoval na pražské konzervatoři 1921–25 u K. B. Jiráka a J. Křičky, mistrovskou školu pražské konzervatoře 1925–28 u J. B. Foerstera. 1929–31 vyučoval na pražské konzervatoři, jako redaktor působil 1931–37 v Lidových novinách, 1935–39 a posléze 1946–48 v Tempu, 1937–45 v Národní politice, 1945–49 v Zemědělských novinách, byl referentem mnoha dalších periodik. 1945–51 byl členem umělecké správy ČF, 1951–52 působil v Muzeu B. Smetany, 1953–56 byl redaktorem klasické hudby v KLHU. Byl členem pokrokové hudební skupiny Mánes a Umělecké besedy. Skladatel lyrických a stavebně propracovaných skladeb přísné slohové kázně, vyšel ze vzorů J. B. Foerstera a V. Nováka. Skladatelský odkaz zanechal především v komorní tvorbě, klavírních a vokálních dílech. Složil pantomimu Škola žen na libreto a v choreografii J. Kröschlové (Unitaria – Lidová scéna, 1940). Jeho balet Hanuman, o opičím králi, zůstal neuveden, byl v plánu brněnského divadla, které bylo okupačními úřady v sezóně 1944/45 uzavřeno.
Životní události
- 13. 6. 1905: narození, Brněnec
- 21. 5. 1973: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 14