Saporiti, Teresa: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
(Automatická aktualizace šablony)
 
Řádka 22: Řádka 22:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Uváděna též jako Saburitti, provd. Codecasa. – Nejmladší ze tří sester S. (dalšími dvěma byly → Caterina, provd. Bondini, a Antonia), které zpívaly v pražské italské operní společnosti impresária → P. Bondiniho. '''S'''. se stala její členkou 1782 a vystupovala s ní jak v Praze, tak v Lipsku. Bondiniho začínající společnost byla velmi malá (4 muži a 6 žen), a tak byla '''S'''. zpočátku využívána i pro mužské role a nahrazovala také kastráty, i když v těchto rolích nepodávala dobré výkony. Počátky její pěvecké kariéry zaregistroval berlínský časopis ''Litteratur- und Theater-Zeitung'' (21. 9. 1782), jehož recenzent o '''S'''. a její sestře Antonii napsal, že sice patří k nejlepším zpěvačkám své doby, ale Teresu označil v hereckém výkonu za úplnou začátečnici a po stránce pěvecké za poloviční začátečnici, která vše dohání svou postavou. V září 1783 vystoupila spolu se sestrou Antonií a dalšími zpěváky Bondiniho společnosti v kon­certním programu lipského Gewandhausu. Pro vůbec první uvedení → Mozartova ''Dona Giovanniho'' (Nosticovo divadlo 29. 10. 1787) úspěšně nastudovala roli Donny Anny, kterou Mozart na místě dotvářel podle jejích pěveckých možností. Když operu stejná společnost zanedlouho dávala v Lipsku (1. 6. 1788), '''S'''. už v ní nezpívala. Odcestovala do Itálie, kde vystupovala v Benátkách, Miláně, Bologni, Parmě a Modeně. 1795 byla angažována jako „prima donna buffa assoluta“ do společnosti G. Astaritty, působící v Petrohradu. V této době byly tiskem vydány dvě romance s doprovodem kytary, které '''S'''. zkomponovala. 1796/97 působila ve Vídni (první vystoupení jako Alphonsine v opeře S. Palmy ''La pie­tra simpatica'' [Neviditelný kámen])''. ''Zprávu s datem úmrtí '''S'''., získanou od její vnučky Louisy Codecasy (* 1856), která působila ve Vídni jako malířka portrétů, zaslal do ''Bohemie'' 1887 O. Teuber.
 
Uváděna též jako Saburitti, provd. Codecasa. – Nejmladší ze tří sester S. (dalšími dvěma byly → Caterina, provd. Bondini, a Antonia), které zpívaly v pražské italské operní společnosti impresária → P. Bondiniho. '''S'''. se stala její členkou 1782 a vystupovala s ní jak v Praze, tak v Lipsku. Bondiniho začínající společnost byla velmi malá (4 muži a 6 žen), a tak byla '''S'''. zpočátku využívána i pro mužské role a nahrazovala také kastráty, i když v těchto rolích nepodávala dobré výkony. Počátky její pěvecké kariéry zaregistroval berlínský časopis ''Litteratur- und Theater-Zeitung'' (21. 9. 1782), jehož recenzent o '''S'''. a její sestře Antonii napsal, že sice patří k nejlepším zpěvačkám své doby, ale Teresu označil v hereckém výkonu za úplnou začátečnici a po stránce pěvecké za poloviční začátečnici, která vše dohání svou postavou. V září 1783 vystoupila spolu se sestrou Antonií a dalšími zpěváky Bondiniho společnosti v kon­certním programu lipského Gewandhausu. Pro vůbec první uvedení → Mozartova ''Dona Giovanniho'' (Nosticovo divadlo 29. 10. 1787) úspěšně nastudovala roli Donny Anny, kterou Mozart na místě dotvářel podle jejích pěveckých možností. Když operu stejná společnost zanedlouho dávala v Lipsku (1. 6. 1788), '''S'''. už v ní nezpívala. Odcestovala do Itálie, kde vystupovala v Benátkách, Miláně, Bologni, Parmě a Modeně. 1795 byla angažována jako „prima donna buffa assoluta“ do společnosti G. Astaritty, působící v Petrohradu. V této době byly tiskem vydány dvě romance s doprovodem kytary, které '''S'''. zkomponovala. 1796/97 působila ve Vídni (první vystoupení jako Alphonsine v opeře S. Palmy ''La pie­tra simpatica'' [Neviditelný kámen])''. ''Zprávu s datem úmrtí '''S'''., získanou od její vnučky Louisy Codecasy (* 1856), která působila ve Vídni jako malířka portrétů, zaslal do ''Bohemie'' 1887 O. Teuber.
  
Řádka 38: Řádka 38:
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Saburitti</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Codecasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Saburitti</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Codecasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 49: Řádka 50:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
 
<cshow logged="0">
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 520–521{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]{{break}}</ee:author>
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 520–521{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]{{break}}</ee:author>
</cshow>
+
 
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 64: Řádka 60:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 23. 1. 2017, 10:08

Teresa SAPORITI
* 1763 nebo 1764 Milán (Itálie)
17. 3. 1869 asi Milán
zpěvačka


Uváděna též jako Saburitti, provd. Codecasa. – Nejmladší ze tří sester S. (dalšími dvěma byly → Caterina, provd. Bondini, a Antonia), které zpívaly v pražské italské operní společnosti impresária → P. Bondiniho. S. se stala její členkou 1782 a vystupovala s ní jak v Praze, tak v Lipsku. Bondiniho začínající společnost byla velmi malá (4 muži a 6 žen), a tak byla S. zpočátku využívána i pro mužské role a nahrazovala také kastráty, i když v těchto rolích nepodávala dobré výkony. Počátky její pěvecké kariéry zaregistroval berlínský časopis Litteratur- und Theater-Zeitung (21. 9. 1782), jehož recenzent o S. a její sestře Antonii napsal, že sice patří k nejlepším zpěvačkám své doby, ale Teresu označil v hereckém výkonu za úplnou začátečnici a po stránce pěvecké za poloviční začátečnici, která vše dohání svou postavou. V září 1783 vystoupila spolu se sestrou Antonií a dalšími zpěváky Bondiniho společnosti v kon­certním programu lipského Gewandhausu. Pro vůbec první uvedení → Mozartova Dona Giovanniho (Nosticovo divadlo 29. 10. 1787) úspěšně nastudovala roli Donny Anny, kterou Mozart na místě dotvářel podle jejích pěveckých možností. Když operu stejná společnost zanedlouho dávala v Lipsku (1. 6. 1788), S. už v ní nezpívala. Odcestovala do Itálie, kde vystupovala v Benátkách, Miláně, Bologni, Parmě a Modeně. 1795 byla angažována jako „prima donna buffa assoluta“ do společnosti G. Astaritty, působící v Petrohradu. V této době byly tiskem vydány dvě romance s doprovodem kytary, které S. zkomponovala. 1796/97 působila ve Vídni (první vystoupení jako Alphonsine v opeře S. Palmy La pie­tra simpatica [Neviditelný kámen]). Zprávu s datem úmrtí S., získanou od její vnučky Louisy Codecasy (* 1856), která působila ve Vídni jako malířka portrétů, zaslal do Bohemie 1887 O. Teuber.

Antonia S. zahájila kariéru jako koncertní pěvkyně v Lipsku, později působila v Bondiniho operní společnosti a sklízela úspěchy v Nosticově divadle (⇒ Oberpostamtszeitung 1787). Pro zdravotní potíže divadelní dráhu předčasně ukončila. Soukromě pak vyučovala zpěvu a v této činnosti byla všeobecně oceňována. Zemřela v Praze na počátku října 1787.


Literatura

Nesign.: Italienisches Theater zu Leipzig im Sommer 1782, Litteratur- und Theater-Zeitung (Berlin) 5, 1782, s. 604–608; nesign. [K. H. Kröger]: Freye Bemerkungen über Berlin, Leipzig und Prag, [Kopenhagen] 1785, s. 98; Oberpostamtszeitung (Prag) 13. 10. 1787 (nekrolog Antonia S.); H. Blümmer: Geschichte des Theaters in Leipzig, Leipzig 1818, reprint tamtéž 1979, s. 517, 519, 521; A. Dörffel: Geschichte der Gewandhauskonzerte zu Leipzig vom 25. November 1781 bis 25. November 1881, Leipzig 1884 (reprint tamtéž 1980); Teuber II 1885, s. 129n., 225, 232, 236 (zde mylně jako Teresa Bondini); nesign.: Eine Enkelin der ersten Donna Anna, Bohemia 4. 11. 1887; R. Procházka: Mozart in Prag, Prag 1892, s. 71, 81; T. Wiel: I Teatri Musicali Veneziani del Settecento, Venezia 1897, reprint Leipzig 1979, s. 413n.; G. R. Kruse: Die erste Donna Anna, Mitteilungen für die Mozart-Gemeinde in Berlin (Berlin) 12, 1901, s. 70n.; 13, 1902, s. 1902; A. Schering: Johann ­Sebastian Bach und das Musikleben Leipzigs im 18. Jahrhundert, Leipzig 1941 (Musikgeschichte Leipzigs III), s. 564; R.-A. Mooser: Annales de la musique et des musiciens en Russie au XVIIIe siècle II, Genève 1951; T. Volek: Čtyři studie k dějinám české hudby 18. století, I. Koncertní život Prahy v druhé polovině 18. století, Miscellanea musicologica 6, 1958, s. 50 + Význam pražské operní tradice pro vznik Dona Giovanniho a Tita, Mozartovy opery pro Prahu, ed. V. Ptáčková, 1991, s. 65n.; Berkovec 1989, s. 84, 152n. • DEUM, ES, Fétis, Grove, Kutsch, ÖBL, Ulrich, Verti

Životní události

  • 1763 nebo 1764: narození, Milán (Itálie)
  • 17. 3. 1869: úmrtí, asi Milán

Další jména

Saburitti Codecasa


Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 520–521
Autor: Alena Jakubcová