Kubát, Jiří Martin: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Psán též Kubata, Kubat, Georgio/Giorgio Cubach, Cubath, často s křest. jménem Jan Jiří. – Patrně syn chrudimského malíře Jiřího Vojtěcha Kubáta (Kubaty). 1716–43 byl v Praze členem staroměstského malířského cechu. Z jeho díla je známa výmalba klášterního kostela v Obořišti s iluzivním obrazem kopule podle standardního pozzovského vzoru (1733). 1734 a 1735 vytvořil pro divadlo v malostranské míčovně, kde samostatně vystupoval zbytek → Denziovy operní společnosti po ukončení produkcí ve Šporkově divadle, dekorace pro inscenaci opery ''Alessandro nell’Indie'' (h: M. Luchini, l: P. Metastasio) a pasticcia ''Issipile'' (l: Metastasio). Podobu užitých dekorací neznáme, pouze přibližnou představu dávají údaje v libretech. U první opery je např. zmíněna krajina s palmami a cypřiši, velký Alexandrův stan u řeky Idaspe, loubí u královských zahrad nebo Bakchův chrám uprostřed s hranicí, která je během představení zapálena. Týž chrám byl spolu s dalšími dějišti užit i ve druhé operní inscenaci, nově se udává zbrojnice nebo pobřeží s loděmi a mostem. Lze předpokládat, že '''K'''. se při zpodobení těchto témat, typických pro barokní scénografii, přidržel vzorů známých ze standardní rytinové produkce 18. stol. | Psán též Kubata, Kubat, Georgio/Giorgio Cubach, Cubath, často s křest. jménem Jan Jiří. – Patrně syn chrudimského malíře Jiřího Vojtěcha Kubáta (Kubaty). 1716–43 byl v Praze členem staroměstského malířského cechu. Z jeho díla je známa výmalba klášterního kostela v Obořišti s iluzivním obrazem kopule podle standardního pozzovského vzoru (1733). 1734 a 1735 vytvořil pro divadlo v malostranské míčovně, kde samostatně vystupoval zbytek → Denziovy operní společnosti po ukončení produkcí ve Šporkově divadle, dekorace pro inscenaci opery ''Alessandro nell’Indie'' (h: M. Luchini, l: P. Metastasio) a pasticcia ''Issipile'' (l: Metastasio). Podobu užitých dekorací neznáme, pouze přibližnou představu dávají údaje v libretech. U první opery je např. zmíněna krajina s palmami a cypřiši, velký Alexandrův stan u řeky Idaspe, loubí u královských zahrad nebo Bakchův chrám uprostřed s hranicí, která je během představení zapálena. Týž chrám byl spolu s dalšími dějišti užit i ve druhé operní inscenaci, nově se udává zbrojnice nebo pobřeží s loděmi a mostem. Lze předpokládat, že '''K'''. se při zpodobení těchto témat, typických pro barokní scénografii, přidržel vzorů známých ze standardní rytinové produkce 18. stol. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>Kubata</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>Kubata</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> |
+ | <ee:names_lastname>Kubat</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | ||
+ | <ee:names_lastname>Cubach</ee:names_lastname> <ee:names_firstname>Georgio/Giorgio</ee:names_firstname> | ||
+ | <ee:names_lastname>Cubath</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | ||
+ | <ee:names_lastname/> <ee:names_firstname>Jan Jiří</ee:names_firstname> | ||
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 47: | Řádka 51: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 325{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jiří Hilmera]]{{break}}</ee:author> | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 325{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jiří Hilmera]]{{break}}</ee:author> | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 62: | Řádka 61: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 10:00
Psán též Kubata, Kubat, Georgio/Giorgio Cubach, Cubath, často s křest. jménem Jan Jiří. – Patrně syn chrudimského malíře Jiřího Vojtěcha Kubáta (Kubaty). 1716–43 byl v Praze členem staroměstského malířského cechu. Z jeho díla je známa výmalba klášterního kostela v Obořišti s iluzivním obrazem kopule podle standardního pozzovského vzoru (1733). 1734 a 1735 vytvořil pro divadlo v malostranské míčovně, kde samostatně vystupoval zbytek → Denziovy operní společnosti po ukončení produkcí ve Šporkově divadle, dekorace pro inscenaci opery Alessandro nell’Indie (h: M. Luchini, l: P. Metastasio) a pasticcia Issipile (l: Metastasio). Podobu užitých dekorací neznáme, pouze přibližnou představu dávají údaje v libretech. U první opery je např. zmíněna krajina s palmami a cypřiši, velký Alexandrův stan u řeky Idaspe, loubí u královských zahrad nebo Bakchův chrám uprostřed s hranicí, která je během představení zapálena. Týž chrám byl spolu s dalšími dějišti užit i ve druhé operní inscenaci, nově se udává zbrojnice nebo pobřeží s loděmi a mostem. Lze předpokládat, že K. se při zpodobení těchto témat, typických pro barokní scénografii, přidržel vzorů známých ze standardní rytinové produkce 18. stol.
Prameny a literatura
Libreta vypravených oper ⇒ Kneidl, ⇒ Freeman 1992. • R. Kuchynka: Účetní kniha staroměstského pořádku malířského z let 1699–1781, Památky archeologické 28, 1916, s. 84; A. Podlaha: Materialie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách, s. 104; 34, 1924/25, s. 281; P. Preiss: Das Bühnenbild im böhmischen Barock, in O. J. Blažíček–P. Preiss–D. Hejdová: Kunst des Barock in Böhmen, Recklinghausen 1977, s. 403–429 + Jevištní výtvarníci kotecké scény, Divadlo v Kotcích, ed. F. Černý, Praha 1992, s. 34 + Barokní divadlo v Čechách a jeho výtvarná stránka, Sláva barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století, ed. V. Vlnas, Praha 2001, s. 298; D. E. Freeman: The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35), Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 68, 272–274. • Thieme–Becker, Toman
Životní události
- kř. 6. 11. 1691: narození, Chrudim
- po 1745: úmrtí, asi Praha
Další jména
Kubata Kubat Cubach Georgio/Giorgio Cubath
Jan Jiří
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 325
Autor: Jiří Hilmera